Game-pc / allround gebruik. Bedrag: +/- €1.000

Pagina: 1
Acties:

• Gisselbard
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-02 14:23
Beste Tweakers,

Na heel lang gebruik gemaakt te hebben van een PS3 ga ik de overstap maken naar de pc, om daar op te gaan gamen. Ik ben niet zo'n kenner op hardware gebied dat ik zonder jullie advies een pc ga samenstellen en ga kopen. Het is de bedoeling dat ik zelf de pc in elkaar ga zetten. Daar leer je nog het meeste van :) . Na een aantal maanden wachten en zo veel mogelijk informatie opdoen, omtrent de juiste systeemconfiguratie en de komst van nieuwe videokaarten/processors heb ik besloten om een eigen topic te openen. Ik moet wel zeggen het waren hele leerzame weken/maanden hier op GOT :)
Ik zal zo goed mogelijk antwoord geven op de onderstaande vragen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
Zoals de titel al aangeeft wil ik de pc gaan gebruiken voor gaming en voor alround gebruik. Voor het game gedeelte wil ik graag spellen zoals BF3, BF4, Skyrim, Anno 2070 spelen. Op een zo hoog mogelijke kwaliteit en het liefst zo rond de 60 fps. Voor de rest zal ik op de pc huiswerk (office, af en toe het gebruik van Autocad en Arcgis) gaan doen, youtube videos (HD kwaliteit), gewoon internetten etc.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het systeem mag €1000 euro kosten, exclusief verzendkosten. Komt er een tientje bij is het niet erg, maar het liefst niet meer. Ben namelijk nog een student haha.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Mijn oude pc is een systeem van Acer. Ik geef deze pc door aan mijn ouders en zal er geen onderdelen uit halen.
Wat ik al wel heb zijn twee beeldschermen. Een samsung syncmaster BX2250 met 2 HDMI en 1 VGA aansluiting en een Acer AL1916W met alleen 1 VGA aansluiting. Verder heb ik een draadloze muis, welke ik later ga vervangen voor een muis met een snoer voor het gamen. Hier hoeft echter geen rekening gehouden worden met het samenstellen van de pc. En tot slot heb ik een draadloos toetsenbord.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het wordt een compleet nieuw systeem. Ik zal dan een CPU, moederbord, CPU koeler, GPU, voeding, geheugen, SSD, kast en Windows nodig hebben.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Qua CPU heb ik het liefst een Intel processor. Ik heb deze altijd gehad en bevalt mij wel. Voor de videokaart maakt het mij niet echt uit. Mijn oude videokaart was een AMD radeon 5570 kaart. Ik zelf vind het wel lastig welke kaart nu het beste is, die van AMD of die van NVIDIA. Ik heb dus niet echt voorkeur, maar in mijn build zit wel een AMD kaart in verwerkt.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Ik zou graag een redelijk stille pc willen hebben, die ik eigenlijk niet wilt horen als de videokaart niet belast wordt. Daarom heb ik ook gekozen voor componenten die ervoor zorgen dat het systeem stil is. De fractical define R4, een losse processor koeler, en een videokaart die behoorlijk stil is onder load vergeleken met de concurrentie.
Het energieverbruik maakt mij niet echt uit.

Ik ga de processor niet overklokken.

Het systeem wat ik heb samengesteld en na een aantal wijzigingen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 179,10€ 179,10
1ASRock B85 Pro4€ 74,83€ 74,83
1Gigabyte Radeon HD7950 WindForce 3€ 281,50€ 281,50
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 89,40€ 89,40
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 81,80€ 81,80
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 25,10€ 25,10
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 54,90€ 54,90
1Seasonic M12II 520W€ 59,-€ 59,-
1Samsung 840 series 250GB€ 144,99€ 144,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 990,62

Kort samengevat:
Ik zoek een stille pc, welke ik niet ga overclokken. De pc is bedoelt als gaming pc en voor allround gebruik.

Mijn vragen aan jullie zijn:
Passen alle componenten bij elkaar?
Misschien nog tips voor de videokaart?
En tot slot welk moederbord raden jullie aan? Ik twijfel heel erg tussen een m-atx en een atx bord.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het beantwoorden van mijn vragen.

Groeten,
Gisselbard

Edit 1:
Wijziging van Ram en voeding in systeem 2

Edit 2:
Openingspost aangepast, systeem 1 weggehaald en vraag over moederbord toegevoegd.

[ Voor 49% gewijzigd door Gisselbard op 08-06-2013 18:01 ]

• Aertsvijand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-03 22:56
De voedingen zijn evenwaardig, maar ik had ergens iets opgevangen dat de XFX mogelijk problemen geeft met Haswell en de Seasonic zeker niet, dus ik denk dat de Seasonic de veiligere keuze is. Verder is er het gebruike advies om pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU te nemen als RAM (goedkoper + sneller). Persoonlijk zou ik ook voor een pricewatch: Plextor PX-256M5S 256GB gaan, één hele euro goedkoper, MLC geheugen (zal in de praktijk niets uitmaken though) en 6GB extra.

Ik zou inderdaad nog aanraden om vrij snel wel voor een HDD te gaan kijken, want met wat games staat zo'n SSD uiteindelijk toch best wel snel vol.

De processorkoeler is oké zo, normaal zit er koelpasta bij de boxed cooler van de CPU, dus kan je die daarvoor gebruiken. Kan zijn dat er zelfs nog koelpasta bij de Gelid zit ook, maar dat kan ik zo niet zeggen. Bij mijn koeler (Scythe Mugen) was dat in ieder geval wel het geval.

Desktop: Intel i5 6600K | Asus Maximus Ranger VIII | MSI GTX980Ti | 16GB Kingston HyperX Fury | Corsair 450D | NZXT Kraken X61 | Seasonic M12II Evo 520W | Dell U3415W
Laptop: ASUS Zenbook Prime (UX31A-R4003H)

• Gisselbard
Hallo Aertsvijand,

Bedankt voor je reactie. Ik houd de processorkoeler dan in mijn lijstje en zal het RAM aanpassen. Is het dan verstandiger om voor de Haswell build te gaan?
Verder misschien een rare vraag, maar zitten er kabels bij de voeding van seasonic? Of moet je die zelf nog erbij kopen?

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-04 18:45
Misschien eens kijken of je nog ergens kan snijden en als videokaart een GTX770 kiezen, er is al een zeer goede beschikbaar voor 370 euro. Als je naar de benchmarks kijkt zit er veel verschil tussen een 7950 en een GTX770.

BF3 (Ultra 1080p):
GTX770 (stock): 76,3 fps
7950 (IceQ): 64,3 fps

Crysis 3 (HQ 1080p)
Palit GTX770 JetStream: 50,8 fps
9750 (IceQ): 29,9 fps

Het is natuurlijk 100% persoonlijk, maar ik denk zeker dat die videokaart het waard is.
pricewatch: Palit GeForce GTX 770 Jetstream 2GB

• Gisselbard
Hallo TheBrut3,

Als ik zo die benchmarks zie is het idd wel het overwegen waard. Maar die kaart is wel €60 duurder. Ik zou niet weten waar ik zo op kan bezuinigen, behalve op een kleinere SSD. Ik wil wel graag een SSD van zo rond de 250GB behouden. Heb jij, of anderen, ideeën hoe die videokaart in het systeem kan passen, met behoud van het budget?

• Aertsvijand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-03 22:56
Gisselbard schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 19:49:
Hallo Aertsvijand,

Bedankt voor je reactie. Ik houd de processorkoeler dan in mijn lijstje en zal het RAM aanpassen. Is het dan verstandiger om voor de Haswell build te gaan?
Verder misschien een rare vraag, maar zitten er kabels bij de voeding van seasonic? Of moet je die zelf nog erbij kopen?
Inderdaad voor de Haswell setup gaan. En ja, de kabels voor de voeding worden wel gewoon meegeleverd ;) En het is dan misschien wel zo dat de GTX770 een zeer mooie kaart is, de enige manier waarop je hem erin zou kunnen passen is door te besparen op de kast en de SSD, twee zaken waar ik zeker niet op besparen. Dan zou ik nog eerder een manier zoeken om het budget te verhogen. Maar laat je ook niet vastpinnen op die specs. BF3 kan je prima op HQ draaien en Crysis 3 op High ziet er ook gewoon al bloedmooi uit, dus het is niet dat het spel niet speelbaar is ofzo (ik heb zelf een HD7950 Boost en dat gaat prima). Bovendien krijg je nog een hele resem games bij de HD7950 met de Never Settle Reloaded-actie (zie wel dat je het bij de juiste winkel koopt daarvoor), dus dat is ook weeral mooi meegenomen.

[ Voor 5% gewijzigd door Aertsvijand op 07-06-2013 20:17 ]

Desktop: Intel i5 6600K | Asus Maximus Ranger VIII | MSI GTX980Ti | 16GB Kingston HyperX Fury | Corsair 450D | NZXT Kraken X61 | Seasonic M12II Evo 520W | Dell U3415W
Laptop: ASUS Zenbook Prime (UX31A-R4003H)

• Gisselbard
Die bundel is wel aantrekkelijk. Echter alleen Alternate en 4launch doen mee in Nederland. Geen van beide verkopen de HIS kaart. Alternate heeft wel de gigabyte versie, die ongeveer €20 goedkoper is. Als er amper verschil is tussen de gigabyte en de HIS dan kies ik liever voor de gigabyte versie.
Verder zat ik nog even te kijken naar het moederbord. Is dit wel de juiste keuze of zijn er ook betere? Ik zie nu bijvoorbeeld in de pricewatch de asrock b85 pro4. Dit is een atx bord en die van Asus is een m-atx bord, met nagenoeg de zelfde specificaties.

[ Voor 3% gewijzigd door Gisselbard op 07-06-2013 21:29 ]

• Gisselbard
Iemand nog ideeën of deze build zo goed is en of er nog verbeteringen zijn?
Pagina: 1