NAS als fileserver?

Pagina: 1
Acties:

• TheProf82
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-11 16:21
BIj een klein bedrijfje (7 medewerkers) waar ik werkzaam ben stond vroeger een zeer oude fileserver. Aangezien men bang was dat dat apparaat elk moment de geest kon geven, heeft men toen gekozen voor een server op afstand bij strato waar alle data is gehuisvest. Hierover is men echter niet tevreden.

Nu dacht ik; is een NAS geen goede oplossing? Het betreft slechts zo'n 50 gigabyte aan data, waarvan veelal word en excel documentjes moeten worden geopend.

Ik vraag me echter ook af; hoe werkt het als meerdere mensen in hetzelfde document werken met een NAS? Dit zal weinig voorkomen. Kwa snelheid moet het makkelijk voldoen, het betreft slechts het incidenteel inzien en soms aanpassen van MS office bestanden.

1 medewerker zou verder graag op afstand via het internet toegang krijgen tot de bestanden, maar ik zie dat veel NAS'sen FTP ondersteunen.

Ik heb ook gekeken naar cloud oplossingen, maar ik lees toch veel dat het kopieren van zo'n grote partitie van data (50GB) regelrecht naar een cloudoplossing zoals sharepoint vragen om problemen is.

Hulp wordt gewaardeerd!

• KennieNL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-11 11:18
Kan, ga er wel geen goedkope green disken in duwen :)

Nee er kunnen niet meerdere mensen in één document werken, Office zal de file proberen te locken.

Ik zou niet adviseren om iemand via FTP te laten werken, zou eerder een VPN opbouwen en dan gewoon als share (FTP is unencrypted en vaak extra handling voor een user).

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

TheProf82 schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 18:33:
Ik vraag me echter ook af; hoe werkt het als meerdere mensen in hetzelfde document werken met een NAS?
Of je met meerdere mensen tegelijk aan een document kan werken hangt niet af van de locatie waar je hem opslaat (NAS / Strato / oude fileserver). Dit ligt wel aan het bestandsformaat en hoe het bijbehorende programma (Word) daar mee om kan gaan.

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Verwijderd

Het kan wel. Maar bedenk dat ook harddisken kapot kunenn gaan. Waar zijn de backups? In hetzelfde pand?

Prachtig, een keer de fik erin, dag data én backup. Of een paar hangjongeren gaan niet meer hangen voor het bedrijf, maar gaan naar binnen, en nemen die "kleine" NAS zo mee....
(moraal: backup MOET fysiek op een andere plek zijn)

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:50
Verwijderd schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 20:17:
Het kan wel. Maar bedenk dat ook harddisken kapot kunenn gaan. Waar zijn de backups? In hetzelfde pand?

Prachtig, een keer de fik erin, dag data én backup. Of een paar hangjongeren gaan niet meer hangen voor het bedrijf, maar gaan naar binnen, en nemen die "kleine" NAS zo mee....
(moraal: backup MOET fysiek op een andere plek zijn)
Dus je koopt een tweede NAS voor een tweede locatie en zorgt dat er in beide minimaal 2 harde schijven kunnen.

Werken aan hetzelfde bestand gaat prima, maar niet tegelijkertijd.
http://www.synology.nl/ds...loud_station.php?lang=nld

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Daar zou je de cloud goed voor kunnen gebruiken, een offsite backup voor je data

mischien geen strato maar een offsite backup is een pre. Anders staan bij een brand 2 nassen in de fik

Iperf

• TheProf82
  • Laatst online: 29-11 16:21
Goed advies inderdaad. Ik ga kijken of ik de NAS kan laten backuppen richting strato.

• jordy-maes
  • Laatst online: 28-10 19:45

jordy-maes

We Photograph Your Journey

Zoals al gezegd, dit gaat.
Een mogelijk NAS oplossing is deze:
pricewatch: Synology Disk Station DS412+
Steek er WD reds in en opgelost (of bij extra performance WD Blacks)

En als externe nas eventueel deze:
pricewatch: Synology Disk Station DS212J

CloudStation is een goed alternatief om je bestanden op afstand te beheren. Alhoewel de interface van Synology zelf ook niet slecht is.

Beyond Photographs | Flickr | 500px

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

miscosoft sharepoint is natuurlijk wel gemaakt om samen aan bestanden te werken, al zal dat vast niet gratis zijn...
edit, online variant valt best mee 2.50 per gebruiker

ora et labora

Pagina: 1