Beste Tweakers,
Ik draai nu bijna een jaar op mijn systeem en was hier aardig tevreden mee. Toch wil ik een aantal games op een wat hogere kwaliteit draaien en merk dat mijn huidige systeem het hier niet mee eens is.
Mijn systeem:
De games die ik op een hogere kwaliteit wil spelen zijn o.a.: ARMA 2 (DayZ), ARMA 3 (Alpha), Rift en Guild Wars 2. Nu weet ik dat DayZ en ARMA 3 beide niet helemaal geoptimaliseerd zijn, maar extra FPS met hogere settings is natuurlijk welkom.
Qua CPU zit ik wel goed denk ik zo, de bottleneck lijkt mij de GPU. Al mijn games staan op de HDD geïnstalleerd, op de SSD staat Windows 7 64bit en mijn programma's.
Ik denk dat ik dus vooral naar mijn GPU moet kijken.
Budget:
€300 voor een GPU. Als er zich opties bieden die voor een paar tientjes grote boosts geven kan het budget uiteraard wat bijgesteld worden.
Waar ik zelf naar gekeken heb:
Op het gebied van videokaarten heb ik eerst de meeste recente BBG van Tweakers er bij gepakt:
reviews: Desktop Best Buy Guide: mei 2013
Hier wordt gekozen voor 2x een pricewatch: MSI N660-2GD5/OC
Ook kan er worden gekozen voor een single GPU setup:
pricewatch: MSI N660Ti PE 2GD5/OC
Of een
pricewatch: Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost
Nu heb ik de volgende vragen:
Kunnen het moederbord en de voeding een SLI-setup aan (moederbord kan Crossfire aan, kan niets vinden over SLI) en is dit een gewenste situatie of kan er beter worden gekozen voor een single GPU setup?
Welke andere kaarten zijn aanraders of het overwegen waard?
Is mijn CPU voldoende?
Is een extra (grotere) SSD en daar de games opzetten een goede optie of kan ik het beter bij een GPU upgrade houden?
Kortom, waar heb ik het meest profijt van?
Alvast bedankt voor jullie hulp, als er details missen die van belang zijn zal ik deze toevoegen.
Ik draai nu bijna een jaar op mijn systeem en was hier aardig tevreden mee. Toch wil ik een aantal games op een wat hogere kwaliteit draaien en merk dat mijn huidige systeem het hier niet mee eens is.
Mijn systeem:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5 3450 Boxed | € 167,99 | € 167,99 |
| 1 | Asus P8H77-V | € 81,81 | € 81,81 |
| 1 | Sapphire HD 6850 1GB GDDR5 PCIE | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Seagate Barracuda ST1000DM003, 1TB | € 54,39 | € 54,39 |
| 1 | Cooler Master Elite 430 Window (Zwart) | € 37,30 | € 37,30 |
| 1 | Dell Ultrasharp U2312HM Zwart | € 180,29 | € 180,29 |
| 1 | Corsair CMV8GX3M2A1333C9 | € 56,- | € 56,- |
| 1 | Corsair Builder CX500 V2 | € 59,95 | € 59,95 |
| 1 | Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB | € 65,40 | € 65,40 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 703,13 | |
De games die ik op een hogere kwaliteit wil spelen zijn o.a.: ARMA 2 (DayZ), ARMA 3 (Alpha), Rift en Guild Wars 2. Nu weet ik dat DayZ en ARMA 3 beide niet helemaal geoptimaliseerd zijn, maar extra FPS met hogere settings is natuurlijk welkom.
Qua CPU zit ik wel goed denk ik zo, de bottleneck lijkt mij de GPU. Al mijn games staan op de HDD geïnstalleerd, op de SSD staat Windows 7 64bit en mijn programma's.
Ik denk dat ik dus vooral naar mijn GPU moet kijken.
Budget:
€300 voor een GPU. Als er zich opties bieden die voor een paar tientjes grote boosts geven kan het budget uiteraard wat bijgesteld worden.
Waar ik zelf naar gekeken heb:
Op het gebied van videokaarten heb ik eerst de meeste recente BBG van Tweakers er bij gepakt:
reviews: Desktop Best Buy Guide: mei 2013
Hier wordt gekozen voor 2x een pricewatch: MSI N660-2GD5/OC
Ook kan er worden gekozen voor een single GPU setup:
pricewatch: MSI N660Ti PE 2GD5/OC
Of een
pricewatch: Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost
Nu heb ik de volgende vragen:
Kunnen het moederbord en de voeding een SLI-setup aan (moederbord kan Crossfire aan, kan niets vinden over SLI) en is dit een gewenste situatie of kan er beter worden gekozen voor een single GPU setup?
Welke andere kaarten zijn aanraders of het overwegen waard?
Is mijn CPU voldoende?
Is een extra (grotere) SSD en daar de games opzetten een goede optie of kan ik het beter bij een GPU upgrade houden?
Kortom, waar heb ik het meest profijt van?
Alvast bedankt voor jullie hulp, als er details missen die van belang zijn zal ik deze toevoegen.
Xfire: Irylx Xbox360: Iryl Twitter: @_Iryl