MiniPCIe netwerkkaart

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-10 13:38
Ik heb een Intel DH77DF moederbord met een mini PCIe/mSATA slot. Nu zit hier nu nog mijn boot SSD in, maar deze wil ik verhuizen naar een gewone SATA stekker. De reden hiervoor is dat ik op deze machine een iSCSI store heb staan waar ik graag via meerdere kanalen bij wil kunnen (Multipath iSCSI). Pad #1 is sowieso de ingebouwde Intel NIC, maar wat ga ik doen voor pad #2 (en pad #3+ eventueel)?

Ik heb zitten kijken en ben een paar dingen tegengekomen, namelijk:De StarTech oplossing is sowieso bizar duur, en levert me een enkele 1GbE poort op welke aan een Realtek chip hangt (de RTL8111E). Ik heb in het verleden iets teveel problemen met Realtek gehad om hier echt op te vertrouwen. De MPX kaartjes bevatten zo te zien een Intel 82574L (volgens Toms Hardware forum), waar ik al meer vertrouwen in heb :)

Daarnaast heb ik het PCIe 16x slot wat momenteel bezet word door een PCIe 8x kaart, namelijk de IBM M1015 SAS controller. Hiervan zijn in principe nog 8 lanen over welke eventueel met een PCIe bridge te bereiken zouden moeten zijn (net zoals op de Asus U3S6 kaart gedaan word). Maar helaas kan ik niets vinden om deze 8 "loze lanen" te kunnen gebruiken. Niet op Google en niet op eBay :-( Ik ben dus bang dat dit een doodlopend verhaal is.

Tenslotte heeft Intel nog de PCIe netwerkadapters met 1, 2 of 4 aansluitingen. Maar alles met meer dan 1 aansluiting staat gespecificeerd als minimaal PCIe 4x vereist :-( En het lijkt me stug dat ik van één miniPCIe (welliswaar PCIe 3.0) naar 4x PCIe kan gaan.

Nu vraag ik mij af, is er nog een andere optie om extra netwerkkaarten werkend te krijgen?
Ik heb in mijn kast nog één slot aan de achterkant vrij waar mijn moederbord ook niet meer onder zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Milmoor

Footsteps and pictures.

Je zou eens kunnen kijken naar een splitter voor het PCI-e 16x slot. Die zijn erg moeilijk te vinden, maar ze zijn er wel. Ik heb de RSC-R2UU-2E4E8R liggen (16x => x4 + x4 + x8), maar heb die nog niet getest. Mijn moederbord overleed voordat ik de rest van de hardware die er op moest gekocht had. Mijn nieuwe moederbord heeft uit zichzelf genoeg sloten. Geef maar een gil als je met deze splitter wilt testen. Ik heb hem nu toch niet in gebruik. Let op: ondersteunt geen GPU's, waarschijnlijk vanwege de hoeveelheid vermogen die dan gevraagd wordt. Daar zou je voor kunnen gaan improviseren door op de splitter risers of extenders met een eigen voedingsaansluiting aan te sluiten (zoiets, ze zijn er ook voor x1/4/8 en je kan ze ook zelf maken).

PCIe is trouwens (meestal) down en upward compatible qua aantal lanes. Zowel kaart als slot kunnen langer of korter zijn dan de andere. Als je je het slot op het moederbord aan de achterkant openmaakt (eerst meer googlen hoe dat moet) zal de Intel netwerkkaart het dus zeer waarschijnlijk gewoon doen. Wel op een lagere maximale snelheid natuurlijk. Dit wordt ondermeer bij bitcoin-configuraties veel gebruikt. Je kan er ook een riser tussen zetten zodat je niet hoeft te snijden.

[ Voor 39% gewijzigd door Milmoor op 08-06-2013 09:45 . Reden: tweede alinea toegevoegd, eerste uitgebreid ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Dat ziet er heel interessant uit :D Ik heb alleen nooit eraan gedacht om ze met een hoek te bekijken vanwege mijn kast (BitFenix Prodigy). Maar een beetje modden is nooit verkeerd natuurlijk.

Kun je voor mij eens kijken op welke hoogte vanaf het moederbord de verschillende sloten zitten, ik zou zo te zien namelijk direct boven mijn CPU uitkomen tenzij ik met PCIe "verlengkabels" ga werken...

EDIT: Of ik kan voor het (zo te zien enige) mini DTX Intel bord gaan, de ECS H61H2-MV. Dan hoef ik niet "moeilijk te doen" met raisers e.d. maar moet ik wel een bord uit Duitsland halen van een merk dat ik niet echt ken. Plus dat het onboard LAN dan ineens een Realtek geval word...

[ Voor 30% gewijzigd door Xudonax op 08-06-2013 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Milmoor

Footsteps and pictures.

ECS is een hele grote jongen, maar meestal geen high end, ze werken vaak als OEM manufacturer. Deze splitter is bedoeld voor server boards. Hij gaat strak rechts, dus dat past nooit op jouw board. Om zinnig te zijn moet je of met meerdere flexibele risers gaan werken, hem op een extender zetten en zo hoogte winnen, of je kan hem zelf via een flexibele riser eerst verlengen en/of kantelen.

Deze trouwens al gezien? Intel LAN...

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Misschien dat dat ECS bord het dan toch waard is, daar kan mijn huidige Xeon E3-1265LV2 op :)
Om die reden heb ik ook weinig zin om ~2 maanden na aankoop te migreren naar Haswell, hoewel het wel een heel interessant bordje is...

EDIT: Zoals misschien niet helemaal duidelijk was, ik heb al een draaiend systeem wat eigenlijk net nieuw is :) Ik dacht alleen aan het vervangen van het moederbord omdat dat nauwelijks duurder zou zijn dan een oplossing met adapters en alles.

[ Voor 35% gewijzigd door Xudonax op 08-06-2013 23:34 ]