Ik heb een Intel DH77DF moederbord met een mini PCIe/mSATA slot. Nu zit hier nu nog mijn boot SSD in, maar deze wil ik verhuizen naar een gewone SATA stekker. De reden hiervoor is dat ik op deze machine een iSCSI store heb staan waar ik graag via meerdere kanalen bij wil kunnen (Multipath iSCSI). Pad #1 is sowieso de ingebouwde Intel NIC, maar wat ga ik doen voor pad #2 (en pad #3+ eventueel)?
Ik heb zitten kijken en ben een paar dingen tegengekomen, namelijk:
Daarnaast heb ik het PCIe 16x slot wat momenteel bezet word door een PCIe 8x kaart, namelijk de IBM M1015 SAS controller. Hiervan zijn in principe nog 8 lanen over welke eventueel met een PCIe bridge te bereiken zouden moeten zijn (net zoals op de Asus U3S6 kaart gedaan word). Maar helaas kan ik niets vinden om deze 8 "loze lanen" te kunnen gebruiken. Niet op Google en niet op eBay
Ik ben dus bang dat dit een doodlopend verhaal is.
Tenslotte heeft Intel nog de PCIe netwerkadapters met 1, 2 of 4 aansluitingen. Maar alles met meer dan 1 aansluiting staat gespecificeerd als minimaal PCIe 4x vereist
En het lijkt me stug dat ik van één miniPCIe (welliswaar PCIe 3.0) naar 4x PCIe kan gaan.
Nu vraag ik mij af, is er nog een andere optie om extra netwerkkaarten werkend te krijgen?
Ik heb in mijn kast nog één slot aan de achterkant vrij waar mijn moederbord ook niet meer onder zit.
Ik heb zitten kijken en ben een paar dingen tegengekomen, namelijk:
- StarTech - Mini PCI Express Gigabit Ethernet Network Adapter NIC voor €75
- MPX-574D - €45
- MPX-574D2 - €60
Daarnaast heb ik het PCIe 16x slot wat momenteel bezet word door een PCIe 8x kaart, namelijk de IBM M1015 SAS controller. Hiervan zijn in principe nog 8 lanen over welke eventueel met een PCIe bridge te bereiken zouden moeten zijn (net zoals op de Asus U3S6 kaart gedaan word). Maar helaas kan ik niets vinden om deze 8 "loze lanen" te kunnen gebruiken. Niet op Google en niet op eBay
Tenslotte heeft Intel nog de PCIe netwerkadapters met 1, 2 of 4 aansluitingen. Maar alles met meer dan 1 aansluiting staat gespecificeerd als minimaal PCIe 4x vereist
Nu vraag ik mij af, is er nog een andere optie om extra netwerkkaarten werkend te krijgen?
Ik heb in mijn kast nog één slot aan de achterkant vrij waar mijn moederbord ook niet meer onder zit.