Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PSU permanent defect of....?

Pagina: 1
Acties:

• Sa.Tan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-07-2024
Mijn PSU ( no name) heeft kuren, hij start op met alle fans draaiend en stopt na 2 seconden helemaal.
Ook geprobeerd zonder MB met groen/zwart verbinden op de ATX aansluiting (met een paar fans eraan) hetzelfde resultaat.
Het is voor mij gewoon proberen te begrijpen wat er aan de hand is, niet zozeer dat ik geen andere PSU heb. 8) Enig idee wat er fout kan zijn in de schakelingen?

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-11 15:38

Fordox

00101010

trek eerst je PSU los of je enige schade kan zien (brandplekken, bolle elco's, losse componenten/contacten etc.). daarna kijken of je enige vormen vind van oververhitting (zoals soldeertin die opnieuw is gesmolten, vaak te herkennen aan een meer glimmender tin ivt. andere punten).
en daarna alles doormeten, kijken of je 12 volt lijn het doet, of je 5 volt lijn het doet en je 3.3 volt lijn in die 2 seconde dat hij aan staat. als er daar maar 1 lijn van kapot is, weet je ongeveer waar je moet zoeken.

voor de rest van het troubleshooten kun je beter een osciloscoop hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door Fordox op 07-06-2013 11:58 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Sa.Tan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-07-2024
Van de bovenstaande punten is geen sprake, allen lijnen krijgen bij inschakeling wel de vereiste spanning.
Oscilloscoop? Hm, om die hier voor aan te schaffen is mij een beetje te gek. Ik wil gewoon iets meer van elektronica lerend begrijpen als noob.

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-11 15:38

Fordox

00101010

kun je beter beginnen bij de basis ;) een PSU van tegenwoordig is al aardig complex, voornamelijk omdat ze relatief energiezuinig moeten zijn.

ik krijg al een paar jaar les in elektronica (MBO) maar ik begrijp ook nog niet alles. ik ken de basis en ik ken veel voorkomende problemen. vanuit daar heb ik ook alleen nog maar google en is het vaak out of my league. als ik fysiek geen schade zie, ga ik er meestal ook niet mee verder.

een fout vinden is ook vaak onmogelijk in digitale techniek zonder oscilloscoop. het voordeel nu wel is, is dat een psu grotendeels analoog is. als er geen fysieke schade is, zit het ergens in de transistoren of op-amp ic's. die willen wel eens kapot gaan zonder enige visueele schade te vertonen.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.