Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DENOOW1234
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-09-2024
Hallo allen,

Ik ben zelf al een tijdje met fotografie bezig en daarbij hoort natuurlijk ook bewerken; ik doe dit vooral met Lightroom en creëer vaak een beeld wat ik zelf mooi vind met redelijke ideeën van wat ik doe, maar niet in het geavanceerde.
Dit resulteert soms tot dat ik een foto zie op het internet, die er (in mijn ogen) mooi uitziet en dan ben ik benieuwd wat daar aan gedaan is om de foto zo te krijgen in een bewerkingsprogramma. Ik heb hier een voorbeeld:

http://muse.mu/images,emi...y-2013_173.htm?photo=4203

Ik weet dus (door mijn weinige ervaring) niet wat er gedaan moet worden om een beetje dit effect te krijgen (zie ook de rest van de plaatjes op die pagina). Ik zit te gissen in de richting van ''veel doen met contrast'' en de verzadiging omlaag gooien?

Ik hoor het graag van jullie!

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-09 20:44

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik weet niet of je dit zo in Lightroom kunt krijgen wanneer je geen flitser gebruikt hebt of wanneer de belichting niet zo sterk is. In photoshop kan natuurlijk alles...

Ik ga er even vanuit dat je zo'n soort foto hebt gemaakt idd met flitser of dat het aanwezige licht al erg goed was.
Mijn eerste blik erop zegt: veel spelen met de LIGHTS in het tone-curve gedeelte van lightroom om de belichte delen zo "fel" op te lichten (hetzelfde effect als de zon feller laten schijnen), de shadows flink naar beneden te schroeven en dan een berg contrast (+60 ofzo) te doen, en behoorlijk wat clarity toevoegen. De witbalans zal wel wat afwijken van de 5500K, meer richting de 4800K ofzo.

Een tip: je methode om een beeld te creeeren wat je zelf mooi vindt is altijd goed! Wat je ook kunt doen is zelf presets maken. Wil je bijvoorbeeld een beetje een koudere look eraan geven, geef dan in de splittoning bijvoorbeeld de shadows een blauwige kleur en de highlights bijvoorbeeld wat meer magenta.

Wil je juist een warme plaat, geef de shadows iets meer geel (en speel dan met de verzadiging hiervan) en de highlights tussen geel en groen in (meer naar geel). Zo kun je op internet zoeken naar kleurencombinaties die elkaar aanvullen en probeer zo dan eens wat bewerkingen uit. Sla ze op als presets en pas ze toe op andere foto's. Ze zullen natuurlijk niet voor alle foto's werken.
Altijd je highlight en shadow driehoekje (links en rechts van het histogram) aanzetten zodat je weet dat je niet teveel onderbelichte of overbelichte delen hebt.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Die specifieke foto van het Muse optrede:

Crop van een Fish-eye shot
Ik denk dat de scene eigenlijk bijzonder vel verlicht was, maar er voor brede flits + zeer klein diafragma en 1/250e of korter.

Shadows wat opgehaald, wellicht alle kleuren uit de achtergrond gehaald (Enkel blauw en de rest van de kanalen selectief daarbij optellen laten) In de lucht de kleuren ~2 stops ophalen, getuigen de ruis.
Clarity en constrast globaal omhoog, vibrance volgens mij ook nog een beetje.

Hoewel het hier natuurlijk niet voornamelijk de prima nabewerking is, maar het drama komt vooral goed over door de kleur, het moment en het feit dat deze super-wide angle zo leeg is. Je ziet de drummer / pianist pas in derde oogopslagopslag... Het te bewerken materiaal in dit shot was al "money", en de fotograaf was waarschijnlijk dusdanig kundig hierin, dat hij bij het maken / bedenken van dit shot al een idee had over de nabewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DENOOW1234
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-09-2024
Hallo,

Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Ik heb weer wat meer inzicht gekregen in waar je dan aan moet denken om bepaalde resultaten te krijgen. Je ziet die sferen wel bij meer concert foto's namelijk!
Vriendelijk bedankt!