Toon posts:

USB microfoon

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben op zoek naar een USB microfoon waarmee ik in een kleine ruimte (+- 40m²) een live optreden kan opnemen, mét publiek. De microfoon zou ergens achteraan, bovenaan in de zaal opgehangen worden.

Ik weet dat een USB microfoon hiervoor niet echt geschikt is, en al zeker niet achteraan in de zaal maar het hangt immers vast aan een camera.

Het mag gerust een budget microfoon zijn.
Iemand die mij hiermee kan verder helpen?

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:30
Om wat voor soort band gaat het? Bij een rockband o.i.d. zit je met een microfoon die je hoog ophangt al heel snel met het probleem dat gitaarversterkers alleen maar geluid (zo goed als) recht naar voren blazen. Zelfde geldt voor eventuele zangversterking. Als je het over een kamerorkest hebt, is dat een veel minder probleem.

Als het goedkoop moet zou je voor zoiets kunnen gaan:

http://www.musicstore.de/...ophone/art-REC0006510-000

Hou er wel rekening mee dat die maar in een hoek van ongeveer 90 graden enigszins redelijk geluid oppikt, dus als je te dicht bij het podium zit met je mic, dan kan het zijn dat muzikanten aan de zijkant al minder goed gaan klinken.

Then again, met 1 zo'n mic ga je sowieso geen supergeluid krijgen, dus dat is natuurlijk allemaal relatief :+

[ Voor 44% gewijzigd door Wormaap op 07-06-2013 10:33 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat over een rockband. Maar het is niet de bedoeling om het geluid op te nemen zoals het op de CD zou klinken, enkel de live-ervaring vastleggen.

• Wormaap
Dat mag duidelijk zijn. Maar het lijkt me dat je met minimale middelen toch wel een zo goed mogelijk resultaat wil behalen?
Als de geluidskwaliteit helemáál niet boeit, dan zou ik vooral niet de moeite nemen om iets anders dan de interne microfoon van de camera te gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Het moet natuurlijk wel degelijk zijn in die zin dat het geluid niet continu clipt, zoals je ontelbaar veel filmpjes vindt van live optredens op Youtube. Ook beschik ik niet over een interne microfoon.

Ik ben dus op zoek naar een aan te raden USB microfoon.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:35

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Misschien kun je een youtube linkje delen waarin je laat horen wat je precies aan geluid verwacht?

Life is not about specs, it is about joy!

• SonataArctica
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:23
Wat goed werkt naar mijn ervaring: een guitar hero mic. Kost geen knoop en heeft redelijk goede kwaliteit geluid. Wij deden dat voorheen in onze kleine repetitieruimte en spelen stevige metal ;-)

Edit: windows detecteerd die mic gewoon automatisch overigens!

Edit2: http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr Die dus

[ Voor 45% gewijzigd door SonataArctica op 07-06-2013 12:39 ]

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik weet niet hoeveel het mag kosten, maar het geluid in bovenstaand filmpje vind ik dus echt niet om aan te horen...

• SonataArctica
rodie83 schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 12:39:
[...]

Ik weet niet hoeveel het mag kosten, maar het geluid in bovenstaand filmpje vind ik dus echt niet om aan te horen...
Ik denk dat hij ook niet op zoek is naar iets wat je met liefde gaat terugkijken, maar eerder als zelfreferentie ;-) Doen wij met onze band ook. Als je een riff live ineens anders speelt en het klinkt veel vetter, wil je 15 biertjes en 1 nacht slapen later graag nog weten hoe dat ook weer ging ;-) Zolang er te horen is WAT er gespeeld wordt is het goed. tenminste, ik gok dat dat de insteek van de TS is? ;-)

Verwijderd

Topicstarter
Wel, het geluid in bovenstaand filmpje is het absolute minimum dat ik wil bereiken. Heb er +- 100 euro voor over.

EDIT: Idd, SonataArctica

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2013 12:43 ]

• SonataArctica
En anders een zangmicrofoon + een USB naar XLR kabel? Dan kun je gewoon een goede microfoon pakken die je vast wel hebt of kunt lenen, en daarmee opnemen ;-)

http://www.bax-shop.nl/us...abel/product-details.html

• bartvl

bartvl

Is het eenmalig, of wil je het vaker doen? Wellicht dat je voor 100 euro een kennis ofzo een fatsoenlijke opname kan laten maken, nog steeds niet voor cd, maar wel leuk ter presentatie etc.

Verwijderd

Topicstarter
Het is een ruimte waar wel vaker verschillende bands, met alle soorten muziek, optreden.
De micro zou ergens aan een lichtbrug achteraan permanent worden omhoog gehangen, zodat het geluid wordt opgenomen zoals het publiek het ervaart. Dat de drum er dus niet goed doorkomt, doordat die niet versterkt wordt, kan ik mee leven. Maar dus geen micro die begint te overstemmen na 100 dB, want het wordt soms vrij luid.

• SonataArctica
In dat geval zou ik echt zo'n XLR kabel nemen, en er iets van een SM58 aan hangen ofzo :)

• Wormaap
Voor zo'n soort kwaliteit voldoet de Behringer die ik eerder postte prima. Ik zou wel echt kijken of je geen mogelijkheid hebt om'm wat lager op te hangen, want ergens hoog in de lucht ga je waarschijnlijk juist bijna alleen drums horen. Een closed-back gitaarcab spuugt bijna geen geluid naar boven.

Verwijderd

Topicstarter
Drums mogen juist meer gehoord worden, dus ik ga voor die Behringer, of Samson C01?
http://www.bax-shop.nl/co...foon/product-details.html
http://www.bax-shop.nl/co...foon/product-details.html

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:05

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Of scoor Rode videomicrofoon die bedoeld is om op een dslr / camcorder te zetten. Naar mijn ervaring geeft zelfs de goedkopste Rode Videomic best een aardig resultaat. Is alleen niet USB, maar een gewone mini-jack kabel lijkt me ook geen probeem, evt. + usb geluidskaartje.

Voordeel is dat die dingen van Rode ingebouwde schakelaartjes hebben voor -10dB of -20dB demping, zodat de kans dat het overstuurd bij je opnameapparatuur aankomt wat minder is.

Edit: nadeel is wel dat die dingen op batterij werken, wat niet ideaal is als je ze permanent ergens op wilt hangen, dus dan zijn die andere suggesties van behringer wellicht handiger.

[ Voor 17% gewijzigd door Orion84 op 07-06-2013 13:02 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Wormaap
De twee mics die je post zijn allebei geen USB-mics. Zet een U achter het typenummer en je hebt wel de juiste.
Je kan ook de Samson C03U overwegen, die kun je nog wisselen naar omnidirectioneel. Dat kan, afhankelijk van de ruimte en muziek, beter werken. Kost niet veel meer, maar geeft je wel meer opties, en da's altijd goed :)
Qua plaatsing moet je het ook allemaal lekker zelf weten. Gitaren die als stofzuigers klinken (da's ongeveer de sound die je kan verwachten als je meer dan een graad of 10, 20 boven de gitaarversterker gaat zitten) kunnen best geaccepteerd worden als dat betekent dat je een mic op een handige manier ergens weg kan moffelen. Onthoud in ieder geval dat plaatsing in veel gevallen belangrijker is dan watvoor mic je gebruikt, en dat daarmee experimenteren dus een optie is die je zeker niet moet negeren als je toch ontevreden bent over het geluid.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt Wormaap :)

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-01 12:47
Wel even iets om rekening mee te houden, de maximale lengte van USB ligt volgens mij op 5m, als je een microfoon dus in een licht brug gaat hangen ga je het daar niet mee redden. Wellicht is een losse microfoon + XLR -> USB dan beter, al word het dan wel snel duurder.

Verwijderd

Topicstarter
Die Raspberry Pi hangt gewoon mee in de lichtbrug hoor.

• bartvl

bartvl

Maar daar had je het nog niet over gehad. Wellicht dat dat je keuze in USB microfoons wel heel sterk beperkt. Ik heb geen flauw idee hoe het met die ondersteuning zit.

Hoe ziet overigens de rest van de setup eruit? Kwa aansturing, software en opslag etc?

[ Voor 21% gewijzigd door bartvl op 07-06-2013 18:54 ]

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02-2025

Killer

Hatseflats!

Ik heb erg goede ervaringen met de C03 mic en zelfs met de USB GO mic van Samson. Met de C03, opgehangen in een spider, kan ik prima zaalopnamen maken. Tuurlijk is het absoluut geen high-end, maar prima als evalutie opname, of als bootleg. Het enige nadeel is dat je volledig mono opneemt en dat haalt wel iets van de live-ervaring weg.

Met de USB Go opgehangen in het plafond kan iedereen in een flinke vergaderruimte zich prima hoorbaar maken voor bijvoorbeeld een videoconference. Samson maakt zeker gezien het geld erg goede microfoons.

[ Voor 23% gewijzigd door Killer op 10-06-2013 12:56 ]

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08-2025
De Zoom H2n kan tot 360 graden opnemen en via USB geluid versturen. In ieder geval naar een windows, waar hij dienst kan doen als Skype mic. Ik heb hem laatst voor 144 euro gehaald.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:43

Nox

Noxiuz

Als je echt het live gevoel vast wil leggen is zo'n breed bereik wel een aanrader ja :)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Pagina: 1