Rotel ra-1412 gekke ruis en nog wat meer problemen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-07 00:58
Toen ik een jaar of 17 was heb ik een Rotel ra-1412 gekocht.

Hij klapte af en toe wel eens in protectie als je geen muziek luisterde/ hem in een keer te hard zette.

Na drie jaar in de kast te hebben gestaan en naar een dubieuze reparateur geweest te zijn, heb ik hem openmaakt en schrok van wat ik zag: slechte condensatoren, condensatoren op plekken waar ze niet horen, weerstandjes die op een beun manier vervangen waren, verkeerde condensatoren en ga zo maar door.

Veel broddelwerk heb ik kunnen herstellen, alleen de weerstandjes ben ik nog niet zeker over of die goed zitten.

link naar de service manual: http://www3.zippyshare.com/v/8928648/file.htm

Ook valt het me op als ik even geen muziek speel dan klinken ze alsof hij een suizende wind afspeelt en zie je de wattage meter heen en weer uitslaan.. Heel af en toe schiet hij dan ook in protectie.. Ik weet niet goed waar ik dit moet zoeken?

Het afstellen van de dc balans is nu ook erg lastig, ze blijven heen en weer schieten van 0mV naar boven de 200mV(en af en toe verschijnt ook het - streepje op mijn multimeter).

(op een moment dat hij het even wel goed doet kun je overigens wel afstellen, dus het komt omdat er nog geluid is dat je hem niet kunt afstellen)

Er zit overigens wel een rare transistor in het rechter kanaal, eentje die ooit is vervangen oid, maar dat verklaart toch niet waarom het op 2 kanalen zo raar is?

De condensatoren die ik vervangen heb in het protectiecircuit daar was al aan gerotzooit door de vorige eigenaar of reparateur(na checken met een service manual):

2x 220 uF 16volt voor 2x 220uf 35volt (niet helemaal zeker omdat het voltage niet vermeld staat in de manual)
1x 1500uf 35 volt voor 1x 1000uf 35 volt

1x 220uF 16 volt condensator weggeknipt die van q701 en dan de b poot naar pin E2 liep op het protectie circuit.

Edit: ik denk dat het allemaal wel goed gaat komen :)

[ Voor 30% gewijzigd door Speeddragon op 03-10-2013 16:09 ]

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:25

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

De weerstanden zijn normaal 1/4W behalve anders opgegeven, nu als ze groter zijn en dus een grote Wattage hebben kan geen kwaad, zolang de waardes maar kloppen.

Die transistor heeft die dezelfde nummer als de rest of een compleet andere? Zou kunnen dat er nog wat serieus mis mee is (transistor die overstuurd ofzo) maar dat moet je zoeken.

Hogere voltages kan geen kwaad maar een lagere µF waarde kan dan weer wel kwaad.

Die condensator op Q701 :/ staat niet in het schema.

Als je kunt maakt er foto's van en zet die online, kan wreed handig zijn dan weten we ook hoe het zit.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
zal het eens doen, heb wel foto's,

Maar het gekke vind ik dat het allebij de kanalen treft terwijl het een bijna volledig 2x mono opgebouwde eindtrap betreft.

En de voorversterker scheiden van de eindversterker helpt ook niet dus zit het in de eindversterker, maarja wat hebben die dan gemeen dat voor deze onzin kan zorgen?

EDIT: dit morgen maar eens proberen:
http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=398957

[ Voor 13% gewijzigd door Speeddragon op 07-06-2013 05:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Speeddragon schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 22:54:
Het probleem is dat bij een aantal weerstanden, ik niet weet of ze door de goede waarde vervangen zijn. Maar in de manual staat b.v wel : R722 : 1k (dan lijkt het me 1 kilo Ohm?, maar hoeveel watt moet ik dan hebben, degene die door de vorige eigenaar zijn vervangen zijn een slag kleiner dan de originele, is dat de tijdsgeest of?
Lastig te zeggen zonder foto's, maar ik denk dat through-hole componenten in de loop der jaren steeds kleiner en nauwkeuriger zijn geworden. Heb even die p25 bekeken en eigenlijk alle waarden staan erin, als er staat R705 - 15 dan is dit 15Ohm en je 1k is idd 1 kilo Ohm. Ik zou je wel aanraden om alleen te repareren wat nodig is, weerstanden gaan vrijwel nooit kapot. Qua vermogen moet je wel oppassen met de kleine weerstanden en dat zijn er nogal wat, daar gaat veel stroom door dus die zijn sneller op hun max vermogen. Nou heb je mazzel dat die handleiding extreem uitgebreid is, op p15 zie ik onder in de legenda dat ze allemaal 1/4W zijn, behalve die met een driehoekje, die zijn 1/2W. Dat wordt even cross-referencen met die PCB layout en het elektrisch schema om te kijken of er een driehoekje bij staat.
Ook valt het me op als ik even geen muziek speel dan klinken ze alsof hij een suizende wind afspeelt en zie je de wattage meter heen en weer uitslaan.. Af en toe schiet hij dan ook in protectie.. Ik weet niet goed waar ik dit moet zoeken?
Door alleen naar het schema te kijken gaat mij dat ook niet lukken, want dat schema moet in orde zijn. Dat zul je moeten meten. Ergens een handige kennis met een oscilloscoop?
Het afstellen van de dc balans is nu ook erg lastig, ze blijven heen en weer schieten van 0mV naar boven de 200mV(en af en toe verschijnt ook het - streepje op mijn multimeter).
Ligt waarschijnlijk aan je meter.
Er zit overigens wel een rare transistor in het rechter kanaal, eentje die ooit is vervangen oid, maar dat verklaart toch niet waarom het op 2 kanalen zo raar is?
Dit mag je wat verder toelichten (foto's en aanwijzen in het schema oid) voordat iemand daar antwoord op kan geven.
Damic schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 01:33:
De weerstanden zijn normaal 1/4W behalve anders opgegeven, nu als ze groter zijn en dus een grote Wattage hebben kan geen kwaad, zolang de waardes maar kloppen.
Voor audio gaat dit niet helemaal op, grote weerstanden introduceren meer ruis.

[ Voor 7% gewijzigd door Flake op 07-06-2013 06:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
Allereerst over de gekke transistor:

Plek in schema:
als ik het goed lees: q607 direct ondernumer 3, op het main amplifier deel

De (gekke) transistor op het rechterkanaal is een:

bd 230
m 026

op het linkerkanaal zit er op die plek:

T 5k
c 1628-Y

(vind het heel moeilijk om te lezen, er kan ook staan g 1628-x)

Foto:

Linker kanaal (normaal dus) zie cirkel.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/MzKxdLgl.jpg

Rechter kanaal (vreemd dus) zie cirkel
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/1Nm2bP7l.jpg

In de manual staat wel iets over de juiste vervanginstransistor gebruiken, maar ik kan er niet uit halen of dat nu het geval is (p26)

hierbij nog foto's van het protectie circuit hoe het eerst was en nu:

Eerst: (groene streep is hoe die condensator eerst liep, Het weerstandje is omcirekeld omdat ik niet weet of die nu goed is, condensatoren heb ik vervangen.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/FjGZ3Avl.jpg

Nu: weerstandje heb ik nog niet vervangen, condensatoren wel (op de 2 kleine oranje na)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/trcDID6l.jpg

Broddelwerk met weerstanden in de voorversterker, dus zou ruis niet verklaren:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/q0JAlpXl.jpg
Flake schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 05:49:
[...]

Ligt waarschijnlijk aan je meter.
Dat het aan mijn meter ligt betwijfel ik overigens wel, want op het moment dat ik eens een keer geen ruis heb kan ik de balans weer wel normaal afstellen.. Het is gewoon net als af willen stellen terwijl er muziek speelt, dat gaat ook niet..

Edit: hij klinkt overigens wel lekker :9 daar valt niets op te zeggen haha

[ Voor 48% gewijzigd door Speeddragon op 07-06-2013 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224406

Zie ook wirewrap verbindingen. Heb een Nikko gehad met krakers en ruis, doorsolderen van die wirewraps loste destijds bijna alles op.

Kreeg er een 50 Hz brom voor terug :( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
Nou het zit hem niet in de eindversterker...

Het viel me op dat als ik de pre amlifier schakelaar naar seperate zette (voor en eindversterker gescheiden), hij nog steeds muziek doorlekte.. Heb deze schakelaar schoongemaakt en sindsdien heb ik geen gekke geluiden meer als hij op seperate staat en ik de muziek er via een mengpaneel inbreng.

Als ik hem op united zet dan heb ik wel weer de gekke ploppen, Het zit hem dus toch in de voorversterker...

Maar iemand die nog even kan bevestigen of het wel goed zit met die transistor (lijkt me wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:25

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Als ik de datasheets er bij pak dan is de 2SC1628-y de standaard en de BD230 een vervanger dat ze er hebben ingestopt en op het eerste gezicht is de bd wat krachtiger (te lezen als hij kan wat meer verwerken) dan de c1628.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
Maar is het erg dat hij wat krachtiger is ? Moet ik hem dan aan de andere kant ook vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
pff, het is me toch gewoon wat te moeilijk!

Denk dat ik maar opzoek moet naar iemand die me tegen betaling kan helpen want ik kom geen steek verder.

Pagina: 1