Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Help mij een hardware-probleem te identificeren

Pagina: 1
Acties:

• JeroenFM
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:25
Afgelopen zondag deden we een van onze twee desktop-PCs aan, om vervolgens begroet te worden door een heel orkest aan filesystem errors :'( Een aantal bestanden die aan de titels te zien bij games hoorden bleken voor eeuwig verloren, maar daarna startte Windows wel verder op, het was alleen niet vooruit te branden.

Mijn eerste conclusie: de harde schijf heeft het begeven. Het gaat om een Western Digital Caviar Green van 2TB (model WD20EARS-00MVWB0).

Ik heb toen eerst van een alle belangrijke bestanden een backup gemaakt (onder het motto van: nu kan ik er nog bij), en toen met de Ultimate Boot CD het diagnostics programma Data Lifeguard opgestart (Western Digital harde schijf, dus Western Digital diagnostics). De quick test gaf al vrij snel errors, dus dat leek mijn vermoeden te bevestigen.

Aangezien we deze desktop-PC toch al een SSD upgrade wilden geven heb ik dit eerst gedaan, en toen vervolgens de harde schijf opnieuw aangesloten en een extended test gedaan.

Resultaat: no errors :?

Omdat het nu toch wel een beetje vreemd begon te worden ben ik begonnen met een reeks uitgebreide testen. Er zijn op het moederbord (Asus M4A79XTD EVO) een groot aantal Sata poorten aanwezig, waarvan ik er 3 in gebruik had (2 harde schijven en DVD Rewriter), maar voor de tests ben ik uitgegaan van poort 1 en 2. Hierbij heb ik gebruik gemaakt van twee verschillende SATA kabels, die ik gemakshalve A en B noem.

Poging 1
In de oorspronkelijke configuratie zat de harde schijf met kabel A op poort 1. Gevolg: File system corruption en quick test faalde.

Poging 2
Daarna opnieuw getest met kabel B op poort 2. Gevolg: no errors.

Poging 3
Vervolgens getest met kabel B op poort 1. Gevolg: errors found but fixed (aldus Data Lifeguard). Bij herhaling van de test de zelfde melding.

Poging 4
Nu aan het testen met kabel A op poort 2. Gevolg: quick test faalde, extended test weet ik pas over een paar uur.

Mijn eerste conclusie lijkt nog steeds juist te zijn, maar ik vind het zo vreemd dat hij bij Poging 2 geen errors gaf.

Verdere observaties
  • Tijdens de HD test blaast de CPU-fan op full speed. Bij opstarten Windows (met SSD) is dit niet het geval. Misschien een gevolg van het simpele OS achter Data Lifeguard?
  • Bij monitoren CPU geeft hij lage snelheid per core aan, namelijk 800mhz, maar zodra je hem load geeft lijkt hij gewoon omhoog te klokken.
  • MemTest86+ een nacht gedraaid, geen errors
  • Enige tijd geleden is de grafische kaart (AMD Radeon HD 5870) voor reparatie weggeweest (bij 3D-spellen kwamen er allemaal zwarte polygons over het scherm). Na reparatie werkte deze weer volledig
Mijn vraag aan jullie: kan ik er veilig van uit gaan dat de harde schijf kapot is? Welke tests zou ik nog moeten doen om het zeker te weten? Aansluiten op andere PC en Data Lifeguard opnieuw draaien? Andere PC-belastende benchmarks draaien?

@Moderators: ik zat heel erg te twijfelen tussen de forums Opslagmedia en Complete Systemen, maar aangezien ik niet zeker weet of de harde schijf daadwerkelijk de boosdoener is leek dit me logischer.