Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menomenic
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-06-2023
Hallo,

Is het mogelijk om Link Aggregation te gebruiken in een netwerk met 1 switch die dit ondersteund of is het nodig om 2 devices te gebruiken die Link Aggregation ondersteund ?

Ik wou een kleine netwerk maken met 1 switch dat link aggregation ondersteund om kosten te besparen.

modem ISP > router dir-855> switch (nog onbekend cisco of hp)

Nu is de bedoeling om 4 utp kabels naar de switch te brengen en op de switch link aggregation te gebruiken aangezien de dir-855 geen link aggregation ondersteund hoop ik dit zo op te lossen door middel van een switch.
Mocht dit niet werken dan zou ik als nog de dir-855 moeten vervangen met een router die dit wel kan ondersteunen.

Alvast bedankt.

Marcel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Beide zijden moeten LA ondersteunen.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:37
Even terug naar de basis: Waarom wil je LA naar een router die zowel intern als extern gigabit doet? Mogelijk kun je het zo instellen dat wireless bridged naar één LAN-poort en WAN NAT naar een andere LAN-poort maar verder kan ik niet verzinnen waarom je iets dat niet verder komt dan gigabit op 4 gbit aan wilt sluiten :)

Als je de D-Link ook VLAN's op je LAN wilt laten routeren dan zou ik adviseren een L3-switch te nemen.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menomenic
Bedankt voor het advies alvast.
Dus het beste is gewoon een andere router te gebruiken en de dir-855 ergens boven neer te zetten voor een beter wifi dekking.

Marcel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10-09 09:57
Mij is nog totaal niet duidelijk wat je met link aggregation wil bereiken. Wil je 2 PC's via link aggregation ieder met 2 kabels aansluiten op de switch?

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menomenic
De vraag is om de functie la te gebruiken in mijn netwerk door middel van 1 device die dit ondersteund.
Als dit een mogelijk is dan wou ik de lan porten van de dir-855 verbinden met de switch die la ondersteund.
Maar zoals c0ne zegt heb je hier twee devices voor hebben die dit ondersteund.

Mijn opzet is om met weinig middelen om zo kosten te besparen een goed werkende vast en wifi netwerk te krijgen thuis.

En aangezien er nogal veel apparaten zijn die bedraad moeten worden wou ik hiervoor een switch gebruiken.

Dus de setup had ik als volgt in gedacht cisco (wifi) modem isp (ook gebruiken voor wifi verbinding) --> router dir-855 voor wifi verbinding --> switch voor de bedraadde apperaten (o.a nas, tv, digitale decoder, enz)

Door gebruik te maken van de wifi functies zowel van de cisco modem en de dir-855 wou ik mijn wifi dekking verbeteren.

En tussen de dir-855 en de switch wou ik de la functie gebruiken om gebruik te kunnen maken van een beter door voer snelheid en stabieler gebruik.
De nas heeft wel la (dit is de Synology Disk Station DS412+)

Hoop dat het zo allemaal wat duidelijker is

Alvast bedankt.

Marcel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pauwl
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:12
Heb je dan meerdere devices die ieder tegelijkertijd een doorvoersnelheid van meer dan 1gbit nodig hebben? Zo nee dan is het vrij zinloos en heb je zat aan een enkele gigabit aansluiting.
LA balanced namelijk per sessie (op mac, ip of tcp/udp niveau). Je kunt dus sowieso nooit per sessie (dus bijvoorbeeld een lees of schrijfactie van een client naar je NAS) meer dan 1 gigabit benutten.

Je zou je Synology desgewenst wel met 802.3ad kunnen aansluiten op een switch die dit ondersteunt, maar daar heb je alleen wat aan als je met meerdere clients tegelijkertijd grote disk transfers uitvoert. Ik vraag mij alleen af of die Synology dan nog enige performance weet te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menomenic
Het probleem wat er bijkomt is dat er teveel bedraadde apparaten zijn voor de 4 lan poorten van de dir-855.
Ik zit momenteel op 11 apparaten die een utp kabel nodig hebben plus rekening houdend met de toekomst zullen dit er wel meer worden.

Dus een switch met 802.3ad functie dit alleen te gebruiken met de nas dus.
En vervolgens 1 utp kabel van dir-855 naar de switch.

Marcel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10-09 09:57
Dan koop je toch een 16 poort switch die 802.3ad aankan?
Ik snap echter nog steeds niet wat je wil bereiken.
Je wil straks 11 apparaten aansluiten. Moeten deze allemaal tegelijk met een NAS verbinden? Gaat het erom dat de verbinding met de NAS snel genoeg is?

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menomenic
De doel is uiteindelijk dat inderdaad alles tegelijk met de NAS in verbinding is en dat de verbinding in ieder geval snel genoeg is.
Verder moet er ook een mogelijkheid zijn om van buiten af via smartphone te kunnen inloggen op de nas om bestanden te sturen/versturen (dit zullen geen extreme grote bestanden zijn max. enkele mb's zoals: foto's, muziek, text bestandjes)

Een switch had ik ook al in gedachte met 802.3ad functie.
Maar de vraag was of je deze functie kan gebruiken met 1 apparaat of dat je er minimaal 2 apparaten voor nodig hebt die deze functie ondersteunen?

De NAS en de switch hebben deze functie dus dat zal wel geen probleem zijn.
Maar ik had in gedachte of je een switch kunt gebruiken met 802.3ad en een router die deze functie niet heeft.

Om simpeler te zeggen wat gebeurd er als ik van een niet 802.3ad router vier utp kabels uit de lan poort naar een 802.3ad switch toe breng en vervolgens dit activeer ?

Marcel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Je hebt helemaal niets aan je oplossing....Meer als 1 gigabit naar extern kan niet, dus lacp heeft geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-09 21:28
menomenic schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 17:00:
De doel is uiteindelijk dat inderdaad alles tegelijk met de NAS in verbinding is en dat de verbinding in ieder geval snel genoeg is.
Verder moet er ook een mogelijkheid zijn om van buiten af via smartphone te kunnen inloggen op de nas om bestanden te sturen/versturen (dit zullen geen extreme grote bestanden zijn max. enkele mb's zoals: foto's, muziek, text bestandjes)

..

Om simpeler te zeggen wat gebeurd er als ik van een niet 802.3ad router vier utp kabels uit de lan poort naar een 802.3ad switch toe breng en vervolgens dit activeer ?
Als je switch STP heeft en dit aan staat gaan 3 poorten in blocking en 1 in forward.
Het enige voordeel is dat als er een kabel kapot gaat of je er per ongeluk 1 kabel uittrekt alles blijft werken, qua snelheid ga je er dus 0,000000‰ op vooruit als je dit doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Even heel simpel, je D-Link router zit puur en alleen tussen je modem (internetverbinding) en je switch. Je internetverbinding is (neem ik aan) geen gigabit en de WiFi clients op je D-Link router kunnen samen nooit meer dan zo'n 150 Mbit halen. Verkeer tussen aparaten die op je switch aangesloten zitten gaat direct via de backplane van de switch en dus niet naar je router. Dus welk verkeer verwacht je dan in godsnaam tussen je router en switch dat je daar 4 GB/s nodig denkt te hebben :? Je krijgt namelijk de 1 Gigabit lang niet eens vol ;)

De enige plek waar je mogelijk iets aan link aggeration zou kunnen hebben is tussen je switch en je NAS. De NAS is namelijk snel genoeg om 200 MB/s te halen dus daar kan je een enkele Gigabit link voltrekken terwijjl je met twee dan wel de volle snelheid van de NAS kan benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndriesLouw
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:48
Begrijpt de TS wel de werking van een switch? Het lijkt erop dat hij 4 Gbit/s nodig denkt te hebben omdat al het verkeer op een switch terug over de uplink gaat naar zijn router, en dat is niet zo. Een switch heeft gewoon een eigen backplane, en verkeer dat niet naar je WiFi-clients en/of naar het internet hoeft, gaat niet langs de DIR-855 of de Cisco.

Persoonlijk denk ik dat elke Gbit/s switch voldoet voor je situatie, en dat zelfs het aanschaffen van een managed switch overkill is. 1 UTP-kabel naar je DIR-855, en 1 UTP-kabel naar je Cisco is echt meer dan genoeg. Je kunt dan gerust alle Gbit/s links van je PC's/NAS voltrekken.

Edit: Lang verhaal kort, schaf een simpele (unmanaged) Gbit/s switch aan, sluit daar je NAS en alle apparaten met draad op aan. Vervolgens kun je op die switch de Cisco aansluiten. Naar keuze kan er dan nog een wireless-accesspoint op de switch, dit hoeft geen router te zijn, want de Cisco kan dat prima zelf.

[ Voor 19% gewijzigd door AndriesLouw op 09-06-2013 20:40 ]

Specificaties | AndriesLouw.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:46
Dan moet het geheel wel in hetzelfde subnet zitten. Ik heb gewerkt in een omgeving waar de servers in het ene /24 netwerk zaten, en de clients in een daaraansluitend /24 subnet. Dit had als gevolg dat alle verkeer langs de - zwaar verouderde - router ging. Dus tenzij je een l3 switch regelt is het wel slim om dan iig er voor te zorgen dat alles in hetzelfde subnet zit.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
Ja, maar met een DIR-855 kan je niet meerdere subnetten aanmaken of vlans aanmaken, dus dat lijkt me hier niet aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

moppentappers schreef op maandag 10 juni 2013 @ 21:50:
Ja, maar met een DIR-855 kan je niet meerdere subnetten aanmaken of vlans aanmaken, dus dat lijkt me hier niet aan de orde.
Nou, het zou wel eens wel kunnen

lees deze shit ff door

http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/D-Link_DIR-825
http://www.dd-wrt.com/wik...Networks_With_Internet%29

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
Ja, met DD-WRT zou het wel kunnen, maar ik zie geen rede om aan te nemen dat de TS dat gebruikt, daar hij duidelijk het concept van link aggegration en de basics van switching nog niet helemaal begrijpt.
Granted, ik was even vergeten dat de DIR-855 itt de meeste andere D-link routers wel DD-WRT ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menomenic
Bedankt voor al jullie reactie ik denk dat ik het begrijp.
En dat een enkele switch voldoende is.

Marcel

Pagina: 1