Coolblue garantie België

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seba
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-10-2024
Hallo,

1.5 jaar geleden had ik op de belgische coolblue een laptop gekocht als belgische consument. Op de pagina stond aangegeven dat er 2 jaar garantie is (en er is ook wettelijk 2 jaar garantie voor consumenten).

Gisteren is mijn laptop stuk gegaan en nu beweert men bij coolblue dat er maar 1 jaar garantie zou zijn omdat ik de laptop op naam van mijn bedrijf heb gekocht. Die is idd op naam van mijn bedrijf gekocht, maar ten eerste zie ik niet in wat dat er aan verandert en ten tweede heeft men mij dat bij aankoop nooit verteld, op de pagina van het product stond gewoon dat er 2 jaar garantie was...

Heb ik nu recht op mijn garantie of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Op het moment dat je er een zakelijke aankoop van maakt (heb je BTW/omzetbelasting betaald?) dan is er mogelijk een andere regeling, dat is zeker mogelijk. Je zult dus eerst moeten uitzoeken of dat inderdaad een verschil maakt, en hoe de laptop gekocht is.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet de Algemene Voorwaarden even napluizen. Bij zakelijke aankopen (op de bon staat de naam van je bedrijf vermeldt) is het afhankelijk van de afspraken die er gemaakt zijn. Volgens consumentenrecht heb je recht op 2 jaar garantie bij een consumentenaankoop, maar zo te lezen is daar in dit geval geen sprake van. In dat geval is het dus afhankelijk van de afsrpaken die gemaakt zijn, waarbij je geheel niet de bescherming geniet die je als consument wel hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:02
Dezelfde regeling wordt ook door CoolBlue Nederland gehanteerd. Als je als particulier een laptop koopt, kun je aanspraak maken op garantie gedurende 2 jaar. Bij een zakelijke transactie ben je afhankelijk van de garantie die de fabrikant aangeeft voor zijn apparatuur. In jouw geval dus maar één jaar. (http://www.nederlandict.nl/?id=8153#). Dit geldt echter voor het NL-bedrijfsleven. Voor de Belgische variant weet ik het niet..

Uiteraard kun je de fabrikant van de laptop vragen om enige coulance. Wellicht is er iets te regelen ?

Wat je kunt doen om dergelijke problemen te omzeilen is de laptop aanschaffen als particulier en dan inbrengen in je bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jroz2001
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-10 11:51
Toch raar, als je het woord 'garantie' gaat ontleden...
Garantie betekend eigenlijk dat het product gegarandeerd x periode blijft werken. Koop je opeens zakelijk, dan kunnen ze opeens niet meer garanderen dat het product x periode blijft werken, maar y periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:02
jroz2001 schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 10:34:
Toch raar, als je het woord 'garantie' gaat ontleden...
Garantie betekend eigenlijk dat het product gegarandeerd x periode blijft werken. Koop je opeens zakelijk, dan kunnen ze opeens niet meer garanderen dat het product x periode blijft werken, maar y periode.
Eigenlijk niet:

HP (bijvoorbeeld) geeft op zijn laptops 12 maanden garantie. Dus in die 12 maanden komt je laptop in aanmerking voor reparatie / ondersteuning als er iets mis mee is, zowel zakelijk als particulier. Als particulier heb je echter net even wat meer rechten:

In de Europese Richtlijn (Europese Richtlijn Koop en Garantie) is een richtlijn van twee jaar opgenomen. Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet. (BRON)

Echter geldt dit niet voor een zakelijke transactie. Daar ben je dus gebonden aan de garantie de fabrikant afgeeft voor het betreffende product. Dus de garantie van de fabrikant op de notebook van de TS is 12 maanden en dit zal ook gehanteerd worden. De garantie blijft dus hetzelfde ongeacht of je het nu particulier of zakelijk koopt, echter heb je, zoals eerder gezegd, meer rechten als particulier.

Als de TS de laptop op particuliere basis had gekocht, dan had hij CoolBlue kunnen verzoeken om het probleem voor hem op te lossen (zie Europese Richtlijn Koop en Garantie), want zij zijn "verplicht" dit voor hem op te lossen. CoolBlue zal dus kosten moeten maken om de laptop gerepareerd te krijgen (tenzij ze specifiek afspraken hebben gemaakt met de fabrikant). De kosten zijn in dit geval dus voor de verkoper. De fabrikant hoeft dus geen extra garantie te verlenen en kan gewoon kosten rekenen voor het repareren van de laptop.

De enige voorwaarden waardoor je bij een zakelijke transactie voor, bijvoorbeeld, een HP notebook (of enig ander merk / model) een langere garantie kunt krijgen zijn:

- CarePack of andere garantie verlenging aanschaffen (indien de fabrikant dit aanbiedt)
- De garantie wordt door de fabrikant als afwijkend afgegeven van zijn reguliere garantie voorwaarden (bijvoorbeeld 24 maanden ipv 12 maanden).

Daarom had het voor de TS wellicht beter geweest als hij de laptop particulier had aangeschaft en daarna ingebracht in zijn eigen bedrijf. Maar ja, dit is achteraf praten :)

[ Voor 19% gewijzigd door nextware op 07-06-2013 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Dit ja. Bij de aankoop zul je een extra garantievorm af kunnen nemen. Meestal is online ook in te zien (adh serienummer) hoeveel dagen garantie er nog op zit (bij Dell in ieder geval)

Terugkomend op je probleem zou je dus zelf moeten zoeken naar een oplossing om je laptop te laten werken.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jroz2001
Blijkbaar was mijn punt niet duidelijk. Als ik tegen jou zeg dat een investering van 1 euro jou gegarandeerd 10 euro oplevert, dan geef ik jou die garantie, dat beloof ik dan.

Als een bedrijf jou dus een garantie van 2 jaar geeft, dan garandeert dat bedrijf dat het product 2 jaar blijft werken. Is dat niet het geval, dan moet het opgelost worden. Als jij dat product dan opeens zakelijk koopt, kan het bedrijf opeens niet meer garanderen dat het product 2 jaar blijft werken? Dat is krom, aangezien er aan het product niets veranderd. Dat is de daadwerkelijke betekenis van 'garantie'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:12

talin

ES-MA

jroz2001 schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 12:54:
Blijkbaar was mijn punt niet duidelijk. Als ik tegen jou zeg dat een investering van 1 euro jou gegarandeerd 10 euro oplevert, dan geef ik jou die garantie, dat beloof ik dan.

Als een bedrijf jou dus een garantie van 2 jaar geeft, dan garandeert dat bedrijf dat het product 2 jaar blijft werken. Is dat niet het geval, dan moet het opgelost worden. Als jij dat product dan opeens zakelijk koopt, kan het bedrijf opeens niet meer garanderen dat het product 2 jaar blijft werken? Dat is krom, aangezien er aan het product niets veranderd. Dat is de daadwerkelijke betekenis van 'garantie'.
dat is niet krom maar onderbouwd.

de laptop zal onder zakelijke omstandigeheden veel meer gebruikt worden, 5 dagen per week, 8 uur per dag.
in niet zakelijke omgeving is die tijd minder, het intensief gebruik heeft ook weer met slijtage te maken.
daarom ook de andere garantie regeling.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jroz2001
talin schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 13:02:
[...]

dat is niet krom maar onderbouwd.

de laptop zal onder zakelijke omstandigeheden veel meer gebruikt worden, 5 dagen per week, 8 uur per dag.
in niet zakelijke omgeving is die tijd minder, het intensief gebruik heeft ook weer met slijtage te maken.
daarom ook de andere garantie regeling.
Mijn werklaptop wordt inderdaad 5 dagen per week, 8 uur per dag gebruikt.

Mijn privé laptop wordt 7 dagen per week gem 2 uur per dag gebruikt.

Waar m'n werklaptop netjes op een standaard staat ligt mijn privé laptop ergens onder de bank, waar ik er snel bij kan. Ook ligt die wel eens, terwijl die aan staat, op de bank, of op m'n schoot, waardoor warmtegeleiding niet optimaal is. Ook slepen de kinderen nog wel eens zooi van buiten naar binnen (zand), wat in m'n laptop terecht kan komen. Of zij doen even niet zo voorzichtig.

Oh, als laatste, de bouwkwaliteit van m'n werklaptop is een stuk beter dan m'n privélaptop.

Naar aanleiding van bovenstaande ben ik heel benieuwd waarom die werklaptop toch een kortere levensduur heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-10 16:27
Garantietermijn op werklaptops is lager gewoon omdat die veel frequenter gebruikt worden als het gemiddelde consumenten-geval.

Een fabrikant bepaalt die garantietermijnen niet met een wassen neus - als het hen weinig zou kosten dan zou een verhogen naar 2 jaar vrij snel doorgevoerd worden.
Het zou veel bedrijfsklanten over de streep kunnen trekken omdat een laptop op 3 jaar wordt afgeschreven.

@TS
Dat is dus het risico van aankopen op naam van bedrijf, je kan de kost mss inbrengen en btw aftrekken - maar de keerzijde is dus dat garantie beperkter kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

jroz2001 schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 13:08:
[...]

Naar aanleiding van bovenstaande ben ik heel benieuwd waarom die werklaptop toch een kortere levensduur heeft...
Dat hebben ze niet, maar als bedrijf ben je geen consument, en dus ook geen consumenten rechten, zoals de garantie bepaling. Net zo min dat bedrijven de BTW terug halen voor dit soort aankopen, terwijl de consument wel de 21% BTW moet aftikken.

Wat je zegt raakt dus kant nog wal.

Koop je zakelijk, dan val je niet onder het consumentenrecht, en dus ook geen consumentengarantie.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jroz2001
RaZ schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 13:41:
[...]

Dat hebben ze niet, maar als bedrijf ben je geen consument, en dus ook geen consumenten rechten, zoals de garantie bepaling. Net zo min dat bedrijven de BTW terug halen voor dit soort aankopen, terwijl de consument wel de 21% BTW moet aftikken.

Wat je zegt raakt dus kant nog wal.

Koop je zakelijk, dan val je niet onder het consumentenrecht, en dus ook geen consumentengarantie.
Het heeft ook niets met recht te maken, maar met de belofte die de fabrikant af geeft dat jou product 2 jaar meegaat als je hem als consument gebruikt, en 1 jaar als je hem zakelijk gebruikt. Die belofte (de garantie de ze geven) slaat nergens op. Dat het juridisch toegestaan is, is iets anders.

@chime: Fabrikanten doen wat de wetgeving gebied of minder. Er zijn weinig producten die een garantie meekrijgen die boven de wettelijke termijn liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-10 16:25
Een fabrikant zegt ook niet dat een product maar 2 jaar meegaat. Hij zegt alleen dat je 2 jaar recht hebt op een functionerend product (het liefst doet hij niet, maar is gedwongen door wetgeving).

Die wetgeving zegt ook dat een consument 2 jaar garantie moet krijgen en een zakelijke gebruiker maar 1 jaar.
Het is krom, maar dat is wetgeving...

Als fabrikanten een langere garantie afgeven dan de wettelijke garantie, dan doen ze dat als statement "mijn product is zó goed dat wij standaard langer garantie geven." Hierdoor hopen ze dat de consument eerder voor hun product kiest, dan die van de concurrent.

[ Voor 27% gewijzigd door CappieL op 07-06-2013 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:00
jroz2001 schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 13:48:
[...]

Het heeft ook niets met recht te maken, maar met de belofte die de fabrikant verkoper af geeft dat jou product 2 jaar meegaat als je hem als consument gebruikt, en 1 jaar als je hem zakelijk gebruikt. Die belofte (de garantie de ze geven) slaat nergens op. Dat het juridisch toegestaan is, is iets anders.
Als consument heb je helemaal niets te maken met de fabrikant. De verkoper is daar verantwoordelijk voor. \
Als bedrijf moet je kennis van zaken hebben, en dus ook eventueel de garantie kan je inschaten of je die moet verlengen of verbeteren.
Je wilt nu consumeten rechten tegen een B2B transactie aanhouden, dat past niet. Een bedrijf wordt geacht kennis van zaken te hebben. En een consument niet.
@chime: fabrikanten verkoper doen wat de wetgeving gebied of minder. Er zijn weinig producten die een garantie meekrijgen die boven de wettelijke termijn liggen.
Waarom meer doen? Kost alleen maar meer, wat je weer aan je klanten moet door berekenen, waardoor je weer duurder bent dan de concurent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:12

talin

ES-MA

Rolfie schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 13:57:

Waarom meer doen? Kost alleen maar meer, wat je weer aan je klanten moet door berekenen, waardoor je weer duurder bent dan de concurent?
klopt, dit zijn nu eenmaal de afspraken die gemaakt zijn omtrend garantie zakelijk en privé.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Pagina: 1