Toon posts:

HP Netwerkprinter reageert niet in slaapstand

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag allemaal,

Ik heb een kleuren laser printer HP CM1415, en deze is bekabeld (UTP) aangesloten. WiFi staat UIT.
Hij heeft een vast IP adres, op het paneel ingesteld.

Indiend de printer aangezet wordt, werkt alles goed. Printen, scannen etc.... Als de printer na 30 minuten in slaapstand is gegaan, kan ik niet printen. Ook de webpagina van de printer kan niet beriekt worden (http://192.168.1.249).

Echter, ik kan WEL de printer pingen. Het scanprogramma van HP (die via het netwerk scant), start ook heel moeilijk op (vanwege geen contact met printer), en scant uiteindelijk niet.
Bij uit en weer aanzetten van de printer werkt alles weer.

Ik dacht, ach, misschien een nieuwe firmware. Maar ik heb de laatste, en HP programma weigert dezelfde firmware over de oude heen te installeren.

Heeft iemand een idee?

P.S. Ik heb nu geen DNS en geen gateway ingevuld (is eigenlijk niet nodig, want zelfs zonder router kan je printen (met alleen een switch bv)). Ook toen het ingevuld was, geen verschil.

• Tornado1.0
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-12 13:18

Tornado1.0

Work in progress

Staat er niet iets in de instellingen van energiebeheer wat aangepast kan worden zodat deze zich niet uitzet? Gaat de printer trouwens na 30 min idle in slaapstand of 30 minuten na aanzetten ongeacht activiteiten?

If at first you don’t succeed, call an airstrike.

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02-12 16:06
Wat voor een router?
Wat heb je precies ingevuld bij de netwerkinstellingen?

Sowieso altijd alles invullen bij de netwerkinstellingen.
Ik kan echt niets bedenken waarom je dat niet zou doen.

[ Voor 13% gewijzigd door cornfed99111 op 06-06-2013 15:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Router is een Mikrotik RB2011. Daar kan je alles instellen wat je wilt.

MAAR: Omdat het TCP pakettjes zijn die in hetzelfde subnet zitten, gaan ze NOOIT de router in. Ze gaan langs hem. Daarom kan je ook een netwerk opzetten met vaste IP adressen, met alleen een switch. Je hebt een router nodig, om pakettejs te routeren naar andere (sub) netten, bv. internet.
Je kan zelfs een router door een switch vervangen en het blijft werken.

Een printer heeft geen gateway nodig (hij gaat nooit naar "buiten"), en ook de DNS heeft hij niet nodig.

Printer gaat na 30 minuten "niets doen" (zeg maar laatste printje)

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-08 11:16

LnC

The offending line...

Zoals ik hier lees in de .pdf kan je op de machine zelf de Powersaver instellingen wijzigen. (te vinden op pagina 194 van de .pdf)

Verwijderd

Topicstarter
Dank je wel voor deze info. Maar dat verandert niets aan het feit dat hij niet ui de slaapstand ontwaakt.

Extra info: Als de printer in slaapstand staat, en een andere PC print via USB, dan gaat alles goed. Het ljkt erop dat het alleen problemen heeft met LAN.

Haik

• cornfed99111
Ach, mij maakt het niet uit wat je allemaal invult in de HP.

Ik bevestig de wielen van mijn auto ook altijd met drie bouten in plaats van vier.
Niet omdat het standaard protocol is, maar omdat het kan.... :+

Eerst kandidaat die je moet onderzoeken is de ARP table van de Mikrotik.

Verwijderd

Topicstarter
De ARP tabel is niet van toepassing. Als ik de printer kan pingen dan is de ARP table in orde.

Ik heb nu de statische IP weggehalad, en op DHCP gezet van de Mikrotik. BOOTP deelt de adressen uit. En ik heb hem static gemaakt op de DHCP server.

"Lijkt" te werken.

Ga nog een nachtje aan laten staan, en ga in de ochtend een printje maken. Eens kijken of het werkt.

• cornfed99111
Verwijderd schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 17:34:
En ik heb hem static gemaakt op de DHCP server.
Volgens mij is hij daarmee nu ook static in de ARP table.

Verwijderd

Topicstarter
Dat klopt. Hij is nu static.

• cornfed99111
Daarmee moeten je problemen nu voorbij zijn.

Als dat toch weer het geval is, moet je eens een blik gooien op het protocol waarmee je printer babbelt met de pc.
Maar ik ben geen fan van HP software. Leuke printers, maar je krijgt grijze haren van alle bugs en bloatware.
Pagina: 1