• EvilTuinhekjeNL
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23-09-2025
Hey!

Sinds twee dagen geleden heb ik dat mijn computer op random momenten vastloopt, met na een paar minuten een BSOD (kan maar niet zien welke, want hij is er maar .2 seconde). Na de BSOD gaat het beeld op zwart maar blijft de computer wel aan.

Wat ik tot nu toe geprobeerd heb(in chronologische volgorde):
  1. Virusscanners + malware scanners
  2. Updates
  3. Opstarten met alleen keyboard & mouse ingeplugged
  4. Verse install Windows (7 Professional)
  5. Memtest86 (geen errors, 11 uur gedraaid)
  6. Prime95 (geen errors, 4 uur gedraaid)
  7. Verse install Ubuntu
  8. Booten met alleen primaire hdd en 1 bankje geheugen en gpu
  9. Andere hdd erin en daarop windows geïnstalleerd
Maar geen van deze dingen mochten baten (ook niet de versie Windows 7 install SP1, dus voor alle updates).

De PC betreft :
  • AMD Phenom II X4 965 Processor
  • Gigabyte GA-970A-UD3 moederbord
  • NVIDEA GeForce GTX 560 Ti
  • 2x Kingston 2x2GB, DDR3, PC10666, CL9
  • Cooler Master Processor Koeler Hyper 212 Plus AMD & Intel
  • Crucial 64 GB m4
  • Corsair CX500
Ik ben totaal uit ideeën nu, vooral omdat het niet mogelijk is de BSOD te lezen en er ook geen Minidump wordt achtergelaten. Soms krijg ik wel na het freezen en voor de BSOD popups met foutmeldingen waarin gerefereerd wordt naar een Boot Error status code (0xc000000e) en wordt gezegd dat er een I/O error was, omdat de data niet in het geheugen gezet kon worden.

Zijn er mensen die hier toevallig raad mee weten?

[ Voor 15% gewijzigd door EvilTuinhekjeNL op 08-06-2013 21:49 . Reden: Toevoeging ]

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Je kan om te beginnen de volledige specificatie van je PC posten. Dus merk en type van je voeding bijvoorbeeld.

Verder kan je proberen om alles af te koppelen, dat betekend alle usb apparatuur afkoppelen behalve je toetsenbord en muis, enkel de harddisk aansluiten waarvan je wilt opstarten, en met 1 geheugen reepje (indien nodig omwisselen).

Hoelang heb je de memtest(86) laten draaien, als dat 1 rondje geweest, laat 'm dan minimaal een keer of drie draaien (het liefst 24uur).

En heb je voorafgaand aan de problemen nog iets aan je systeem gewijzigd of software geïnstalleerd?

[ Voor 9% gewijzigd door Lip op 06-06-2013 13:34 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Het handigst is dan toch echt de BSOD foutcode.

Als de computer na een fout automatisch tracht te herstarten, moet je dit uitzetten: zodoende blijft het blue screen wel op je scherm staan.

Daar zijn verschillende methodes voor. De handigste wellicht:
rechtsklik deze compute; Eigenschappen ;Tabblad geavanceerd ; instellingen ; vinkje weghalen bij "De computer automatisch opnieuw opstarten".

• bulletrene
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-06-2022
Mocht je systeem nog opstarten kun je het programma BlueScreenView even downloaden. Die geeft je alle informatie over de BSOD die je nodig hebt om uit te zoeken waar het probleem vandaan komt. Het is in ieder geval hardwarematig aangezien een verse installatie geen effect heeft gehad.

• EvilTuinhekjeNL
@Lip
Excuses voor het geven van een ongedetailleerd overzicht, de voeding betreft een Corsair CX500. Het alleen opstarten met muis & keyboard is zoals aangegeven gebeurd, ook toen gebeurde het nog. Ik zal vanavond nog even proberen met één reepje geheugen en alleen de SSD te booten.

Memtest heb ik ~11 uur gedraaid, Prime ~4 uur.

Ik heb voorafgaand niets gewijzigd aan de apparatuur, wel heb ik een grootte opschoning gehouden wat betreft oude programma's etc. Maar, gezien de stappen die ik voor het plaatsen van dit bericht hier heb gepost, denk ik niet dat het softwarematig kan zijn.

@Reepje
Bedankt voor deze hint, wist dit nog niet, zal dit ook gelijk proberen.

@bulletrene
Goed, zal die ook installeren, mijn gedachten gaan tevens ook uit naar een hardwarematig probleem

• bulletrene
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-06-2022
Ik heb even gezocht wat de 0xc000000e error betekend. Ik kom veel tegen over hardware device inaccesible ( meestal harde schijf fout.. ). Je kunt proberen de PC op te starten ( of eventueel in safe mode ) en dan het programma HD Tune te downloaden. Deze geeft de "health" van je HDD aan. Als hier iets rood is in de results.. dan is het je HDD die kapot is/gaat. Vooral de lijn "reallocated sector count" is hierbij van belang. Als deze als resultaat rood weergeeft, dan is je HDD zeker weten stuk.

• EvilTuinhekjeNL
Uiteindelijk nu toch opgelost.

Ik had eerst gechecked of het m'n hardeschijf of SSD was, maar er was met beide niets mis. Daarna toch met één bankje geheugen geboot en daarmee werkt alles nu weer goed. Was dus toch het geheugen, vreemd dat dit niet met Memtest86 naar boven is gekomen, wellicht toch te kort gedraaid.

In ieder geval, een ieder bedankt!

Te vroeg gejuicht, na 3 uur draaien hing die toch weer. Ondertussen ook met verschillende bankjes geheugen geprobeerd, mocht niet baten.

Iemand nog een idee?

[ Voor 19% gewijzigd door EvilTuinhekjeNL op 08-06-2013 21:47 ]

• EvilTuinhekjeNL
Nu ook de BSOD langer in beeld gekregen:
De BSOD
Bijbehorende Microsoft page

Maar aan die Microsoft pagina heb ik nog niet veel, aangezien ik al alle stappen die ze aanraden heb doorlopen.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Crucial M4 > Firmware upgrade nodig ... er zit een bug in een van de vroegere firmwares. Succes met upgraden: http://www.crucial.com/support/firmware.aspx

https://discord.com/invite/tweakers

• EvilTuinhekjeNL
Je bent mijn held!
Hij draait weer als een zonnetje :)!
Pagina: 1