i5 750 naar i5 3570K of i5 4670K upgraden?

Pagina: 1
Acties:

• Djmaddox
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-02 08:28

Djmaddox

Stock speed? wat is dat?

Topicstarter
Hoi,

Ik heb hier op het moment een i5 750 + Asus P7P55D Pro + G.Skill Trident F3 DDR3-1600 2x2GB + draaien. Ik merk de laatste tijd dat het setje wat slomer wordt dan wat het is geweest vroeger, en ik ging daarom op zoek naar een upgradeset. Na een beetje rondgooglen en door de BBG heen gegeken te hebben, leek een i5 3570K + MSI Z77A-G45 mij wel een mooi setje om naar te upgraden, voor de schappelijke prijs van 296 euro., en ik zou dan mijn huidige RAM gewoon overzetten.

Echter, na wat advies rondgevraagd te hebben in IRC, beginnen mensen mij nu ook Haswell CPU's aan te raden. Dus na wederom wat googlen kwam ik nu uit op een i5 4670K + Gigabyte GA-H87-D3H, voor 308 euro. Wederom zou ik dan weer mijn huidige RAM overzetten. Nu vraag ik mij af, kan ik beter voor de Haswell gaan of voor de Ivy Bridge? Of kan ik beter iets compleet anders samenstellen?

Met de PC gaat er voornamelijk gegamet worden(videokaart upgrade ik later, op het moment zit er een HD5850 in.) Graag zou ik de CPU ook willen overclocken, dus een fijn moederbord daarvoor zou ook wel fijn zijn.
Ik wil voor de processor en het moederbord samen liever niet meer dan 300,- kwijt zijn, klein beetje erboven kan wel, zolang het geen grote tientallen worden. Het liefst heb ik een Intel CPU. Het merk van het moederbord maakt mij niet zo veel uit, zolang het maar een fatsoenlijk, goed overclockende plank is.

Alvast bedankt!

Mvg,

Djmaddox

• JoSoFijn
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-02 09:43
Is er haast bij, of kan je upgrade nog even wachten?
Omdat de haswell zo nieuwe is zeg ik meestal: Wacht nog even een maandje ofzo, tot er meerdere reviews zijn. dan kun je beter zien wat het beste is.

Wat de huidige berichten al wel zeggen is dat de Haswell een fijne CPU is om te overclocken.

Is het nu binnenste buiten, of buitenste binnen?

• kjtm
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-02 16:31
Ik zou eerder zeggen dat jouw hd5850 juist de bottleneck begint te vormen in plaats van de CPU (hangt uiteraard wel een beetje af van welke games je er mee speelt).

Jouw i5 zal denk ik vooralsnog voor vrij weinig games een bottleneck gaan vormen. Zie hier bijvoorbeeld een kleine test waar onder andere de i5 760 naast een tal van nieuwere cpu's waaronder een i5 3570k wordt gezet: http://techreport.com/rev...ormance-with-today-cpus/6 . Er is een klein verschil waarneembaar wanneer je kijkt naar de tests van crysis 2 en BF3, maar dit verschil zal pas meer naar voren komen wanneer je een dermate snelle kaart hebt als de gebruikte hd7950. Je zit dan toch al ver genoeg boven de minimum grens van fps die je zou willen halen.

Als het jou puur om prestatiewinst in games te doen is zou ik echt kijken naar een upgrade van je videokaart ipv je cpu/mobo.

Wellicht dat iemand anders hier meer over kan toelichten.

Intel Core i5 3570K @4.2ghz -- Asus P8Z77-M -- 2x4GB G.Skill Ares -- Asus GTX660-DC2T-2GD5 -- Crucial M4 128GB -- Seasonic G-Serie 550 -- BitFenix Prodigy M -- Asus Xonar D1

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-03 09:53

superwashandje

grofheid alom

kjtm schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 13:32:
Ik zou eerder zeggen dat jouw hd5850 juist de bottleneck begint te vormen in plaats van de CPU (hangt uiteraard wel een beetje af van welke games je er mee speelt).

Jouw i5 zal denk ik vooralsnog voor vrij weinig games een bottleneck gaan vormen. Zie hier bijvoorbeeld een kleine test waar onder andere de i5 760 naast een tal van nieuwere cpu's waaronder een i5 3570k wordt gezet: http://techreport.com/rev...ormance-with-today-cpus/6 . Er is een klein verschil waarneembaar wanneer je kijkt naar de tests van crysis 2 en BF3, maar dit verschil zal pas meer naar voren komen wanneer je een dermate snelle kaart hebt als de gebruikte hd7950. Je zit dan toch al ver genoeg boven de minimum grens van fps die je zou willen halen.

Als het jou puur om prestatiewinst in games te doen is zou ik echt kijken naar een upgrade van je videokaart ipv je cpu/mobo.

Wellicht dat iemand anders hier meer over kan toelichten.
ben het met je eens dat een videokaart upgrade waarschijnlijk meer gaat helpen dan een cpu upgrade maar waar kijk je naar op de pagina die je daar linkt? average FPS? daar zie je idd maar 4 FPS verschil maar kijk eens naar het verschil tussen beide processors de laatste grafiek op die pagina:time spent beyond 16.7ms: een verschil van 153 naar 88. dat is vast ook te merken op de smoothness van de gameplay.

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

• Djmaddox

Djmaddox

Stock speed? wat is dat?

Topicstarter
Opzich kan de upgrade nog wel een maandje wachten, tot er wat reviews binnen zijn. Dat is opzich geen probleem.
kjtm schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 13:32:

Wat voor videokaart zou jij dan aanraden voor rond de 150,-? Ik kan zelf vrij weinig vinden wat een degelijke performance boost geeft voor die prijs, kaarten zoals de HD7850/HD670/GTX560/650/660 hangen er allemaal vlak om heen, maar er zitten geen grote performanceverschillen in. (link)

• kjtm
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-02 16:31
superwashandje schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 13:44:
[...]

ben het met je eens dat een videokaart upgrade waarschijnlijk meer gaat helpen dan een cpu upgrade maar waar kijk je naar op de pagina die je daar linkt? average FPS? daar zie je idd maar 4 FPS verschil maar kijk eens naar het verschil tussen beide processors de laatste grafiek op die pagina:time spent beyond 16.7ms: een verschil van 153 naar 88. dat is vast ook te merken op de smoothness van de gameplay.
Ik heb inderdaad voornamelijk gekeken naar de bovenste grafiek met fps. Het verschil in de onderste metingen lijkt inderdaad groter, maar hoeveel dat nu daadwerkelijk in real life prestaties uitmaakt wordt voor mij helaas niet heel duidelijk uit deze review vandaar dat ik me gefocust heb op de fps grafiek. http://techreport.com/rev...ormance-with-today-cpus/8 Hier in de conlcusie lijkt de i5 760 toch redelijk in de buurt te zitten van de sandy en ivy bridge cpu's, echter hoeveel dat verschil nou uitmaakt wanneer je werkelijk aan het gamen bent lichten ze helaas niet toe. Het is dus wel aan te raden om nog even wat andere bronnen te zoeken.
Wat voor videokaart zou jij dan aanraden voor rond de 150,-? Ik kan zelf vrij weinig vinden wat een degelijke performance boost geeft voor die prijs, kaarten zoals de HD7850/HD670/GTX560/650/660 hangen er allemaal vlak om heen, maar er zitten geen grote performanceverschillen in.
Ik vrees inderdaad dat je met een budget van 150 euro een te kleine stap maakt om flink voordeel te zien ten opzichte van je huidige kaart. Je zou wel nog kunnen kijken hoeveel een hd5850 nog oplevert tweedehands. Hiermee zou je je budget misschien nog een 50-80 euro kunnen opkrikken, afhankelijk van wat hij nog oplevert.

Intel Core i5 3570K @4.2ghz -- Asus P8Z77-M -- 2x4GB G.Skill Ares -- Asus GTX660-DC2T-2GD5 -- Crucial M4 128GB -- Seasonic G-Serie 550 -- BitFenix Prodigy M -- Asus Xonar D1

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-03 09:53

superwashandje

grofheid alom

kjtm schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 14:01:
[...]

Ik heb inderdaad voornamelijk gekeken naar de bovenste grafiek met fps. Het verschil in de onderste metingen lijkt inderdaad groter, maar hoeveel dat nu daadwerkelijk in real life prestaties uitmaakt wordt voor mij helaas niet heel duidelijk uit deze review vandaar dat ik me gefocust heb op de fps grafiek. http://techreport.com/rev...ormance-with-today-cpus/8 Hier in de conlcusie lijkt de i5 760 toch redelijk in de buurt te zitten van de sandy en ivy bridge cpu's, echter hoeveel dat verschil nou uitmaakt wanneer je werkelijk aan het gamen bent lichten ze helaas niet toe. Het is dus wel aan te raden om nog even wat andere bronnen te zoeken.
[...]
inderdaad :) of je die verschillen merkt is natuurlijk volledig afhankelijk van de persoon die het spel speelt. de een zal het sneller merken dan de ander.

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:33
16.7ms is natuurlijk ook heel weinig (60fps), de tijd boven de 33ms (30fps) is imo interessanter, en dan ontlopen ze elkaar niet zoveel meer (wellicht zelfs beide 0).
Eventueel zelfs 50ms (20fps), dan merkt de gemiddelde persoon pas echt dat het niet goed loopt, die wil je dus altijd op 0 zien.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:17

D4NG3R

kiwi

:)

Sir_Markus schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 13:30:
Wat de huidige berichten al wel zeggen is dat de Haswell een fijne CPU is om te overclocken.
Integendeel, de snelheden gaan lekker hard omhoog en blijven dan ook stabiel. Echter gaan de temperaturen en het verbruik ook EXTREEM snel omhoog.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Djmaddox

Djmaddox

Stock speed? wat is dat?

Topicstarter
kjtm schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 14:01:

Ik vrees inderdaad dat je met een budget van 150 euro een te kleine stap maakt om flink voordeel te zien ten opzichte van je huidige kaart. Je zou wel nog kunnen kijken hoeveel een hd5850 nog oplevert tweedehands. Hiermee zou je je budget misschien nog een 50-80 euro kunnen opkrikken, afhankelijk van wat hij nog oplevert.
Dat is opzich wel een mogelijkheid. Kan jij mij een degelijke videokaart voor dat bedrag aanraden? Tweedehands kan ook wel, als er wat moois te koop staat voor een leuke prijs. Zelf zat ik al te kijken naar een HD7870 2GB. Is daar nog een Nvidia equivalent voor, of een andere AMD kaart?
D4NG3R schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 16:08:
[...]

Integendeel, de snelheden gaan lekker hard omhoog en blijven dan ook stabiel. Echter gaan de temperaturen en het verbruik ook EXTREEM snel omhoog.
Ik ben, als ik een Haswell koop, niet van plan om hem ook meteen te gaan overclocken. Dat zal eerder komen als ik toch wat performance begin te missen, wat niet zo snel zal gebeuren (hoop ik :p).

[ Voor 48% gewijzigd door Djmaddox op 06-06-2013 16:58 ]

• Djmaddox

Djmaddox

Stock speed? wat is dat?

Topicstarter
Even een bumpje, ik heb zojuist een HD6970 op de kop weten te tikken voor een klein prijsje (150,-). Qua CPU twijfel ik nu tussen een i5 3570k en i5 4670k. Beide zitten rond de zelfde prijs (200,-),en hun performance is ook bijna gelijk. Welke kan ik nu het beste nemen, en welk moederbord zou hier goed bij kunnen, ook om te kunnen overclocken?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
De 4e generatie is iets beter dan de 3e generatie. De prijs is ongeveer gelijk, ik snap niet waarom je dan de vorige generatie zou willen. Het enige wat je wel zeker weet als je een 3xxx koopt is dat je nooit meer kan upgraden.

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:14
4670k zou ik nemen. Die paar % in betere overclockbaarheid van Ivy bridge wordt goedgemaakt door de betere performance per clock van Haswell.

Voor het moederbord, laat je vooral niet te veel geld uit je zak kloppen in het kader van betere koeling. Vaak haal je geen MHz meer door indrukwekkende moederbord koeling. Zoiets is prima: pricewatch: Gigabyte GA-Z87P-D3
Pagina: 1