R4gnax schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 21:18:
[...]
En die eerste hoort eigenlijk helemaal niet in dat rijtje thuis, aangezien het zo ongeveer de enige vorm is waarin een auteur aan kan geven dat iets
aanbevolen is om in een nieuwe browsing context geopend te worden; aangezien het een declaratief iets is waar de gebruiker via browser instellingen naar eigen smaak en inzicht mee om kan gaan.
Dit in tegenstelling tot bijv. javascript wat het click event afvangt en daarna
window.open benut in een poging gebruikers ergens anders heen te sturen. Daarmee worden deftig de in browsers ingebouwde koppelingen, zoals bijv. de middelste muisknop voor het openen van een link in een nieuwe tab, om zeep geholpen.
Was ook geen goed voorbeeld bedenk ik me achteraf. Hoewel je als website geen invloed mag uitoefenen op de chrome (zoals een nieuw venster), zijn er wel degelijk geaccepteerde uitzonderingen. Bijvoorbeeld als de gebruiker een proces aan het doorlopen is dat niet onderbroken mag of kan worden. Maar dan nog wil je er wel bij vermelden dat die link afwijkend gedrag vertoont.
De javascript-variant staat overigens op 1 lijn met de target:blank. Hiermee omzeilde je bij de oude webrichtlijnen misschien validatie-problemen, maar is voldoet nog steeds niet aan de richtlijnen.
incaz schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 22:32:
[...]
Maar dat is mij nog niet overtuigend aangetoond eigenlijk. Want de verbetering zie ik dus niet, omdat het perfect mogelijk is om inline styles uit te schakelen of te overriden, nog afgezien van het feit dat heel veel styling geen negatief effect heeft op toegankelijkheid, en dus niet overridden (geoverridet?) hoeft te worden.
Je moet het ook wat breder zien denk ik dan specifieke voorbeelden of details. De enige manier om een consistente user experience te bieden is door richtlijnen op te stellen. Uiteindelijk ben je vrij om hiermee om te gaan of deze te interpreteren zoals je zelf wilt.
De enige reden om je er echt op de letter aan te houden is als je een toetsing wilt ondergaan. Of dat dan terecht is of niet, is een andere discussie denk ik.
Maar tegelijkertijd is dit iets wat heel klein lijkt maar developers wel degelijk heel erg dwars kan zitten. Het vervangen van inlinestyles door een variant in een apart document kan namelijk een compleet andere manier van documenten genereren vereisen, omdat je specifieke style-informatie moet plaatsen op een plek waar je normaal gesproken geen toegang hebt tot de data, en als je de data hebt heb je geen toegang tot de styling. Dat kan een heel ingrijpende wijziging vereisen waarin je alle output apart moet cachen bv.
Oftewel: het is in een aantal gevallen een lastige beperking, waarvan het voordeel gewoon niet goed concreet gemaakt wordt.
Toegankelijkheid begint al bij het ontwerpproces. Het is inderdaad een stuk lastiger om een bestaande website toegankelijk te krijgen als er geen enkele rekening mee gehouden is vanaf dag 1.
Maar tegelijkertijd kan ik ook vertellen dat er bijna altijd wel een passende andere opmaak-oplossing is die hetzelfde resultaat levert. Dit soort dingen vereisen wat oefening en hebben ook mij meerdere projecten gekost om te leren.
En dat vind ik een teken aan de wand, want zo moeilijk zou het niet moeten zijn vind ik eigenlijk. (En ik vind het jammer, want ik zou graag de basis halen. Gewoon, omdat het stoer staat en past bij mijn uitgangspunten. Maar het is niet belangrijk genoeg om veel te tijd te besteden om aan vrij abstracte en moeilijk te verantwoorden normen te voldoen.)
Is het extra werk? Jazeker. Beperkt het je in je vrijheid van design? Ook.
Maar dat het je werk als front-end developer onmogelijk maakt vind ik absoluut niet. Het vereist een andere kijk op bepaalde zaken, maar dit is iets dat je jezelf eenvoudig aan kunt leren en simpelweg een kwestie van ervaring is met het onderwerp.
Dat SEO-argument voelt soms een beetje als met de haren erbij gesleept. Want ik kan echt geen enkele context verzinnen waarin een geinlinede style, zoals een niet-contentbevattende background-imag, of een fontweight, de SEO werkelijk beinvloedt.
Inline styling zal inderdaad weinig effect hebben op SEO. Maar de basis van toegankelijkheid (goed gestructureerde documenten, scheiding van content en opmaak, juiste semantiek, etc) zijn ook van toepassing op SEO.
Overigens zijn links naar flash en word-bestanden natuurlijk ook gewoon toegestaan volgens bepaalde uitgangspunten: meld bij het word-bestand waar het is, en als je flash niet van zichzelf toegankelijk is, biedt dan een voldoende alternatief.
Ik noemde Word omdat een onderdeel van toegankelijkheid ook is, dat er open standaarden gebruikt worden (in ieder geval volgens de Nederlandse richtlijnen). Word is geen open formaat. Meestal kun je dan beter PDF/a hanteren bijvoorbeeld.
Flash mag inderdaad ook als er voldoende alternatief is, maar daarmee komen we op je volgende punt:
(En het is natuurlijk een slecht idee als je bepaalde behulpzame vormen van content niet aan zou mogen bieden omdat sommige mensen dat niet in volle glorie kunnen benutten, ook al ben je er open over en bied je alternatieven met de correcte content. Alsof je geen kleur meer zou mogen gebruiken omdat sommige mensen kleurenblind zijn. Dat zou de wereld enorm verarmen.)
Maar dan bepaal je als developer wat
nut heeft of
correct is voor je bezoeker. Stel dat een architect in een gebouw dat ie ontwerpt bedenkt.. ow, maar deze ruimtes of toiletten zijn niet nodig voor mensen in een rolstoel, want we hebben ook toiletten aan de andere kant van het pand. Of de ontwikkelaar vindt het vast lastig om een fonteintje te maken op rolstoelhoogte, dus laat ik dat maar weg. Dat is niet een keuze die een architect dient te maken als hij een gebouw ontwerp dat toegankelijk dient te zijn.
Afgerond:
Je wilt dit ook niet maar blindelings voor elk project gaan hanteren. Als je werkt voor de overheid zul je er vaker mee te maken krijgen en als je het mij vraagt is dat ook volkomen terecht. De overheid heeft als plicht de volledige bevolking te bedienen en mensen met een beperking niet uit te sluiten.
Wat je wel leert na een aantal dergelijke trajecten is dat de basis prima toepasbaar is in algemene scope. Het verruimt je beeld van hoe een website opgebouwd en geinterpreteerd wordt. En dan kom je erachter dat je er door met wat simpele dingen rekening te houden, of elementen op een bepaalde manier op te bouwen, je vanzelf toegankelijker aan het ontwikkelen bent en de kwaliteit van je code verbetert.
[
Voor 5% gewijzigd door
Bosmonster op 12-06-2013 10:06
]