Philips 47PFL8404H/12, waarschijnlijk een defecte voeding.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09-2023
Mijn Philips 47PFL8404H/12 doet niks meer. Tijdens het kijken hoorde ik een zeer licht plof geluid waarna TV uitviel en niet meer aan te krijgen is.
Contact met de reparatiedienst van Philips gehad die mij lieten weten dat het waarschijnlijk om een defecte voeding gaat en de kosten voor het vervangen zijn 190 euro. Zij repareren niks, maar vervangen alleen.

Nu heb ik zelf een beetje zitten zoeken en een nieuwe voeding kost tussen de 80 en 100 euro.
Voorbeeld: http://www.ebay.com/itm/P...404-Genuine-/161024340953
Gebruikte voeding: http://flattvparts.co.uk/...ct_info&products_id=10797

Nu heb ik zelf genoeg ervaring met het bouwen van computers, echter heb ik nog nooit voeding van een tv vervangen.

Mijn vraag is hoe veilig is het om het te doen?

Als ik besluit om mijn tv open te schroeven en als ik zie dat capacitors bol staan of dat er iets is doorgebrand, is het verstandig om die onderdelen door iemand te laten vervangen om zodoende gerepareerde voeding veilig weer terug te plaatsen?

Alle uitleg is welkom.

[ Voor 4% gewijzigd door lujo op 06-06-2013 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-10 21:10

Infant

It's a floating Dino!

Als je de stekker er uit haalt, en hem daarna open maakt, is het 100% veilig. Alle energie die er nog in zit zou dan weg moeten zijn.

Prijs-technich is onderdelen vervangen handig, als alleen de caps ontploft zijn, ben je voor minder dan een tientje klaar.

Ik heb veel HP, Iiyama en Samsung gerepareerd op deze manier. Zoms moest er een zekering, of een mosfetje extra vervangen worden.

Het kan ook catastrofaal gefaalt zijn, en dan ik het makkelijker om een nieuw printje te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik zou eerst de schade bekijken voordat je aankopen doet. Kun je ook meteen je kansen inschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Zo groot zijn die condensators niet en als ze geploft zijn houden ze helemaal niets mee, dus stekker eruit en gewoon open schroeven.

Vermits je die borden zo gemakkelijk vind zal er wel iets gesprongen zijn.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:18

empy

Rijdt rondjes

Houd er wel rekening mee dat niet alle elco's defect zijn. Als je dan per ongeluk de contacten van een 400V elco aantikt moet je blij zijn als je een sterk hart hebt.
Een stekker er uit halen staat niet gelijk aan dat een apparaat geen spanning meer bevat, grote elco's houden hun lading nog een tijdje vast. (Hier spreek ik en meerdere collega's van me uit ervaring)
Als je ervaring hebt met electronica moet het kunnen, maar ben je nooit verder gekomen dan het aansluiten van een broodrooster, dan zou ik het toch uitbesteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
Vandaag heb ik even gekeken of ik iets vreemds kon ontdekken. Voordat ik LCD openmaakte was de stekker twee weken of langer uit het stopcontact. Ik mag aannemen dat alle elco's ontladen zijn? Of houden ze hun lading zolang vast?

Helaas heb ik zelf op het eerste gezicht niks vreemds kunnen ontdekken.
Ik heb wat foto's genomen zodat jullie hopelijk iets kunnen ontdekken.

Of zal het zoiets simpels als een zekering zijn?

http://www.mijnalbum.nl/Album=ARWIEPWY

[ Voor 5% gewijzigd door lujo op 07-06-2013 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Voor deze functionaliteit moet je ingelogd zijn.

Die switch naar mijnalbum.nl helpt ook niet veel
Om de foto in groot formaat te kunnen bekijken, dient u ingelogd te zijn in uw account bij MijnAlbum.nl.
Lang leve bugmenot!

Maar ik zie op het oog ook niet zo 123 schade, kan het zijn dat die plof uit je speakers kwam? Volgende stap zou zijn om te meten, te beginnen met idd die zekering. Mocht die in orde zijn dan zie ik dat ze zo vriendelijk zijn geweest om die spanningsoutputs te vermelden, dan kun je daar meten of die outputs het wel doen. Wel even je boerenverstand gebruiken om ervoor te zorgen dat je met je meter geen sluiting veroorzaakt.

[ Voor 85% gewijzigd door Sprite_tm op 07-06-2013 20:18 . Reden: Schelden is niet nodig/ ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik zou het eens op circuits online vragen, daar komen TV-reparaties vaker aan bod. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-10 15:36

auto660

1991 240 GL Brick

Ik kan (als ze het probleem zijn) de condensatoren wel vervangen, stuur mij maar een dm als je interesse hebt.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
Op het oog lijken de condensatoren nog goed. Om het zeker te weten zou ik moeten gaan meten. En zonder apparatuur kom ik niet ver ;-)
Ik hoopte dat het om de zichtbare schade ging zodat ik wist of de voeding nog te repareren valt. Vervangen van onderdelen van die voeding zal ik aan iemand overlaten die het vaker gedaan heeft. Echter, complete voeding vervangen is voor mij geen probleem (dat is namelijk ook wat de technische dienst van Philips doet.)

[ Voor 7% gewijzigd door lujo op 07-06-2013 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
Ik heb wat foto's gemaakt die hier te downloaden zijn: http://dfiles.eu/files/ymb4p3afb
Het zijn geen super scherpe foto's maar er valt genoeg te zien.

Mocht iemand iets ontdekken wat niet in orde is dan hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-10 22:35

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

De hoeveelheid moeite die ik moet doen om bij die foto's te komen is groter dan de zin die ik heb in een uitdaging. Gebruik gewoon Photobucket bijvoorbeeld, dan werkt het gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
De hoeveelheid moeite die ik moet doen om iedereen naar de zin te maken is groter dan mijn behoefte om dit op te lossen. Straks zijn er nog mensen die foto's per post willen ontvangen zodat ze niet iets hoeven te downloaden.

Zonde van je tijd en moeite die je hebt genomen om te reageren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Man man ne minuut wachten om te downloaden en dan nog genepen worden, heb ze hier gedropt: http://s63.photobucket.co...library/tmp?sort=3&page=1

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Joh, als je gewoon het eenvoudige en gratis beschikbare http://tinypic.com/ gebruikt, en daarna de code als [afbeelding] in je forumpost plakt, dan kunnen we hier gewoon alles direct zien, simpel en snel. ;)
En als het mogelijk is, zou je ook nog je fotoalbum van je Tweakers-account kunnen gebruiken, nog simpeler.

@Damic: bedankt! 16 minuten moeten wachten om een pakketje foto's te mogen downen is echt :r

[ Voor 12% gewijzigd door bitshape op 10-06-2013 09:05 ]

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
Ok, is iedereen nu vrij van zijn/haar frustraties :-)

@bitshape: 16 minuten gewacht, zelfs gekotst en geen zinnige, on-topic, reactie geplaatst. Ik zal niet zo snel kotsen maar janken doe ik wel bij zulke reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-10 22:35

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Relax, komt allemaal goed. Ik zou eerst een nieuwe set caps monteren, daarna de transistoren vervangen. Als dat nog niet helpt, optocouplers vervangen. Daarna weet ik het ook niet meer.

Eventueel kan ik je hier mee helpen, dm me als je dat wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

* bitshape geeft lujo zakdoekje voor de tranen... :)

@ lujo;
Ik heb de foto's bekeken van het Voedingsboard, maar optisch kan ik niets zien wat is 'doorgeslagen' cq. 'doorgebrandt'.
1 transistor op het grote koelblok lijkt een beetje verkleurd maar dat kan ook door de hoek komen waaronder de foto is genomen.

De gebruikte Elco's op dit voedingsboard zijn kwalitatief hoogwaardige Japanse Rubicon's en Nippon Chemicon's, waarbij ik wel opmerk dat de "Main FilterCaps" (van de 230V voedingslijn) onder een heatsink zijn geplaats. Dat is een vreemde constructie/design, daar elco's niet goed tegen extreme warmte kunnen en dit dan de levensduur van de elco's verminderd.

Ik denk dat als je wilt 'troubleshooten', je kan beginnen met te meten of de Zekeringen op dit voedingsboard nog heel zijn, en verder de verschillende Voltage's controleren/meten, en kijken waar het nou werkelijk fout gaat: "Meten is Weten" ;)

Misschien dat sebastius je verder kan helpen, en als je zelf niet kan of wilt frunniken aan apparatuur die tijdens het meten aan de Netstroom hangt, het handig kan zijn iemand in de buurt op te zoeken die een diagnose kan stellen. Of zelf via onlineverkopers een (werkend!) voedingsboard regelen en deze op de gok vervangen en hopen dat de TV het dan weer doet.

[ Voor 4% gewijzigd door bitshape op 12-06-2013 17:39 ]

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maatie
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-07 11:28
Aan de binnenkant van de behuizing van de voeding kan je zien welke plekken heet zijn geworden. Die kan de voor de zekerheid doormeten. Elco's die naast koelelementen staan zijn ook verdacht. Eventueel kan je het soldeerwerk van onderdelen die warm worden of waar kracht op komt te staan opnieuw doen.
Dan heb je, naast wat al eerder is geschreven, een gereviseerde voeding.

Trouwens: Philips heeft/had setjes met onderdelen voor bepaalde series/chassis die vaak vervangen worden.
Pagina: 1