Nieuwe SSD in laptop, maar windows erop lukt niet [W7 + W8]

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dop33
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-11-2023
Beste allen,

Heb een nieuwe laptop aangeschaft (acer v3 571g 73638g75maii) en dacht daar even een nieuw ssd (samsung 840 256gb (niet pro)) in te steken. Dat ging prima, echter nu het installeren van windows...ik weet het, sommige dingen moet je niet doen als je er geen verstand van hebt! :)

Na aanzetten van de laptop kreeg ik een melding "no bootable device". Ben het BIOS ingedoken, daar stond wel keurig de SSD vermeld. Daar ik weinig opties had, heb ik de UEFI omgezet naar Legacy en voila....ineens deed de schijf het (geen idee wat uefi/legacy betekent!).

Gezien ik windows8 upgrade heb, moet ik eerst fijn W7 erop zetten. Dit ging prima, key ingevoerd, W7 klaar dus hup, W8 dvd erin. Daar start hij het installeren proces op, maar wanneer ik bij het menu kom waarbij ik "normale of aangepaste installatie" moet kiezen zegt dat kreng ineens dat mijn key niet geldig is (ik neem aan van de W7 variant gezien deze is geinstalleerd) en dat ik een andere moet invoeren.....HOE DAN ^%*$*.

Is er iemand die mij kan/wil helpen met dit probleem?

Het is heel simpel, ik heb 0,0 verstand van computers! Een SSD inbouwen, windows installeren....dat lukt meestal wel maar dit gaat me te ver.Ik heb simpelweg geen benul wat ik dus met die uefi/legacy dingen heb gedaan of wat het inhoudt. Als ik op forums lees, wordt er met vakjargon heen en weer gesmeten waar ik niet uitkom als leek.

Het enige wat ik zag, was een usb stick gebruiken en daar windows opzetten en dan het spulletje installeren, maar wil even weten of dit de enige manier is of dat ik iets over het hoofd zie/compleet verkeerd doe voordat ik een USB stick ga aanschaffen en vanavond na het werk op het punt kom dat ik mijn 4 dagen oude laptop in de fik steek :)

Alvast vriendelijk bedankt voor diegene die tips/ideeen/hulp heeft!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pedr0
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-10 08:34
Staat je SSD op AHCI ingesteld? Dat wil ook weleens helpen ;)

Het BIOS en je UEFI staat totaal los van je key probleem. Ik neem aan dat je Win7 legaal is? En welke versie van Win7 heb je erop gezet?

[ Voor 91% gewijzigd door Pedr0 op 06-06-2013 11:04 ]

Build from the Cloud up! | Battletag: NightFly#2112

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dop33
ja key is legaal. Is een windows 7 home premium 64. Het zou fijn zijn als ik die ssd erin steek en mijn windows cd in de drive dat je dan zonder gezeur windows kan installeren ipv allerlei fratsen moet uithalen om het aan de praat te krijgen.

Het lukt enkel wanneer ik in de BIOS van UEFI naar LEGACY switch. Dan kan ik installeren en anders niet. Daarna kwam dat key probleem pas.

En ja, stond automatisch al op AHCI.

[ Voor 4% gewijzigd door dop33 op 06-06-2013 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-10 19:41

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Bij de installatie van Windows 8 wordt er om een key gevraagd. Welke heb je ingevuld, die van Windows 7, of die bij je Windows 8 Upgrade is geleverd? Je moet namelijk die van Windows 8 invullen.

Voor de upgrade had je niet specifiek Windows 7 hoeven te installeren. Het is wel hoe het hoort, maar zonder installeert Windows 8 ook prima. En anders kan je erna altijd nog een schone installatie uitvoeren.

Het is eigenlijk jammer dat je Windows 7 er eerst op hebt gezet, want je hebt je laptop nu in BIOS mode, legacy dus, gezet om op te starten. Dit heeft tot gevolg gehad dat je SSD nu de oudere MBR partitie indeling heeft. Op zich niet zo erg, maar Windows 8 start het snelst als je opstart in UEFI modus. Om Windows te kunnen installeren en opstarten in UEFI mode moet de partitie indeling GPT zijn. Er is genoeg informatie op 't web met uitleg hoe je dit verandert, dus je bent niet helemaal verloren.

Succes.

Owja, de reden dat de Windows 7 installatie niet startte toen je in UEFI mode zat, was omdat je de installer moet aanpassen om hier mee te kunnen werken. Windows 8 installatie media heeft dit probleem niet en werkt gelijk op beide manieren.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dop33
Ik heb eerder W8 geinstalleerd maar iedere keer bleef ik een melding houden dat het een upgrade is. Heb dus altijd eerst W7 erop gezet en daarna W8, door gebrek aan verdere kennis. Dat werkte voor mij namelijk altijd.

Er is dus eerst W7 opgezet en key van W7 ingevoerd. Daarna W8 dvd erin maar kwam niet eens bij de vraag van de key, want tijdens installeren bij het kiezen van "normaal of aangepast" installeren kreeg ik de melding van ongeldige key.

Probleem is dat ik enkel deze laptop heb en dus niet de beschikking heb over andere apparatuur om de schijf even aan te hangen en dingen te verwijderen/omzetten. Zijn er mogelijkheden om dit te doen? Helpt het als ik de schijf formatteer bijvoorbeeld? Of kan ik aan de slag als ik een windows usb stick maak of gaat dat dan allemaal niet werken gezien het MBR/GPT verhaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dop33
Oh en Hero of Time, wanneer ik de ssd erin heb gestoken en W8 dvd erin, kreeg ik ook die melding "no bootable device". En opstart volgorde werkte simpelweg niet. Kon alles wel aanpassen maar er werd neit van cd opgestart helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-10 19:41

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je kan de Windows 8 installatie prima starten in EFI mode, de opstartvolgorde moet dit ook aangeven, en dan kan je vanaf de installatie van W8, als je de schijf/partitie selecteerd de boel omzetten naar GPT. Dit doe je via een command prompt, die op te roepen is met shift+F10. Internet ernaast op een ander systeem om te lezen hoe je met diskpart de boel in orde maakt.

Zoek even op hoe je met je laptop op de juiste manier van CD start in EFI mode. Ik zag even snel iets over F12.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1