Overclock Sapphire HD7950

Pagina: 1
Acties:

• The Guy
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-01-2022
Hey beste Tweakers,

Heb pas een nieuwe HD7950 van Sapphire aangeschaft en deze wilde ik nu graag overclocken.
Nu ben ik niet bepaald een expert dus ik gebruik gewoon de bijgeleverde AMD overdrive utility hiervoor.
Het probleem waar ik nu tegenaan kom is dat performance instabiel wordt zodra ik boven de factory specs ga zitten.
Ik gebruik een XFX pro650W PSU, en ik dacht dat dit voldoende zou zijn, maar zou ik een sterkere moeten aanschaffen? Of is het mogelijk dat het aan de kaart ligt, door fabrieksfout of beschadigd bij installatie? (zoals ik zei, ben geen expert.)

Mijn kaart hiervoor was een HD6950 ook van Sapphire, welke ik met gemak volledig kon overclocken met de AMD utility, en de benodigde specs voor de 7950 zijn bijna identiek dus ik had verwacht tot een vergelijkbaar niveau te kunnen clocken.

Edit: ik bedenk net dat ik dit in het overclock forum had moeten plaatsen, excuses.

[ Voor 5% gewijzigd door The Guy op 06-06-2013 09:11 ]

• Nightquest77
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-07-2025
De vragen die je stelt suggereren inderdaad dat je geen expert bent. Dat is helemaal niet erg, maar ga dan alsjeblieft niet overclocken. Dit heeft (uiteraard) niks met de voeding te maken, er is geen sprake van een fabrieksfout (tenzij hij ook instabiel is zonder het overclocken), en beschadigd bij installatie? Dat heb ik nog nooit gehoord.

Dus stoppen met overclocken, anders is het wachten op een topic van jou waarin je aankoopadvies moet vragen voor een nieuwe videokaart.

LR AWD | WIT | WIT | 19" - Order 27 SEPT - RN 10 OKT - VIN 28 NOV - SMS 20 NOV - Delivery - 27 Dec 14:30 Amsterdam

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Bedenk ook dat iedere chip anders is.
De ene videokaart kan niet meer als 50MHz boven zijn specs hebben terwijl een andere met gemak meer als 300MHz kan hebben - dit is zoals ze zeggen luck-of-the-draw.

• The Guy
De reviews die ik las van de Sapphire HD7950 Vapor-X stelden juist dat die prima te overclocken is.
Geldt dit per model of verschilt het per individueel geproduceerde kaart, als in de ene Vapor-X kan meer overclocken dan de ander?

Ik ga zelf nog maar even de bedrading nalopen, misschien dat ie gewoon niet genoeg stroom krijgt.

Wat ik eigenlijk alleen wil weten is welke factoren het vermogen tot overclocken beperken en hoe ik die factoren kan verhelpen.

Edit: FYI, t probleem is in elk geval niet de temperatuur, krijg crashes nog voor de temp boven de 45 graden is bij overclocken.

[ Voor 12% gewijzigd door The Guy op 06-06-2013 12:12 ]

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
The Guy schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 12:09:
De reviews die ik las van de Sapphire HD7950 Vapor-X stelden juist dat die prima te overclocken is.
Geldt dit per model of verschilt het per individueel geproduceerde kaart, als in de ene Vapor-X kan meer overclocken dan de ander?

Ik ga zelf nog maar even de bedrading nalopen, misschien dat ie gewoon niet genoeg stroom krijgt.

Wat ik eigenlijk alleen wil weten is welke factoren het vermogen tot overclocken beperken en hoe ik die factoren kan verhelpen.

Edit: FYI, t probleem is in elk geval niet de temperatuur, krijg crashes nog voor de temp boven de 45 graden is bij overclocken.
Je kunt nooit van te voren weten wat een kaart gaat doen met oc-en.
En een review van een kaart is slechts ter indicatie wat een kaart eventueel zou kunnen bereiken - maar dat is dus nooit zeker omdat zoals gezegd de ene chip de andere niet is.
Wat dus inhoudt dat de ene Sapphire 7950 vapor-x bijna niet overklokt terwijl een andere met gemak 300MHz of meer aankan.

En ja welke factoren ervoor kunnen zorgen dat je kaart niet lekker kan overklokken terwijl er meer uit te halen valt is natuurlijk dat je voeding te zwak is en/of dat je cpu een bottleneck vormt omdat deze simpelweg te zwak is.

[ Voor 9% gewijzigd door calsonic op 06-06-2013 12:44 ]

• Erik-e
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-12-2024
Je hebt gewoon pech, luck of the draw gevalletje. je kaart kan bijv niet meer als 25 Mhz boven factory clock hebben, de andere kan wel 300 boven factory clock krijgen.

Probeer je eens een beetje in te lezen over het verhogen van het voltage, je weet maar nooit maar misschien helpt het.

Pas hier wel mee op, meer voltage is meer hitte.

• The Guy
Bedankt voor de tip.
Ik heb ook de bekabeling gecheckt, bleek dat de stroom toevoer niet helemaal goed in de kaart zat, dus dat hielp meteen met stabiliteit.
Op t moment kan ik de core naar 1025 Mhz en het geheugen naar 1450 Mhz omhoog krikken, op stock voltage.
Naar wat ik heb gelezen lijkt dit inderdaad ongeveer te zijn wat meerdere mensen krijgen als grens zonder te overvolten.

Ik ben wel een beetje huiverig voor het overvolten van mn kaart, hoewel op t moment de temperatuur met deze instelling niet veel hoger dan 51 graden komt. Denk dat ik het daarom ook maar bij deze settings hou; de performance is zo opzich prima.
Andere vraag, zou een voeding met meer ampere uberhaupt nog iets toevoegen wat performance betreft?
Pagina: 1