Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
TOPIC VERPEST DOOR OFFTOPIC GEZEIK VAN ARDANA

[ Voor 97% gewijzigd door evilution op 26-09-2014 11:18 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je kan het je werkgever vragen. Maar hoe wil jij bewijzen dat dit onder werktijd of bij werkverplichtingen is gebeurd? Zoals je zelf al zegt: het is net zo waarschijnlijk dat je hem elders verloren bent, of straks thuis nog een keer terug gaat vinden.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
,

[ Voor 99% gewijzigd door evilution op 26-09-2014 11:17 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 197141

Er zijn bedrijven waar je een werkleesbril kunt krijgen wanneer die noodzakelijk is voor je werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:50
Ik denk niet dat het kwijtraken van spullen op het werk onder de aansprakelijkheid van de werkgever valt. Als diefstal aannemelijk is, en die diefstal wordt fefaciliteerd door een gebrek aan veiligheid op de werkplek, kan het anders liggen.
Maar in dit geval zou het niet redelijk zijn om je werkgever de schuld te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-12-2024
uh, je bent hem toch zelf kwijt geraakt? Het is niet zo dat hij van je gezicht geslagen is en overreden is tijdens je werk door de situatie die gecreeerd wordt in je werksituatie.

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-06 13:10
evilution schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 23:53:
Een tijdje terug ben ik tijdens een cursus mijn leesbril kwijtgeraakt. Ik heb bij het opleidingsinstituut geïnformeerd of zij hem hebben gevonden maar dat is helaas niet het geval. Het kan ook nog zijn dat ik hem in de trein op de weg naar huis ben verloren. Ik vroeg mij af of ik de schade kan verhalen bij mijn werkgever. Wat ik tot nu toe gevonden heb gaat allemaal over letselschade e.d. maar dit betreft gewoon een materiële zaak. Iemand hier ervaring mee?
Ik vrees ervoor.

Bij arbeidsverzekeringen is het vaak ook zo dat alleen fysieke schade gedekt wordt en materiele gewoon wordt uitgesloten.

Mocht nu door een duidelijke fout van je werkgever iets gebeurd zijn - bv kabel niet hoog opgespannen, je draait de hoek om en loopt ertegen, bril op de grond en kapot.
Dan heb je mogelijk nog een kans.

Maar nu ... concreet gesteld kan je zelfs niet aantonen waar het gebeurd is - wat eigenlijk wel logisch is bij verlies :+ , maar het zorgt er dus wel voor dat het nogal lastig is om aansprakelijkheid bij je werkgever te leggen.

Misschien dekt je eigen aansprakelijkheidsverzekering het wel ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-06 22:12

Seraphin

Meep?

Aansprakelijkheid van de werkgever lijkt me zéér onwaarschijnlijk; vooral omdat je gewoon niet kan aantonen dat je je bril überhaupt in een zakelijke omgeving bent kwijtgeraakt. (je gaf zelf al aan dat je hem ook in de trein hebt kunnen laten liggen).

Wat wel de moeite waard is, is om je inboedelverzekering te checken op de specifieke voorwaarden voor buitenhuisdekking; er is best een kans dat die het verlies van een bril op straat gewoon dekt.

[edit]
Slightly off-topic, maar ter lering ende vermaak voor de mensen die zich er in interesseren: de werkgeversaansprakelijkheid gaat in NL érg ver. Verder dan je op basis van "eigen schuld, dikke bult" zou denken. Voorbeeld; als ik op het werk (kantoorbaan) in een lollige bui zou besluiten óver een bureau heen te springen ipv er omheen te lopen, en ik zou vervelend vallen, dan is de werkgever tóch aansprakelijk voor de (letsel)schade.

In dat opzicht geef ik TS groot gelijk te informeren bij zijn werkgever om te checken of de vermiste bril op die manier te verhalen valt. Maar zoals eerder opgemerkt zit het grootste probleem daarbij in het aantonen dat je de bril ook daadwerkelijk op het werk bent kwijtgeraakt. Aan de andere kant; als de bewuste treinreis van/naar een zakelijke bestemming was, is de kans ook weer groot dat de werkgever aansprakelijk is. (er bestaat jurisprudentie van een groep collega's die 's ochtends carpoolend naar het werk gingen en verongelukten, wat ook succesvol werd verhaald op de werkgever).

Uiteraard geldt hier: YMMV & IANAL (de ene situatie is de andere niet). Maar probeer het vooral, en vergeet dus niet je inboedelverzekering te checken!

[ Voor 57% gewijzigd door Seraphin op 06-06-2013 09:47 ]

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nightquest77
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-02 15:43
Stel dat je een oorbellen met diamanten ter waarde van 4000 euro in je oren hebt hangen terwijl je aan het werk bent, je raakt zo'n ding kwijt tijdens je werk. Denk je dat je werkgever dat zou moeten vergoeden? Hij kan er toch niks aan doen dat jij zulke (dure) dingen meeneemt naar je werk?

Nu is het toevallig een leesbril, maar valt in dezelfde categorie. Misschien als je de leesbril verplicht moet dragen op je werk dat het anders ligt, maar normaal gesproken is dat niet het geval.

Oh en aansprakelijkheidsverzekeringen lijken mij hier niet van toepassing. Niemand stelt jou aansprakelijk voor schade tenslotte.

LR AWD | WIT | WIT | 19" - Order 27 SEPT - RN 10 OKT - VIN 28 NOV - SMS 20 NOV - Delivery - 27 Dec 14:30 Amsterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:23
Nightquest77 schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 10:20:
Stel dat je een oorbellen met diamanten ter waarde van 4000 euro in je oren hebt hangen terwijl je aan het werk bent, je raakt zo'n ding kwijt tijdens je werk. Denk je dat je werkgever dat zou moeten vergoeden? Hij kan er toch niks aan doen dat jij zulke (dure) dingen meeneemt naar je werk?
Ahum...
[...] tijdens een cursus mijn leesbril kwijtgeraakt.
Een noodzakelijk gereedschap als een leesbril vergelijken met een mode accessoire slaat natuurlijk als een tang op een varken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin

Seraphin

Meep?

Nu is het toevallig een leesbril, maar valt in dezelfde categorie. Misschien als je de leesbril verplicht moet dragen op je werk dat het anders ligt, maar normaal gesproken is dat niet het geval.

Oh en aansprakelijkheidsverzekeringen lijken mij hier niet van toepassing. Niemand stelt jou aansprakelijk voor schade tenslotte.
Als jij met je diamanten oorbellen nog net de lift probeert te pakken en daardoor met je oorbellen achter de deur blijft haken waardoor je oor uitscheurt (ik verzin maar wat), dan kun je die letselschade wel degelijk op je werkgever verhalen. De zaakschade aan de oorbellen weet ik ff niet.

Aansprakelijkheidsverzekeringen zijn in zoverre niet van toepassing dat de AVP van de TS inderdaad niet van toepassing is. Indien hij de bril met succes weet te verhalen bij de werkgever, zal de werkgever ongetwijfeld dit claimen bij de AVB.

Nogmaals, verlies van zaken zal lastig zijn (vandaar mijn advies aan TS om zijn eigen inboedelverzekering te checken), maar vanuit het oogpunt van discussie lijkt het mij wel nuttig om het concept werkgeversaansprakelijkheid wat uit te diepen.

[ Voor 8% gewijzigd door Seraphin op 06-06-2013 10:54 ]

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tom
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-09-2024
Arbeidsrecht is niet m'n favoriet, maar ik verwacht het volgende. Wordt er van jou verwacht dat jij je representatief kleed binnen de organisatie, en wijken de oorbellen niet af van hetgeen gangbaar is binnen de betreffende organisatie, dan zou er een grond kunnen bestaan dat de werkgever wel aansprakelijk is voor het verlies. Al zou het verlies van het sierraad wel enige connectie moeten hebben moeten hebben met de uit te voeren werkzaamheden.
Zelfde verhaal: indien jij de bril draagt in het belang van de werkgever, dan lijkt me (gedeeltelijke) vergoeding niet ongepast. Vergoeding lijkt me echter overbodig wanneer voor de betreffende medewerker geen enkele reden was om de bril te dragen, anders dan een persoonlijke keuze.

"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill, W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:30

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik weet dat het geen antwoord is op de vraag van TS, maar ik erger me er zo langzamerhand dood aan dat iedereen maar elk risico wil uitsluiten, alles wil verhalen, nergens meer verantwoording voor wil dragen.

Als ik iets gebruik, draag, meeneem, whatever, neem ik daar een risico mee. Ik heb inderdaad wel eens iets waardevols verloren (wie niet?), maar de trend om dat meer en meer te willen verhalen op werkgever, verzekering, derden vind ik eigenlijk bizar. Alles om maar zelf niet te hoeven betale

Ben ik daar de enige in?

Wat mij betreft mag er op alle verzekeringen een eigen risico zitten.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-05 16:23
Volledig eens met ardana, helaas zie je dit fenomeen meer en meer en bij allerhande zaken probeert men de kost/schuld door te schuiven en vergoed te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Wow. Je raakt je bril zelf kwijt en wil het dan bij je werkgever verhalen. Hier heb ik geen goed woord voor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin

Seraphin

Meep?

Ardana schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 13:16:
Ik weet dat het geen antwoord is op de vraag van TS, maar ik erger me er zo langzamerhand dood aan dat iedereen maar elk risico wil uitsluiten, alles wil verhalen, nergens meer verantwoording voor wil dragen.

Als ik iets gebruik, draag, meeneem, whatever, neem ik daar een risico mee. Ik heb inderdaad wel eens iets waardevols verloren (wie niet?), maar de trend om dat meer en meer te willen verhalen op werkgever, verzekering, derden vind ik eigenlijk bizar. Alles om maar zelf niet te hoeven betale

Ben ik daar de enige in?

Daar ben je zeker niet de enige in!
Is een maatschappelijke trend; "álles is áltijd de schuld van een ander" lijkt de mentaliteit van tegenwoordig te zijn.

Nout Wellink hed het wat dat betreft bij het juiste eind met zijn uitspraak "iedereen wil risico nemen, niemand wil risico dragen." (verder ben ik geen fan van hem, geen noodzaak om me te vertellen waar hij allemaal verkeerd zat ;) )

[ Voor 4% gewijzigd door Seraphin op 06-06-2013 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Ik denk dat je hier in de war bent met schade aan dingen die het bedrijf je ter beschikking stelt. Rij jij onder werktijd een deuk in de bedrijfswagen, dan mag werkgever dat niet verhalen. Sloop jij per ongeluk je laptop, dan is dat bedrijfsrisico.

Maar een persoonlijk eigendom kwijtraken, in wat voor omstandigheid ook, is niet iets waarvoor je een ander aan kan spreken. Wel kan je daarvoor een verzekering hebben, wellicht ook met een buitendedeur optie voor kwijtraken.

Maakt iemand anders jouw eigendom zoek, dan kan je die natuurlijk aanspreken.

Maar hier is het verlies geen gevolg van het uitvoeren van bedrijfstaken. Het is niet dat de werkgever het redelijkerwijs had kunnen inschatten en voorkomen door jou niet op cursus te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tom
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-09-2024
Ardana schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 13:16:

Ben ik daar de enige in?

Nee, ik dacht exact hetzelfde, maar niet elk topic hoeft gevuld te worden zoals gebeurde bij 'Door reiskosten onder sociaal minimum'

Als je een discussie wil over dit onderwerp - ik ben voor! -, lijkt het me niet onverstandig om hier een apart topic voor te openen. De laatste tijd veranderen veel topics waarin een 'gewone' vraag gesteld wordt in een (moreel) discussieplatform. (voornoemd topic "Door reiskosten onder sociaal minimum"; "Hoe serieus geld besparen?" etc.)

"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill, W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:30

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Je hebt gelijk dat niet ieder topic hoeft te verzanden, maar moraliteit is niet iets dat je in een apart topic moet stoppen. Bijv. het aanspreken van straatschoffies op straat werkt beter tegen straatcriminialiteit dan het houden van salon-bijeenkomsten over de moraliteit van die straatschoffies.

Moraliteit is bij uitstek iets dat je lik-op-stuk moet doen, en niet in een apart topic: dan zien alleen de mensen het die er toch al over na willen denken, niet de mensen die je wil laten nadenken.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER79
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-06 09:17
het zal wel aan mij liggen maar ik kan me helemaal vinden met theHoff...
Nu iemand anders verantwoordelijk laten stellen/laten uitbetalen voor een eigen fout... Ik zou me schamen als ik zoiets zou indienen...
Amerika zou wel een geschikte landje voor je zijn, ik zie je al M&M's aanklagen omdat ej bijna gestikt bent in hun snoepjes, terwijl je er handen vol door je keel zat te douwen....
Sorry, maar als iedereen zo zou denken dan houdt het snel op....
Pagina: 1