Wat doe je bij netwerkproblemen?

Pagina: 1
Acties:
  • 591 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 521150

Topicstarter
Beste mensen,

Momenteel studeer ik Informatica (Systeembeheer) op de Hogeschool Utrecht en zit in het laatste jaar. We zijn bezig met een onderzoek naar Windows Server 2012 en ik richt me daarbij vooral op PowerShell 3.0. Voor dit onderzoek wil ik graag weten wat velen van jullie doen bij netwerkproblemen. Ik zal het verder toelichten.

Het is de bedoeling PowerShell 3.0 zodanig in te zetten dat het troubleshooten van netwerkproblemen voor een deel geautomatiseerd kan worden. Zelf hoor ik meer thuis in netwerken en focus me vooral op CCNP en CCIE stof. Als ik thuis een netwerkprobleem heb (bijvoorbeeld niet meer het internet op kan), check ik altijd standaard een aantal zaken. Ik controleer bijvoorbeeld o.a. of ik überhaupt mijn default gateway kan pingen. Verder check ik allerlei andere zaken om vast te stellen wat het probleem kan zijn. Het is de bedoeling verschillende scripts te schrijven waarmee de belangrijkste zaken (die normaal handmatig gecontroleerd worden) door PowerShell geautomatiseerd kunnen worden. Bij netwerkproblemen voer je dus het script uit en krijgt een overzicht van een aantal standaard zaken en kan dus sneller troubleshooten.

Wat ik graag wil weten:

Noem a.u.b. een aantal zaken (ongeveer 3/4) die je normaal controleert bij netwerkproblemen. Denk bij netwerkproblemen het niet meer kunnen internetten. Je zit dus thuis en kan opeens niet meer het internet op. Wat doe je dan? Waar controleer je op?

Ik ben erg benieuwd naar de reacties.
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4dow
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:28
Begin bij laag 1: netwerkkabel aangesloten?

Ping localhost
Ping gateway
Ping google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:38

Metalfreak

Hoije woh!

Telefoon uitzetten, anders word je teveel gebeld :+

Maar even serieus, wat de voorgaande hier zegt zijn wel de meest basic tests. Ipconfig ook om te kijken of je wel een IP-adres in de juiste range hebt. Ping een extern IP-adres en vervolgens een externe URL. Zo kun je bijvoorbeeld DNS problemen achterhalen.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:38
-kabel
-ping naar router
-ipconfig/all checken
-ping naar google.nl of nu.nl o.i.d
-ping naar opendns en/of google dns IP's -> werkt dit wel maar url's niet: dns cache flushen en/of andere dns server instellen.
-netwerk adapter uit en aan
-pc rebooten
-andere pc/laptop/mobiel proberen
-router/modem uit en aan
-via mobiel internet zoeken naar bekende storingen

[ Voor 29% gewijzigd door Propheticus op 05-06-2013 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 521150

Topicstarter
Bedankt voor jullie antwoorden! Graag meer reacties. Het gaat mijn niet zo zeer om het antwoord. Ik wil graag weten hoeveel mensen een bepaald onderdeel controleren. Bijvoorbeeld dat sowieso 100% van de mensen op laag 1 de bekabeling inderdaad controleert. Hoe meer reacties, hoe beter. Als maar 1 iemand aangeeft naar de routing te kijken (ik noem maar wat) en bijna 50 mensen aangeven sowieso de bekabeling te controleren, weet ik dat bekabeling sowieso in mijn script moet komen...

Nogmaals bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:45
Anoniem: 521150 schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 21:37:
bekabeling sowieso in mijn script moet
Succes daarmee :+

Buiten wellicht een status medium ontkoppeld van je netwerkadapter.

Maar is het niet handiger om een overzicht te maken met wat er allemaal mis kan zijn met het netwerk en van daaruit te gaan denken. Per probleem kan je dan een procedure beschrijven die je moet uitvoeren om dit boven water te krijgen. Zomaar random tests van allerlei mensen verzamelen kom je denk ik niet ver mee en heeft veel van doen met bepaalde methodiek die de betreffende persoon gebruikt (topdown, bottem-up of ad hoc door het OSI model).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
- kabels
- rebooten pc in kwestie
- ipconfig /all
- pingen naar je router/std gateway
- pingen naar websites

En als het dan niet werkt apparatuur aan en uit (modem/switch/accesspoints/alles)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Serieus, kun je dat niet zelf bedenken ?

regel 1 op got, wat heb je zelf al bedacht ?

Ping 127.0.0.1
Eigen ip adres
- apipa? -> dhcp/boot probleem
- wel een geldig adres voor de rest ?
geldig lokaal mac adres ?
geldige gateway ?
ping gateway
ping 8.8.8.8 or whatever
ping tweakers.net
flush dns cachee
resolve iets lokale dns
resolve iets externe dns
iperf netwerk snelheid test
kabels t 568a/b
mechanisch goed geknepen
port protection op een switch
dhcp range vol
route tabellen in de routers
congestie op het netwerk (broadcasts)
congestie op het 2,5 5 ghz wifi
slechte ontvangst
firewals
slechte modems e.g. xms AAAAAA probleem
Latency's checken
verkeerde router tabel in je pc (2 netwerkkaart)
reverse pointers fout
slechte dns server (te lange cache e.g. tele2)
upload vol
goeie vlan
2 dhcp servers, check mac adres (e.g. lul met ics op laptop aan)

en dan kan ik vast nog wel wat verzinnen zonder ooit een studie systeem beheer gedaan te hebben

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:17

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

fish schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 00:02:
Serieus, kun je dat niet zelf bedenken ?

regel 1 op got, wat heb je zelf al bedacht ?

en dan kan ik vast nog wel wat verzinnen zonder ooit een studie systeem beheer gedaan te hebben
Hij doet een onderzoek, hij vraag niet naar de oplossing maar naar jouw manier van denken...

- Pc uit en hopen dat hij het morgen weer doet ... _/-\o_ :P

- Ipconfig
-nslookup google
-tracert
-reset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

caanova1984 schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 00:08:
[...]

Hij doet een onderzoek, hij vraag niet naar de oplossing maar naar jouw manier van denken...

- Pc uit en hopen dat hij het morgen weer doet ... _/-\o_ :P

- Ipconfig
-nslookup google
-tracert
-reset
Nou zo lees ik het niet, ja het woord onderzoek staat er in maar ik zie vooral een gebrek aan inspiratie/zin

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

Hahah Dat heb je met student zijn. Zeker als MS al een troubleshoot heeft die hetzelfde uitvoert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:04

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

ping/surfen naar andere apparaten in je netwerk, bij mij meestal direct naar modem beneden.

dan als dat niet gaat en modem/routers reageren bekabeling nazien.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Een werkende troubleshoot van ms ? Show me. de ingebouwde van windows is iig 3x niets

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:06
Ik check of het inderdaad mijn gehele internetverbinding is, of alleen de applicatie die me op dat moment een time-out geeft. Dus als internetpagina's het niet doen, kijk ik of mijn mailclient wel verbinding krijgt.

Tweede stap is kijken of ik in kan loggen op pagina van modem (speedtouch.lan)

Als dat niet lukt loop ik naar beneden en reset ik de modem.
Als dat wel lukt kijk ik in de modem hoe 't met de verbinding staat. Als het er goed uit ziet wacht ik heel even en kijk ik of ik met ander device (ipad) wel verbinding krijg. Als het er niet goed uitziet reset ik het ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

fish schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 00:32:
Een werkende troubleshoot van ms ? Show me. de ingebouwde van windows is iig 3x niets
Scheelt je minstens 3 commands in te voeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Bij netwerkproblemen? Windows probleemoplossing.

9/10 keer trekt die de boel weer recht

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:50
Als die windows troubleshooter geen zinnig antwoord geeft (dhcp down, link down, unable to resolve dns etc) is het meestal hardwarematig, valt dus niet meer aan te automatiseren....hierbij plaats ik routerfirmwareproblemen ook maar even onder hardwarematig omdat je hier ook niets aan kan automatiseren.
beginpunten zijn gateway ping/nslookup-> local domein en -> een internet domein/ ping -load/ tracert/ arp/ netstat, daarna wireshark icm mirror port/hub....

[ Voor 20% gewijzigd door base_ op 06-06-2013 02:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
1. werkt DNS nog
2. werken standaard poorten nog (80, 22, 110 maar niet 53, want die heb je in stap 1 wel gehad)
3. kan je je gateway pingen
4. is de interface up
5. is de fysieke verbinding in orde

1 t/m 4 doe ik meestal in een oogopslag: ik heb een script draaien dat constant kijkt of er netwerkverkeer is, of de gateway het doet, en ik heb altijd wel een interactieve shell open staan die meteen over een broken pipe klaagt als er wat mis is.

Meestal heb je bij een verbroken verbinding een melding dat de verbinding verbroken is, of je system-wide connection checker komt het wel melden (en dan heeft je browser, mail client, chat client etc een melding dat je netwerk down is), en zo'n melding is een stuk sneller binnen dan een timeout (meestal binnen 2 sec van verbroken verbinding).

Daarnaast heb ik vaak een live traffic monitor op m'n radiator monitor staan zodat ik altijd kan zien wat de load per router is, wat voor traffic er loopt, hoeveel connecties er zijn, en wat de firewalls doen om zich mee te vermaken. Dus als ik daar opeens een piek of een dal in zie verschijnen die niet snel terug op normaal niveau komt weet je ook meteen dat er wat mis is.

Dus stap 0 is in principe gewoon niet eens een handeling, maar voor mij een kwestie van even naar links kijken wat de netwerkhardware te melden heeft, en even naar rechts kijken of de links voor mijn werkstation en switch in orde zijn. Als de uplink 'uit' is, is dat ook een vrij duidelijk signaal dat er iets niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 423265

Een welgemikte karatetrap tegen de behuizing doet soms wonderen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-06 21:13

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Beste topicstarter: Welkom op GoT.

Helaas heb je met je eerste topic meteen een slotje te pakken. Het topic voldoet niet aan de eisen die wij stellen aan een topic. Ik zie niet wat je zelf al hebt bedacht en waar je op gezocht hebt. Ergo: Ik zie geen enkele eigen inzet. En dat is toch wel het minste.

Met alle respect, maar als de topicstarter zich meestal meer richt op CCNP en CCIE, dan verwacht ik dat je zelf ook wel een troubleshoot lijstje moet kunnen maken.
Verder vind ik dit nog steeds een huiswerkopdracht. Dat houdt in dat je er zelf over na moet denken, want daar leer je in principe veel meer van.

Ik gooi dit topic op slot vanwege het feit dat ik vind dat je dit zelf zou moeten kunnen. Bovendien is er vast genoeg te vinden op het Internet over manieren om netwerkissues te troubleshooten.

[ Voor 23% gewijzigd door Equator op 06-06-2013 07:45 ]

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.