[Macbook] Freeze, Artifacts & "Debugger Called Double Panic"

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Hallo! /3

Heb een Macbook 5,1 uit 2008 (eerste lichting unibody's) met een 2.4 GHz Core2Duo processor en 8GB ram. Ik draai er Snow Leopard 10.6.8 op.

Ik dacht een week geleden nog dat mijn Macbook het loodje ging leggen aangezien hij bij het minst geringste (zoals een youtube filmpje kijken) compleet bevroor en vervolgens verticale rode bibberende strepen in het beeld liet zien. Na een restart bleef het beeld meestal zwart en klonk er een S.O.S. toon uit het moederbord.
Ook kwam vaak de tekst "Debugger called: <double panic>" in beeld te staan.
Genoeg ingrediënten om eens te denken aan een nieuwe laptop dacht ik.

Omdat ik ergens had gelezen dat het misschien aan mijn RAM kon liggen, heb ik mijn oude RAM-modules weer eens teruggeplaatst om te kijken of dat hij dan wel stabiel bleef; dat bleef hij.
Ik dacht dus het probleem gevonden te hebben en plaatste vervolgens mijn huidige RAM-modules terug met de verwachting dat de Macbook weer compleet zou gaan flippen. Dat was dus niet het geval en hij draait nu weer een week helemaal stabiel en is niet gek te krijgen. Ook uit verschillende RAM-tests (Rember) komt niks.

Ik heb dit zelfde probleem een half jaar geleden ook al een keer gehad, en toen verdween het ook opeens als sneeuw voor de zon.
Misschien een lastige vraag om te beantwoorden, maar wat kan dit in godsnaam zijn? Lijkt me in ieder geval geen softwarematig probleem. :?

Nog even wat plaatjes voor de beeldvorming:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/nsHn4aj.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/BtYXFky.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/jbuBhjn.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:14
Normaal gesproken zou ik zeggen dat je een probleem hebt met de grafische chip. Alleen is het dan wel gek dat je die foutmelding krijgt. Volgens mij zou je dan alleen artifacts moeten zien.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:01
SOS zou ram moeten zijn. Hoe lang doe je de geheugen test? Overigens als het "slechts" 1x per half jaar voor komt zou ik me niet heel veel zorgen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Hoedje schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 20:01:
Normaal gesproken zou ik zeggen dat je een probleem hebt met de grafische chip. Alleen is het dan wel gek dat je die foutmelding krijgt. Volgens mij zou je dan alleen artifacts moeten zien.
Ja, dat was dus ook mijn gedachte! Daarnaast had ik ergens gelezen dat grafische fouten vooral bestaan uit horizontale artifacts en niet verticale. Googlen op de foutmelding levert overigens ook weinig op....
Pendora schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 22:12:
SOS zou ram moeten zijn. Hoe lang doe je de geheugen test? Overigens als het "slechts" 1x per half jaar voor komt zou ik me niet heel veel zorgen maken.
Heb 4 uur lang een RAM-test uitgevoerd; zonder enig resultaat...
Ik maak me er ook niet heel veel zorgen om, het is meer dat ik op het punt stond om een nieuwe batterij en een SSD aan te schaffen. En om nou honderden euro's uit te geven aan een stervende laptop is natuurlijk zonde.
Vandaar dat ik graag wil weten wat dit betekent.