• Tasteless
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-02 14:15
Hallo,

Ik heb een raar probleem met mijn nieuwe PC. De PC doet het prima op een reepje van 4gb maar zodra ik dezelfde soort 4gb erbij plaats blijft mijn PC op de raarste momenten hangen.

Mijn specs:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-6300 Black Edition€ 103,90€ 103,90
1ASRock 970 Extreme3€ 68,95€ 68,95
1Club3D Radeon HD 7870 XT JokerCard (Tahiti LE)€ 209,90€ 209,90
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 54,39€ 54,39
1Zalman Z11 Plus€ 58,85€ 58,85
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 25,-€ 25,-
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 49,99€ 49,99
1XFX Pro 550W€ 52,40€ 52,40
1Samsung 840 series 120GB€ 83,-€ 83,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 748,40

Nu zie ik op de site van Asrock bij mijn moederbord dit type geheugen niet in de lijst bij ondersteuning ram geheugen . Kan dit het probleem zijn? Heb ik dus echt het verkeerde ram geheugen gekocht 8)7 ?

Memtest geeft overigens geen fouten bij het testen van iedere module apart

Gr Roel

Weheat sparrow P60 | LMNT Pura 200L

• Lordzaza
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-10-2024
Meer info over wat je al hebt nagelopen misschien? Heb je Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al doorgenomen? Hoelang heb je memtest gedraaid? Wel fouten wanneer je beide modules in memtest een aantal uren draait?

Voltage van het geheugen gecheckt? Bios update? Eventueel handmatig in de bios voltage van het RAM instellen, of daar in kleine stapjes iets overheen gaan heeft mij al eens geholpen. Eventueel in andere sockets plaatsen, en controleren of je het geheugen in de juiste sockets hebt zitten (volgens mij socket 1 en 3 voor dual channel bij jouw mobo, of in 2&4, je zou eens om kunnen wisselen).

• Tasteless
Bedankt voor je feedback lordplaza.

Ik ben net weer aan het testen geslagen en zit een beetje met mijn handen in het haar: Vanaf het begin had ik al last van opstartproblemen (koude start). Na de computer een 2de keer aan en uit te zetten starte hij wel door. Tevens had hij last van random freezes.

Ik heb vervolgens de ram reepjes verwisseld en in de poorten 2 en 4 gezet voorheen 1 en 3. Toen waren de problemen naar mijn gevoel verholpen maar na een poosje ik kreeg stabiliteitsproblemen bij het gamen.

Ik heb net memtest gedraaid en reepje A blijft tijdens memtest gewoon vasthangen in poort 3. Hij wil niet eens opstarten als ik hem in poort 1 doe.
Memtest voor reepje B blijft in poort 1 vasthangen en in poort 2 en 3 geeft hij al na 5 min foutmeldingen.

Misschien heb ik een gaar Mobo ontvangen?

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01-2025

Ben1985

Tatatata!

Geheugen kan ook brak zijn. Ik zou of die repen even testen in een ander moederbord, of andere repen in dit mobo testen. Moet je uiteraard wel iets anders hebben liggen. En inderdaad een bios update doen, resetten naar standaard waarden wil ook nog weleens helpen. Eventueel spelen met de voltages van het geheugen, maar dat zou ik als laatste optie aanraden.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• Tasteless
Even weer een update:

Mijn geheugen in een andere pc gezet en memtest gedraaid. Resultaat was 0 fouten op een volledige run (3uur). Vervolgens heb ik een ander setje in mijn pc geprobeerd.

Opnieuw dezelfde problemen en het bootprobleem is zelfs erger geworden. Moet de pc 4 keer aan en uit zetten voordat hij doorstart. Memtest geeft meteen fouten en blijft uiteindelijk hangen.

Bios versie is de meest recente namelijk 1.7 en default settings staan weer aan.

Kan ik nog iets proberen voordat ik het moederbord terug stuur?

Gr

[ Voor 8% gewijzigd door Tasteless op 06-06-2013 23:31 ]

• Lordzaza
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-10-2024
Ik heb recent een PC samengesteld met veel overeenkomsten, na veel zoeken bleek bij mij de voeding het probleem, maar het blijft lastig als je dit niet kunt testen met spanningsmeters of vervangende apparatuur. uiteindelijk heb ik mobo met CPU en voeding teruggestuurd omdat ik lastig vervangende onderdelen kon ritselen om andere setups te proberen. Het geheugen lijkt hier in ieder geval neit het probleem te zijn... Mocht je probleem niet verholpen zijn, wellicht kun je dan een specifieker topic starten waarbij je nauwkeuriger beschrijft welke stappen je hebt ondernomen, anders schat ik de kans groot dat er naar de hangen&opstarten wordt verwezen...

• stimmits
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-02 12:40
Ik vermoed ook dat het je voeding is. Ik heb bijna dezelfde setup (in ieder geval wat betreft wattage: FX8350 + 7950 + zelfde MOBO) en had voorheen dezelfde problemen. Toen overgestapt naar een 650 watt voeding (zie m'n signature) en geen problemen meer gehad!

• mousekraker
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:10
Ik heb bij een amd setje hetzelfde probleem gehad met verschillende geheugen modules (2 maal 2 dezelfde dims, 4 in totaal). Wat bij mij de oplossing was is het voltage voor de dims verhogen met 1 of 2 stapjes. Ook had ik de geheugensnelheid verlaagd in combinatie met voltage verhoging. Daarna pas al mijn geheugen erin geprikt. Mijn systeem bootte toen netjes op met al het geheugen. Later heb ik de snelheid van het geheugen verhoogd.

Je voeding zou in mijn ogen dit systeem makkelijk aan moeten kunnen.

Veel succes!

• Tasteless
Bedankt voor de feedback allen:

Ik ben inmiddels een weekje verder en ben nog een paar rare dingen tegen gekomen:

* De PC doet het perfect (geen blauw scherm) met één reepje geheugen.
* Na een bios flash leken de problemen verholpen te zijn (geen fouten in memtest) maar na een tijdje kwamen de problemen gewoon weer terug.

Ik zal eens kijken of ik van iemand een voeding kan lenen mocht dit niks opleveren zal ik het voltage van mijn ram geheugen iets gaan verhogen.

Gr

Pagina: 1