Wat is dit voor speakerkabel?

Pagina: 1
Acties:

• lawtshjj
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 23:43
Beste mensen,

Ik gebruik al jaren dezelfde speakers en kabels (gekregen van familie, alles meer dan 20 jaar oud). Vandaag viel me eigenlijk pas op dat ik nog nooit ergens anders zulke kabels heb gezien...

Ik heb uiteraard gegoogled, maar kon er niets over vinden. Het kan aan mij liggen hoor, maar meestal zijn de twee draden toch juist gescheiden / in een aparte huls? In deze speakerkabel zijn ze door elkaar heen gevlochten en raken ze elkaar gewoon aan. Is dit normaal? zit hier verschil in? Maakt dit uit?

Afbeeldingslocatie: http://farm3.staticflickr.com/2867/8957009612_3f45e51eb4_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.wiki-qa.com/wp-content/uploads/2013/05/21iJfkL1ARL.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door lawtshjj op 05-06-2013 20:19 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nee er zit een coating om heen, werkt gewoon prima.

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Kan je de kabel eens openknippen? Het is niet duidelijk op de foto te zien, maar waarschijnlijk coating op de aderen, of de hoofddraad lijkt gevlochten maar is een gewone kabel met printje voor de mooiheid zeg maar.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:03
Ik denk dat dit een foefje is. Ik denk dat je hier niet gekleurd koper ziet maar een gewoven sleeve die die indruk geeft.

Er zullen intern wss gewoon 2 geisoleerde aderen lopen.

http://axrotterdam.blogspot.nl

• lawtshjj
LiquidT_NL schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 14:46:
Kan je de kabel eens openknippen? Het is niet duidelijk op de foto te zien, maar waarschijnlijk coating op de aderen, of de hoofddraad lijkt gevlochten maar is een gewone kabel met printje voor de mooiheid zeg maar.
Dekaasboer schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 14:49:
Ik denk dat dit een foefje is. Ik denk dat je hier niet gekleurd koper ziet maar een gewoven sleeve die die indruk geeft.

Er zullen intern wss gewoon 2 geisoleerde aderen lopen.
Ik zal er vanavond eens beter naar kijken van dichtbij en een fototje maken. Het leek wel verdomd echt :F

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Maar waarom openknippen, het werkt nu en je kunt het alleen maar stukmaken ;).

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:13

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Dat lijkt mij ook niet het allerhandigste om te doen.
Gewoon een foto maken en goed kijken. Niet prutsen. Dat is zonde en zorgt enkel en alleen voor werk en mogelijke problemen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• lawtshjj
Nee knippen ga ik zeker niet doen!

Volgens mij kan ik wel het Y splitsing hulsje er af halen om goed het uiteinde van de kabel te bekijken.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Wel apart inderdaad :) Ben benieuwd of het echt door elkaar gevlochten is, dat zie je wel eens vaker bij speakerkabel, maar niet met lak isolatie en met zo'n fijn patroon. Lijkt mij dat als de kabel veel beweegt de lak kan doorschuren en je een sluiting in je kabel krijgt. Dan zou ik verwachten dat het een losse mantel is. Ook krijg je dan flinke capacitieve werking, wat niet elke versterker even leuk vind AFAIK.

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:12
Het lijkt een beetje hier op.
Bovenste kabel is dan niet zilverkleurig maar koperkleurig

[ Voor 23% gewijzigd door CappieL op 05-06-2013 15:26 ]

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:49
Ik ben wel benieuwd, even bookmarked om de uitkomst te weten te komen. Ziet er wel tof uit :)

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 22:48
Ik verwacht dat een vergelijkbare opbouw heeft als een single core kabel met gevlochten aardscherm.

Dus: Kern-Mantel-Gevlochten aardscherm-Buiten mantel

Een beetje dit idee maar dan met 1 kern:
Afbeeldingslocatie: http://www.nexans.nl/Netherlands/family/img/VOYMvKAS-5.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door MewBie op 05-06-2013 19:12 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• lawtshjj
Ok nu wordt het misschien toch interessant, in tegenstelling wat de meeste van jullie dachten:
De kabels zijn wel met elkaar verworven en raken elkaar gewoon.
Er is geen sprake van een buiten mantel.

Afbeeldingslocatie: http://farm3.staticflickr.com/2821/8960618443_2ff3e6b6c0_c.jpg

Wat nu? :o is dit vreemd?

[ Voor 3% gewijzigd door lawtshjj op 05-06-2013 20:00 ]

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
Nog nooit zo gezien, apart om te zien zo gevlochten zonder mantel.

Geeft die wel gewoon de zelfde kwaliteit geluid door?
Of is er grote verschil te horen in vergelijking met andere kabels.

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

• lawtshjj
Ik heb geen andere kabels om het te testen, maar het geluid is gewoon goed.
Deze kabels zijn al velen jaren mee en ze zijn altijd gebruikt in behoorlijk degelijke hifi systemen.

Ik gebruik ze nu voor oude Sony vintage speakers icm. met een Marantz PM-6003 versterker.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-01 14:44
Dat groen is toch een isolatielaag? Daardoor raakt het koper elkaar toch niet?
Zet er maar eens een weerstand-meter op.

[ Voor 21% gewijzigd door frickY op 05-06-2013 20:09 ]

• lawtshjj
frickY schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 20:08:
Dat groen is toch een isolatielaag? Daardoor raakt het koper elkaar toch niet?
Zet er maar eens een weerstand-meter op.
Helaas heb ik geen apparatuur om dat te meten. Maar het zou inderdaad kunnen.

Het gekke is dan: als het groen zou isoleren, waarom geeft het dan wel signaal door bij een bare-wire aansluiting op mn versterker en speaker? Het 'groene' zit er daar ook gewoon nog op waar het contact maakt met de connectors.

• rhodium
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:57
Bij vrij dunne koptelefoonsnoertjes zie je dit ook. Voornamelijk vervelend als de kabel door slijtage stuk is gegaan :/

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

,

[ Voor 99% gewijzigd door evilution op 26-09-2014 11:19 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Is dat groene niet een soort niet geleidende coating dat over de losse koperdraden is gespoten? op die manier kan hij 'in' de draad wel geleiden maar niet van draad naar draad. De uiteinden zijn aan elkaar gesoldeerd dus uiteindelijk komt de stroom via de groene draden weer bij elkaar.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Beide "draden" zijn gelakt.Zodra op 1 draad de laklaag perongeluk stukgaat door whatever onstaat er geen kortsluiting.

Waarom werkt het ? Doordat de uiteinden vertint zijn. Tijdens het vertinnen brand de laklaag weg en word het uiteinden bij elkaar gehouden. alleen zijn ze nou niet echt netjes vertint imho

Gelakte draden zijn heel gewoon, de meest voorkomenende toepassing zijn in snoeren van koptelefoons (houdt ze dun) en trafos, en motoren (houd de wikkelingen compact)
Afbeeldingslocatie: http://www.toroidtrafo.hu/190/9.JPG

[ Voor 26% gewijzigd door Fish op 05-06-2013 23:38 ]

Iperf

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Het is inderdaad gewoon gelakt, exact wat ik zei.
Sennheiser doet dit ook in hun hoofdtelefoonkabels, om maar even een producent te noemen.

• lawtshjj
Ahaaaa dat verklaart een hoop.
Ik zal kijken of ik ze opnieuw kan laten vertinnen, de huidige toestand is dan inderdaad niet zo best.

Bedankt voor het meedenken allen!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Opnieuw lakken gebeurt niet. Vertinnen kan, maar dan moet de laklaag eraf... en tin geleidt ;).

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Boudewijn schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 23:43:
SennheiserLetterlijk elke oordopjesfabrikant doet dit ook in hun hoofdtelefoonkabels, om maar even een producent te noemen.
FTFY.

Nagenoeg álle oordopjes hebben gelakt koper om de verschillende signalen (L, R, gnd) te scheiden. De lakisolatie is gewoon een stuk dunner dan rubber eromheen. Een vijf millimeter dikke kabel aan je oordopjes is nou eenmaal net kut :P

Verder geinige kabel, zelf ook nog nooit zo gezien.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Verschil met de oordopjes is wel dat de kabel daar gewoon parallel loopt, hier zijn ze flink door elkaar getwist. Lijkt mij dan ook dat ze daarmee de capaciteit en zelf inductie aanpassen.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

_ferry_ schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 08:12:
Verschil met de oordopjes is wel dat de kabel daar gewoon parallel loopt, hier zijn ze flink door elkaar getwist. Lijkt mij dan ook dat ze daarmee de capaciteit en zelf inductie aanpassen.
Volgen mij is het gewoon voor de mooi. De capaciteit zal wel iets hoger worden. maar niet signifikant imho

Iperf

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11-2025
Deze manier van door elkaar weven doet me denken aan UTP kabels.
Daar word het juist gedaan voor betere signaal kwaliteit.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ja, maar bij UTP is het signaal differentieel, bij luidsprekersignalen juist niet. ;)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

mjtdevries schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 10:36:
Deze manier van door elkaar weven doet me denken aan UTP kabels.
Daar word het juist gedaan voor betere signaal kwaliteit.
UTP kabel is getwist, niet gevlochten. Vlechten wordt eigenlijk alleen gedaan bij shielding.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

CyBeR schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 11:45:
[...]

UTP kabel is getwist, niet gevlochten. Vlechten wordt eigenlijk alleen gedaan bij shielding.
nou .....

https://www.google.nl/sea...0CDMQsAQ&biw=1440&bih=722

Ik zie zelf het nut niet hoor, iets met elfjes enzo.

Iperf

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-12-2025

SED

gevlochten kabel heeft grote voordelen bij mobiel gebruik de kans op beschadigingen is kleiner.
Door de vlechting is de kabel flexibeler in het gebruik, dus minder kans op breuk.

Copyright and left by SED...

Pagina: 1