Gezocht: router met wifi-gasttoegang na UPC's Cisco EPC3925

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcas
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-02 19:18
Ik werk sinds kort op een kleine zorginstelling. Men heeft hier een zakelijk abo van UPC, met een Cisco epc3925 modem en een horizon media box. De wifi wordt voor het kantoornetwerkje gebruikt. Drie pc's die nog geen 8 meter verderop staan, maar die nauwelijks signaal krijgen. Omdat ik in een grijs verleden systeembeheer heb gedaan heb ik de twijfelachtige eer gekregen om e.e.a. te proberen te verbeteren… Mij is gevraagd te kijken of het signaal beter kan, en om ervoor te zorgen dat gasten/cliënten op een wifi-gastnetwerk kunnen.

Mijn idee was de Cisco in bridged mode te zetten, en er dan een eenvoudig routertje aan te hangen dat een beter signaal heeft, en een optie voor een gast-account. Ik ben nu al een paar uur aan het surfen en zien ondertussen door de bomen het bos niet meer…
Ik zie hele leuke en voordelige dingen van TP-Link (ik heb uiteraard een minimaal budget …. 60-70 euro max.) zoals de TL-WR1043ND of TL-WA901ND maar als ik dan de handleiding bekijk dan staat er niets over gast-toegang, of ik lees van alles over multi-ssid en vlans en dan schiet mijn kennis weer te kort… Het liefst een out-of-the-box oplossing, geen firmware vervangingen etc.

Kan iemand mij advies geven over de aan te schaffen router?

Veel dank!

David

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:30
Als er staat multi-ssid, dan bedoelen dat de AP meerdere namen kan zenden dus ook het gastennetwerk.
Vlan zal zeker een rol spelen in jouw situatie om de twee netwerken te scheiden van elkaar.

Heb je ook gekeken naar andere merken zoals Linksys, Cisco, Draytek, Asus, etc? Zo ver ik het weet kan Linksys wel een gastennetwerk opzetten met een inlogpagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Met zo'n budget zoveel clients bedienen? Ik zou het budget minstens 200 euro verhogen en door het gehele gebouw UniFi accesspoints ophangen. Gastnetwerk, prive netwerk en een centrale plek waar je je instellingen kunt veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pabz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-05 12:41
Ik heb zelf de Netgear WNDR3700v2 bedraad achter mijn UPC cisco router hangen. Deze is bedraad verbonden en heeft zijn eigen sub-netwerk (10.0.0.x). Gewoon draad van de UPC router in de WAN-poort steken en dan doet de Netgear alle instellingen eigenlijk automatisch.
Mijn Netgear heeft zowel 2,4 als 5GHz netwerk en voor beide een gast-netwerk. Lijkt me ideaal voor wat je wilt als ik het zo hoor.

Maar goed, wat BlackWhizz zegt, het hangt er denk ik vanaf hoeveel mensen je wilt kunnen bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De modem die UPC zakelijk levert kan niet in bridged mode :o

Ofwel je hebt 1 IP, en dan staat NAT verplicht aan (heeft schijnbaar iets te maken met manier waarop ze die ene IP statisch toewizjen), danwel je hebt 5 IPs (feitelijk een /29) en dan is er geen NAT maar ook geen bridging, dat ding doet dan RIP en meer niet.

Makkelijkste is dus niet een tweede router maar een AP achter de Cisco hangen. Alternatief om bij UPC zakelijk toch eigen router te kunnen gebruiken is aanvragen om van 1 naar 5 IPs over te gaan.

Overigens eens met posters hiervoor, ik zou met reguliere consumer-grade hardware niet meer dan 15 clients willen proberen te bedienen in dezelfde WLAN. Als je meer dan dat wilt, wil je echt een managed WiFi-oplossing. Dat hoeft niet peperduur te zijn, maar gaat wel meer kosten. Kijk bijv hier: http://www.open-mesh.com/

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Mikrotik heeft goedkope routers met WiFi, en ingebouwde gast toegang en ingebouwde "capture portal", waar de mensen naam / wachtwoord moeten instellen.

Voor rond de 40-50 euro heb je er eentje. Hang er tig van die dingen op, en klaar. Ze draaien op Linux, alles is grafisch in te stellen, en ze zijn al voorgeconfigureerd voor veel situaties.

De RB951-2n is een hele kleine (ten grootte van twee cigaretten pakjes) en een fijne router / AP. Je kan namelijk ook nog als extra mensen "afknijpen", of juist meer bandbreedte geven. Bv overdag 2 Mb per user, en 's nachts onbeperkt, of iets anders.

Ook kan je een "task" opgeven, dat bv. om 23:16 de WiFi uitgaat, en om 7:12 weer aangaat. Alles volledig automatisch. Je kan verkeer afvangen (transparent proxy).

Als je meer informatie wilt, kan ik je advies geven (ik heb zelf een MTCNA certificaat). Stuur maar een PM.

Kijk maar op http://routerboard.com/RB951-2n

Haik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 31-05 10:02

Midas.e

Is handig met dinges

dion_b schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 02:39:
De modem die UPC zakelijk levert kan niet in bridged mode :o

Ofwel je hebt 1 IP, en dan staat NAT verplicht aan (heeft schijnbaar iets te maken met manier waarop ze die ene IP statisch toewizjen), danwel je hebt 5 IPs (feitelijk een /29) en dan is er geen NAT maar ook geen bridging, dat ding doet dan RIP en meer niet.
UPC modems kunnen wel in bridge, maar dan moet je wel 8 ip adressen afnemen!

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Midas.e schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 15:20:
[...]

UPC modems kunnen wel in bridge, maar dan moet je wel 8 ip adressen afnemen!
Nee, dan zit hij niet in bridge, dan doet hij enkel RIP. Dat noemde ik al.

Bridge=passieve passthrough
RIP=routeert actief

Er is meer onder de zon dan NAT en bridge alleen, zodra je buiten consumentenspul gaat komt je het snel tegen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1