Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben aan het nadenken over een DIY-project. Ik wil een voet voor mijn speakers ontwerpen. Als ik het ontwerp heb dan wil ik deze met een CNC-frees in MDF laten uitwerken. Probleem is dat mijn speakers geen rechthoekige kast hebben, maar rond en elipsevorming zijn (KEF iQ50). Inmeten en digitaal uittekenen is dus geen optie! Ik moet echter om mijn ontwerp in SketchUp te kunnen maken een nauwkeurig CAD-tekening hebben van de omtrek van de speaker. Ten eerste om een begin te kunnen maken, maar ook om mn ontworpen voet straks naadloos (erg belangrijk!) aan te laten sluiten op de speakers.

Iemand ideeën hierover. Zou ik bijvoorbeeld iets mijn canon fotoscanner kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

een hoop foto's van je speakers maken, en dan via een service zoals deze http://homes.esat.kuleuven.be/~visit3d/webservice/v2/ er een basis-3d mal van maken, waarmee je dan je eigen ontwerp behoorlijk veel makkelijker kan opzetten?

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan zelf ook een foto maken, of een scan en deze in autocad of sketchup laden en er vervolgens een lijntje omheen trekken. Het is alleen niet zo makkelijk vanwege de specifieke vorm van de speaker. Het moet heel nauwkeurig gedaan worden.

hier ff een plaatje van de speaker om een beeld te geven:

Afbeeldingslocatie: http://www.audioenz.co.nz/2008/images/dealer/kef_iq5-top.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whersmy
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-01 10:32
Kan je een paar foto`s maken van specifieke plek waar het om gaat? Als je nauwkeurig 3 foto`s maakt van 3 aanzichten, kan dat in b.v. Solidworks nauwkeurig nagemaakt worden volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:59

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Als de speaker in de hele lengte hetzelfde is heb je alleen de omtrek van de bovenkant nodig, dan is een precies rechte foto of scan genoeg, zo te zien zit er wel een bobbel bovenop de speaker, als hij onderaan ook niet recht is zal een scan wat lastig maar niet onmogelijk zijn, gewoon dat ding op je scanner zetten, of als hij daar te groot en zwaar voor is je scanner er op zijn kop bovenop leggen.

Wat je ook kunt doen is het web afspeuren naar specificaties van dat ding, af en toe zijn fabrikanten wel eens zo aardig om nauwkeurige tekeningen beschikbaar te stellen.

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:52
Spike_wolf schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 20:42:
Als de speaker in de hele lengte hetzelfde is heb je alleen de omtrek van de bovenkant nodig, dan is een precies rechte foto of scan genoeg, zo te zien zit er wel een bobbel bovenop de speaker, als hij onderaan ook niet recht is zal een scan wat lastig maar niet onmogelijk zijn, gewoon dat ding op je scanner zetten, of als hij daar te groot en zwaar voor is je scanner er op zijn kop bovenop leggen.
Ja of een A4tje pakken, de speakervorm daarop overtrekken, het blaadje onder de scanner... lijkt me wat fijner voor de scanner. (arm ding :Y) )

Maar waarom CAD, is SolidWorks hiervoor niet veel makkelijker/sneller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

Hmm, dat werkt ook inderdaad, moet je er alleen wel een stuk uit knippen voor die bobbel, zodra je papier wat bol gaat staan klopt je omtrek niet meer.

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Onderkant is helemaal vlak dus dat gaat goedkomen. Het maakt me eigenlijk niet uit of het in CAD komt of iets anders. Kan een beetje omgaan met SketchUp en daarin wil ik de vorm bewerken zodat ik mn voet kan ontwerpen.

Specs zijn helaas niet te vinden, behalve wat lxbxh-maatvoering. Ik heb ook het idee gehad de voet de scan, of de omtrek op papier. Mijn ervaring is alleen dat een scan als onderlegger een niet heel erg nauwkeurige basis wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

Waarom zou een scan niet nauwkeurig zijn? Een scanner creëert een prima orthografisch beeld van wat je er op legt zonder vertekening of warping, het enige dat je dan hoeft te doen is op twee punten de lengte opmeten en zorgen dat je de schaal perfect hebt staan in je modelleer programma.

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Spike_wolf schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 08:20:
Waarom zou een scan niet nauwkeurig zijn? Een scanner creëert een prima orthografisch beeld van wat je er op legt zonder vertekening of warping, het enige dat je dan hoeft te doen is op twee punten de lengte opmeten en zorgen dat je de schaal perfect hebt staan in je modelleer programma.
Zodra ik een scan als onderlegger laadt moet ik deze toch digitaal overtrekken? Gezien de vorm is dit ontzettend lastig. Ook kan ik me herinneren uit mijn jaren als Arkey-tekenaar dat de lijnen van de scan digitaal uiteenvalt in zeer kleine puntje en streepjes, vergelijkbaar met een ingezoomde lijn van een potlood. Hierdoor moet je op de gok maar ergens beginnen met overtrekken. Kan zijn dat ik me enorm vergis en dat de huidige versies van de software hier stukken beter in is geworden.

Maar goed, mocht het slecht weer worden van het weekend, dan ga ik het eens proberen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:52
Dat is wel waar, maar je hebt de speaker toch naast je staan, dus in principe kan je eerst overtrekken en tussendoor checken (nameten) of de afstanden kloppen. De vorm heb je dan gewoon (zoals in CAD bijv.), alleen moet je dan nog zorgen dat A.) de afstanden kloppen en B.) het ding symetrisch wordt. Echt heel veel andere manieren zou ik niet weten eigenlijk. Ik zou het gewoon zo proberen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whersmy
Als je een paar foto`s van aanzichten hebt (voor, boven, zij) kan je in CAD (Solidworks bijv) op de 10^-2mm nauwkeurig de aanzichten overnemen en de vorm overtrekken en genereren met features.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-09 10:34

D-rez

dexels

en onthoud dat exact op maat, niet gaat passen. Daarom zou ik zelf gewoon de speaker op een A4-tje zetten, en het contour langs de speaker trekken, dan in scannen en het hart van die lijn aan houden. Je krijgt dus een offset van +/- 1 mm.

edit/
die vorm overtrekken in een degelijk CAD programma kan toch niet heel moeilijk zijn? Nu heb ik moet ik toegeven geen ervaring met CNC, maar ik moet regelmatig ander spul "overtrekken" in AutoCAD hier op kantoor.

[ Voor 31% gewijzigd door D-rez op 07-06-2013 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whersmy
De vorm overtrekken niet, maar daarvan een 3d-vorm genereren kan lastig zijn mits je niet genoeg kundig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:44

Bob Popcorn

Plop!

Of je stuurt KEF een mailtje waarin je het netjes vraagt, dan krijg je de CAD tekening ws. ook zo ;)

Kan niet stoppen met ontploffen!

Pagina: 1