Draadloos netwerk aanleggen

Pagina: 1
Acties:

• matthijsberk
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-11 10:21
Ik heb een UPC abbonement met 150Mb internet. Nu heb ik het modem in de meterkast staan met een oud draadloos modem erop. Deze komt natuurlijk maar nauwelijks buiten de meterkast.

Nu wil ik een draadloos netwerk aanleggen waardoor ik met zo min mogelijk verlies van snelheid overal in huis bereik heb. De meterkast staat op de begane grond. Ik heb een verdieping erboven en een kelder waar ik bereik moet hebben.

Na wat speurwerk heb ik deze router uitgezocht.
http://tweakers.net/price...ter-ac-1200-(ea6300).html

Is het dan handig om een versterker/extender erbij te nemen om te zorgen dat ik overal in huis bereik heb, en zo ja wat voor 1, of zal deze voldoende moeten zijn vanuit de meterkast.
Of denk ik totaal verkeerd? Bedraad zit er niet in dus wil met zo min mogelijk snelheidsverlies draadloos hebben. Ik heb er weinig verstand van.

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-12 16:38
Ik zou eerst dit apparaat eens installeren en kijken wa het resultaat is. Speel een beetje met hoe het apparaat staat, dit kan een hoop schelen. Een geavanceerd apparaat richt zichzelf verder wel correct in met kanalen ed.

Let er op dat je clients ook wireless n ondersteunen. (150mbit +) deze techniek zorgt ook voor een betere ontvangst.

Een repeater kan je inderdaad gebruiken om overal een stabiel signaal te creeren. Echter met iedere hop/ repeater er tussen wordt de draadloze snelheid gehalveerd. Dit omdat de repeater alles ontvangt en weer verzend.

Zelf heb ik een repeater op een 300mbit netwerk. Gaat door een 150 jaar oude boerderij met dikke muren heen. Gaat door een hele zut muren heen, het signaal is zeet stabiel maar de doorvoersnelheid is zo'n 3MB/s.

http://axrotterdam.blogspot.nl

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:24

RvL

@Dekaasboer: je beschrijft het vanuit een 802.11n oogpunt. Deze router kan echter ook 802.11ac aan. Daarnaast ben ik het niet helemaal eens met je v.w.b. automatische kanaalkeuze: handmatige kanaalkeuze levert bij mij toch nog altijd betere resultaten.

@Matthijsberk
Als eerste: staar je niet blind op het 802.11ac. Dat is nog geen officieel goedgekeurde standaard. Daarnaast is apparatuur voor 802.11ac nog niet wijdverbreid en dus mogelijk wat lastiger om te krijgen. Ook bestaat de mogelijkheid dat er tussen nu en de officiele goedkeuring nog zaken veranderen of dat apparatuur van de verschillen fabrikanten niet compatibel is, al is dat risico klein.

Om gebruik te kunnen maken van 802.11ac, zullen al je laptops/computers/WiFi enabled apparaten namelijk uitgerust moeten worden met een 802.11ac netwerkadapters. Zeer waarschijnlijk zijn ze dat nu niet. Voor een laptop of computer vaak geen probleem omdat je daar de adapter eenvoudig kan vervangen. Maar bijvoorbeeld bij mobiele telefoons gaat dat niet. Dat soort apparaten zullen dan ook terugvallen op 802.11b/g/n op (waarschijnlijk, afhankelijk van het apparaat) de 2.4GHz band.

802.11n heeft naast de standaard 2.4GHz variant ook een 5GHz variant, maar ook daarvoor geldt dat de netwerkadapter dat moet ondersteunen en dat is lang niet altijd het geval. Het verschil tussen 802.11n op 5GHz en 802.11ac is dat ac hogere snelheden en een wat beter bereik belooft. Dat wil nog niet zeggen dat dat in de praktijk ook zo is. Echter, netwerkadapters voor 5GHz 802.11n zijn een heel stuk beter te krijgen als 802.11ac.

Als tweede: 802.11ac zit op de 5GHz band. Ook 802.11n kan op de 5GHz band. Deze 5GHz is weliswaar minder druk dan de 2.4GHz band omdat hij minder gebruikt wordt, maar het bereik is ook een stuk minder (kortere golven dus komt moeilijker door obstakels). Hoe goed je 5GHz bereik zal zijn, is moeilijk te voorspellen. Dat is van heel veel factoren afhankelijk waaronder de constructie van je huis en mogelijke interferentiebronnen. Het is vooraf dan ook moeilijk te voorspellen hoe goed je bereik zal zijn.

Ook het snelheidsverlies is moeilijk te voorspellen. Verwacht niet dat je de marketingsnelheid gaat halen. Je gaat 'm nog niet eens benaderen. WiFi is namelijk half-duplex: je kan niet zenden en ontvangen tegelijk. De geadverteerde maximum snelheid moet je dus al halveren. Daarnaast is WiFi, zoals iedere draadloze verbinding, erg afhankelijk van de omgeving. Obstakels, stoorzenders, andere netwerken, bereik en vele andere factoren benadelen allemaal de snelheid.

Kijk ook eens naar deze review. Daarin kun je zien hoe de router in een relatief gecontroleerde omgeving presteert en geeft je een idee wat je kan verwachten. Je ziet meteen dat je op 2.4GHz je internetsnelheid niet gaat halen. Op 5GHz is het theoretisch wel mogelijk, mits het bereik en de omstandigheden goed zijn.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:51
Ik weet niet wat voor een apparaten er op de wifi komen, maar als het alleen mobiele apparaten zoals telefoons en routers is dit nogal overkill. Als er ook een desktop op moet dan zou je ook een bijbehorende wifi adapter aan moeten schaffen. En dan is nog de vraag of je de volledige snelheid van je internet abonnement gaat halen.

Mijn advies is om het geen waar je de hoge snelheid voor nodig hebt toch echt bedraad aan te sluiten en voor de mobiele apparaten een wat goedkopere router aan te schaffen zonder 802.11ac

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

• matthijsberk
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-11 10:21
Oke, dus ik zou met een goede 802.11n router op dit moment het meeste eruit kunnen halen, omdat de ac variant gewoon nog niet voldoende gestandaardiseerd is. Wel interessant om te horen dat door een repeater de snelheid gehalveerd wordt. Klinkt ook vrij logisch.

Advies is dus een n router en deze eerst proberen en dan vanuit daar eventueel een repeater pakken als het signaal niet stabiel genoeg is. En voor de meest optimale snelheid dus wel bedraad pakken.
Is dit dan een goede router bijvoorbeeld? http://tweakers.net/productreview/76419/asus-rt-n66u.html