Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• MacGrumpy
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Ik ben al enige tijd bezig met een projectje, waarbij ik wat apparatuur 'solar' powered heb gemaakt.
Huidig gebruik ik een 5W Monokristallijne paneeltje, dit levert echter (net) niet genoeg op. Zeker als ik wat wil uitbreiden heb ik meer nodig.

Echter zit ik met het volgende en omdat ik geen ervaring heb vind ik het lastig om een verstandige keuze te maken:

Ik kan kiezen voor Amorf (thin film) zonnepaneel (lage efficientie), polycristaline (iets beter) en monocristallijn (beste voor nl?).

Natuurlijk zou ik voor de laatste willen gaan, echter prijs technisch word het deze afweging:

(+- 100Euro totaal)

2*20W thin film (110706 - 89 bij conrad)
1*20W polycristaline ( 110391 - 89 )
1*10W monocristallijn (110073 - 89 )

Oppervlakte is nu niet een probleem.

Wat is hier de beste keus? wat geeft mij gemiddeld (bewolkt en zonnig) het beste resultaat?

(er is ook: 099430 - 89 bij Conrad, echter vraag ik mij af waarom dit zo goedkoop(ish) is).

Bvd,

Grumpy

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
sunschine post net dat hij een stel beschadigde panelen heeft van 250Wp.
SunshineCompany in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2"
prijs is wel oke, kan niet schatten of het iets is voor jouw.

edit:
je zou het paneel ook gewoon weer open kunnen maken en de cellen zelf gebruiken.
is wel 6" cellen dus een stuk of 8-10 geeft weer iets van +/-12V.

[ Voor 25% gewijzigd door migjes op 05-06-2013 10:25 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• MacGrumpy
  • Niet online
Interresant, echter moet ik dan ook de apparatuur er omheen vervangen. Ik denk er over na.

Bedankt.

• MacGrumpy
  • Niet online
De handleiding van amorf thin film, geeft aan dat deze geschikt zijn voor bewolkt weer:

This amorphous solar panel is based on thin-film technology to allow the absorption of a wider
spectrum of natural light (normally sunlight). Even with a cloudy sky the module still delivers an
output. Higher outputs will also be generated at higher temperatures.

Is dit correct? dit zou een voordeel kunnen zijn voor mijn use-case.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
MacGrumpy schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 11:53:
De handleiding van amorf thin film, geeft aan dat deze geschikt zijn voor bewolkt weer:

This amorphous solar panel is based on thin-film technology to allow the absorption of a wider
spectrum of natural light (normally sunlight). Even with a cloudy sky the module still delivers an
output. Higher outputs will also be generated at higher temperatures.

Is dit correct? dit zou een voordeel kunnen zijn voor mijn use-case.
ja en nee.
het schijnt dat poly en thin-film het iets beter doen bij slecht weer.
(maar ik kan het voor niet terug zien in statistieken.)
dus ik twijfel er sterk aan of het ook echt zo is.
en bijna ieder paneel zeg wel dat ze het beter doen als het bewolkt is.

de manier waarop je het wil toepassen en waarvoor bepaald meer wat je nodig hebt.
ga je het op slaan in een accu b.v. dan maakt het eigenlijk niet uit wat je gebruikt zolang het maar genoeg Wp is.

moet de toepassing ook in de winter draaien?
dan heb je extra veel Wp nodig en moet je wat verlies in de zomer accepteren.

(gewoon pv op je dak leggen en terug leveren aan het net = gratis accu.
is toch nog steeds het goedkoopst.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• MacGrumpy
  • Niet online
Het word opgeslagen in een accu, het verbruik op het moment is heel laag. minder dan 24Wh per dag, dit gaat nog wel aanzienlijk omhoog (maar nog steeds relatief laag).
De bedoeling is dat het in de winter voldoende zou moeten opleveren, het is een experiment dus betrouwbaarheid is nog niet het belangrijkst.

Het is dan ook niet de bedoeling om actief terug te gaan leveren, er is te weinig beschikbare oppervlakte waar ik voldoende zon op heb over de loop van de dag.

Ik raakte alleen in de war van de verschillende (tegenstrijdige) informatie die ik op het internet vond.

Tot zover lijkt het erop dat de aanbieding set (20W mono + lader+accu) het voordeligste is, de accu en het paneel is direct bruikbaar. De rest kan ik verkopen of verknutselen.

edit:

Heeft iemand ervaring met? http://www.kleinezonnepanelen.nl/. Ik vind het alleen verdacht goedkoop :D

[ Voor 6% gewijzigd door MacGrumpy op 05-06-2013 21:47 ]

Pagina: 1