Hard disks maken herrie. Daar kom je niet aan onderuit.
Ik heb onlangs mijn eigen PC stil proberen te maken. Echt stil. Uiteindelijk waren het de HDDs die de meeste herrie maakten. Ik heb heel wat geprobeerd.
1) Koop een stille HDD.
Alleen die bestaan niet echt. Zie hier de test resultaten van SPCR (de beste website als je een stille PC wilt bouwen).
http://www.silentpcreview.com/article29-page2.html
2.5" HDDs voor laptops kun je in een PC gebruiken. Ze zijn iets stiller. Maar duurder, en kleiner.
5600 rpm is natuurlijk stiller dan 7200 rpm.
Alle HDDs maken nog steeds 13-16 dBA herrie.
De Samsung Spinpoints waren het stilst. Helaas is Samsung gestopt met het maken van HDDs. Die oude Spinpoints zijn niet meer nieuw te kopen (voor zover ik weet). Mijn Spinpoints zijn veel stiller dan mijn WD Green.
2) In Windows kun je configureren dat je HDDs worden stilgezet nadat ze X minuten niet worden gebruikt. Dat werkt niet als je je OS of je pagefile op een HDD hebt staan. Ik heb nu een grotere SSD gekocht (256GB) voor mijn OS en Users folder. Mijn HDDs (met films, muziek, etc) stoppen met draaien na 5 minuten). Misschien dat je mediaspeler dat ook kan ?
3) HDDs maken twee verschillende geluiden. Het draaien van de motor en de platters. En het "gekraak" tijdens het seeken (lezen en schrijven). Aan dat gekraak kun je wat doen. Je moet je HDDs ophangen in elastiek. Dat helpt echt. Echter, het geluid van de motor en platters blijft.
4) SSD helpt. Echter, zoals je zelf al zei, voor grote dataopslag is dat veel te duur.
5) Oudere HDDs hebben een software feature genaamd Accoustic Automatic Management (AAM). Daarmee kun je je HDD vertellen dat jij het "wat rustiger aan" moet doen. Minder snel opspinnen, minder aggressief de koppen bewegen (seeken). Etc. De performance gaat iets achteruit. Maar het geluid neemt af. Ik heb dat op mijn oude Samsungs aangezet. En subjectief heb ik het gevoel dat dat echt iets scheelde. De Samsung(s) is echt stiller dan de WD Green.
Helaas had een of ander bedrijf een gerelateerd patent. Ipv een licensie te kopen, hebben alle HDD manufactorers gewoon support voor AAM uit hun HDDs gehaald. Huidige HDDs hebben geen AAM.
6) Ik heb uiteindelijk een NAS gekocht. Die staat in de meterkast, zodat je hem niet hoort. Ik heb Cat5E overal in huis liggen (Gigabit Ethernet). Mijn NAS (een Zyxel NSA325) kostte slechts 120 euro. Hij haalt ongeveer de halve snelheid van Gigabit Ethernet (500 Mbps = 60 MBps). Ik heb een kleine benchmark gedaan (20 GB aan files copieren, in beide richting). En SSD naar HDD doet ongeveer 120 MBps. De NAS is dus half zo snel als locale disks. Voor een mediaspeler zou dat nog steeds meer dan genoeg moeten zijn.
(FYI, dit heb ik gedaan om mijn PC stil te maken.
1) CPU en GPU worden water gekoeld.
2) Pomp maakte herrie. Pomp buiten de case geplaatst, in isolatie foam. Werkte niet echt. Pomp undervolt (draait nog maar 2200 rpm ipv 3500 rpm).
3) Stillere case fans. Draaien op 500rpm.
4) Toen maakten de HDDs het meeste geluid. HDDs opgehangen in elastiek.
5) HDD maakten nog steeds geluid. Grotere SSD en NAS gekocht.