Recht op garantie bij overname na faillissement

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09-2023
- Philips LCD TV PFL8404H/12
- betaald: rond 1400 euro
- gekocht: september 2009
- gekocht bij Prijstopper (Op 31 januari 2011 heeft de rechter Impact Retail, het moederbedrijf van It's, Modern.nl en Prijstopper, failliet verklaard.)
- defect gegaan op 26 april 2013

De televisie doet niks meer. Stand-by lampje brandt niet, ambilight gaat niet meer aan.
Contact met Philips opgenomen en zij hebben geregeld dat ik gebeld zou worden door hun reparatiedienst: http://www.technorep.nl/

Van technorep heb ik te horen gekregen dat het een bekend probleem is en dat het hoogstwaarschijnlijk om een kapotte voeding gaat. Kosten, vervangen van de voeding: +/- 170 euro.
Ik heb ook een beetje zitten googelen en meerdere mensen gevonden die een vergelijkbaar probleem hadden.

Expert.nl heeft na het faillisement van Impact Retail garantieverplichtingen overgenomen: "It's Electronics is failliet verklaard. Bent u een gedupeerde klant van It's? Wij helpen u graag verder, want van Experts kun je meer verwachten!"
http://www.expert.nl/shop/UserTemplate/itsvoorwaarden

Nu is het zo dat mijn televisie na 2 jaar, fabrieksgarantie, is defect gegaan.

Van Philips heb ik te horen gekregen dat ik bij de verkoper moet zijn als ik aanspraak wil maken op de coulance regeling/wettelijke garantietermijn.

De wettelijke garantieperiode in Europa:
http://www.consuwijzer.nl...garantieperiode-in-europa
http://www.consuwijzer.nl...niet-goed-ondeugdelijk-is

*snip* suggestief en niet relevant

Van hun heb ik kort samengevat volgende te horen gekregen: "Het spijt mij u te moeten melden dat wij u hierbij echt niet kunnen helpen en hiervoor niet verantwoordelijk gesteld kunnen worden. Gaat een tv stuk na de garantieperiode en u wilt nog aanspraak maken op de wettelijk garantie dan moet u naar de verkopende partij.In dit geval lukt dit niet meer, omdat zij failliet zijn. U kunt hier alle informatie over lezen op de site: www.consuwijzer.nl

Wilt u verdere informatie over het faillissement van It’s/prijstopper dan kunt u informeren bij de curator, dhr. ...., tel: ...."

Ik vind dat ik in mijn recht sta en dat Expert verantwoordelijk is voor de afhandeling van de wettelijke garantieperiode aangezien zij service- en garantieverplichtingen van Impact Retail hebben overgenomen.

Dus ze kunnen niet stellen dat ze alleen garantieverplichtingen tijdens de fabrieksgarantie (2 jaar) of betaalde verlengde garantie (meestal 5 jaar totaal) hebben overgenomen. Na die periode dienen ze zich ook aan de wettelijke garantieperiode te houden zoals dat nogmaals hier beschreven is: http://www.consuwijzer.nl...niet-goed-ondeugdelijk-is.

Wat vinden jullie ervan? Maak ik enige kans als ik dit door de geschillencommissie laat oplossen?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2013 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb je titel even gewijzigd en een alinea weggeknipt. Op deze manier is je verhaal een feitelijker relaas dan met die alinea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-10 15:48

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Mocht je er niet uitkomen, stuur mij eens een DM, ik repareer veeeeel apparaten voor tweakers op het moment. Eventueel heb ik ook interesse in een blinde overname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.day
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-12-2022
Het zal sowieso erg moeilijk zijn om je recht te halen. Wat Consuwijzer schrijft klopt, maar hoe lang bepaalde producten mee moeten gaan is altijd erg lastig te bepalen.1 jaar garantie geven kan bijvoorbeeld niet meer bij producten als een tv, maar 2 of 3 jaar is misschien wel redelijk en billijk. Dus bij een tv van bijna 4 jaar oud kan dit wettelijk mogelijk opgemerkt worden als normale slijtage.

Expert is wel de partij waar je moet zijn. Zij hebben immers (delen van) de activa en passiva overgenomen bij faillissement van Impact Retail. Heb je gemaild of gebeld? Als je hebt gemaild, kan het nog wel eens helpen om te bellen en vriendelijk je verhaal uit te leggen. Zonder direct wettelijk garantie en dergelijke erbij te halen.

Jammer dat Philips niks voor je wil doen qua coulance. Vaak doet een groot bedrijf niet zo moeilijk.

Succes in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-10 22:38

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Ik denk dat je er vanuit mag gaan dat een TV van 1400 euro wel langer mee moet gaan dan 4 jaar. De vraag is: wat geeft de fabrikant aan als redelijke levensduur (dus niet de garantieduur)? Ik gok dat dit voor een TV ergens tussen de 7 en 10 jaar is. Gaat een TV na een aantal jaren kapot, dan vind ik dat je mag verwachten dat de leverancier (de winkel, niet de fabrikant) je tegemoet komt in de reparatiekosten.

Normaal gesproken heb je niks te maken met de fabrikant, dus je hoeft het niet te accepteren als de winkelier je naar de fabrikant doorverwijst. Helaas is de leverancier failliet, dus heb je inderdaad de keuze om naar de partij te gaan die de verplichtingen overgenomen heeft (Expert) of naar de fabrikant. Expert lijkt mij de eerste ingang, en Philips alleen als je er met Expert niet uitkomt.

Ik denk niet dat je kostenloze reparatie kan verwachten bij een apparaat dat je al 4 jaar (naar tevredenheid, neem ik aan) in gebruik hebt. Je hebt dan al 'gebruiksgenot' gehad van je aankoop, en dingen kunnen gewoon kapot gaan. Is het defect echter niet verwijtbaar (wat bevestigd wordt door de mededeling van Philips dat dit een 'known issue' is) dan hoef je geen genoegen te nemen met een reparatie op eigen kosten. Wat je m.i. wel kan verwachten is een aanbod om bijvoorbeeld de kosten van de reparatie te delen, middels een verdeelsleutel op basis van genoten gebruik (4jr) ten opzichte van de redelijke levensduur.

Volgens mij komt bovenstaande redenering redelijk overeen met hoe de wetgever garantie gedefinieerd heeft. Maar garantie hebben en garantie krijgen zijn 2 verschillende zaken, waar helaas nogal wat energie in kan gaan zitten... :(

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Je hebt gelijk dat je meer dan twee jaar garantie hebt. Je hebt gewoon garantie zo lang de economische levensduur van het product, en daarbij alles wat consuwijzer allemaal zegt en eindeloos herhaald is op dit forum. Echter, die garantie heb je bij de verkopende partij. Die bestaat niet meer.

Vervolgens roept Expert dat ze 'de garantie overnemen' van Impact Retail. Dat is leuk en aardig, maar dat betekent nog niet dat jij ineens een overeenkomst hebt met Expert in plaats van met Impact Retail. Daarvoor zou Impact Retail alle klanten persoonlijk moeten benaderen en een overeenkomst opstellen die zegt dat je nu ineens een koopovereenkomst met Expert hebt en die met Impact Retail ontbonden wordt.

Anders zou namelijk ook het volgende kunnen gebeuren: Media Markt stelt eenzijdig dat de garantie op alle producten wordt overgenomen door hakki-takki BV. Je kunt dus niet meer bij MM terecht, want garantie is overgenomen. Hakkt-Takki BV gaat vervolgens moeilijk doen en failliet, en jij hebt geen poot meer om op te staan.

De garantie overnemen is een mooie marketinguitspraak om te zorgen dat alle klanten van Impact Retail netjes met hun kapotte spullen naar Expert gaan. Expert zal dan de simpele gevallen van fabrieksgarantie, (opsturen, crediteren, of kosteloos herstel door fabrikant) wel even oplossen. Alle gevallen van crediteren zorgt Expert wel dat je dat gecrediteerde geld bij hen uitgeeft, extra omzet dus. Daarbij ben je toch in die winkel en koop je misschien nog wat accessoires, of doe je er je volgende aankoop vanwege de nette service. Win-win voor Expert. Maar zodra ze er juridisch hun handen aan kunnen branden, dan wordt er moeilijk gedaan.
Pagina: 1