PC upgraden of nieuwe kopen?

Pagina: 1
Acties:

• b0ss
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-04 01:24
Hey Tweakers-leden,

ik, samen met mijn huisgenoten, heb een oude wrak van een PC met de volgende specs:
- AMD Athlon Dual Core 5050e
- 9800 GTX+
- 500GB HDD (wel geschikt voor de nieuwe PC volgens Alternate)
- 3GB RAM
- Moederbord...
- Voeding...hoef je denk ik niet eens te weten
- DVD-ROM (IDE dus deze moet vervangen worden)
- Coolermaster Box (ik zal binnenkort de volledige naam geven)
- Windows XP SP2

We willen binnenkort een game PC en we vragen ons af of we beter een nieuwe PC kunnen kopen of dat we beter deze oude PC kunnen upgraden. Deze moet Metro Last Light op Ultra kunnen spelen en dus hebben we de volgende specs:

- i5 4670K
- Nvidia GTX 770/HD 7970
- 500GB HDD (van de vorige PC)
- 120GB SSD
- 8GB DDR3-1600 RAM Corsair Vengeance
- Z77 PCH moederbord
- Antec High Current Pro HCP-750
- LG GH24NS70 DVD-RW
- Aerocool Strike-X Advance Black
- Windows 7

Wat we dus niet hoeven te kopen zijn de harddisk, de behuizing (waarschijnlijk) en de OS(torrent :p).
De upgrade kost ± €1000 (zie opties van CPU, GPU en behuizing). Als beeldscherm wordt gewoon een HD TV gebruikt en SSD wordt (misschien) later toegevoegd. Please do tell which component is bad or unnecessary.

Cheers,

Bryan

[ Voor 9% gewijzigd door b0ss op 05-06-2013 09:07 ]

Verwijderd

De nieuwe generatie cpu en gpu zijn net uitgebracht, ze zijn ongeveer zelfde prijs dus zou deze ZEKER nemen.

CPU: pricewatch: Intel Core i5 4670K Boxed neem beter de i5 voor gaming de i7 is zelfde maar gewoon met hyperthreading dit geeft amper of zelf niet meer prestatie in games.

Mobo: pricewatch: MSI Z87-G45 Gaming je kan ook de gewone z87-G45 nemen deze is iets goedkoper, verschil is dat de gaming versie beter onboard sound en LAN heeft en bovendien een leuk design die perfect samen past bij de 770 gtx kaart.

GPU: pricewatch: MSI GeForce GTX 770 2GB Twin Frozr OC De nieuwe versie en de kaart is nog sneller dan de 680 en voor ongeveer dezelfde prijs.

PSU: pricewatch: XFX PRO650W
Top kwaliteit voeding, word geproduceerd in de hoogwaardige fabriek van seasonic. (Heeft uiteraard een 80+ bronze certificering) ik zou bovendien niet voor meer maar zeker niet voor minder gaan 650watt all the way (dan toch een 'kwaliteits' 650 watt voeding.)

Je ram geheugen zit goed, de rest gaat verder van persoonlijke smaak... Maar in ieder geval met die setup kan je toch weer een tijdje doen sinds de meeste dingen net nieuw gereleased zijn.

moest je dan toch een ssd willen zou ik zeker de pricewatch: Samsung 840 series 120GB nemen niet de pro is die 40 euro extra zeker niet waard je merkt het verschil niet eens.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2013 21:11 ]

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-12-2025
upgraden heeft geen zin meer, heb er ook naar gekeken en kwam telkens op niets uit.
dat wordt een nieuwe PC

als je niet gaat overklokken hoef je ook niet de K CPU te nemen scheelt zo al enkele tientjes op CPU en mobo en wil je toch perse de K versie dan nog kan je besparen op het mobo
i7 voegt voor gamen niets extras toe, dus een i5 nemen. stukken goedkoper en zelfs beter door geen hyperthreading.

juist een SSD is al een hele stap vooruit, met dat budget kan het niet missen om die te plaatsen.

corsair heeft momenteel duur ram. crucial is betaalbaarder.

let wel op met een HDTV dat met aansluiten via HDMI je nog wel eens een raar lelijk beeld kan krijgen, zeker met AMD kaarten, dat hebben ze (zover ik weet) nog steeds niet aangepakt.

zet ook alles ff in een wenslijst dat maakt het een stuk makkelijker/duidelijker.

• Arjantje
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-10-2023
Hmm ik heb toevallig zelf ook een AMD/ATI dat gaat allemaal prima. Alleen in combinatie met een philips tv kunnen de kleuren om de 10 minuten verspringen dan krijg je paars/groen beeld. De oplossing is om in AMD vision control setting de pixelindeling te veranderen naar "pc 100 % RGB" uit mijn hoofd.

Dit is een bekend probleem en komt zover ik weet alleen voor met philips tv's.

Gelukkig is het makkelijk op te lossen. ;)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:58
Ik heb een sony tv met een 6950 en heb dat probleem ook, bij mij is het makkelijkst om de input van de tv te veranderen naar een andere ingang (bv HDMI2) en dan weer terug naar de pc (HDMI1).
Ik dacht dat het alleen een 6xxx probleem was (en dus eigenlijk alleen in combinaties met enkele tv's), geen reden om geen 7970 te nemen in ieder geval.
Bang for buck zou een gtx770 ook een hele goede keus zijn (mits je er 1 pakt onder de 400 euro), dat is simpelweg een gtx680+.

Anyway, een 650-750W voeding is voldoende voor 2 videokaarten, als je die ambities niet hebt kun je net zo goed of zelfs beter voor een 450-550W voeding aan.

[ Voor 28% gewijzigd door mitsumark op 05-06-2013 01:13 ]

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Ben blij dat ik er totaal geen last van heb, beeld is goed op de Samsung ;)

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• blurgh
  • Laatst online: 27-11-2025
een SSD heeft echt enorme meerwaarde. met een budget van 1000 zou ik hem er gewoon meteen inzetten.

qua videokaarten is de palit gtx770 jetstream 2gb erg goed EN (relatief) goedkoop.

[ Voor 3% gewijzigd door blurgh op 05-06-2013 08:49 ]

• Lednov
HD 7770 met een samsung scherm en beeld is ruk op de HDMI, terwijl beeld op de HDMI met decoder perfect is! het is echt een AMD probleem en dit hebben ze al jaren! het is een stom probleem, HDMI is niet anders dan DVI en digitaal geluid in één snoertje.

dus over DVI en HDMI zou geen drol mogen uitmaken.

• b0ss
Ik heb mijn post even aangepast. Ik neem dan de, door jullie geadviseerde, i5 CPU en de Geforce GTX770. Dit is mijn eerste keer dat ik een PC samenstel, dus ik weet niet wat voor behuizing ik moet nemen en wat voor koeling ik moet gebruiken. Er staat nu wel de Aerocool Strike-X Advance Black, maar die staat er tijdelijk, want ik zit nog te kijken wat voor box ik nu heb. De eerstegenoemde behuizing staat op:

http://www.alternate.nl/A...duct/945686/?event=search

Deze kast bevat 4 case fans en ik heb dan 2 processor koelers geselecteerd (Boxed koeler en CPU koeler). Moet ik dan de voeding nog aanpassen vanwege het grote aantal fans of is de door Razerzone genoemde PSU passend?

Verwijderd

De XFX Pro 650 Watt is voldoende voor je systeem, elke fan verbruikt ongeveer maar zo'n 3-6 watt dus niets om je zorgen over te maken.

Je kan wellicht maar één cpu koeler installeren ofwel de boxed koeler (wat ik niet zou aanraden omdat deze snel overhitten en slecht koelen en bovendien zeer lawaierig zijn) ikzelf heb de pricewatch: Cooler Master Hyper 412S ik hoor hem nouwelijks en men i5-3570K draait op 4,2ghz en zit altijd met lage temperaturen. (Moest je dan toch nog hoger willen clocken zou ik je toch een H80 pricewatch: Corsair Hydro H80i watercooling aanraden maar dat lijkt me niet echt nodig in jouw geval.

• b0ss
Ik kan, raar genoeg, mijn CPU koelers niet vervangen via de PC-builder van Alternate. Er staat op mijn lijst nu de Boxed Koeler (ATX Layout, PWM) en de Processor koeler (stock). Ik kan geen van beide schrappen :(

• Lednov
qua CPu koeling is de stock koeling voldoende, alleen niet zo heel stil. als dit een issue is, dan een mugen of tranquillo voor 25 - 30 E
en dat je dat niet kan schrappen is logisch, die krijg je namelijk sowieso :)

behuizing is persoonlijk, ik heb het liefste zo min mogelijk meuk erop. en alle extra fans zijn zelden écht nodig

voeding kasn je de XFX 550 voornemen, voldoende voor het systeem. scheelt toch weer wat.
wijzinging nummer dos, zet alels even in een wenslijst! maakt het veel makkelijker!

[ Voor 21% gewijzigd door Lednov op 05-06-2013 10:02 ]

Verwijderd

BryanUNSC schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 09:59:
Ik kan, raar genoeg, mijn CPU koelers niet vervangen via de PC-builder van Alternate. Er staat op mijn lijst nu de Boxed Koeler (ATX Layout, PWM) en de Processor koeler (stock). Ik kan geen van beide schrappen :(
Heb je een 'upgrade kit' in je pc builder zitten? dan kan je dat NL niet doen die pc builder zit vol fouten,
ik zou gewoon alles in je winkelmandje leggen en via pc builder kontroleren welke onderdelen je nog moet er in gooien.

• b0ss
Okay, ik zal ze daarlijk even los bestellen. Ik kan trouwens niet achterkomen wat de naam is van mijn oude behuizing (Cooler Master ...). Er zijn meer dingen die mee kunnen gaan naar de nieuwe PC, namelijk de Card Reader en de WIFI kaart. Het is aantrekkelijker om een compleet nieuwe PC te kopen, maar ik wil wat goedkoper uitkomen. Hoe zet ik alles eigenlijk op een wenslijst? Ik ben hier nieuw :P

• Lednov
"Weet je nog niet hoe je makkelijk een wenslijst maakt? Neem dan Handleiding Pricewatch door!" uit het DAA beleid topic :)

• b0ss
Kan iemand een antwoord geven op de hoofdvraag pls? :P
Ik hoef de HDD, behuizing, card reader en wifi kaart niet te vervangen...

Verwijderd

Card reader, wifi kaart, HDD kan je meenemen behuizing hangt er van af als alles er in past
Pagina: 1