Stillere cooler

Pagina: 1
Acties:

• jaapdraad
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 30-11-2025
Ik heb een tijdje terug een servertje gebouwd met een Intel Celeron G1610.
Deze wordt voornamelijkgebruikt als NAS en als download server met SABnzbd en Spotweb.
Heel af en toe draai ik er een mp3-tje op af als ik op zolder zit.
Er staat ubuntu server op zonder GUI.

Wat me op dit moment tegevalt is de geluidsproductie van de stockcooler van de processor.
Idle draait deze op iets boven de 2100 RPM en als ik de machine vol belast gaat ie naar de 2500-2700 RPM. De CPU core temperatuur is 38/30 gr. C idle en 48/42 gr. C belast (core1/core2).

Zijn dit normale waarden? Ik heb nl. een keer de cooler losgemaakt en opnieuw koelpasta aangebracht en aangezien ik daar helemaal geen ervaring mee heb betwijfel ik of ik dat goed heb gedaan.

Als het normale waarden zijn, wat voor koeler kan ik dan het beste aanschaffen om 'm een stuk stiller te maken?
De CPU koeler is het enige dat geluid maakt, ik heb een PiCoPSO voor het moederbord.

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-03 12:01
waarmee regel je de snelheid van de fan? Misschien kloppen je instellingen niet want 2100rpm is wel erg veel voor een idle cpu. Ik zou idle eerder 800-1200 rpm verwachten

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Die waarden zijn best. Kijk eens naar de software die je fans regelt of je daar iets mee kan doen, anders een fancontroller proberen. En anders gewoon een andere koeler.

Wat heb je zelf al gevonden aan koelers? Wat spreekt je aan? Er zijn ontzettend veel koelers te koop met verschillende afmetingen. Punt is dus ook dat de koeler in je kast past, gezien groter vaak stiller/koeler is, maar zeker in krappere kastjes echt een probleem wordt.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• jaapdraad
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 30-11-2025
Waarmee kun je de fanspeed regelen? Is daar software voor? In de BIOS kan ik niets vinden.

[edit] Heb inmiddels iets gevonden (package fancontrol) , ga daar eerst mee aan de slag.

Ik was in de veronderstelling dat er wel "iets" is wat de CPU fan regelt aangezien dat de fanspeed gecorreleerd is ande CPU temperatuur.