Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Studentenlaptop voor programmeren, niet gamen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?

Ik ga hem vooral gebruiken om te programmeren en virtual machines met een tweede scherm.
Ik ben op zoek naar een heel vlotte laptop, ook bij veel processen.
Ik game niet.

Wat mag je laptop gaan kosten?
Als student is elke euro mooi genomen maar ik kijk vooral naar de specs nu.
(Max 1.500)

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)

Hij moet dagelijks mee naar school. Accuduur is mooi meegenomen maar is zeker geen hoofdzaak.
15 inch is groot genoeg voor mij, aangezien ik hem thuis op mijn tweede scherm kan aansluiten.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Geen HP of Acer. Beide al gebruikt, beide niet naar mijn zin.

Voorkeuren:
Goede processor. Lieftst intel i7 of gelijkwaardige AMD.
8 GB Ram
SSD
HDMI-uitgang.

Eigen onderzoek:
Sony Vaio T serie (Zelf samengesteld 256Gb SDD/ 8GB RAM/ i7 Processor)
Nadeel: Geen querty op Belgische Sony site.

Dell xps 13
pricewatch: Dell XPS 13 (322X-9652)

Dell xps 15
idem als vorige alleen 512GB SSD en 15 inch scherm.

De lenovo's leken mij ook interessant maar ik ken het merk niet zo goed.
Ik weet dus niet of het kwaliteit is.

Alle tips zijn welkom.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-11 09:59

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Lenovo is wat vroeger the IBM thinkpads waren. Zeer degelijke laptops. Ik vind ze lelijk qua design, maar ze zijn gemaakt voor functionaliteit en degelijkheid. Dus als je daarvoor kiest zit je bij Lenovo zeker goed.

Verwijderd

Een Macbook Pro?
Zalige PC om mee te programmeren!

Lenovo zou ik zeker niet aanraden. Ik heb daar geen goede ervaringen mee.

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-11 09:02
Dat is het probleem met persoonlijke voorkeuren. Ik gebruik zakelijk al ongeveer 15 jaar IBM/Lenovo laptops en vind ze inderdaad oerlelijk, maar er is er nog geen eentje bij me stukgegaan.
Ik ben ook druk bezig een laptop te selecteren voor mn zoon die gaat studeren, en ik kijk dus juist voornamelijk naar HP en LENOVO.

persoonlijke voorkeuren bieden geen garantie voor ......

• niektb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-08-2024
Is er haast bij???

In de loop van de maand zullen namelijk allerlei laptops uitkomen met haswell. Het is nog wel de moeite waard te wachten als dat kan...

AMD Athlon II X4 860K Black Edition, MSI A88X-G43, 8GB RAM, be quiet! Pure Power L8 400W, Samsung SSD 840 EVO 120GB, Palit Nvidia GTS450 1GB

Verwijderd

Ik zou zeker en vast een kijkje nemen naar Lenovo. Dat zijn oerdegelijke laptops die vaak gebruikt worden door bedrijven.

Kan je die Dell en Sony niet gewoon via een Nederlandse webwinkel bestellen? Ik bestel mijn laptops ook altijd in Nederland omwille van dat stomme azerty-klavier.

• hidde212
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:56

hidde212

Free your mind...

Voor extra virtual machines en veel threads tegelijk zou ik sowieso naar een quadcore kijken, de gelinkte dell is weliswaar een i7, maar wel een dual core.
De grafische prestaties zijn minder belangrijk lijkt me, een hogere resolutie wel? Geeft toch wat meer werkruimte ook al is het in combinatie met een 2e scherm.

pricewatch: Asus N56VZ-S4195H

Heeft een beter scherm, wel HDMI en een veel sterkere processor. Is wel wat zwaarder en dikker dan de dell, maar als prestaties belangrijker zijn dan gewicht is dit een betere keuze. Zet je voor de overige €600+ die je bespaard een pricewatch: Samsung 840 series Pro 512GB erin. Ben je dik binnen je budget klaar en kun je er zelfs nog een spelletje op spelen ;)

...and your ass will follow

• niektb
Ik denk dat hij beter kan wachten op de N550, als de tijd het toelaat.
nieuws: Asus brengt ROG-gamelaptop en nieuwe N-laptops met Haswell uit

AMD Athlon II X4 860K Black Edition, MSI A88X-G43, 8GB RAM, be quiet! Pure Power L8 400W, Samsung SSD 840 EVO 120GB, Palit Nvidia GTS450 1GB

• hidde212
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:56

hidde212

Free your mind...

Mee eens, het was echter een indicatie dat het veel beter kan dan in de door de TS genoemde producten.

Het hangt er echter vanaf wanneer de laptop nodig is of er nog gewacht kan worden op Haswell.

...and your ass will follow

Verwijderd

Topicstarter
niektb schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 13:34:
Is er haast bij???

In de loop van de maand zullen namelijk allerlei laptops uitkomen met haswell. Het is nog wel de moeite waard te wachten als dat kan...
Haast is er niet echt bij, ik heb het geld pas na mijn vakantiewerk in juli. Ik wil mijn nieuwe laptop eind september ten laatste hebben.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2013 14:25 ]

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:24
Hann1BaL schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 13:45:
Lenovo is wat vroeger the IBM thinkpads waren.
Lang niet alle Lenovo's zijn van zakelijke Thinkpad kwaliteit. Alleen de Thinkpad X/T/W en misschien L series zijn van zakelijke degelijkheid. Daarnaast maakt Lenovo nog IdeaPads en dergelijke - dat is gewoon consumentenrommel.

Het is allemaal vergelijkbaar met Dell Inspiron vs Latitute, HP multimedia book vs Elitebook etc.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:00
Wat verwacht je van de levensduur?
Een Dell,Lenovo of HP zakelijk gaat zo 4 jaar mee.
Maar een Sony, Toshiba of Acer, reken er maar op dat je na 2 jaar iets moet vervangen.
*de accu telt niet mee*

[ Voor 6% gewijzigd door jeroen3 op 05-06-2013 14:54 ]

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Ontopic:
Haswell is alleen de moeite als je meer IGP power wilt (wil je niet) of marginaal langere accuduur. De marginale prestatieverbetering qua CPU-power, daarvoor zou ik er niet op wachten. (een beetje High-end i7 ivy lijkt me krachtig genoeg voor jouw gebruikt)

Compleet offtopic reactie:
ArnieNFW schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 12:53:
Dat is het probleem met persoonlijke voorkeuren. Ik gebruik zakelijk al ongeveer 15 jaar IBM/Lenovo laptops en vind ze inderdaad oerlelijk, maar er is er nog geen eentje bij me stukgegaan.
Really? Grade je elke jaar Up?

Alle standaard consumenten laptops gaan in mijn ervaring 2-3 jaar mee bij intensief (>4 uur p.d.) gebruik. Dat is ook de reden waarom dat ik niet snel meer een laptop ga kopen. (terwijl ik graag een Haswell ultra-book achtig iets wil met GT3, ding mag verder oerlelijk zijn, maar oerdegelijk als een nokia 3310)
Zou mooi zijn als die thinkpads daadwerkelijk niet kapot te krijgen zijn (bij normaal intensief, maar niet onbehoorlijk lomp gebruik)

[ Voor 16% gewijzigd door eL_Jay op 05-06-2013 14:55 ]

• niektb
'T gaat niet alleen om haswell, maar ook direct de nieuwe NVidia generatie én de nieuwste generatie aan laptops met alles wat erbij komt kijken.

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
niektb schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 15:30:
'T gaat niet alleen om haswell, maar ook direct de nieuwe NVidia generatie én de nieuwste generatie aan laptops met alles wat erbij komt kijken.
Waren de 7xx of amd 8xxx niet allemaal rebrands (als in daar hoef je niet op te wachten). Kan me verder niet zo snel iets bedenken wat de haswell chipset aan nieuws gaat bieden wat je nu niet ook al hebt.
Alles wordt wellicht wat goedkoper maar ik verwacht geen grote "innovaties" als >/=1080p standaardiseren ofzo.

M.a.w. ik denk dat de nieuwe generatie TS niets relevants gaat bieden boven de huidige generatie buiten een fractie meer performance/specs voor eenzelfde of marginaal lagere prijs. (ergo het wachten dus onvoldoende waard is)

Wat ik belangrijk zou vinden in de situatie van TS:
-i7 (octo-thread)
-8GB RAM of beter meer (VM is toch hongerig naar RAM ergo meer=beter?)
-HDMI
-Vrije mSata (oid)en de SSD zelf achteraf inbouwen is vaak beter/goedkoper.
-Scherm en dus formfactor in Inches lijkt me kleiner=beter want je gaat het mobiel gebruiken en legt het thuis aan een ander goed scherm.

Ik ben niet zo thuis in laptops, maar als je je over het uiterlijk en het gewicht van de m14x heen kunt zetten lijkt me dat een redelijke kandidaat. Fully upgraded past die denk ik net binnen je budget als je er zelf achteraf 16gb RAM en een SSD in legt. Voornaamste nadeel lijkt me de gtx650m, maar wellicht kun je die softwarematig disable-en waardoor je een langere accuduur hebt en koeling ook op niveau zou moeten zijn.
Het is dan wel een game-laptop, maar de i7-3840QM i.c.m. aftermarket 16 gb ram + ssd zou je VM's als een trein moeten laten lopen.

Mocht je nog ooit willen gamen dan kan dat ook nog ;) Ik neem aan dat er betere opties voor je zijn (zonder 650m en lichter), maar dit is de enige die ik zo snel kon vinden en me een potentiele kandidaat lijkt en waarvan de koeling met enige modificatie theoretisch goed zou moeten zijn.

[ Voor 44% gewijzigd door eL_Jay op 05-06-2013 16:14 ]

• niektb
M14x is een gamelaptop dus zwaar en lomp.

Ik denk dat de TS het beste een Asus N kan aanschaffen en vervolgens een SSD plaatsten en RAM upgrade doen. Dit kan met gemak voor onder 1500 euro.

De upgrade van Ivy naar Haswell is idd niet enorm, maar toch aanwezig. Het is dom om nu al te kopen als je voor hetzelfde geld iets beters kan krijgen door eventjes te wachten, toch?

Verwijderd

Ik zou wegblijven van gamelaptops als je die grafische kracht niet nodig hebt. Er worden toch de nodige compromissen gesloten om het allemaal in zo'n package te krijgen.

• beast1909
  • Laatst online: 18-11 15:59
jeroen3 schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 14:53:
Wat verwacht je van de levensduur?
Een Dell,Lenovo of HP zakelijk gaat zo 4 jaar mee.
Maar een Sony, Toshiba of Acer, reken er maar op dat je na 2 jaar iets moet vervangen.
*de accu telt niet mee*
Waar baseer je die claim op? Heb je daadwerkelijk langdurige ervaringen met één van die merken? Ik heb de afgelopen 2,5 jaar een thinkpad welke ik voor mijn werk gebruik. Dit is in die tijd mijn tweede thinkpad. In deze tweede thinkpad is een nieuw toetsenbord gegaan wegens defect. Toetsenbord momenteel weer defect, dus maar een extern toetsenbord. Kapot toetsenbord komt best vaak voor. Heb privé een Acer gehad, dit was niet fantastisch> Echter over Sony en Toshiba geen klachten. Een Sony S15 waar je zelf ram en een SSD bij prikt lijkt mij de beste optie.

[ Voor 3% gewijzigd door beast1909 op 05-06-2013 19:14 ]

• jeroen3
Er sneuvelen vrij veel laptops op onze opleiding. Allemaal consumentenmeuk. Ik heb nog geen zakelijke modellen zien falen.

Prive gebruik is vaak ook anders dan dagelijks zakelijk/school gebruik. Thuis staat hij maar op tafel of in een kast en gaat hij niet elke dag mee heen en weer.

• Djonny
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01:11
Je zou ook eens naar deze lenovo kunnen kijken: pricewatch: Lenovo Thinkpad Edge E530 (NZQMAMH)

Heeft een i7, 8 GB RAM, mSata, is wat degelijker dan consumentenlaptops, maar nog net niet op niveau van de andere thinkpads.

• niektb
Een nadeel aan deze thinkpad is dat hij geen 1080p scherm heeft.

• jeroen3
Het scherm is nog steeds groot hoor. 1600x900
Ik heb Full HD schermen gezien op 15 inch laptops, en dat moet je maar prettig vinden met Windows.
Windows schaalt niet zo netjes mee namelijk.

Verwijderd

niektb schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 16:56:
M14x is een gamelaptop dus zwaar en lomp.

Ik denk dat de TS het beste een Asus N kan aanschaffen en vervolgens een SSD plaatsten en RAM upgrade doen. Dit kan met gemak voor onder 1500 euro.

De upgrade van Ivy naar Haswell is idd niet enorm, maar toch aanwezig. Het is dom om nu al te kopen als je voor hetzelfde geld iets beters kan krijgen door eventjes te wachten, toch?
De M14x is niet zwaar en ook niet lomp voor de hardware en accuduur die erin zit. Ja er zijn genoeg redenen waarom je de M14x niet zou willen, maar lompheid is daar niet een van.

De XPS 15 en vaio T kan je overigens beter niet nemen. De koeling van de XPS 15 is absurd slecht. Oke, dat maakt niet heel veel uit als je niet gaat gamen. De T maakt een behoorlijke bak herrie.
jeroen3 schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 22:13:
Ik heb Full HD schermen gezien op 15 inch laptops, en dat moet je maar prettig vinden met Windows.
Windows hoeft ook niets te schalen ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2013 23:27 ]

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:08
jeroen3 schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 22:13:
Dat kun je gewoon instellen geen enkel probleem.

Daarnaast werden de merken Toshiba en Sony als minder beschouwd hier boven. Beide zijn onjuist, Toshiba is zelfs heel betrouwbaar, waar Sony het gemiddeld doet. Zolang je bij packerd bell / acer / HP (consumenten) weg blijft moet je redelijk zitten.

• niektb
Verwijderd schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 23:26:
[...]

De M14x is niet zwaar en ook niet lomp voor de hardware en accuduur die erin zit. Ja er zijn genoeg redenen waarom je de M14x niet zou willen, maar lompheid is daar niet een van.

De XPS 15 en vaio T kan je overigens beter niet nemen. De koeling van de XPS 15 is absurd slecht. Oke, dat maakt niet heel veel uit als je niet gaat gamen. De T maakt een behoorlijke bak herrie.

[...]

Windows hoeft ook niets te schalen ;)
De m14x is misschien niet lomp voor een gamelaptop maar toch forser dan niet-gamelaptops.

Idd Windows hoeft niet te schalen op 1080p op 15,6".

• EXpaND
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-08 13:20
als je geld en tijd hebt..een razer blade? 14'' met 1600P scherm, verlicht keyboard, dun chassis, 6 uur accu..goed synaptics trackpad..i7, 8 GB ram, en een GTX765M..wel extreem hoog prijskaartje ;)

128*GB=€1900
256*GB=€2100
512*GB=€2200

(is een Msata SSD)

edit: oh en hij komt pas in augustus in nederland ( :'( )

[ Voor 7% gewijzigd door EXpaND op 06-06-2013 12:10 ]

when an engineer thinks, it's not a brilliant mind that works, it's imagination that brings us revolutions

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
EXpaND schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 12:09:
als je geld en tijd hebt..een razer blade? 14'' met 1600P scherm, verlicht keyboard, dun chassis, 6 uur accu..goed synaptics trackpad..i7, 8 GB ram, en een GTX765M..wel extreem hoog prijskaartje ;)

128*GB=€1900
256*GB=€2100
512*GB=€2200

(is een Msata SSD)

edit: oh en hij komt pas in augustus in nederland ( :'( )
Het scherm is 900p en dus niet 1600p, en voor dat geld is dat toch wel behoorlijk onacceptabel met programmeren. De GPU is de selling point van de laptop en laat nou net toevallig heel duidelijk in de titel staan "NIET GAMEN"...
Practics schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 23:33:
[...]

Dat kun je gewoon instellen geen enkel probleem.

Daarnaast werden de merken Toshiba en Sony als minder beschouwd hier boven. Beide zijn onjuist, Toshiba is zelfs heel betrouwbaar, waar Sony het gemiddeld doet. Zolang je bij packerd bell / acer / HP (consumenten) weg blijft moet je redelijk zitten.
Deze hele instelling slaat nergens op. Er zijn GEEN goede en slechte merken. Elk merk maakt goede laptops en slechte laptops. Zo heeft Sony brakke laptops gehad: E series, en zeer goede uitstekende laptopjes die rondjes rende om elk andere fabrikant: Z series.

[ Voor 32% gewijzigd door Vinand op 06-06-2013 12:59 ]

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Verwijderd

Topicstarter
Vinand schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 12:57:
[...]

Het scherm is 900p en dus niet 1600p, en voor dat geld is dat toch wel behoorlijk onacceptabel met programmeren. De GPU is de selling point van de laptop en laat nou net toevallig heel duidelijk in de titel staan "NIET GAMEN"...

[...]

Deze hele instelling slaat nergens op. Er zijn GEEN goede en slechte merken. Elk merk maakt goede laptops en slechte laptops. Zo heeft Sony brakke laptops gehad: E series, en zeer goede uitstekende laptopjes die rondjes rende om elk andere fabrikant: Z series.
Ik game echt helemaal niet, dus een dure GPU is voor mij weggegooid geld.
Gij weet precies meer van de sony laptops, dat zijn ook laptops waar ik het meeste in geinterresseerd ben. De Z-series zie ik niet staan op de sony website. Kun je mij iets vertellen over de andere series. Vooral de T en S series lijken me niet slecht te zijn en veel goedkoper dan Razor Blade.

Verwijderd

Fraai dat er bij de specificaties geen/lang niet alle specificaties staan 8)7

• Thmz159
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-11 08:16
Spijtig genoeg qua specs en prijs/kwantiteit een stuk slechter dan de huidge S serie (ULV CPU, slechte batterijduur volgens de reviews.

En het is raar dat Sony nog niet met een S-opvolger met Haswell is gekomen. Ik hoop dat die Fit niet bedoeld is als opvolger :'(

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 10 juni 2013 @ 23:57:
[...]

Fraai dat er bij de specificaties geen/lang niet alle specificaties staan 8)7
Samengesteld
Intel® CoreTM i7-3537U, 2 GHz
Windows 8
Zwart
Zonder Touchscreen
35,5 cm LED, 1600x900
Intel® HD Graphics 4000
512 GB SATA Flash SSD
8 GB 1600 MT/s DDR3L-SDRAM
DVD-station
Office 365 Home Premium Trial
Geen bescherming
Zonder Adobe Lightroom 4
Zonder Adobe Creation
Imagination Studio Suite 4

Tevens meegeleverd
2 jaar fabrieksgarantie
HDMI(TM) uitgang
Bluetooth® 4.0
Belgisch (AZERTY)
1 AC-adapter
Geïntegreerde NFC technologie
2x USB 3.0
Batterij werkt maximaal 5uur
Toetsenbord met backlight
Draadloos LAN(IEEE 802.11bgn)

Totaalbedrag1.419,00 € Incl. BTW

Verwijderd

De 512GB SSD is de grooste miskoop die je kan doen. Aftermarket kost dat niet eens de helft.

Verder heb je gekozen voor een i7. Dat maakt nul verschil in de praktijk. Als je een snelle processor wilt, neem dan een MQ variant, die zijn direct 2x zo snel vanwege de extra cores. De op U eindigende i7 modellen zijn geldverspilling in vergelijking met een standaard i5 en de meerprijs die je daarvoor betaalt.

Het lijkt alsof je alleen maar wat leuke dingen heb aangekruist zonder jezelf af te vragen wat je er eigenlijk aan hebt.
Pagina: 1