Hoe zit dat nou met Cas 2 en 3?

Pagina: 1
Acties:

• MisterDon
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05-2024

MisterDon

Prefers Audiotrak

Topicstarter
Nee, echt geen newbie :+ maar ik heb al zo vaak discussies gezien hierover. Wat ik er van begrepen heb is 222 sneller dan 233 enzo, maar hoe komt dat, wat moet je doen om zoiets in te stellen etcetera.

Het OC-en heb ik nu wel onder de knie, mijn PIII draait retestabiel op 945 (7*135, 1,70 Volt, 42 graadjes stressed), maar daarboven gaat IE vastlopen. Dat is dus denk ik een geheugenprobleempje (256 pc133 merk ben ik ff kwijt, niet zo'n bekende als Dane elec of Kingston in elk geval)

Ik wil dus wel kijken of ik em wat verder naar de gig kan trappen, maar dan moet ik met geheugeninstellingen gaan pielen.

Hoe moet dat?

En ThX! :)

Of moet dit onder Die hard OC, ik vind dit tunen, niet die hard OC-en namelijk...

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 15:17
cas 2-2-2
de eerste 2 betekend cas snelheid, en de laatste 2 betekend optimal/turbo settings (3=normal) en de middelste weet ik niet zeker.(4-way interleave?)

enne dat stel je gewoon in de bios in.

• MisterDon

MisterDon

Prefers Audiotrak

Topicstarter
Dus bios geeft standaard iets aan, en dat kun je straffeloos aanpassen om te kijken of het werkt? Mooi, ga ik meteen ff doen!

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 15:17
Op maandag 04 juni 2001 17:58 schreef MisterDon het volgende:
Dus bios geeft standaard iets aan, en dat kun je straffeloos aanpassen om te kijken of het werkt? Mooi, ga ik meteen ff doen!
als je cas3-3-3 geheugen hebt (el cheapo) dat ken je geluk hebben dat ie cas 2-3-3 draaid, of misschien cas2-2-2 maar als dat niet zo is zal je compu crashen.. just try

Verwijderd

Op maandag 04 juni 2001 17:51 schreef MisterDon het volgende:
Nee, echt geen newbie :+ maar ik heb al zo vaak discussies gezien hierover. Wat ik er van begrepen heb is 222 sneller dan 233 enzo, maar hoe komt dat, wat moet je doen om zoiets in te stellen etcetera.

Het OC-en heb ik nu wel onder de knie, mijn PIII draait retestabiel op 945 (7*135, 1,70 Volt, 42 graadjes stressed), maar daarboven gaat IE vastlopen. Dat is dus denk ik een geheugenprobleempje (256 pc133 merk ben ik ff kwijt, niet zo'n bekende als Dane elec of Kingston in elk geval)

Ik wil dus wel kijken of ik em wat verder naar de gig kan trappen, maar dan moet ik met geheugeninstellingen gaan pielen.

Hoe moet dat?

En ThX! :)

Of moet dit onder Die hard OC, ik vind dit tunen, niet die hard OC-en namelijk...
als je nog niets aan je cas had gedaan liep het al op 3... als je het dan op 2 zet heb je alleen MEER kans dat je systeem niet meer stabiel loopt...

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-08 20:18
Hangt af van je chipset en BIOS. Waar het op neer komt is dat de 2 en de 3 voor het aantal clockcycles staat dat het geheugen nodig heeft tussen een verzoek om data te leveren en het daadwerkelijk leveren v.d. data (lees: de data beschikbaar hebben aan de pins). Hoe korter hoe beter. In je BIOS kun je waarschijnlijk wel iets vinden onder het menu (advanced) chip configuration. Kijk als je iets ziet met CAS, RAS-to-CAS en RAS, deze kunnen vaak op twee manieren ingesteld worden: by SPD of manual, waarbij de laatste optie je de mogelijkheid geeft voor een 2 of 3 te kiezen. Loopt de zooi vast dan gewoon weer op 3 zetten. Good luck.
Weet dat de snelheid overigens alleen geldt voor het eerste datablok, als de datastroom eenmaal op gang is maakt CL2 of 3 nul komma nul uit, totdat er weer een nieuwe datastroom op gang wordt gezet.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• MisterDon

MisterDon

Prefers Audiotrak

Topicstarter
Het loopt nu op 2-2-3, die laatste wil niet op 2. Voorlopig doet ie het nog.

Wat is trouwens het voordeel? Wordt je geheugen bij deze setting sneller?

Overigens viel het me op dat ie gister onder IE5 eerder crashte (lees na 5 minuten) dan onder IE6.

• MisterDon

MisterDon

Prefers Audiotrak

Topicstarter
Okee, snelheid dus.

Kom ik maar meteen met mijn volgende vraag; ik kwam in BIOS ook een setting tegen "OS/2 onboard memory>64" Deze staat op disabeled, maar in heb meer dan 64 MB er in zitten, moet ie nou niet op Enabeled staan?

(Jullie zien, ik heb nog niet zo heel veel lef in het BIOStweaken :) )

Verwijderd

OS/2 is niet voor windows.... dus gewoon zo laten staan (Correct me If I'm wrong)

Verwijderd

Alleen als je OS/2 draait

• MisterDon

MisterDon

Prefers Audiotrak

Topicstarter
Het staat default ook disabeled, maar ik vroeg het me gewoon af...

"een gek kan meer vragen dan duizend wijzen kunnen beantwoorden" toch? :)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-08 20:18
Op maandag 04 juni 2001 18:11 schreef MisterDon het volgende:
Okee, snelheid dus.

Kom ik maar meteen met mijn volgende vraag; ik kwam in BIOS ook een setting tegen "OS/2 onboard memory>64" Deze staat op disabeled, maar in heb meer dan 64 MB er in zitten, moet ie nou niet op Enabeled staan?

(Jullie zien, ik heb nog niet zo heel veel lef in het BIOStweaken :) )
Heb je geen manual bij je bord :? In ieder geval op disabled laten staan tenzij je met OS/2 werkt en meer dan 64MB hebt.

<edit>
Zo snel kan ik niet reageren hoor, wordt ook een dagje ouder ;)
<edit>

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik gok dat je een Award BIOS hebt, hierin staat elke instelling uitgelegd:

http://www.abios.com/awdcmos1.html

Handig! :9~ Een boekteken is dan ook zeer aanbevelenswaardig.

• MisterDon

MisterDon

Prefers Audiotrak

Topicstarter
Ja tuurlijk heb ik wel een manual bij mijn bord, maar daar staat lang niet alles in hoor!

(Hoewel ik nu ik het voor de zekerheid ff check toch wel een vraagje hier niet had hoeven stellen... Sorry hoor, hoop niet dat jullie nu pissed zijn :) )

Bovendien geloof ik Tweakers eerder dan boekjes! :)

Verwijderd

Ermm!! geloof het boekje aub ;)
Pagina: 1