Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Programming; Ultrabook of niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey tweakers,

Ik heb een (aantal) vra(a)g(en) niet zozeer over welke laptop ik nodig heb, maar meer wat voor soort handig is.
Vanaf deze zomer ga ik namelijk Informatica studeren, en ik heb (nog) redelijk weinig ervaring met programmeren e.d., maar ik heb begrepen dat je voor zulk werk nou niet bepaald een geweldige computer nodig hebt.

Anyway, ik heb al een aardige PC, het meeste echte werk doe ik daar op, maar zoek nu dus voor in de collegezalen naar een laptop, en mijn vraag is dus of je met een dergelijke studie er goed aan doet een ultrabook te kopen. Qua formaat en gewicht lijkt het me erg handig, maar als je eigenlijk alleen naar je faculteit fietst en hem daar gebruikt is een wat grotere laptop ook niet zo'n probleem. Dus wat vinden jullie, is een ultrabook (in het algemeen) handig of ben je toch beter af met een normale laptop? Een iets groter scherm/toetsenbord is wel fijn.
En is er dus iemand die ervaring heeft met een studie Informatica en of je daar heel intensief een laptop nodig hebt?

Tevens zit ik met een budget van zo'n €600, dus als iemand nog een aanbeveling heeft, ga je gang!

Thanks

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2013 00:11 ]

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Ik studeer toegepaste informatica (in België).
Wat je ziet is erg afhankelijk van welke richting in de informatica je volgt (als je een link hebt naar wat je zoal ziet, kan ook al zeker helpen)
Als je bv virtual machines gaat moeten draaien op je pc dan heb je best al 8GB RAM.

1920x1080 scherm is ook erg handig bij het programmeren (er kan immers meer op je scherm), maar dit zal niet lukken met 600 euro.
Overigens zou ik toch zeker een 15,6" scherm nemen, dit vind ik zelf een goede combinatie van gewicht + grootte.
13,3" is best klein om daar de hele tijd op te programmeren en 17" vind ik dan weer te lomp ^.^

[ Voor 12% gewijzigd door SmokingCrop op 04-06-2013 09:29 ]

• lucash
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-11 23:35
Voor programmeren zou ik inderdaad ook een 1080p scherm aanraden. De Dell 15R SE is soms met kortingen (nu ook) onder de €600 te krijgen. Sony komt binnenkort ook met "budget" 1080p notebooks die er (vind ik) goed uitziet. Kwaliteit is volgens mij gemiddeld, maar dat is het budget ook.

http://www.engadget.com/2...-vaio-fit-15-review-2013/

Maar nu praat ik over specifieke modellen, dus bij deze: ik raad een 1080p scherm aan om te programmeren en eventueel te kijken voor een 2e hands.

• N0EPie0910
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:04
De Dell Inspiron 15R SE is nu inderdaad voor onder de €600 te krijgen (ongeveer €550), deze heeft een 1080p scherm, echt geweldig! (Heb hem zelf ook :)). Om de prijs op dell.nl zo'n €100 omlaag te krijgen moet je even hier kijken: Dell Kortingscode's

Verwijderd

Ultrabook voor programming? Moah waarom niet?

Maar met een budget van €600, forget it. Als programmeur wil je echt iets beter dan 768 pixels hoog, als je geluk hebt zit er rond de €900 één ultrabook die dat heeft. Terwijl je full-size laptops wel rond de €600 kan krijgen met 1080p. Daar doe je jezelf meer plezier mee.

• Ultimation
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-09 13:56

Ultimation

Het is als Appels en peren

Ik denk dat we eerst naar de opleiding moeten kijken, welke informatica opleiding ga je doen? Als dat veelal webdevelopment is dan zijn de specs inderdaad niet echt boeiend. Alleen de resolutie, zoals hierboven gezegd wordt.

MacBook Pro 2023 [14-inch, M2 Pro, 32GB RAM, 512GB]

• Echt niet.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:06

Echt niet.

Gewoon niet.

Zelf doe ik het nog met een oudere 14" laptop. Het makkelijke is dat je nog een full-size toetsenbord hebt, maar weinig hoeft te dragen. De enige studenten die (naar mijn weten) virtual machines draaien zijn Mac gebruikers, om ook Visual Studio te kunnen gebruiken.

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Echt niet. schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 09:42:
Zelf doe ik het nog met een oudere 14" laptop. Het makkelijke is dat je nog een full-size toetsenbord hebt, maar weinig hoeft te dragen. De enige studenten die (naar mijn weten) virtual machines draaien zijn Mac gebruikers, om ook Visual Studio te kunnen gebruiken.
Doe je dan dezelfde informatica richting als de TS?
Ik moet bv wel virtueel andere OS'n draaien (Server 2008 R2 als server & dan nog een memberserver virtueel draaien terwijl je nog de host windows7/8 hebt & Linux kan er ook nog bij :9 )

• beast1909
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-11 15:59
Met veel programmeren kan het fijn zijn om een numpad te hebben. Dat kan ook invloed hebben op de maat.

Verwijderd

Dan verschil ik daarin. Ik heb liever geen numpad. Zo vaak toets je geen cijfers in, en ik heb 10x liever de home/end naast het toetsenbord dan erboven weggepropt met een numpad ernaast.

• beast1909
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-11 15:59
Ja klopt, is uiteraard een voorkeur. Maar misschien wel iets om mee te nemen in de beslissing.

Verwijderd

Ik vrees dat je geen leuke ultrabook zal vinden voor jou budget. Zoals aangegeven is de resolutie toch vrij belangrijk als je wil gaan programmeren. Hoe hoger de resolutie, hoe meer je op je scherm kwijt kan (met uitzondering van de Apple Macbook Retina's die de hoge resolutie anders gebruiken).
Pagina: 1