128GB werkgeheugen ECC? welk mobo combo

Pagina: 1
Acties:

• BazenKruistocht
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-02 23:23
Ik ben op zoek naar een workstation waar ik gebruik kan maken van minimaal 128GB werkgeheugen,

ik meen te weten dat ik dan automatisch uitkom op een xeon processor en ik beschik daar reeds over (xeon e5 2659)

en had al reeds een moederbord in gedachten ( pricewatch: MSI X79A-GD65 (8D) ) vanwege de goede reviews samen met 2 setjes van 4x16GB ECC ( pricewatch: Kingston ValueRAM KVR16R11D4K4/64 )

alleen twijfel ik nu zelf aan het feit of het moederbord in combinatie met dit geheugen wel geschikt is. ik kon niet goed filteren in de pricewatch met moederborden met ECC of non ECC geheugen.

wie of wat beheert nu het geheugen?

het moederbord en / of geheugen controller van de processor? ik ben en beetje verdwaald /3

[ Voor 8% gewijzigd door BazenKruistocht op 03-06-2013 21:22 ]

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Je hoeft niet per se een xeon te gebruiken hoor (maar goed die heb je al), er zijn diverse andere mogelijkheden (als je bij x86 blijft bijvoorbeeld ook het een en ander van Supermicro voor Opterons (en voor Intel hebben ze natuurlijk ook het een en ander))

offtopic:
Wat ga je eigenlijk doen in dat RAM?

[ Voor 21% gewijzigd door begintmeta op 03-06-2013 21:13 ]

• BazenKruistocht
begintmeta schreef op maandag 03 juni 2013 @ 21:09:
Je hoeft niet per se een xeon te gebruiken hoor (maar goed die heb je al), er zijn diverse andere mogelijkheden (als je bij x86 blijft bijvoorbeeld ook het een en ander van Supermicro voor Opterons (en voor Intel hebben ze natuurlijk ook het een en ander))

offtopic:
Wat ga je eigenlijk doen in dat RAM?
Ik ga meerdere VM draaien, ergens tussen de 40 en 80 stuks (en wat ik daar op ga draaien is een geheimpje), ik hecht veel waarde aan betrouwbaarheid en laag/gemiddeld energie verbruik.

ik wil geen multi processor oplossing omdat ik al vaak in een klimaat ermee zit waar het in de zomer al 45 graden is.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Volgens mij is een Supermicro-bordje met C602 voor je Xeon dan best geschikt, maar er zijn hier ongetwijfeld mensen die hier meer vanaf weten.

[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 03-06-2013 21:29 ]

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-02 22:40
Dus jij wilt 40-80 vm's aanzetten met 1 CPU? met 8cores (google vindt jouw cpu niet)? Als je alles tegelijk aangaat zetten op 1 workstation met 128 GB dan gaat dat totaal niet performen. Weet niet welk besturingssysteem je op de VM's gaat zetten maar voor Windows 7 of 2008 of 2012 heb je toch minimaal 2 GB nodig. Dan heb je met 128 GB al te weinig in het geval van 80. Met 40 zou het nog net gaan. alleen 40 VM's verdelen over 8 cores/16 threats...... Kan je zeggen gaat hij niet leuk vinden. Ga ervan uit dat je VMware draai of gaat draaien?

Ik denk dat je het plan dat je hebt toch moet gaan herzien en misschien toch voor een dual CPU opstelling gaan. Of minder VM's gaan draaien.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• BazenKruistocht
Joenino schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 09:09:
Dus jij wilt 40-80 vm's aanzetten met 1 CPU? met 8cores (google vindt jouw cpu niet)? Als je alles tegelijk aangaat zetten op 1 workstation met 128 GB dan gaat dat totaal niet performen. Weet niet welk besturingssysteem je op de VM's gaat zetten maar voor Windows 7 of 2008 of 2012 heb je toch minimaal 2 GB nodig. Dan heb je met 128 GB al te weinig in het geval van 80. Met 40 zou het nog net gaan. alleen 40 VM's verdelen over 8 cores/16 threats...... Kan je zeggen gaat hij niet leuk vinden. Ga ervan uit dat je VMware draai of gaat draaien?

Ik denk dat je het plan dat je hebt toch moet gaan herzien en misschien toch voor een dual CPU opstelling gaan. Of minder VM's gaan draaien.
:'( OW nee he niet weer, ik ga niet uitleggen wat ik reeds er mee doe, maar ik draai gewoon zonder problemen 20VM op een 32 GB systeem waar ik ook gewoon een spelletje tegelijk zoals WOW op full settings mee speel. ik heb al rekening gehouden met extra SSD voor de schrijf load*

Ik draai trouwens een gestripte versie van win xp en win 7, ik heb niet meer dan 1.5 gig per VM nodig

ps gelukkig vind je me cpu hier http://www.cpubenchmark.n...-2689+%40+2.60GHz&id=1881 ;)

[ Voor 4% gewijzigd door BazenKruistocht op 04-06-2013 13:19 ]

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Volgens mij kan je met SB-E maar 64 GB/ processor hebben? Dan valt een single proc optie af. Ik vindt het wat vreemd dat je voor een consumentenbord gaat in combinatie met een xeon en ECC; pas op dat die combinatie werkt, en let op: veel ECC ram is registred, en dat gaat niet werken in consumentenborden.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Volgens mij kan zo'n ding toch 768GB RAM doen? Hoe dan ook lijkt me een bordje van supermicro een prima keuze voor TS.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Heb je iets kunnen kiezen ragnarokgoat? Ben benieuwd

offtopic:
en manzonderdas, is je R-werk nog gelukt, ik meen me iets te herinneren. Ik ben een beetje benieuwd welke BLAS je gebruikt met R

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

begintmeta schreef op maandag 03 juni 2013 @ 21:09:
Je hoeft niet per se een xeon te gebruiken hoor (maar goed die heb je al), er zijn diverse andere mogelijkheden
Niet bij Intel iig, als je zoveel geheugen wil dan moet je Xeons gebruiken helaas.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Je hoeft geen Intel te gebruiken. maar aangezien hij de Xeon al heeft, ligt het uiteraard voor de hand die te gebruiken.

[ Voor 56% gewijzigd door begintmeta op 21-06-2013 01:11 ]

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-03 14:20

3DDude

I void warranty's

• Supports eight unbuffered DIMM of 1.5 Volt DDR3 1066/1333/1600/1800*/2133*/2400* (OC) DRAM, 128GB Max

Die MSI.. valt me mee best goedkoop mobo voor een X79 socket.
Maar volgens mij is dan geen ECC RAM nodig, maar gewoon geheugen kan prima.
Moet je wel 8 reepjes van 16GB hebben, dure grap nog wel.. maarja dat snapte je al :)
Laat even weten of dat werkt :D

Be nice, You Assholes :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum:
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Ook voor workstation-borden.

Move PMG -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1