Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:29
Ik heb sinds kort een Eizo EV2436W op mijn bureau staan.
Deze heeft een aantal milieubewuste instellingen (EcoView) waar ik de meerwaarde wel van inzie. Echter werkt EcoView niet zoals ik graag zou willen.

Even in het kort wat de EcoView inhoudt:

Door middel van een ambient light sensor wordt de helderheid van het beeldscherm automatisch ingesteld. In een donkere kamer zal de helderheid dus lager worden ingesteld dan in een lichte kamer.

Fantastische feature! Ik gebruik het zelf ook op mijn MacBook, maar daar werkt ie ook prima zoals ik zou willen.

Het probleem met EcoView is dat ie veel te agressief de helderheid veranderd. Hierdoor is de helderheid al veel te laag bij een nog redelijk lichte kamer. Dit is vooral het geval wanneer het gaat schemeren buiten. Je kan je voorstellen dat het één en ander niet te lezen is op het scherm.
Nu heb ik natuurlijk Eizo al een mail gestuurd, maar die begrijpt niet wat ik bedoel. Zij geven aan dat ik de helderheid van het scherm hoger moet instellen dan waar ie ingesteld op stond (60/100 naar bijvoorbeeld 100/100), maar dit heeft alleen tot invloed dat bij het scherm bij een lichte kamer de helderheid hoger instelt dan 60.
Maar dat is niet het probleem, echter reageren ze niet meer op mijn mails.

Nu is mijn vraag of ik überhaupt wat kan instellen aan EcoView en wanneer dit daadwerkelijk kan, hoe ik dan de laagste helderheidsinstelling kan aanpassen.

Stel het beeldscherm heeft een laagste helderheidsinstelling dmv EcoView van 10/100, dat ik deze dan opschroef naar bijvoorbeeld 30/100. Want de agressiviteit van de ambient light sensor zal ik waarschijnlijk niet kunnen instellen (behalve al de ingebakken High en Normal instelling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Denk dat het gewoon niet verder in te stellen is dan. Zou jammer zijn. Ik heb net een 2336 de 23" versie besteld, dus ik zal het ook eens uitproberen.

Ik weet niet hoe het scherm gepositioneerd staat. Misschien dat de sensor naar een donkere hoek van de kamer gericht staat ik noem maar wat. Ene sensor kan wat gerichter meten/geprogrammeerd zijn dan de andere denk ik zo.

Schermpje van de Nexus 7 staat bijvoorbeeld ook altijd heel dim, vergeleken met een ipad mini, weet ik toevallig. Maar goed dat daar verschil in zit snapte je al.

[ Voor 5% gewijzigd door jesper86 op 04-06-2013 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Ja, daar was ik al bang voor.
Ik ben in alle instellingen geweest, maar ik kan altijd iets over het hoofd zien natuurlijk.
Het scherm staat van het raam af gericht (dus raam is achter het scherm), dit is het probleem wanneer het gaat schemeren en de kamer dus sneller donkerder wordt dan buiten. Zo heb ik achter het scherm nog wel redelijk veel licht, maar de kamer zelf is donker, waardoor ie de helderheid ook zachter zet.
Dit wil ik dus overrulen door de laagste helderheidsstand omhoog te gooien, mits dit natuurlijk kan.

Ik hoor graag van je of het jou lukt het één en ander beter in te stellen mbt EcoView.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Ik heb dat ook op mijn Samsung, zo'n functie. Maar zelfde verhaal, alhoewel de andere kant op: dat ding staat in het absoluut donker nog veel te hoog, en met licht aan net zo kut. Met andere woorden, zo Eco is die modus dus helemaal niet. En ook helemaal geen optie het in te stellen.

Wat zou het fijn zijn als je gewoon tools had om zo'n eco stand goed te kalibreren.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Hmmm, misschien is dit wat:
http://www.eizo.com/globa...es/ecoview_net/index.html
EcoView NET gives you control of the Auto EcoView brightness sensor included with many EIZO monitors. Auto EcoView reads the ambient brightness and adjusts the screen's brightness to the optimal level. Activating Auto EcoView not only saves energy, but also reduces eye fatigue and increases productivity.
Al lijkt het vooral iets te zijn om monitoren op afstand te bedienen, maar niet zozeer iets toevoegen.
En niet bedoeld voor thuisgebruikers.

Als we nou met z'n allen gaan zeuren dat ze een ecoview control tray app maken,
want bediening van buitenaf is duidelijk wel mogelijk.

[ Voor 13% gewijzigd door jesper86 op 04-06-2013 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Heb je trouwens "EcoView Optimizer 2" aan staan? Klinkt als dynamisch contrast (?), maar zal donkere beelden dan misschien extra donker maken.
quote: Uit de user manual.
Using the EcoView Optimizer 2 function automatically adjusts the screen brightness according to the white level of the input signal. This function can reduce the power consumption while maintaining the brightness specified by the input signal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Nope, dat vind ik wel een nutteloze optie.
Volgens de beschrijving is het gewoon een dynamische contrast, dus bij veel zwart op het scherm, zet ie de helderheid wat lager. Maar dat is echt iets waar ik me kapot aan erger, vooral bij tv's. Dus die blijft mooi uit staan. Ook werkt die optimizer zo nu en dan niet zo lekker, dat merk ik aan het feit dat ie bij lichte beelden alles erg flets weergeeft. Dit is dan op te lossen door de Optimizer weer uit en aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Nou daar is ie dan, op mijn bureau. Wat een geweldig schermpje. Na 30min opwarmen meteen gecalibreerd met de Spyder4Pro en dat was echt een verbetering kwa tint. Ik zag ook al vrij snel dat een hele rij van de black levels wegviel maar nu zijn alle blokjes te zien. Aan te raden dus !

Volgens een review zou die ongeveer 97% sRGB hebben, maar ik heb toch echt 100%+, wow.

Afbeeldingslocatie: http://i267.photobucket.com/albums/ii301/moviemonster6/03_Color_Gamut_zpse532793a.png
| groen = sRGB | paars = AdobeRGB | rood = EIZO EV2336W |

En over de EcoView, ja inderdaad, als ik het donker maak wordt hij inderdaad té donker, dus voorlopig staat het uit. Beetje ironisch wel, normaal doe ik altijd het rolgordijn even naar beneden als ik het goed wil zien, op deze manier heeft dat een beetje averechts effect. ;) Maar goed, het is heel comfortabel kijken op 60% ongeveer, dus dat is wel goed. En heerlijk ook om die (fysieke) knopjes gewoon aan de voorkant te hebben, dus even aanpassen is ook niet zo erg.

In any case, ik zou ze toch wel zover willen krijgen om een minimum brightness te kunnen instellen, maar schat de kans klein in dat ze helemaal voor ons een firmware update zullen uitbrengen. Maar misschien een update van de ScreenManager Pro software, hoewel dat een vrij lomp programma'tje is. :X

[ Voor 38% gewijzigd door jesper86 op 07-06-2013 17:53 ]

Pagina: 1