DHCP wil niet na wireless bridge

Pagina: 1
Acties:

• Centropy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
2 Bungalows delen 1 internet verbinding, omdat de bungalows niet direct naast elkaar staan wordt de afstand overbrugt doormiddel van een 5ghz brug in combinatie met 2 Engenius EOC5510 AP/Bridge.
Dat werkt opzich allemaal prima.

Situatie schets: Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/b4d4d92c05bf7ba9afc36317400549cc.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/97531bb51724d25f33f30248a3e5f63c.png

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/167a859530d5387d850173e9d3557891.png

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/ff4dd41ad4c2a3cf1c86c995a0b03bbe.png

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/618f76341546b2716f201d8e6a26ac3a.png

Zie afbeeldingen eerst,

In Huisje 2 krijg je via de AP geen IP die vanaf het router in huisje 1 zou moeten komen.

Op router 1 in huisje 1 gaat alles over draadloos dus prima, maar aan de andere kant noppes. ik kom vanuit huisje 1 wel prima in het AP in Huisje2.

Dhcp op het router staat aan in huisje 1 en op het AP in huisje 2 uit met de gateway ingesteld als router in huisje1

[ Voor 20% gewijzigd door Centropy op 03-06-2013 19:48 . Reden: Extra info plaatjes ]

Beter 1 hand in de lucht, dan geen hand!

• Yarno
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-11 17:46
Wat als je handmatig een IP adres instelt? Heb je dan wel verbinding met huisje 1? Kan je dan pingen?

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
de verbinding is er zowieso want vanuit huisje 1 kan ik prima op de brug en AP komen die zich in huisje 2 bevinden. Het is dus alleen de DHCP die niet word toegekend, als ik die in huisje2 ook aanzet dan krijgen mensen in huisje 1 een ip uit Huisje 2, dan gaat het dus helemaal niet goed.

• Yarno
Dat is ook niet goed.
Maar zo kan je wel controleren of je van AP2 naar AP1 kan.

Kan je AP2 niet instellen als repeater?

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
Nee AP2 is een omgebouwde linksys (tomato firmware) die ingesteld staat als AP ofwel de wan uit

Plaatjes van alle instellingen staan erbij nu, ik kan niet tussendoor testen aangezien in niet op het park/locatie ben nu.

[ Voor 39% gewijzigd door Centropy op 03-06-2013 19:49 ]

• Yarno
Heb je de AP's (van Engenius) wel ingesteld staan als Acces Point with WDS function?

[ Voor 9% gewijzigd door Yarno op 03-06-2013 19:51 ]

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
Check even de config plaatjes Yarno,... Tnx

• Yarno
Volgens de handleiding moet je de Engenius instellen op Acces Point with WDS Function.
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/80a18154dff2093ca14bfa4600b06ab2.png

Zoals jij hem nu hebt ingesteld werken beide Engenius op zich zelf.
Door de WDS functie kan je met meerdere AP's een netwerk maken.

Zie ook http://www.engeniustech.c...rManual_v1.0_20100317.pdf
:)

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
Ja ik snap wat je wilt, maar de engenius hebben voor de internetgebruikers geen funktie, ofwel die zijn voor de gebruikers ontzichtbaar. De routers van linksys doen de zaken zeg maar.. ook mede doordat de Engeniussen alleen op 5ghz werken, gemiddelde bungalowparkbezoeker heeft die techniek niet mee om dat te kunnen gebruiken. Of begrijp ik je niet goed?

[ Voor 25% gewijzigd door Centropy op 03-06-2013 19:59 ]

• Yarno
Even denken hoor, volgens mij begrijpen we elkaar verkeerd.
Jij wilt dus het volgende:

Huisje 1
Internet naar Tomato
Van Tomato naar Wifi voor devices
Van Tomato naar Engenius voor huisje 2

Huisje 2
Van Engenius huisje 1 naar Engenius huisje 2
Van Engenius huisje 2 naar Tomato
Van Tomato naar Wifi voor devices

Bedoel je het zo?

Zou je niet beter de wifi functionaliteiten uit de Tomato's kunnen halen?

Dan krijg je het volgende:

Huisje 1
Internet naar Tomato
Van Tomato naar Engenius 1
Van Engenius 1 naar devices

Huisje 2
Van Engenius 1 naar Engenius 2 (middels WDS)
Van Engenius 2 naar devices

Ik weet niet of de LAN poort op de Engenius nog werkt in WDS modus, maar dan zou je de Tomato nog als switch kunnen gebruiken als je de LAN poorten gebruikt op de Tomato.

Edit
Ik heb je reactie op de 5Ghz over het hoofd gezien. Ik denk dat zoals jij het wilt wel kan maar dat je dan de optie Acces Point with WDS functie moet gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door Yarno op 03-06-2013 20:53 ]

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
Je schets is helemaal goed, dat is wat ik wil...

Wat gaat er veranderen als ik die wds aanzet op de router/ap in huisje2? hoe moet ik dat me voorstellen? dat is voor mij een redelijk nieuwe funktie namelijk.

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
Nu is het allervreemdst in huisje 2 krijgen windows computers netjes een IP, linux en ook dus android niet!
Nu ben ik echt het draadje even kwijt!

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-12 16:55

Jimbolino

troep.com

In theorie zou het zo prima moeten werken.

Is het kabelmodem zelf ook een router?
In dat geval kun je beter de 5GHz bridge, direct aan het kabelmodem hangen.

Wat je ook nog kunt proberen is om ze in te stellen op WDS bridge.
WDS is in principe een soort ad-hoc netwerk.
Maar omdat je maar 2 deelnemers hebt, gaat de snelheid niet omlaag.

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
het modem is geen router nee, deelt maar 1 ip uit. waarom krijgt een Windows pc wel een ip en alle andere os'en niet. ik vind dat toch wel het vreemdst

Verwijderd

Broadcast staat geblokkeerd op een van die Engenius kasten. Om een DHCP IP te krijgen, moet een PC broadcast pakketjes versturen. En die worden vaak geblocked door WiFi AP's.

• Noxious Inc.
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-09 11:50

Noxious Inc.

Ik doe iets met computers...

Centropy schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 13:08:
het modem is geen router nee, deelt maar 1 ip uit. waarom krijgt een Windows pc wel een ip en alle andere os'en niet. ik vind dat toch wel het vreemdst
Hoi Centropy,

Als ik het nu even bekijk, wil je eigenlijk dat de 2 EnGenius EOC's als enkelt een brug gaan functioneren?

Op de EnGeniusen hoeft er eigenlijk geen Client Access te zijn, daar je dit via de Linksyssen laat lopen?

Als dat het geval is, zou ik zelf voor een WDS Bridge oplossing gaan waarbij beide EOC's in WDS Bridge modus gaan functioneren. Tevens is het eerste AP nu ook onbeveiligd, wat uiteraard niet raadzaam is.

Opzet van een WDS Bridge, op basis van een ENH500. Let wel dat de EOC geen 'save/reload' heeft...

iPhone 15 Pro | MacBook Pro 14" M3Pro | macOS | Linux (Ubuntu) | Windows (95, 98, 2000, XP, 7, 8.1, 10, 11) | Server (2012, 2016, 2019, 2022) | VMWare ESXi (6.x, 7.x) | Proxmox (8.x.x)

Pagina: 1