Haswell upgrade time! Tijd voor iets nieuws

Pagina: 1
Acties:

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Beste medetweakers,

Tijd om een van mijn systemen flink onder handen te nemen.

Het systeem wat ik in gedachten heb te vervangen is een Q6600/HD4870 machine. Begrijp mij niet verkeerd, er staat voldoende nieuwe apparatuur, maar wanneer er iets leuks uit is vind ik het ook leuk om wat ouds de deur uit te doen, zeker gezien dat nu nog wat geld waard is.

Ik wil beginnen met een nieuwe 'upgrade-set', in de huidige kast:

pricewatch: Antec Performance One P180B

Wat ga ik er mee doen:

Werkelijk alles. Gamen, Video'en, het systeem soms dagen vergeten uit te zetten, en natuurlijk uitgebreid spioneren op facebook. Ik wil een systeem voor de lange termijn neerzetten, net als dat de Q6600 mij tot vandaag de dag prima heeft geholpen.

Wat mag het kosten:

Geen harde limiet. Incl BTW dacht ik zo rond de 700 euro uit te geven excl grafische kaart, deze besluit ik later over. Maar dat budget is meer gekomen nadat mijn huidige lijstje op ca 700 euro uit kwam. Het steekt niet op een paar tientjes, maar als ik geld te veel had zat ik ondertussen wel op een s2011 machine te facebooken.

Maar; ik wil gewoon degelijk spul, en ondanks dat ik geen geld weg wil gooien wil ik niet beknibbelen.

Wat neem ik mee:

Los van de Antec p180b, de SSD, 2 harde schijven, de randapparatuur, etc. Ik zal wat fans vervangen, maar daar kom ik zelf wel uit.

Wat heb ik dan nodig?

Een Mobo/CPU/Ram/CPU koeler/PSU. De huidige PSU is een 550W bronze model wat de deur uit gaat, ik wil meteen een degelijke PSU erbij welke 1 dikke Graka aan kan.

Merkvoorkeuren:

Intel CPU, staat buiten discussie.

Voor andere onderdelen geen sterke voorkeur. Ik ben erg te spreken geweest over ASRock de laatste tijd, maar de hardware.info test van die bordjes stellen mij wat teleur. Kom ik uit bij:
- Gigabyte/MSI of evt Asus voor mobo
- seasonic voor voeding,
- crucial voor geheugen.

Specifieke wensen:
Toekomstgerichtheid. Efficiente voeding, relatief lage geluidsproductie van de fans. Mogelijkheid tot degelijk overclocken, maar niet het maximaal haalbare opzoeken.

Een wat apartere voorkeur is het zoeken van een eSATA aansluiting, althans, als het mogelijk is om via een externe esata hd hub ook SMART informatie uit te kunnen lezen, anders is het niet echt nodig. Maar volgens mij is dit gewoon mogelijk.

Dan kom ik uit bij:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 313,40€ 313,40
1Gigabyte GA-Z87X-UD3H€ 0,-€ 0,-
1Noctua NH-D14€ 68,-€ 68,-
1Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz CL9€ 70,99€ 70,99
1Seasonic G-Serie 550Watt€ 87,73€ 87,73
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 540,12

Het mobo staat voor ca 170 euro bij Afuture, waar ik ook de bestelling wil plaatsen.

Op/aanmerkingen bij de lijst, en daarmee mijn vragen:

- 4770K omdat ik 1) Wil kunnen OC'en. 2) Ik koop de pc zakelijk, het prijsverschil tussen I5 en I7 is dan flink kleiner, en gezien ik er lang mee wil doen hoop ik dat er in de komende jaren beter gebruik gaat komen van HT. Geen vragen hier.

- 170 euro is eigenlijk meer dan ik normaal voor een Mobo uit geven wil. Echter eSATA (Als je SMART info) uit kunt lezen extern is mij zeker wat waard, en is vrij zeldzaam. Echter zou dit gewoon een prima Mobo moeten zijn. Ik zie echter ook de UD4H, maar als ik de site bezoek zie ik werkelijk nul verschil?

http://www.gigabyte.com/p....aspx?ck=2&pids=4481,4488

Eventueel alternatieven welke mij interessant lijken zijn:

MSI Z87 G45 of G65 (Beetje zelfde prijs, zelfde features, minnus esata?)
Gigabyte GA-Z87X-OC (Minder algemene features, meer OC features? Overbodig?)
Asus Z87 Gryphon (mATX maakt evt nieuwe kast kiezen eenvoudiger, maar verder?)

Oftewel voornamelijk de mobo keuze vind ik erg lastig. SLI/CF optie wil ik als het even kan hebben, maar verder weet ik niet heel goed waar ik nu een verstandige keus aan heb. ASRock laat ik even vallen ivm de hwi review, maar sta verder open voor suggesties gezien ik hier niet 100% zeker over ben

- Werkgeheugen. 8GB nu, evt later 8GB er bij. Echter Z87 specificaties lijken aan te geven voor 1333/1600MHZ te zijn, zo ook gigabyte op de website (link hierboven) voor deze nieuwe mobos. Maakt 1866MHZ dan ook maar enig verschil? Er staat wel dat ze XMP ondersteunen. Voor het prijsverschil maakt het niet uit, zelfs als het maar 1-2% performance is, maar als ik 1866 koop, en het draait toch niet sneller dan 1600 dan is het natuurlijk zinloos. Hoe dan ook wil ik geen grote uitsteksels op het geheugen ivm de koeler keuze.

- CPU koeler: Noctua lijkt mij gewoon de topper, en zou (net) in de case moeten passen. Ik wacht alleen nog op afuture's antwoord of deze 1150 ondersteunt. Op de Noctua site wel, op de tweakers en webshop paginas staat het er niet bij. Moet wel passen natuurlijk! Eventuele suggesties voor alternatieven zijn welkom, als het maar uitstekend koelt, en redelijk stil is. Mugen 4 lijkt mij een optie maar zie ik nog niet leverbaar. CM 412S wordt veel genoemd echter lijkt het mij geen echte concurrent voor de noctua?

- PSU. Zoals ik zei staat het systeem veel en lang aan, dus een stevige gold voeding moet op zijn plaats zijn. Even zitten twijfelen tussen de 450 en 550, echter gezien de GTX780 een optie is als eerste upgrade lijkt een 550 een veilige keus. Mogelijkheid tot SLI/CF wil ik op het mobo wel hebben, maar wil ik mijn PSU niet op kopen. Mocht die upgrade er ooit komen kan een degelijke 550W voeding altijd wel een nieuw huisje krijgen in een ander systeem hier.

Ik kijk stiekem nog even naar de 520W Seasonic bronze voedingen, maar gevoelsmatig ga ik liever voor de iets duurdere maar iets betere kwaliteit variant

Morgen hoop ik van afuture te horen of de Noctua die zij verkopen op de 1150 past, of dat ik een nieuwe revisie o.i.d. moet hebben, en dan hoop ik ook de bestelling direct te maken. Korte termijn vraagjes dus!

Bij voorbaat dank!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Niet zo moeilijk. :)

Noctua past gewoon op 1150. http://www.noctua.at/main...oducts_id=34&lng=en&set=1

Alhoewel Haswell Overclockingobv de eerste berichten enigzins een challenge lijkt, ook qua temps, zou ik wellicht eerder overwegen:
http://www.noctua.at/main...oducts_id=64&lng=en&set=1
of
http://www.noctua.at/main...iew&products_id=63&lng=en

Qua mobo's ontloopt e.e.a. elkaar niet superveel. Asus, Gigabyte, MSI en Asrock zijn allemaal goed.
Persoonlijk heb ik een voorkeur voor Asus.

Memory: De winst die je met sneller geheugen boekt is meestal erg beperkt. Hangt af van applicaties.

[ Voor 9% gewijzigd door Help!!!! op 03-06-2013 19:21 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• Foritain
  • Niet online
Bedankt voor de response,

Heb ondertussen vernomen dat de cpu fan gaten van socket 1150, 1155 en 1156 hetzelfde zijn, en elke s1155 koeler in princiepe op haswell moet passen? Is dit 100% zeker?

Mag ik vragen waarom je die 2 koelers suggereert, ik heb ze gezien, iets kleiner, iets goedkoper, maar vanwaar de suggestie? Anders dan een paar euro in de pocket?

Tegenwoordig zijn idd bijna alle mobo merken wel prima, maar de HWI review lijkt toch een kleine memory performance loss aan te tonen in de ASRock mobo's, dus echt verder met mijn keus ben ik nog niet.

En ik weet dat inderdaad met een intel CPU geheugen speed een echt minimaal resultaat geven in performance. Het gaat mij er echter om of het ook maar -enige- snelheidswinst geeft (en uiteraard ook geen stability issues gaat geven). 1% winst vind ik ook prima, maar als ik 1866 geheugen koop en vervolgens het bord het terug zet op 1600 dan ben ik uiteraard minder blij. Maar ik kan mij bijna niet voorstellen dat dit het geval is.

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Bij noctua wel. Zie hun website. :) Bij de rest denk ik ook.

Ik linkte naar de andere twee coolers omdat deze veel nieuwer zijn. Als je op wat reviews zoekt dan zul je waarschijnlijk vinden dat ze vergelijkbaar koelen met de D14.

Grosso modo zijn Gigabyte, Asus en MSI redelijk vergelijkbaar. Kijk naar je budget en je wensen en selecteer van elk merk een paar boarden. Er zullen genoeg reviews verschijnen de komende dagen.

Memory gaat niet alleen om Mhz maar ook om Latency. Kijk gewoon even bij welk merk je de beste combi tegen de beste prijs vindt.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• Foritain
  • Niet online
Uiteindelijk voor het bovenstaande gegaan en zojuist besteld. Enkel de D14 vervangen door de NH-U12S. Iets goedkoper, stiller voornamelijk bij idle/normaal gebruik, en uitstekende reviews. (En geen kilo gewicht aan je mobo hangen :) )

Nu nog enige twijfel over de videokaart.

1200p res, en als het even kan een leuke tijd vooruit kunnen.

Budget niet heel relevant, echter performance-per-euro toch enigzins in het achterhoofd houden. Het lijkt mij dat een 7970ghz of een 770 (OC) een beetje het maximale is wat ik aan de dame uit kan leggen dat ik nodig heb om veel plezier aan een pc te beleven. De 780 is verdomd sexy maar minstens 200 euro (50%) voor een veel kleiner percentage verschil krijg ik zelfs aan mij zelf niet verkocht.

dan blijft over:

pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 770 2GB

vs

pricewatch: Gigabyte GV-R797OC-3GD

iets van 28 euro verschil, maar de ene review site (bijv techpowerup/anand) scoort de 770 toch 10%+ hoger, maar andere sites (zoals tweakers) geven ze een meer gelijkwaardige prestatie. Maakt het een lastige keuze. Nu ben ik persoonlijk na het fiasco dat is Nvidia 8800 series en vooral het plezier wat ik van AMD kaarten heb gehad in recente jaren toch meer geneigd naar AMD, maar enkel als de prestaties en de prijs de moeite zijn, en in dit geval voelt het dat de 770 toch die paar euro meer waard is. Twijfels twijfels, suggesties welkom!

edit:

Misschien iets te vroeg op post geklikt. Toch wel belangrijke overwegingen. De 770 zou stiller zijn, maar ook vooral in idle toch flink minder verbruiken, gezien de hoeveelheid tijd dat de pc idle staat is toch wel noemenswaardig. Vaak uren op een dag dat enkel wat browsers open staan. Daarnaast is stil toch wel fijn, zeker gezien de nieuwe cpu koeler toch ook geruisloos zou moeten zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Foritain op 04-06-2013 20:00 ]