[XP] Problemen met netwerk scanner

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
situatie is als volgt:

Gebruikers hebben een XP systeem (SP3 met alle recente updates), aangemeld op een windows AD omgeving. Gebruikers hebben lokale admin rechten
Er staat een Kyocera KM-3050 netwerkscanner/printer

ik heb op de pc's de Twain driver van kyocera geinstalleerd; De meeste hebben versie 1.1315 (of soort gelijk, de versie die met het apparaat werd meegeleverd), 1 pc heeft 2.0, gedownload vanaf de US kyocera site.
Er wordt gescand naar een document box (voor elke gebruiker is een aparte document box aangemaakt)
De gescande documenten variëren in grootte, van 2 tot 70+ pagina's

in Windows wordt er in het administratieprogramma Diamant gestart met scannen, hier wordt de box van de gebruiker geselecteerd en op het document geklikt.
Dan beginnen, random, allerlei problemen (die niet overal en bij iedereen voorkomen, soms komt het wel en dan weer niet voor):

1) Twain driver hangt op het verkrijgen van de pagina(s)
2) de scaninterface/software (ook van kyocera, meegeleverd bij twain driver) retouneert een foutmelding dat er niet met de scanner kan worden verbonden
3) het binnenhalen van de scan kan soms uren duren (een 50 pagina's document kan zomaar 2 uur bezig zijn)
deze fouten komen zowel in de 1.x als de 2.0 driver voor..
ook ongeacht welke pc (10 stuks) er gebruikt wordt, allen vanaf een andere netwerk aansluiting

Uiteraard als ik ga testen dan werkt hij meestal wel, vorige week was hij zelfs (na installatie van versie 2.0) binnen 6 minuten klaar met het binnen halen van 70 pagina's.
Het kan dus wel snel.. maar de situatie op dat moment was niet anders als een paar dagen terug waarbij hij foutmelding na foutmelding gaf... (zelfs de 'drukte' op het netwerk is hetzelfde)

Via KM-Net for clients kan ik die document boxen ook benaderen en zie dan dat de scan van 70 pagina's een magere 1.9Mb is, dat moet toch vlot over zijn geheveld op een 100Mb netwerk

Aangezien ik inmiddels wel door mogelijke oplossingen heen ben, wie heeft er wat tips wat ik nog kan proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
mschol schreef op maandag 03 juni 2013 @ 13:33:
Gebruikers hebben lokale admin rechten
Niet echt relevant voor je probleem, maar waarom? Een gebruiker krijgt van mij nooit local admin rechten. Enige die bij ons admin rechten hebben zijn de beheerders zelf. Local admin kan voor een hoop ellende zorgen bij gebruikers.
Aangezien ik inmiddels wel door mogelijke oplossingen heen ben, wie heeft er wat tips wat ik nog kan proberen?
Ik ken Diamant niet, is het maatwerk of een commercieel pakket? Je kan hebben dat het probleem ontstaat door de samenwerking van Diamant en je driver. Heb je al eens proc mon en resource monitor gedraaid op een PC met het probleem dat je beschrijft? Mogelijk zie je dan een knelpunt.

Want als jij test, werk je dan net als de gebruikers of benader je de scanner dan anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Niet online
CMD-Snake schreef op maandag 03 juni 2013 @ 15:23:
[...]

Niet echt relevant voor je probleem, maar waarom? Een gebruiker krijgt van mij nooit local admin rechten. Enige die bij ons admin rechten hebben zijn de beheerders zelf. Local admin kan voor een hoop ellende zorgen bij gebruikers.
Dit is een flink aantal jaren geleden beslist in samenspraak met eigenaar en de gebruikers (mede door de pakketten die gebruikt werden, die met grote regelmaat lokale rechten moesten hebben)
en dat gaat over het algemeen gewoon goed, er wordt niet misbruik van gemaakt of pc's zwaar vervuild met allerlei troep software
[...]

Ik ken Diamant niet, is het maatwerk of een commercieel pakket? Je kan hebben dat het probleem ontstaat door de samenwerking van Diamant en je driver. Heb je al eens proc mon en resource monitor gedraaid op een PC met het probleem dat je beschrijft? Mogelijk zie je dan een knelpunt.
het is een commercieel pakket gericht op een specifieke markt meer info
de SX versie wordt gebruikt

ik heb eigenlijk alleen de taskmanager erbij opengehouden en die gaf geen rare cpu spikes of netwerk spikes weer.. procmon en resource monitor zal ik ook eens openzetten
Want als jij test, werk je dan net als de gebruikers of benader je de scanner dan anders?
ik benader de scanner altijd hetzelfde als de gebruiker om zoveel mogelijk dezelfde test situatie te hebben.. (log in met de gebruiker in windows, log in met de gebruiker in het pakket)
en uiteraard probeer ik ook via andere programma's in te scannen/over te halen.

ik heb vandaag wel feedback gekregen dat het wel sneller is die 2.0 versie (met gelijk de vraag of ik het op alle pc's kon installeren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Ik zou eens op zoek gaan met procmon en resource monitor. Eventueel nog wireshark loslaten op de verbinding met de scanner.

Je kan best hebben dat er ergens een proces blijft hangen en er een time-out optreed. Zelfde kan op het netwerk gebeuren. Met resource monitor en procmon kan je veel dieper in het systeem kijken dan met taskmanager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat gebeurt er als je als test buiten diamant gaat scannen, dus scan to folder (SMB)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-10 16:49
Waarom wordt er eigenlijk een twain driver gebruikt?
Is het niet makkelijker dat de gebruiker zelf op de scanner een destination kiest? Men moet immers toch naar de scanner lopen om iets in de scanner te doen.
(Als de te scannen documenten in een bepaald formaat moet worden opgeslagen snap ik het, als het echter jpg, tiff of pdf moet zijn dan zou ik het scannen lekker op de MF zelf doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 12:52:
Wat gebeurt er als je als test buiten diamant gaat scannen, dus scan to folder (SMB)?
dan slaan we ook gelijk de hele document box over, ik kan het op z'n minst wel testen, of dat beter (lijkt) te gaan.
Killah_Priest schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 20:46:
Waarom wordt er eigenlijk een twain driver gebruikt?
Is het niet makkelijker dat de gebruiker zelf op de scanner een destination kiest? Men moet immers toch naar de scanner lopen om iets in de scanner te doen.
(Als de te scannen documenten in een bepaald formaat moet worden opgeslagen snap ik het, als het echter jpg, tiff of pdf moet zijn dan zou ik het scannen lekker op de MF zelf doen)
Er wordt een twain driver gebruikt omdat diamant een functie scannen heeft en automatisch gescande documenten aan dossiers kan koppelen,
het handmatig koppelen is volgens mij (ik ben niet helemaal thuis in die software) nog best een gedoe..
Handmatig een bestemming kiezen is dus niet gewenst, aangezien de bestanden in de data map van diamant gezet worden, het zijn, voor zover ik weet, altijd pdf's de ingescande bestanden

ik ga dit weekend in iedergeval wel het scan to smb testen, kijken of dat sneller c.q. beter gaat
Pagina: 1