Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[MS Excel 2010] Overeenkomende getallen zoeken

Pagina: 1
Acties:

• D422
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-11 15:30
Beste Tweakers,

Ik ben bezig met het maken van een spreadsheet in Excel en ik wil een bepaalde handeling verrichten, alleen weet ik uiteraard niet hoe. Ik zal mijn best doen om het proberen uit te leggen.

Ik heb drie kolommen met getallen. Het gaat om afmetingen LxBxH, maar dat doet er verder niet toe.

A B C D
Product 1 500 400 300
Product 2 600 500 250
Product 3 450 275 500
Product 4 510 390 300
etc.

Wat ik Excel wil laten doen is kijken of er rijen zijn waarvan kolommen B, C en D globaal overeenkomen. Dat Excel bijvoorbeeld die rijen highlight waarvan de waarden dicht bij elkaar liggen. In het voorbeeld zouden product 1 en product 4 dan ge-highlight worden, omdat de waarden van die producten maximaal 10 hoger of lager liggen.

Ik weet dat het nogal onduidelijk is, maar het is lastig om te beschrijven. Is dit mogelijk met Excel? Ik heb al wat geëxperimenteerd met conditionele opmaak, maar dat leverde niks op. Het lijkt me ook niet dat een formule dit vraagstuk kan oplossen.

Met vriendelijke groet,

D422

• joram.agten
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-11 15:43
je zou bv de mediaan kunnen nemen over alle rijen, dan heb je een referentie en dan alle rijen die dicht bij de referentie liggen kunnen highlighten.

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Je definitie is een beetje onduidelijk inderdaad. Wat je zou kunnen doen is in een hulpkolom een formule gebruiken van het type
code:
1
{=SMALL(ABS(B1-$B$1:$B$4)+ABS(C1-$C$1:$C$4)+ABS(D1-$D$1:$D$4),2)}

In te voeren met ctrl-shift-enter als array formule om die {} te krijgen. De waarde hier geeft de laagste opgetelde absolute afwijking aan over de andere rijen. Vervolgens kun je met conditionele opmaak die hulpkolom gebruiken om de juiste rijen te kleuren, eventueel zelfs met meerdere kleurtjes afhankelijk van de afwijking.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten