Ontvangen op 2.4 GHz en zenden op 5 GHz?

Pagina: 1
Acties:

• Earv
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-11 17:51
Bestaan er AP's die een wifi-signaal van 2.4 GHz ontvangen en dit dan op 5 GHz weer uitzenden (of andersom)?

Zo ja, halveert dan ook de bandbreedte of blijft die dan wel 100 %?

En kan het signaal dan tegelijkertijd ook nog bedraad worden doorgegeven, bijvoorbeeld naar een switch?

[ Voor 24% gewijzigd door Earv op 03-06-2013 12:00 . Reden: Aanvullende vraag. ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik hoor klok-klepel :o

[list]• Een AP (access point) ontvangt helemaal geen WiFi-signaal, het wordt bedraad aangesloten op router en zendt wat het bedraad binnenkrijgt draadloos uit.
• Jij doelt waarschijnlijk op een wireless repeater. Kenmerk van een repeater is echter dat het in exact dezelfde kanaal moet werken, met de bekende performance drop tot gevolg. Dat kan in 2.4GHz of 5GHz, maar omdat het zelfde kanaal moet zijn kan het niet uitzenden in andere band dan het binnenkrijgt.
• Iets wat 2.4GHz binnenkrijgt en 5GHz uitzendt klinkt meer als een of andere vorm van bridge. Ik ben ze iig nooit tegengekomen...

Dat ik ze nooit tegengekomen ben komt omdat je met zo'n setup de nadelen van 2.4GHz en 5GHz combineert, dus zowel veel interferentie en lage performance (2.4GHz) als slechte penetratie en kort bereik (5GHz). Een keten is zo sterk als het zwakste schakel, in dit geval zet je er twee zwakke in :o

Ik zou sterk aanraden om gewoon een 5GHz of (beter) simultaneous dualband AP te nemen en die bedraad op je router aan te sluiten. Als je echt geen ethernet wilt trekken, en er is wel coax, kun je er evt een MoCA-setje tussen hangen, maar dat is veel duurder dan alleen een kabel en een boorbitje kopen :z

Oslik blyat! Oslik!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:17

Tazzios

..

@dion_b
een AP ontvangt ook Wifi anders kun je nooit een webpagina opvragen. ;)

De nadelen combineren valt mee volgens mij wil de TS het volgende:
AP 2.4ghz> "wirelessrepeater" > 5ghz netwerk
AP 2.4ghz> "wirelessrepeater" > Netwerkkabel naar ander apparaat.

De "wirelessrepeater" moet een andere lokatie voorzien van wifi dan de AP 2.4ghz

@TS
1 apparaat als oplossing zou ik niet weten met 2 AP`s kan het in iedergeval wel. Eentje als clientbridge instellen om met het 2.4ghz netwerk te connecten. En de ander om een 5ghz netwerk te maken.

[ Voor 15% gewijzigd door Tazzios op 03-06-2013 13:29 ]

• Earv
Dank voor jullie antwoorden!

@ dion_b: mijn verwarring komt voort uit het feit dat je bijna nergens bij webshops een aparte categorie hebt voor een bridge of repeater. Zelfs als je kijkt bij de pricewatch, dan vind je ze allemaal onder access points.

@ Tazzios: ik begrijp niet zo goed waarom ik 2 AP's zou moeten hebben?

Ik moet misschien wat duidelijker zijn met wat ik zou willen.

Er staat een dualband router 16 meter van mijn HTPC, wat net niet voldoende signaal geeft om altijd moeiteloos hd-content te streamen. Een kabel over de hele afstand trekken gaat echt niet lukken, waarschijnlijk wel van de HTPC tot halverwege die 16 meter. Wat is dan de beste optie?

Ik zat zelf te denken aan een repeater die het draadloze signaal van mijn router halverwege (waar het nog sterk is) oppikt en dan bedraad of via de andere frequentieband doorgeeft naar mijn HTPC. Dus:

HTPC---<patchkabel>---REPEATER---<2.4 GHz wifi>---ROUTER

of anders:

HTPC---<5 GHz wifi>---REPEATER---<2.4 GHz wifi>---ROUTER

Is dat mogelijk en aan te bevelen?

• Tazzios

Tazzios

..

beste optie is dan om een AP/router als clientbridge in te stellen en verder een kabel te gebruiken.
Als hardware zou de de tp-link-1043nd kunnen overwegen. Of de standaard software clientbridge kan weet ik niet maar met dd-wrt firmware in iedergeval wel.

[ Voor 4% gewijzigd door Tazzios op 03-06-2013 13:33 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Earv schreef op maandag 03 juni 2013 @ 11:45:
Bestaan er AP's die een wifi-signaal van 2.4 GHz ontvangen en dit dan op 5 GHz weer uitzenden (of andersom)?

Zo ja, halveert dan ook de bandbreedte of blijft die dan wel 100 %?

En kan het signaal dan tegelijkertijd ook nog bedraad worden doorgegeven, bijvoorbeeld naar een switch?
Ja, dat alles bestaat. Je hebt 't dan wel niet over je standaard twee-tientjes apparatuur echter maar moet meer kijken naar de wat professionelere oplossingen.

Overigens, dit soort zaken kun je beter niet inzetten om thuis je wifi tot op zolder te laten reiken. Typisch gezien gebruik je dit soort zaken voor wireless backhaul over grote terreinen met richtantennes voor de verbindingen onderling.

[ Voor 17% gewijzigd door CyBeR op 03-06-2013 13:55 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Earv
Dank voor jullie meedenken, ik ben weer wat wijzer geworden. Maar jullie oplossingen gaan over dure semi-professionele apparatuur of custom firmware. Kan het dan echt niet met gewoon standaard hardware? Ik ben toch niet de enige met dit probleem?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Je vermeldt nergens wat "dit probleem" is. Maar ongeacht wat, wireless repeaten is eigenlijk nooit de oplossing :P

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:06
Netgear heeft 1 repeater welke 2 radios heeft en dan op 2.4 kan ontvangen en op 5 kan repeaten (of andersom).

If it ain't broken, tweak it!

• Earv
@CyBeR:
Earv schreef op maandag 03 juni 2013 @ 13:29:
Er staat een dualband router 16 meter van mijn HTPC, wat net niet voldoende signaal geeft om altijd moeiteloos hd-content te streamen. Een kabel over de hele afstand trekken gaat echt niet lukken, waarschijnlijk wel van de HTPC tot halverwege die 16 meter. Wat is dan de beste optie?
;)

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Oh dat was goed verstopt :P

De beste optie is een kabel trekken. De volgende beste optie is een bestaande kabel gebruiken, bijvoorbeeld de coax via zo'n MoCa setje of de stroombekabeling via powerline.

• Earv
FatalError schreef op maandag 03 juni 2013 @ 14:17:
Netgear heeft 1 repeater welke 2 radios heeft en dan op 2.4 kan ontvangen en op 5 kan repeaten (of andersom).
Dat klinkt interessant!

• Earv
CyBeR schreef op maandag 03 juni 2013 @ 14:30:
De beste optie is een kabel trekken. De volgende beste optie is een bestaande kabel gebruiken, bijvoorbeeld de coax via zo'n MoCa setje of de stroombekabeling via powerline.
Met powerline heb ik slechte ervaringen, daar waag ik me niet meer aan. En een kabel trekken is geen optie.

De repeater zoals FatalError doe noemt, zou de oplossing kunnen zijn.

En bestaat er ook een optie om ipv een tweede radio het tweede deel met een kabel te doen? Dus:

HTPC---<patchkabel>---REPEATER---<2.4 GHz wifi>---ROUTER

• Tazzios

Tazzios

..

Wat je nodig hebt is een apparaat welk een client bridge functie heeft. Als je niet met costumfirmware aan de gang wil kun je deze gebruiken.
pricewatch: TP-Link TL-WR702N

je krijgt dan:
HTPC---<patchkabel>---tp-link-tl-wr702n---<2.4 GHz wifi>---ROUTER

• Earv
Ik zie inmiddels dat veel access points zo'n client bridge functie hebben. De meesten zelfs, krijg ik de indruk.

Dus het wordt ofwel de Netgear met twee radio's die FatalError noemde, of anders een 'gewoon' access point met client bridge functionaliteit.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tazzios schreef op maandag 03 juni 2013 @ 13:14:
@dion_b
een AP ontvangt ook Wifi anders kun je nooit een webpagina opvragen. ;)
Ik zat bij het tikken nog te denken of ik erbij moest melden dat beide kanten moeten transmitten en receiven, en dat het onderscheid meer zit in beacon uitzenden als AP of beacon ontvangen als Station, maar besloot het simpel (maar inderdaad licht onnauwkeurig) te houden ;)
De nadelen combineren valt mee volgens mij wil de TS het volgende:
AP 2.4ghz> "wirelessrepeater" > 5ghz netwerk
AP 2.4ghz> "wirelessrepeater" > Netwerkkabel naar ander apparaat.

De "wirelessrepeater" moet een andere lokatie voorzien van wifi dan de AP 2.4ghz
@TS
1 apparaat als oplossing zou ik niet weten met 2 AP`s kan het in iedergeval wel. Eentje als clientbridge instellen om met het 2.4ghz netwerk te connecten. En de ander om een 5ghz netwerk te maken.
Earv schreef op maandag 03 juni 2013 @ 15:46:
Ik zie inmiddels dat veel access points zo'n client bridge functie hebben. De meesten zelfs, krijg ik de indruk.

Dus het wordt ofwel de Netgear met twee radio's die FatalError noemde, of anders een 'gewoon' access point met client bridge functionaliteit.
Ik zou die laatste nemen. Draad + draadloos is zelfs zonder halvering door repeater altijd te prefereren boven twee keer draadloos.

Let erop dat ze het niet allemaal hebben, dus check voor je koopt. Heb hier drie Sitecom "Range Extenders" liggen. Eentje kan zowel AP, repeater als bridge doen. Een ander doet alleen AP, geen repeater of bridge, de derde doet wel repeater en bridge, maar geen AP. En dat dus allemaal van zelfde merk onder zelfde marketingterm. Go figure 8)7

Oslik blyat! Oslik!

• Earv
Thx dion_b, ik zal opletten! :)
Pagina: 1