Ik hoor klok-klepel
[list]• Een AP (access point) ontvangt helemaal geen WiFi-signaal, het wordt bedraad aangesloten op router en zendt wat het bedraad binnenkrijgt draadloos uit.
• Jij doelt waarschijnlijk op een wireless repeater. Kenmerk van een repeater is echter dat het in exact dezelfde kanaal moet werken, met de bekende performance drop tot gevolg. Dat kan in 2.4GHz of 5GHz, maar omdat het zelfde kanaal moet zijn kan het niet uitzenden in andere band dan het binnenkrijgt.
• Iets wat 2.4GHz binnenkrijgt en 5GHz uitzendt klinkt meer als een of andere vorm van bridge. Ik ben ze iig nooit tegengekomen...
Dat ik ze nooit tegengekomen ben komt omdat je met zo'n setup de nadelen van 2.4GHz en 5GHz combineert, dus zowel veel interferentie en lage performance (2.4GHz) als slechte penetratie en kort bereik (5GHz). Een keten is zo sterk als het zwakste schakel, in dit geval zet je er twee zwakke in
Ik zou sterk aanraden om gewoon een 5GHz of (beter) simultaneous dualband AP te nemen en die bedraad op je router aan te sluiten. Als je echt geen ethernet wilt trekken, en er is wel coax, kun je er evt een MoCA-setje tussen hangen, maar dat is veel duurder dan alleen een kabel en een boorbitje kopen