Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vecodo
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-10 17:43
De volgende clausule staat in de personeelgids Algemene Arbeidsvoorwaarden van de organisatie waar ik nu werkzaam ben.

Eindafrekening
Bij uitdiensttreding wordt het laatste salaris voor de helft uitbetaald bij de reguliere salarisbetaling van de laatste maand van het dienstverband. De andere helft wordt twee maanden later uitbetaald, gelijklopend met de reguliere salarisbetalingen. Verkeersboetes en/of andere vorderingen die na de uitdiensttreding van toepassing zijn, zullen op de laatste betaling in mindering worden gebracht.

Per 1 Juli ben ik niet meer werkzaam voor deze organisatie. Zij hebben aangegeven mijn vakantiegeld (niet veel) en salaris voor de helft in te houden.
Na een maand zal het salaris worden betaald, in plaats van twee maanden.

Nu begrijp ik dat de organisatie geld langer wilt vasthouden in het geval van boetes of andere vorderingen. Maar 50% van een salaris is aardig veel.
Dit zou betekenen dat ik diverse rekening die maand niet kan betalen (Maand later wel als ik het geld ontvang).

Kortom, mag dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:32

_Arthur

blub

Volgens mij mag dit met het reguliere salaris niet. Het later uitbetalen van het vakantie geld, ten tijde van de finale afrekening, volgens mij weer wel.

Ik zou dan ook je ex-werkgever zeggen dat wanneer zij de helft van je salaris niet betalen, jij in financiele problemen komt.

[ Voor 29% gewijzigd door _Arthur op 03-06-2013 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Ik heb het in het verleden zelf ook ervaren, en alhoewel ik voldoende geld op mijn bankrekening heb staan, voel je je wel erg machteloos.

PS:
Misschien een idee voor de toekomst; zorg er voor dat je spaargeld hebt (een aantal maandsalarissen) zodat je niet meteen in de problemen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-10 13:09

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Wettelijk mag dit niet. Je vaste salaris moet in ieder geval normaal gestort worden. Onkostenvergoedingen en andere emolumenten kunnen wellicht een bepaalde periode worden achtergehouden om e.e.a. met elkaar te verrekenen en daarna in één klap klaar te zijn, maar je vaste salaris in ieder geval niet. Sowieso mogen openstaande posten (b.v. teveel opgenomen vakantiedagen) niet zonder meer met je vaste salaris worden verrekend, behalve wanneer jij daar als werknemer vooraf schriftelijk toestemming voor geeft.

Ik begrijp sowieso niet goed waarom ze de helft van het vaste salaris willen achterhouden. In 99,9% van de gevallen is de werkgever aan het einde van een dienstverband de werknemer juist meer schuldig dan zijn vaste salaris (zoals opgebouwde vakantiedagen en vakantietoeslag)...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:39
Mx. Alba schreef op maandag 03 juni 2013 @ 15:06:
Wettelijk mag dit niet. Je vaste salaris moet in ieder geval normaal gestort worden. Onkostenvergoedingen en andere emolumenten kunnen wellicht een bepaalde periode worden achtergehouden om e.e.a. met elkaar te verrekenen en daarna in één klap klaar te zijn, maar je vaste salaris in ieder geval niet.
Jawel, zolang het salaris maar niet onder de beslagvrije voet komt. Zie ook http://www.salaris-admini...an_de_onmogelijkheden.htm. Er moet dus wel een vordering zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

I stand corrected. Aan het einde van de contractduur zijn de mogelijkheden dus wat ruimer, maar daar is ook alles mee gezegd. Zomaar de helft achterhouden mag niet.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
creator1988 schreef op maandag 03 juni 2013 @ 15:42:
Jawel, zolang het salaris maar niet onder de beslagvrije voet komt. Zie ook http://www.salaris-admini...an_de_onmogelijkheden.htm. Er moet dus wel een vordering zijn.
Nou, ik ben geen jurist, maar:
TS heeft het niet over (opeisbare) vorderingen, maar over reserveringen voor mogelijke toekomstige vorderingen. Dat is volgens mij heel iets anders.

Ik zou zeggen dat zulke voorzieningen niet ingehouden mogen worden. Mocht werkgever te laat het salaris overmaken dan is hij ook een boeterente verschuldigd. Betaling van tegoeden die buiten de salarisbetaling vallen (zoals declaraties, bonussen, vakantiegeld) kunnen wel worden uitgesteld, mits die betalingen maar binnen de daarvoor gestelde termijnen worden verricht.

[ Voor 4% gewijzigd door Free rider op 03-06-2013 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Niet online
Free rider schreef op maandag 03 juni 2013 @ 17:47:
Mocht werkgever te laat het salaris overmaken dan is hij ook een boeterente verschuldigd.
Ja, en dat gaat vrij hard:
De boete bedraagt over:

de eerste drie vertragingsdagen 0 procent per dag
vertragingsdag vier tot en met acht 5 procent per dag
vanaf vertragingsdag negen 1 procent per dag
Dit betekent dat op de 34e vertragingsdag de maximale boete van 50% bereikt is. Als uw werkgever uw loon dus 15 dagen te laat betaald, heeft u recht op 32% verhoging, namelijk:

over de eerste 5 dagen x 5 % = 25%
over de volgende 7 dagen x 1% = 7%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals gezegd: mits je niet onder de beslagvrije voet komt mag dit gewoon. Klein probleem: veel instanties negeren (waarschuwing: schokkende beelden) dit gewoon en plukken je met plezier gewoon kaal als je je rekeningen niet betaalt. Zelfs overheidsinstanties werken gewoon langs elkaar heen.

Mijn advies: zorg dat je juridische hulp inschakelt en wees laat je goed adviseren/helpen.
Alarmnummer schreef op maandag 03 juni 2013 @ 11:59:
PS:
Misschien een idee voor de toekomst; zorg er voor dat je spaargeld hebt (een aantal maandsalarissen) zodat je niet meteen in de problemen komt.
Nogal een dooddoener. In veel gevallen, mijn persoonlijke situatie incluis, is het niet haalbaar danwel realistisch om "een aantal maandsalarissen" als spaargeld achter de hand te houden. Iets met een economische crisis die al een paar jaar duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Maximized, het gaat hier niet om een beslaglegging/vordering, dat is iets heel anders.
De werkgever wil voor de zekerheid iets inhouden. typisch een poging van een mkb bedrijfje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
creator1988 schreef op maandag 03 juni 2013 @ 15:42:
[...]

Daar staat niet dat het ingehouden mag worden bij het uitbetalen van het salaris. Er staat dat het ingehouden mag worden bij de eindafrekening!

Aangezien deze betaalronde blijkbaar nog niet de eindafrekening is, staat het nog gewoon gelijk aan een normale salaris ronde, en mag er dus niet een percentage ingehouden worden.

De afrekening volgt meestal inderdaad pas 1 of 2 maanden later, en op dat moment mogen er wel inhoudingen gedaan worden ( zoals openstaande boetes ). Dit zou ook kunnen leiden tot een negatief saldo, waarop de werkgever bij de ex-werknemer aan moet kloppen om het geld te verhalen.

[ Voor 17% gewijzigd door Woy op 04-06-2013 13:30 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Free rider schreef op maandag 03 juni 2013 @ 17:47:
Mocht werkgever te laat het salaris overmaken dan is hij ook een boeterente verschuldigd.
Maar wanneer is het te laat. Als er geen dag is vastgelegd, dan mag het aan het einde van de volgende betalingsperiode plaatsvinden. Wordt je salaris dus maandelijks uitbetaald, dan mag je salaris van juni dus nog op 31 juli uitbetaald worden. Tel je daar de 3 uitloopdagen bij op en je komt uit op 3 augustus.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-09 17:04
Alleen boetes en studie (+ een uitzondering) kan zomaar verrekend worden... TENZIJ je ervoor tekend dat je werkgever dat wel mag inhouden...

"Zo niet, dan kan verrekening alleen plaatsvinden wanneer de medewerker hiermee uitdrukkelijk instemt, bij voorkeur schriftelijk. Deze instemming wordt in beginsel niet vooraf gegeven en maakt zodoende geen deel uit van het arbeidscontract. Is de instemming wel vooraf gegeven, dan is zij vernietigbaar. De medewerker kan het (gedeelte van een) beding uit de arbeidsovereenkomst vernietigen doordat mondeling of schriftelijk te verklaren tegenover de werkgever (art 7:632-4 BW). Hij kan er ook voor kiezen om de verrekening door de werkgever aan te vechten, zonder het beding dat ziet op verrekening te vernietigen."

Bron

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vecodo
De paragraaf in de TS staat in de arbeidsvoorwaarden waar ik voor heb getekend.
Financieel ga ik het wel redden om die maand op te vullen.

echter, vind ik 50% inhouding van salaris flink fors en niet netjes.

Wat is nu het beste om te doen? Mail te sturen met de vraag of dit op een andere manier kan omdat ik anders in "financiële problemen" kom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Vecodo schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 10:38:
Er is zoiets als dat geen enkele arbeidsvoorwaarde mag afwijken van de wet ten nadele van de werknemer. Gebeurt dat wel, dan is die arbeidsvoorwaarde nietig en is het dus legaal alsof die voorwaarde gewoon helemaal niet in het contract staat.

De werkgever is verplicht om op tijd het (vaste) loon te betalen. 50% van het vaste loon achterhouden mag niet en die voorwaarde is dus gewoon nietig.

[IANAL!]

Wat is nu het beste om te doen? Mail te sturen met de vraag of dit op een andere manier kan omdat ik anders in "financiële problemen" kom?
Heb je een rechtsbijstandverzekering? Stel dan de vraag eens aan hun. Ga anders eens bij het Juridisch Loket langs voor gratis juridisch advies.

Ik ben er 99% zeker van dat het gewoon niet mag wat ze doen, maar wat juridisch advies over hoe je het kunt aanpakken is wel zo handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vecodo
Mx. Alba schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 10:48:
[...]

Er is zoiets als dat geen enkele arbeidsvoorwaarde mag afwijken van de wet ten nadele van de werknemer. Gebeurt dat wel, dan is die arbeidsvoorwaarde nietig en is het dus legaal alsof die voorwaarde gewoon helemaal niet in het contract staat.

De werkgever is verplicht om op tijd het (vaste) loon te betalen. 50% van het vaste loon achterhouden mag niet en die voorwaarde is dus gewoon nietig.

[IANAL!]

[...]

Heb je een rechtsbijstandverzekering? Stel dan de vraag eens aan hun. Ga anders eens bij het Juridisch Loket langs voor gratis juridisch advies.

Ik ben er 99% zeker van dat het gewoon niet mag wat ze doen, maar wat juridisch advies over hoe je het kunt aanpakken is wel zo handig.
Ik denk dat ik eerst gewoon een mail naar mijn baas stuur die de afrekening met mij sumier besproken heeft.
Met de vraag erbij hoe het nu precies is geregeld en dat ik ervanuit ga dat het geen betrekking heeft op mijn reguliere salaris in verband met finiaciele problemen.

Mocht hij daar negatief op reageren dan schakel ik de rechtbijstand wel in.

Overigens betreft het inderdaad een MKB bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Vecodo schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 10:38:

Je kan je wel afvragen: als jij het wel gewoon redt, en het een principe kwestie gaat worden, of je dan al die moeite er voor wil doen.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Hmm het gaat over geld, je baas denkt zijn geld..Dat wil nog wel eens gevoelig zijn.
Ik zou dat gewoon even face to face bespreken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vecodo
KillerAce_NL schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 11:00:
Hmm het gaat over geld, je baas denkt zijn geld..Dat wil nog wel eens gevoelig zijn.
Ik zou dat gewoon even face to face bespreken
Tja, als die er ooit is! De uitbetaling van salaris komt er al weer aan.
Daarnaast documentatie (zwart/wit) kan mij beter helpen bij de rechtsbijstand, toch?
LiquidT_NL schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 11:00:
[...]

Je kan je wel afvragen: als jij het wel gewoon redt, en het een principe kwestie gaat worden, of je dan al die moeite er voor wil doen.
Redden lukt wel, prettig is anders! dus 100% principe kwestie is het natuurlijk ook niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Vecodo op 05-06-2013 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Mx. Alba schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 10:48:
Er mag wel worden vastgelegd dat een maandsalaris pas na maximaal een kwartaal wordt betaald. Zonder die afspraak mag een maandsalaris aan het einde van de volgende maand worden betaald.

Of de uitstelperiode van twee maanden die in de arbeidsgids staat in plaats van het arbeidscontract nou geldig is of niet maakt niet uit. Het uitstel is al gereduceerd naar één maand en dat mag wel éénzijdig besloten worden tenzij er wel een explicite betaaldag is vastgelegd.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Pagina: 1