UPC lijn handig splitsen op Draytek2920, of op UPC modem

Pagina: 1
Acties:

• Oysterhoys
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-12-2024
Had al eerdere vergelijkbare post, maar ben inmiddels wijzer geworden.
Ik wil mijn toekomstige UPC lijn verdelen tussen drie organisaties binnen het gebouw.

Nu heb ik begrepen dat je die UPC modems in bridge mode kan zetten.
Mijn idee is dat te doen en dan daarachter elk club zijn eigen router er dan hangt die die zelf kan configureren.

Ik heb ook overwogen om met een Draytek2920 het verkeer te scheiden, in drie VLAN's, maar dan hou je toch dat eventueel meerdere partijen hun iegen vpn configuraties willen doen op dezelfde router, lijkt me onhandig.
Liever ieder zijn eigen config op zijn eigen apparaat.
- Hoewel ik ook hoorde dat je eventueel ook één LAN poort alleen in bridgemode kan zetten op de Draytek2920, zodat daarachter een andwere partij zijn eigen router kan zetten.
Dan kan je én van de bandwithmanagement gebruik maken van de Draytek2920 en toch iedereen VPN op zijn eigen router instellen.

Misschien toch allemaal een beetje lastig.

Het lijkt me handig dat elke organisatie ook zijn eigen publieke iP heeft, dus ik wil er extra aanvragen bij UPC.

Zou het in bridge mode nog mogelijk zijn op de UPC modem/router het verkeer op IP te scheiden naar de verschillende achterliggende routers ? Waarschijnlijk niet ?
Zo niet, gaan dan al die routers naar al die IP's luisteren ? Of kun je op je eigen router dan instellen waar die naar moet luisteren ?

A friend is one who knows us, but loves us anyway.

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-11 18:15

NeHoX

Gamer + PV

Is het een zakelijke lijn? Zo ja, hoeveel IP adressen krijg je? ik gok 5.

gewoon switchje OP de WAN poort en ieder bedrijf eigen routertje. Wat je ook kan doen is een zakelijke router kopen welke iedere poort een ander VLAN of subnet geeft.

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Zakelijke lijn nemen met 5 IP-adressen en dan gewoon elke organisatie z'n eigen router laten gebruiken. Modem in 'bridge mode' kan in deze situatie niet, maar dat hoeft ook niet.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Oysterhoys
NeHoX schreef op zondag 02 juni 2013 @ 23:15:
Is het een zakelijke lijn? Zo ja, hoeveel IP adressen krijg je? ik gok 5.

gewoon switchje OP de WAN poort en ieder bedrijf eigen routertje. Wat je ook kan doen is een zakelijke router kopen welke iedere poort een ander VLAN of subnet geeft.
sorry, late reactie, net van mijn werk..

Inderdaad 5 zit ik over te denken.
Bedoel je
- geen modemrouter, maar alleen modem nemen,
- dan switch
- dan ieder zijn router

?

Ik begreep altijd dat een switch niet "denkt", worden dan alle binenekomende ipjes naar alle routers doorgestuurd ?

• Oysterhoys
CyBeR schreef op zondag 02 juni 2013 @ 23:16:
Zakelijke lijn nemen met 5 IP-adressen en dan gewoon elke organisatie z'n eigen router laten gebruiken. Modem in 'bridge mode' kan in deze situatie niet, maar dat hoeft ook niet.
hoezo, kan modem niet in bridgemode in deze situatie ?

en ik lees dat twee routers achter elkaar, niet optimaal is (nat over nat)

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Oysterhoys schreef op maandag 03 juni 2013 @ 20:09:
[...]

hoezo, kan modem niet in bridgemode in deze situatie ?

en ik lees dat twee routers achter elkaar, niet optimaal is (nat over nat)
Met 5 ip-adressen geldt dat allemaal niet.

• Oysterhoys
CyBeR schreef op maandag 03 juni 2013 @ 20:29:
[...]

Met 5 ip-adressen geldt dat allemaal niet.
ikke niet begrijpe... 8)7

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Met 5 IP's heb je geen NAT, en je hebt geen bridge mode. Maar dat is ook niet nodig want je kunt gewoon (maximaal) vijf routers eraan hangen.

• Oysterhoys
CyBeR schreef op maandag 03 juni 2013 @ 20:43:
Met 5 IP's heb je geen NAT, en je hebt geen bridge mode. Maar dat is ook niet nodig want je kunt gewoon (maximaal) vijf routers eraan hangen.
dus direct achter upc modem/router in "gewone" modus ?!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36

franssie

Save the albatross

Ik denk dat een zakelijk modem dus ook 5 LANS poorten heeft, en niet zoals een consumenten modem maar 1.
Maar Cyber zal me corrigeren als ik ernaast zit ;)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Begin eens met duidelijk te vertellen welk UPC internetproduct je denkt te nemen...

Dat zou kunnen zijn:
[list]• reguliere consumenteninternet. Daar krijg je één dynamisch IP met een modem/router die standaard NAT doet maar ook in bridged mode te zetten is.
• UPC Zakelijk Internet 1IP. Daar krijg je één vast IP met een modem/router die NAT doet en *NIET* in bridged mode te zetten is.
• UPC Zakelijk Internet 5IP. Daar krijg je een /29 subnet, dus vijf vaste IP's op een modem/router die RIP doet en dus per definitie geen NAT, DHCP of bridged mode.

Cyber gaat er - op basis van wat je zegt ermee te willen doen - vanuit dat je Zakelijk 5IP gaat nemen. Dat lijkt me ook verreweg het verstandigst met je bedoelingen, maar als je dat zelf nog niet door had snap ik de verwarring wel :z

Oslik blyat! Oslik!

• Oysterhoys
[quote]
• UPC Zakelijk Internet 5IP. Daar krijg je een /29 subnet, dus vijf vaste IP's op een modem/router die RIP doet en dus per definitie geen NAT, DHCP of bridged mode.
[/quote]

.. deze zakelijke met 5 dus...

dank voor het verhelderend overzicht, wist niet dat de modem zo per abbo verschilde.

Ok, RIP zal wel niet RestInPeace, ;) zijn, ga ik wel googelen

Laatste vraag: Op de achterliggende router kan je dan waarschijnlijk zelf instellen na welk inkomend IP je luistert, of zorgt die RIP ervoor dat één bepaald iP naar één poort gaat ?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

franssie schreef op maandag 03 juni 2013 @ 20:51:
Ik denk dat een zakelijk modem dus ook 5 LANS poorten heeft, en niet zoals een consumenten modem maar 1.
Maar Cyber zal me corrigeren als ik ernaast zit ;)
Neen, vier poorten ben ik bang dus als je meer dan vier afnemers hebt moet je er ook een switchje bij nemen. Je krijgt gewoon een standaardmodem verder, alleen is die anders ingesteld. Namelijk om geen NAT te doen maar gewoon een publiek subnet aan de lan-kant te gebruiken.

Overigens, hoewel RIP volgens mij in de achtergrond door UPC wel gebruikt wordt om te zorgen dat je IP-adressen bij jou terecht komen* kun je daar zelf niks mee; jij kunt gewoon de vijf adressen die je toegewezen krijgt instellen op de maximaal vijf apparaten die je aansluit.

*) Het modem krijgt zelf gewoon een DHCP adres wat variabel is uit de 10.0.0.0/8-reeks, en toch komen de IP's goed aan dus daar zit of magick tussen of zoiets simpels als RIP.

• franssie

franssie

Save the albatross

ah helder, en dat gaat dan op de vertrouwde MAC identificatie?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

franssie schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 00:02:
ah helder, en dat gaat dan op de vertrouwde MAC identificatie?
Eh, gaat wat daarop?

• franssie

franssie

Save the albatross

Laat maar, ik begrijp nu dat er een soort tunnel is? Vroeg me af hoe het IP pakket weet voor welk lan ie bedoeld is.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Er is één LAN met vijf adressen beschikbaar. Dat gaat inderdaad gewoon op MAC, net zoals elk IP-pakket over ethernet uiteindelijk via het MAC-adres bij de goede host aankomt.

• Oysterhoys
Dank allen !

Pagina: 1