700cd's op een systeem

Pagina: 1
Acties:

• BRUNO-1998
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-06-2021
Hallo,
Mijn vader heeft twee kasten vol met cd's hij zegt dat dit er ongeveer 700 zijn, hij wil deze digitaliseren maar hij weet niet wat de juiste oplossing is, hij wil graag de kwaliteit niet verliezen. Mijn vraag is dus hebben jullie tips om al deze cd's op een harde schijf of iets te zetten waarmee hij deze snel kan afspelen. Dat is voor hem wel erg belangrijk, het is ook belangrijk dat de muziek snel te importeren is. (Bijvoorbeeld 10 cd's te gelijk. Zlef hebben we al een aantal ideeen opgedaan maar uiteindelijk hebben we voldeden deze opties toch niet, ik weet niet wat mijn vaders budget is maar na de 500 word het hem echt te gek denk ik :-).

Mvg Bruno

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Lijkt me heel veel werk worden.

Waarom download je ze niet gewoon in mp3 formaat. Dan hoef je ze zelf niet meer over te zetten. Meestal zit het hoesje enzo ook al bij de downloads. 1 album zal dan pakweg 100 MB zijn. Je hoeft voor de opslag dus alleen een 1 TB hardeschijf te kopen.

Dat is dus veel minder werk, en je hoeft alleen de HD te kopen.

• jpiwf
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:01

jpiwf

licenced pepernootaddict

Als hij de kwaliteit niet wil verliezen zit je vrijwel zeker vast aan flac, 800 mb per cd, dus ong 560 gb. Mp3 op 320 kb/s is op een goed hifi systeem (ik ga ervan uit dat hij zoiets heeft staan) hoorbaar slechter, minder helder in mijn ervaring. Past dus op 1 hd. Kost je wel richting een kwartier om te rippen. Dit is te doen in een aantal weekends, of je kan het uitbesteden.Eer zijn zat bedrijfjes op internet die dit soort dingen doen voor ik dacht 1 euro per cd ofzo. Qua afspeelgemak zou je moeten kijken naar een systeem als Sonos, al ben je dan wel iets meer kwijt dan 500 euro. Misschien zijn er freeware alternatieven die samenwerken met een nas oid.

member of Los Alcoholicos ban dhmo

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

BRUNO-1998 schreef op zondag 02 juni 2013 @ 21:14:
Hallo,
Mijn vader heeft twee kasten vol met cd's hij zegt dat dit er ongeveer 700 zijn, hij wil deze digitaliseren maar hij weet niet wat de juiste oplossing is, hij wil graag de kwaliteit niet verliezen. Mijn vraag is dus hebben jullie tips om al deze cd's op een harde schijf of iets te zetten waarmee hij deze snel kan afspelen. Dat is voor hem wel erg belangrijk, het is ook belangrijk dat de muziek snel te importeren is. (Bijvoorbeeld 10 cd's te gelijk. Zlef hebben we al een aantal ideeen opgedaan maar uiteindelijk hebben we voldeden deze opties toch niet, ik weet niet wat mijn vaders budget is maar na de 500 word het hem echt te gek denk ik :-).
Als je niet veel geld wilt uitgeven en je wilt ook geen weken investeren in het zelf rippen van die CD's, dan is downloaden van FLAC's veruit de beste optie, als je geen kwaliteitsverlies wilt.
De enkele CD die je niet online kunt vinden (of niet in de gewenste kwaliteit) kun je dan eventueel zelf wel met EAC rippen. Maar de kans dat dat nodig is is heel klein.

• BRUNO-1998
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-06-2021
Reepje schreef op zondag 02 juni 2013 @ 21:20:
Lijkt me heel veel werk worden.

Waarom download je ze niet gewoon in mp3 formaat. Dan hoef je ze zelf niet meer over te zetten. Meestal zit het hoesje enzo ook al bij de downloads. 1 album zal dan pakweg 100 MB zijn. Je hoeft voor de opslag dus alleen een 1 TB hardeschijf te kopen.

Dat is dus veel minder werk, en je hoeft alleen de HD te kopen.
Veel van zijn muziek is niet te vinden op internet en dat kost vaak veel meer geld.
Toch bedankt..

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
downtime schreef op zondag 02 juni 2013 @ 22:25:
[...]
Als je niet veel geld wilt uitgeven en je wilt ook geen weken investeren in het zelf rippen van die CD's, dan is downloaden van FLAC's veruit de beste optie, als je geen kwaliteitsverlies wilt.
Hoe lang ben je dan bezig met het zoeken en downloaden van 700 CD's * (+/-) 300 MB per CD = 210 GB?
En met die illegale zooi weet je ook nooit hoe goed de kwaliteit is.
Een volledige CD rippen en omzetten naar FLAC duurt minder dan 5 minuten.

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 26-01 19:39
Dit kun je natuurlijk zo duur/ingewikkeld maken als je self wilt. Voor rippen is EAC inderdaad een goede optie, het afspelen kun je je laptop voor aansluiten, je smartphone met subsonic/XBMC en dan de muziekcollectie op een genetwerkte PC zetten, je kunt een Raspberry Pi kopen en daar de HDD aan hangen en XBMC op installeren, je kunt je Smart TV (die dan op de stereo is aangesloten) gebruiken om via uPnP muziek af te spelen... Als je een Burr Brown DAC wilt hebben sluit je een Logitech Squeezebox aan (heb 'm zelf ook), die slikt ook USB-schijven.

[ Voor 5% gewijzigd door Pruimenvlaai op 02-06-2013 23:35 ]

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-01 20:55
Aangezien je rippen maar 1x doet, doe je dat meteen goed. Dus met EAC in secure mode en dan naar FLAC. Veel werk en tijd, maar wel goed. Als je dan ook nog voor een goede back-up systematiek hebt, kun je er tot in de kist van genieten.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ja, daar heb ik over gelezen: YouTube: CataCombo Sound System by Pause #hifi4ever

On topic: Je kunt de logistiek helpen door een aantal (USB) cd spelers te kopen/lenen. In plaats van elke 5 minuten een schijf wisselen (wat 60 uur gaat kosten) kun je de wissel frequentie opvoeren, en dus de doorloop tijd verkorten. (Mits de processor niet de beperkende factor is)

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Mijzelf schreef op maandag 03 juni 2013 @ 09:52:
Ja, daar heb ik over gelezen: YouTube: CataCombo Sound System by Pause #hifi4ever

On topic: Je kunt de logistiek helpen door een aantal (USB) cd spelers te kopen/lenen. In plaats van elke 5 minuten een schijf wisselen (wat 60 uur gaat kosten) kun je de wissel frequentie opvoeren, en dus de doorloop tijd verkorten. (Mits de processor niet de beperkende factor is)
beetje Technisch lego er bij gebruiken.. heeft ooit in een computer magazine een artikel gestaan.. dat was dan wel i.v.m CDs branden.. maar met Rippen zou dat ok kunnen lijkt me ;)

404 Signature not found

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:52
Twister336 schreef op zondag 02 juni 2013 @ 22:53:
[...]

Hoe lang ben je dan bezig met het zoeken en downloaden van 700 CD's * (+/-) 300 MB per CD = 210 GB?
En met die illegale zooi weet je ook nooit hoe goed de kwaliteit is.
Een volledige CD rippen en omzetten naar FLAC duurt minder dan 5 minuten.
Afhankelijk van de download snelheid die beschikbaar is kun je dat vrij snel downloaden vooral als je gebruik maakt van bv nieuwsgroepen.

En de geluidskwaliteit kan vrij goed zijn. Maar om dit te checken kun je er altijd naar luisteren en mits het niet bevalt verder kijken.
Ik heb zelf een kast met flink wat CDs (ja ik koop ze nog bij de lokale winkel en ben geen fan van Itunes).
Maar als ik deze muziek op mijn mediaspeler wil hebben ga ik niet de CDs rippen maar download ik ze.
Dat is sneller dan de CD uit de kast pakken en in de PC duwen etc.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Deadsy schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 22:26:
[...]

Maar als ik deze muziek op mijn mediaspeler wil hebben ga ik niet de CDs rippen maar download ik ze.
Dat is sneller dan de CD uit de kast pakken en in de PC duwen etc.
Zo denk ik er ook over, zie mijn eerdere reactie.
Ik ga er wel even vanuit dat je dan je weg weet op internet. Ik denk dat het daar bij veel mensen tekort komt.

Leuk voorbeeldje, ik ben een fan van U2. Wilde ik een cd van ze opzetten, zoeken zoeken in de kast ik heb ze allemaal, kon dat ding niet vinden. Kijk even op internet, druk de juiste knoppen in en 5 minuten later had ik het album. Dacht wat duurt dat lang, had ik per ongeluk een link geklikt die alle albums van U2 binnen haalde plus een video met een te gaaf optreden.

Dan nog iets, met veel plezier draai ik af en toe een vinyl langspeelplaat. Ondertussen bekijk ik de mooie hoes. Daar komt nog eens een geluid uit. Kan een digitaal cd-tje zowiezo niet aan tippen.
Pagina: 1