Kan de Yamaha RX 396 RDS het aan? (+ welke boxen)

Pagina: 1
Acties:

• Felix!
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-12 16:39
Ik heb dus een versterker, de Yamaha RX 369 RDS. Ik heb er 2 passieve boxen op aangesloten, 2 x de Magnat Monitor 1000. Maar nu wil ik mijn geluidssysteem uitbreidden, ik had al in gedachte er nog 2 boxen op aan te sluiten.

Handleiding Yamaha versterker: http://www.manualowl.com/m/Yamaha/RX-396/Manual/151683

Ik wil graag boxen kopen, die ik makkelijk kan meenemen voor bijv. een feest. (Dus ze moeten tegen een stootje kunnen) Mijn budget is 60 euro per box, maar ik ben bereid om meer te betalen als datgene zoveel beter is!

De 2 boxen waar ik aan dacht, zijn de Magnat Soundforce 1200. Hier de link pricewatch: Magnat Soundforce 1200 (Zwart)

Ik heb niet erg veel verstand van boxen en versterkers, dus ik weet niet waar ik op moet letten bij de koop van een box.

Maar de vraag is, kan mijn versterker dit aan, zonder enige problemen?
En zijn dit redelijke boxen voor bijv. een feest van 20-30 man? Dus fatsoenlijke geluids-kwaliteit, zoiets te vergelijken met de boxen die ik nu heb?

Kan ik in de toekomst nog meer boxen hierop aansluiten?

Alvast bedankt!!

No one is listening until you fart

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ik heb bij toeval dezelfde versterker. Heb hem alleen niet veel gebruikt, maar hij kan max. 2x55w leveren.

Geschikt voor een feest? Waarschijnlijk wel voor een kleine ruimte, maar ik zou hem niet voluit zetten, dan heb je kans om de tweeters van de speakers op te blazen.

EDIT: ik heb de bose 301 series II erbij, die sluiten perfect aan, maar ook nooit harder gezet als helft volume. Kunnen redelijk hard.

[ Voor 22% gewijzigd door ByteMe_ op 03-06-2013 09:15 ]

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

• PheraX
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-12 16:20
sorry ik ben maar een amateur maar als ik dit zo lees dan is het eerste wat ik denk: als die versterker maar 2x 55w kan leveren, en die boxen vragen 130 dan gaat dit toch nooit lukken? (haal je nooit vol vermogen uit je speakers)

• ByteMe_
  • Niet online
Als je echt een feest wilt geven in een goede zaal dan heb je een slechte aan deze combinatie.

Ik weet niet wat voor omgeving jij dat feest wilt houden, dus ik kan niets zinnigs zeggen, dat is gokken.Maar laten we zeggen 10x10m omgeving, heb je al gauw paar 100w (RMS!)nodig. Laten we zeggen 400w versterker. (4x100). Sluit daarop speakers zoals jouw voorbeeld.

Misschien dat echte audio expers ook nog wat tips kunnen geven

• swiv98
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-12 15:23
PheraX schreef op maandag 03 juni 2013 @ 09:30:
sorry ik ben maar een amateur maar als ik dit zo lees dan is het eerste wat ik denk: als die versterker maar 2x 55w kan leveren, en die boxen vragen 130 dan gaat dit toch nooit lukken? (haal je nooit vol vermogen uit je speakers)
Speaker 'vragen' nergens om. Ze verwerken wat ze aangeboden krijgen en daar is een maximum aan.

Voor de hier genoemde apparatuur geldt dus dat de speakers maximaal 130W kunnen verwerken en dat de versterker maximaal 2x50W kan leveren.

Luidsprekers maak je vooral stuk met een versterker die een 'vies' signaal levert. Geclipped, dus, waarbij het signaal eerder op gelijkstroom gaat lijken ipv wisselende signaal van normaal geluid.
Dat doen versterkers als ze:
- kapot zijn
- gevraagd worden te veel vermogen te leveren, te lang
- van hele slechte kwaliteit zijn en zelfs op lagere volumes al 'vies' signaal opleveren.

Om 30 man te overstemmen heb je vast wel redelijk wat volume nodig: veel vermogen dus.
Hoewel ik daar geen ervaring mee heb, kan ik me wel voorstellen dat de Yamaha het moeilijk kan gaan krijgen als je hem vraagt om langdurig aan 4 speakers een hoog vermogen te leveren. Dan zou je op den duur je speakers dus opblazen.

De Yamaha heeft overigens maar 4 luidsprekersaansluitingen, dus meer dan 4 kunnen er niet op. En als er 4 aan hangen, dan is het vermogen ook geen 50W per kanaal meer. De handleiding zegt niet hoeveel er over blijft...
Je zal het best een paar feestjes leuk kunnen hebben, totdat je net dat ene feestje net iets te lang iets te onoplettend bent. Dan sloop je wellicht wat onderdelen.

Echte feestjes gebruiken toegewijde appartuur zoals RonaldDesigns volgens mij suggereert. Conrad verkoopt ook wel wat PA-achtige apparatuur, in allerlei prijsklassen.

• Felix!
Bedankt voor de reacties!

Raar dat ik slecht commentaar over de versterker krijg, aangezien dit paar jaar geleden een zeer dure set was.

Dus de versterker is hier het minpuntje, weten jullie misschien een betere versterker? Het liefst niet te duur, maar moet ook geen prul zijn.

Of actieve boxen, maar deze zijn weer duurder? (Welke box zouden jullie mij kunnen aanraden)?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:02

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dat is een ander topic, in een ander forum ( cea).

Voor feesten moet je kijken naar pa spul. Op new-line.nl kan je vast wel iets vinden, en op thomann.de ook.

Wise enough to play the fool

• ByteMe_
  • Niet online
Felix! schreef op maandag 03 juni 2013 @ 18:00:

Raar dat ik slecht commentaar over de versterker krijg, aangezien dit paar jaar geleden een zeer dure set was.
Dus omdat het duur is, zou hij alles moeten kunnen? ;)

Ik denk dat je destijds beter had kunnen vragen aan een expert: voldoet dit apparaat aan mijn eisen? Geld zegt niks. Ik had een oude 2ehands versterker (denk de jaren 80-90), hij was helaas op sommige vlakken niet optimaal en had natuurlijk de ouderwetse aansluitingen, niks van hdmi, etc. Was ik 25 euro aan kwijt en ding had een vermogen van 450 watt geloof ik. En dan had ik boxen van 80-100w rms gemiddeld, en dat ding kon hard, nooit harder gedaan als de helft van het volume.

Wat ik bedoel te zeggen: je kunt ook 2ehands gaan zoeken, vaak leuke aanbiedingen

• swiv98
Felix! schreef op maandag 03 juni 2013 @ 18:00:

Dus de versterker is hier het minpuntje, weten jullie misschien een betere versterker? Het liefst niet te duur, maar moet ook geen prul zijn.
Die Yamaha is een prima versterker voor een leuke huiskamer hoor. Value for money, zogezegd. Ook tijdens verjaardagen. Maar niet om gefolterd te worden tijdens 'feestjes', langdurig, bij herhaling. Dat is waarom iedere PA-appartuur roept: dat is daar juist weer voor gemaakt.
Duur/goedkoop en goed/slecht is enorm relatief en persoonlijk, zeker in de 'hifi-wereld'.

Mijn idee is dat je een soort eigen party-bedrijf aan het runnen bent en dus veelvuldig je installatie zal moeten gebruiken. Maar misschien lees ik het verkeerd en wil je gewoon 4 stoer ogende boxen zoals die Magnats inderdaad zijn en wil je die misschien 5x per jaar ergens mee naar toe slepen.
In dat geval zou ik lekker 2 extra boxen kopen en de Yamaha houden. EN een beetje opletten op het volume en hoe het klinkt, tijdens die 'feestjes'. Dan gaat het niet zomaar stuk.

Alles heeft zijn beperkingen en in dit geval denk ik vooral dat jouw budget niet aansluit bij het idee van 'road-show' ;-)

• Felix!
Bedankt voor de reacties!
Ik wil eigenlijk geen schade aanlopen, dus niet dat plotseling mijn boxen of versterker het begeeft...

Zou ik een verschil merken als ik mijn huidige boxen aansluit op een sterkere versterker?

Dan heb ik nog een vraagje, kan ik ook een 2e versterker kopen, zoals de: http://www.amazon.de/Skyt...verst%C3%A4rker+1000+watt en dan deze aansluiten op mijn huidige versterker?

Alvast bedankt!

• swiv98
Met een sterkere versterker maak je meer kans om het allemaal heel te houden. Op de tweedehandsmarkt zijn natuurlijk best aardige stereo-versterkers te vinden die en meer vermogen hebben en een leuke kwaliteit bieden.

Die 'SkyTec' die je aanhaalt vind ik verdacht goedkoop, maar laten we hem wat dat betreft het voordeel van de twijfel geven.

Echter, niet onbelangrijk, hij is niet zo handig met je huidige setup.
Want die Skytec is een eindversterker. Heeft dus alleen een ingang, speakeraansluitingen en _geen_ echte eigen volumeregeling. Die twee knoppen voorop zie ik meer als een soort fine-tuning.
Volumeregeling hoor je dan te doen met een voorversterker of mengpaneel. Die hebben dan 'pre-outs' of iig een uitgang die dus netjes gedempt kan worden voordat het die SkyTec in gaat.

Jouw Yamaha heeft geen uitgangen die qua volume varieren met de stand van de eigen volumeknop. Alleen de tape-uitgang is eigenlijk een uitgang, en die heeft een vast signaal op de volledige sterkte.
Dus als je die twee aan elkaar knoopt dan heb je ofwel een heel beperkte mogelijkheid om volume te regelen, ofwel zit je steeds aan 3 knoppen te draaien om het een beetje uit te balanceren. Niet handig, want niet zo bedoeld.

[ Voor 0% gewijzigd door swiv98 op 06-06-2013 13:56 . Reden: ik mag SkyTec geen voordeel van de twijfel geven ;-) ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-12 19:11

FeaR

In GoT we trust

Skytec is rommel.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• ByteMe_
  • Niet online
entspricht bis zu 1200W PMPO
Zegt alweer genoeg 8)7
PMPO is een subjectieve maatstaf. Het opgegeven vermogen gaat uit van een versterker die onder ideale omstandigheden gedurende enkele milliseconden een bepaald vermogen kan leveren. Bij een luidspreker gaat het onder dezelfde omstandigheden om de maximum belasting, die hij verdraagt. Dit zijn geen kwaliteitscriteria. Verder is er geen standaard rekenmethode om PMPO te berekenen; elke fabrikant gebruikt zijn eigen (en vaak zo gunstig mogelijke) rekenmethode. PMPO is dan ook weinig meer dan een marketingtruc om een product te kunnen verkopen aan mensen, die waarde hechten aan zo veel mogelijk Watt.

Gemiddeld overstijgt het opgegeven PMPO-vermogen het RMS-vermogen met een factor tien tot twintig.
Bron: Wikipedia

Pagina: 1