Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ruime, goedkope gezinswagen?

Pagina: 1
Acties:

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Nu ik van mijn baas een gulle upgrade van mijn wagenbudget gekregen heb (dank U, baas!) ga ik van een Opel Insignia naar een Audi A5. Driewerf hoera.

Geweldige wagen, maar niet als gezinswagen. Dus komt er binnenkort ten huize demichel de aankoop van een ruim, goedkoop gezinswagentje (dat, ook zonder de upgrade naar de A5, nodig was).

Ik zoek een goedkoop wagentje, ruim, voor korte verplaatsingen, maandelijkse shopping trips naar Nederland en Frankrijk (na zorgvoldig bestuderen van reclamefolders) en korte vakanties in de Ardennen, Frankrijk, Nederland, soms Zwitersland, enz.

Nu heb ik een hoop garages bezocht en blijven op de shortlist, een Peugeot Tepee en een Citroën C3 Picasso. Beiden betaalbaar, zeer ruim (de Tepee een stuk meer) maar ook best comfortabel blijkbaar (niet meer het "vrachtwagen gevoel" van de ruimere gezinswagens vroeger).

Zou graag horen van Tweakers die met deze wagens rijden en hun ervaringen hiermee. Of zijn er andere suggesties in dezelfde prijsklasse? Dank!

edit: Inderdaad, dion_b, nuttig om aan te geven ik woon & rij in België dus dat hele bijtellingsverhaal e.d. speelt hier niet zo echt.

[ Voor 8% gewijzigd door demichel op 03-06-2013 07:11 ]

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Verwijderd

Is nieuw een vereiste of ben je ook bereid om een tweedehands auto aan te schaffen? En wat is het maximum budget?

• demichel
Verwijderd schreef op zondag 02 juni 2013 @ 19:49:
Is nieuw een vereiste of ben je ook bereid om een tweedehands auto aan te schaffen? En wat is het maximum budget?
Aangezien het verschil tussen nieuw en tweedehands 2-3 jaar oud zo klein geworden is, wordt het zeker nieuw. Maximale budget zou ik rond de 12-15k leggen (dit zijn uiteraard geen catalogusprijzen maar prijzen na allerlei kortingen e.d. die ze je altijd wel geven).

[ Voor 12% gewijzigd door demichel op 02-06-2013 19:56 ]

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Verwijderd

Catalogusprijzen max 17k dus ongeveer? Zal even voor je kijken :), ben zelf nogal een auto persoon dus kan vast wel iets vinden. Ik post vanavond en anders morgenochtend wel weer even met wat suggesties :)

edit:

suggesties: Dacia Lodgy, C3 Picasso, Skoda Roomster, Berlingo/Partner, Opel Zafira, Dacia Dokker. Qua ervaringen zou je even moeten verder vragen/kijken maar dit zijn op papier goede opties. Hierbij heb ik bij de wat duurdere modellen naar de meest uitgeklede versies gekeken omdat er dus buiten ruim en goedkoop geen eisen werden genoemd.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2013 20:21 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:21
Dacia Logan

iets zegt me dat dit niet het antwoord is waarnaar je zocht

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-11 20:49
Een station als lease-wagen is geen optie?

Verwijderd

Zoals ik het lees heeft hij de A5 al, dus dat lijkt me niet meer. Daarnaast: bijtelling. Als ie onder de 500KM blijft kan het per jaar goedkoper zijn om er prive een tweede auto op na te houden omdat ie dan geen bijtelling hoef te betalen.

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:36

SmartDoDo

Woeptiedoe

-> VV

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Relevant om aan te geven dat je in BE woont en rijdt, maakt kostenberekening nogal anders dan NL :o

Oslik blyat! Oslik!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11 17:10

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Dacia is inderdaad een safe bet. Beproefde 10-jaar-oude Renault-technologie waar onderhand alle bugs al uit gestreken zijn. ;)

Verder zou je ook kunnen denken aan een tweedehands Prius. Je zou het niet zeggen maar die auto heeft echt een zee van ruimte, vooral ook zeer ruime beenruimte achter. En zuinig is hij zeker, ik heb zelf 4 jaar met zo'n ding gereden (een Prius II, het eerste buiten Japan verkrijgbare model) en het lukte eenvoudig om er gemiddeld 1:20 mee te rijden. Nadeel: je kan er niets mee trekken.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Jammer dat Dacia nou niet echt bekend staat om veiligheid (ondanks dat het Renault techniek is). In o.a de NCAP testen is het niet heel erg geweldig : http://www.euroncap.com/results/dacia/lodgy/486.aspx en http://www.carsafetyrules...rated-worst-of-2012/1128/

Nee, Dacia zou ik met een grote stok vandaan blijven persoonlijk, zeker als je met kinderen op stap gaat :)

[ Voor 16% gewijzigd door Notna op 03-06-2013 15:06 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Notna schreef op maandag 03 juni 2013 @ 15:05:
Nee, Dacia zou ik met een grote stok vandaan blijven persoonlijk, zeker als je met kinderen op stap gaat :)
Tja, maar als je bijvoorbeeld een nieuwe Dacia zou vergelijken met een 10 jaar oude Volvo (ongeveer het zelfde prijsniveau) dan doet de Dacia het niet veel slechter... ;)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Nee ok, maar dan ga je toch niet ruim 16k uitgeven aan een nieuwere auto die het net zo slecht (of goed, afhankelijk van je filosofische instelling :+ ) doet?

Voor 16k kan je ene hele hoop leuks doen, beter dan een Dacia Dodgy iig :X

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Tja, ik weet het zo net nog niet. Als je een bepaald budget hebt dan kan het beter zijn om daarvoor een nieuwe Dacia te kopen dan een tweedehands A- of B-merk. Je zult dan immers tegen veel minder onderhoudskosten aanlopen, je hebt een lange garantie - en vergeet niet de "bling bling" factor van het kopen van een nieuwe auto in de kleur en met de opties die jij wil hebben, ook al is het "maar" een Dacia...

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:36

-tom-562

Oliesjeik

Jammer dat Dacia nou niet echt bekend staat om veiligheid (ondanks dat het Renault techniek is). In o.a de NCAP testen is het niet heel erg geweldig : http://www.euroncap.com/results/dacia/lodgy/486.aspx en http://www.carsafetyrules...rated-worst-of-2012/1128/

Je doet net alsof je per definitie dodelijk verongelukt als je een ongeluk krijgt met de Dacia, ietwat overdreven denk je niet?

Vaak bu'j te bang!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Mx. Alba schreef op maandag 03 juni 2013 @ 15:16:
Tja, ik weet het zo net nog niet. Als je een bepaald budget hebt dan kan het beter zijn om daarvoor een nieuwe Dacia te kopen dan een tweedehands A- of B-merk. Je zult dan immers tegen veel minder onderhoudskosten aanlopen, je hebt een lange garantie - en vergeet niet de "bling bling" factor van het kopen van een nieuwe auto in de kleur en met de opties die jij wil hebben, ook al is het "maar" een Dacia...
Tuurlijk, maar ik koop dan liever een auto die weer wat ouder is en wel bewezen veilig is dat ik de keuzemogelijkheid beperking voor lief neem dan dat ik een fully customized auto heb, nieuw maar waarbij men iets minder nauwkeurig is met de veiligheids normen. Het is maar net je insteek denk ik dan :)
-tom-562 schreef op maandag 03 juni 2013 @ 15:29:
[...]

Je doet net alsof je per definitie dodelijk verongelukt als je een ongeluk krijgt met de Dacia, ietwat overdreven denk je niet?
Waar precies zeg ik dat dan? Ik geef enkel aan dat Dacia (hoewel het 'betrouwbare' Renault techniek is) het niet zo nauw neemt met veiligheid in de auto. Als je prima rijd zal je niet snel verongelukken, dat valt over alle merken wel te zeggen :)

Alleen vertrouw ik een ander niet en dan zit ik liever in een auto die veiligheid wel wat hoger in het vaandel heeft staan :)

Je legt woorden in mijn spreekwoordelijke mond ;). Een Dacia zal voor hele volksstammen perfect zijn en ik wens ze veel plezier. Maar om nu te zeggen dat het bewezen betrouwbare Renault techniek is... nee :)

Maargoed; we wijken af van de originele vraag. Ik heb echter geen idee wat je dan voor auto zou kunnen nemen die aan de wensen voldoet. Temeer ook omdat ik niet bekend ben met BE lease normen en regels

[ Voor 5% gewijzigd door Notna op 03-06-2013 16:19 ]

• Japsuh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:16
Is het misschien niet een idee om met twee auto's te rijden, voor die paar keer dat het echt nodig is? Ik weet natuurlijk niet of je privé mag rijden met je leaseauto, maar anders kan je gewoon een klein autootje erbij nemen.

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-11 23:36
Japsuh schreef op maandag 03 juni 2013 @ 16:59:
Is het misschien niet een idee om met twee auto's te rijden, voor die paar keer dat het echt nodig is? Ik weet natuurlijk niet of je privé mag rijden met je leaseauto, maar anders kan je gewoon een klein autootje erbij nemen.
Wat denk je dat hij nu voorstelt?

Idd een relatief goedkoop handig autootje.

@demichel.
Als keuze zou ik degene pakken waar je ook vrij gemakkelijk de achterbank er uit kunt halen. Ik dacht dat dat de Peugeot (partner) tepee was.

Mijn schoonouders hebben net een peugeot ding gekocht - kan zijn dat het zo een partner is :P - ben niet zeker. Maar met de achterstoelen eruit krijgen ze ook vrij makkelijk hun fietsen erin - wat weer leuk is voor een dagje uit.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Notna schreef op maandag 03 juni 2013 @ 16:18:
[...]

Tuurlijk, maar ik koop dan liever een auto die weer wat ouder is en wel bewezen veilig is dat ik de keuzemogelijkheid beperking voor lief neem dan dat ik een fully customized auto heb, nieuw maar waarbij men iets minder nauwkeurig is met de veiligheids normen. Het is maar net je insteek denk ik dan :)

[...]

Waar precies zeg ik dat dan? Ik geef enkel aan dat Dacia (hoewel het 'betrouwbare' Renault techniek is) het niet zo nauw neemt met veiligheid in de auto. Als je prima rijd zal je niet snel verongelukken, dat valt over alle merken wel te zeggen :)

Alleen vertrouw ik een ander niet en dan zit ik liever in een auto die veiligheid wel wat hoger in het vaandel heeft staan :)

Je legt woorden in mijn spreekwoordelijke mond ;). Een Dacia zal voor hele volksstammen perfect zijn en ik wens ze veel plezier. Maar om nu te zeggen dat het bewezen betrouwbare Renault techniek is... nee :)

Maargoed; we wijken af van de originele vraag. Ik heb echter geen idee wat je dan voor auto zou kunnen nemen die aan de wensen voldoet. Temeer ook omdat ik niet bekend ben met BE lease normen en regels
Onderbouw dan eens waarom Dacia het 'niet zo nauw neemt met veiligheid in de auto', of zijn dit gewoon onderbuik gevoelens?

Vaak bu'j te bang!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Een A5 SB nemen zodat je de beschikking hebt over 5 deuren. Prima geschikt als gezinsauto.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• demichel
MrFl0ppY schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 08:35:
Een A5 SB nemen zodat je de beschikking hebt over 5 deuren. Prima geschikt als gezinsauto.
Mevr demichel heeft zoiezo een wagen nodig naar de toekomst toe dus de aankoop van een 2e is nodig. En ik hou mijn A5 liever sportief :)

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-11 14:18

ThunderNet

Flits!

Mx. Alba schreef op maandag 03 juni 2013 @ 15:16:
Dacia is ook niet bepaald goedkoop, alleen in de basisuitvoering zijn ze goedkoop, als je iets als airco wilt moet je direct duurdere uitvoeringen nemen, weg prijsvoordeel.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

-tom-562 schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 08:29:
[...]

Onderbouw dan eens waarom Dacia het 'niet zo nauw neemt met veiligheid in de auto', of zijn dit gewoon onderbuik gevoelens?
Ik geef je de NCAP reviews 8)7 wat voor onderbouwing moet ik nog meer geven? NCAP test de veiligheid, daar scoren ze behoorlijk slecht. Als ik dan kijk naar die crashtesten doe ik de uitspraak; ze nemen het niet zo nou. De Lodgy is niet de enige auto die slecht scored (Duster bijv. ook hoewel die in de laatste testronde schijnbaar verbeterd is) van de Dacia range; de Duster haalde zelfs 2 of 3 sterren bijv. Dacia heeft zelfs te kennen gegeven dat ze 3 sterren meer dan zat vinden bijvoorbeeld. De Sandero is de enige Dacia tot nu toe die een 4 haalt in de score

Maargoed; jij wilt blijkbaar een punt maken dat Dacia niet slecht is. Prima; mij zie je er alleen niet in (zie voorgaande argumenten) en ik wilde alleen aangeven dat je bij een Lodgy wel moet nagaan wat er getest is. Trek daar vooral je eigen conclusie uit zou ik zeggen :)

offtopic:
* Je kunt je afvragen of je zoveel waarde moet hechten aan een NCAP test. Aangezien dit wel markt leidend/industry standard is voor testen doe ik dat wel. Uiteraard gaat men uit van de ergste situaties en de meeste van ons komen die niet tegen. Echter zit een ongeluk in een klein hoekje en met iets dergelijks als een auto neem ik liever wat extra zekerheid :)

[ Voor 46% gewijzigd door Notna op 04-06-2013 08:57 ]

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Tja, in Nederland wordt de Dacia een beetje vernaggeld door de BPM...

Toen ik in Frankrijk woonde en een andere auto zocht heb ik voor €6000 een 6 jaar oude Volvo V40 gekocht met 200.000km op de teller. Een paar maanden later kwam de Logan MCV op de markt, nieuw voor €7000... Achteraf was ik verschrikkelijk blij met die V40 (in 3 jaar tijd 100.000km mee gereden) maar die Logan MCV had een waardig alternatief kunnen zijn als die al op de markt was geweest toen ik ander vervoer zocht.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021

Is dat niet ietwat overdreven!?
Vaak doen de merken het om de specifieke NCAP testen...

Of durf jij ook niet met een 10 jaar oude auto op stap!?

Je moet eens zien waar ze tegenwoordig allemaal punten voor geven. De meest onzinnige dingen...
Notna schreef op maandag 03 juni 2013 @ 15:12:
Nee ok, maar dan ga je toch niet ruim 16k uitgeven aan een nieuwere auto die het net zo slecht (of goed, afhankelijk van je filosofische instelling :+ ) doet?

Voor 16k kan je ene hele hoop leuks doen, beter dan een Dacia Dodgy iig :X
Als je voor ruimte wil gaan en daarbij prijs en kwaliteit in oogbeschouw neemt is er geen betere keuze dan een Lodgy... In NL 16k voor een volwaardige 7 zitter.
-tom-562 schreef op maandag 03 juni 2013 @ 15:29:
Inderdaad...
MrFl0ppY schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 08:35:
Audi links laten liggen en een grotere goede auto leasen :P
ThunderNet schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 08:42:
Dacia is ook niet bepaald goedkoop, alleen in de basisuitvoering zijn ze goedkoop, als je iets als airco wilt moet je direct duurdere uitvoeringen nemen, weg prijsvoordeel.
Hus, geef mij eens de goedkoopste volwaardige 7-zitter met airco dan...
Notna schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 08:45:
Ik geef je de NCAP reviews 8)7 wat voor onderbouwing moet ik nog meer geven? NCAP test de veiligheid, daar scoren ze behoorlijk slecht. Als ik dan kijk naar die crashtesten doe ik de uitspraak; ze nemen het niet zo nou. De Lodgy is niet de enige auto die slecht scored (Duster bijv. ook hoewel die in de laatste testronde schijnbaar verbeterd is) van de Dacia range; de Duster haalde zelfs 2 of 3 sterren bijv. Dacia heeft zelfs te kennen gegeven dat ze 3 sterren meer dan zat vinden bijvoorbeeld. De Sandero is de enige Dacia tot nu toe die een 4 haalt in de score
Ik durf te wedden dat je bij een frontale botsing liever in een Duster zit, dan een 5 sterren UP, Polo of Golf bijvoorbeeld... Leuk dat je tegen een blok beton weer liever in een UP of Polo zit, maar hoe vaak rij je tegen beton aan?

De meeste botsingen heb je tegen andere auto's aan, dan zit je toch echt liever in een auto met meer massa dan de andere...
Maargoed; jij wilt blijkbaar een punt maken dat Dacia niet slecht is. Prima; mij zie je er alleen niet in (zie voorgaande argumenten) en ik wilde alleen aangeven dat je bij een Lodgy wel moet nagaan wat er getest is. Trek daar vooral je eigen conclusie uit zou ik zeggen :)
Het is gewoon een hele goede auto als je op zoek bent naar een goedkoope volwaardige 7 zitter... Best bang for a buck...
offtopic:
* Je kunt je afvragen of je zoveel waarde moet hechten aan een NCAP test. Aangezien dit wel markt leidend/industry standard is voor testen doe ik dat wel. Uiteraard gaat men uit van de ergste situaties en de meeste van ons komen die niet tegen. Echter zit een ongeluk in een klein hoekje en met iets dergelijks als een auto neem ik liever wat extra zekerheid :)
Ach NCAP 5 sterren of 1 ster hebben weinig zin als je met 120km/u op een betonnen pijler van een brug bijvoorbeeld botst...

Je zit gewoon met het menselijk lichaam en natuurwetten...
Je lichaam kan maximaal van 58 km/u naar 0 km/u in 0 seconden, want hoger dan dat en je hart wordt door je ribben heen geduwd door de kracht (heb ik wel eens gehoord).

Ik weet niet of het klopt, maar er zal best een uiterste zijn aan wat je lichaam aan kan...

Youtube: DashcamNL

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Ik heb dan liever een C4 Grand Picasso voor 10k en 4 jaar oud (en heul veul meer luxe) dan een een Dacia Lodgy voor 16k nieuw (bare, zonder extra opties en een instelling waar ik persoonlijk mijn vraagtekens bij zet)

En ja, ik durf prima in een 10 jaar oude auto te gaan zitten, geen probleem. Maar dan wel in een bewezen degelijke auto en niet een Dacia (Of Fiat 500 (oud model) of..of...of..)

@ Hieronder:

Waar ik moe van wordt is dat mensen alles uit verband trekken wat er geschreven wordt 8)7. Het gaat mij om de instelling van Dacia (dat ze middelmatig wel genoeg vinden) dan de daadwerkelijke uitkomst van de test. Ik vraag mij dan af of er niet meer hoeken afgesneden worden..

En zoals ik ook al aangaf; de meeste van deze situatie zal je niet tegen komen en als je ze al tegenkomt ben je zo dood als een pier wat voor tank je ook rijd (nouja, met een Marauder kanje aardig wat overleven denk ik zo :+ )

Maargoed, laat het ook maar verder aangezien men blijkbaar koste wat het kost zijn punt wilt maken en niet leest wat er staat; namelijk dat iedereen het voorzichzelf moet weten en dat ik enkel aangaf wat er uit een NCAP test is gekomen :)

Succes :)

P.S "je wilt toch niet rijden in een auto die minder dan vier sterren haalt" ; Daar heb ik ook geen probleem mee (zie bovenstaande) maar je kan echt wel beter doen dan een Dacia. een 7 zitter is geen must voor de TS dus er zijn vast wel andere autos te bedenken voor die prijs met ruimte voor vakantie (toegegeven; nieuw is best lastig, maar een Megane Estate van X jaar oud en je zit aan de prijs die je wilt of eerder genoemde C4 of een Skoda Roomster (nieuw voor 16990)

[ Voor 88% gewijzigd door Notna op 04-06-2013 10:22 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eens met Albantar en dfrenner.

Word ook moe van de 'veiligheidsparanoia' - "je wilt toch niet rijden in een auto die minder dan vier sterren haalt". Nou, geen moeite mee. Ook niet om er met m'n kinderen in te rijden.

1) er is verschil tussen idioot gevaarlijk (die Chinese SUV waarvan stuurkolom bij frontale botsing omhoog komt en de bestuurder onthoofdt, of die US pickups waarvan de benzinetank bij aanrijding van achteren steevast kapot gaan en alles in de fik vliegt) en in beginsel veilig maar niet absolute topprestaties. Alles in die eerste categorie scoort max één ster. Als je twee of drie sterren hebt, heb je een auto wat even veilig is als het veiligste wat 10/15 jaar geleden rondreed. Dat was toen veilig genoeg voor de kinderen, dat is het nu nog steeds. Als je bovendien die NCAP resulaten van de Dacia Logan bekijkt zie je dat het de meeste punten verliest voor datgene wat 10/15 jaar geleden überhaupt niet meegenomen werd in de tests, namelijk veiligheid voor voetgangers bij aanrijding. Ik vind het belangrijk dat daar minimumnormen voor zijn, maar als mijn kinderen in mijn auto zitten boeit dat exact niets voor hun veiligheid.

2) Ongelukken gebeuren vaak, maar verreweg de meeste ongelukken gebeuren <35km/u waarbij je in beginsel met blikschade en als het tegenzit whiplash - iets waar geen vijf sterren je tegen kan beschermen - klaar bent. Omgekeerd gebeurt een groot deel van dodelijke ongelukken onder omstandigheden waar die veiligheid evenmin iets uitmaakt. Als je ondersteboven in de sloot belandt, of platgewalst wordt door een vrachtwagen, ben je de sigaar. De bandbreedte waarbinnen het verschil in veiligheid wat uitmaakt is betrekkelijk smal, te meer omdat de minimale eisen al zo hoog liggen. Introductie van autogordels maakte enorm impact op ongevallenstatistieken, niets wat je nu doet kan zoveel uitmaken. Het verschil tussen twee, drie of vier sterren in die NCAP test lijkt groot maar is dat allerminst. Ja, als je een ongeluk hebt zit je liever in meer sterren, maar de kans dat dat uitmaakt is zo klein dat het bijna verwaarloosbaar is.

3) NCAP en andere tests meten objectief. Dat is goed, maar de belangrijkste factor in ongelukken wordt daarin niet meegenomen: de bestuurder en zijn gedrag. En die wordt juist beinvloed door de subjectieve perceptie van risico - wat mede bepaald wordt door hoe veilig de bestuurder zich waant. De psychologische theorie hierachter heet "risk compensation" of "risk homeostasis". Als je je veiliger waant, neem je meer risico's. Verschillende onderzoeken wijzen uit dat technische veilgheidsmaatregelen vooral tot gevolg hebben dat mensen minder aandachtig rijden. Opvallend is dat pertinent onveilige oldtimers - zelfs de gevallen die dagelijks gereden worden - significant minder vaak bij ongelukken betrokken raken dan nieuwere auto's. Dat is natuurlijk geen argument om helemaal niets te doen aan veiligheid, maar wel degelijk een argument waarom een auto kopen met NCAP vijf sterren juist een slecht idee kan zijn. Als je verongelukt zit je liever in de wagen met vijf sterren, maar je gedrag zal met die kennis riskanter zijn, waarmee je juist meer kans hebt op een ongeluk.
IMHO kun je het beste tussen deze extremen in schipperen door een auto te nemen die wel voldoet aan moderne veiligheidsnormen, maar nadrukkelijk niet de 'veiligste' in z'n klasse is. Alles van twee tot vier sterren is dus daadwerkelijk beter dan vijf sterren zo bekeken.

Maar goed, bottom line is dat het verschil in die tests gerommel in de marge van gerommel in de marge van gerommel in de marge is. Waarom wordt het allemaal zo breed uitgemeten? En dan met name het verschil met een paar jaar terug? Omdat er uiteraard een financieel belang bij betrokken is. Als een auto van 10 jaar oud 'veilig' gevonden wordt, is er geen reden om een nieuwe te kopen. Dus het zijn juist de autofabrikanten die inzetten op steeds hogere, steeds strengere veiligheidsnormen. Niet omdat het iets significant uit gaat maken voor de veiligheid van bestuurder en passagiers, wel omdat het zeer significant uit gaat maken voor hun omzet.

Ik laat me iig niet opnaaien door dergelijke belangen. Ik rij met volle plezier en zonder bezorgdheid dezelfde type Volvo V40 van ondertussen 12 jaar terug waar Albantar het over had, en neem voor lief dat het nu waarschijnlijk niet eens twee sterren zou halen. Het is veilig genog voor me.

Oslik blyat! Oslik!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

dfrenner schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 09:52:
[...]

Hus, geef mij eens de goedkoopste volwaardige 7-zitter met airco dan...
Waarom moet het ineens een 7-zitter zijn?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Moet niet maar is als gezinswagen wel handig natuurlijk. En als je wel een 7-zitter zou zoeken dan moet je de Logan MCV zeker niet afschrijven...

• Japsuh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:16
chime schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 08:17:
[...]

Wat denk je dat hij nu voorstelt?

Idd een relatief goedkoop handig autootje.
Hij heeft het over een gezinsauto, lijkt me niet echt vallen in de categorie C1/Aygo oid. Dit gaat over een goedkope gezinsauto (waarbij ik denk aan minstens een stationwagen).

• BlakHawk
ThunderNet schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 10:15:
Waarom moet het ineens een 7-zitter zijn?
M.i. is dat de kracht van een Lodgy...

5 zitplaatsen kun je ook altijd van maken en dan heb je helemaal een zee van ruimte...
In zijn klasse is het gewoon een unieke auto.... Dat was de Logan ook al.

Het is ook niets voor niets dat in Duitsland nota bene de autobild de nieuwe Dacia Logan heeft omschreven als: "Der Neue Golf"...
Alles waar VW vroeger voor stond, goedkoop de auto aan de man brengen en auto's voor de arbeiders... Dat sluit redelijk aan bij de huidige Dacia's, no-nonsense.

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

dfrenner schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 10:40:
[...]

M.i. is dat de kracht van een Lodgy...

5 zitplaatsen kun je ook altijd van maken en dan heb je helemaal een zee van ruimte...
In zijn klasse is het gewoon een unieke auto.... Dat was de Logan ook al.

Het is ook niets voor niets dat in Duitsland nota bene de autobild de nieuwe Dacia Logan heeft omschreven als: "Der Neue Golf"...
Alles waar VW vroeger voor stond, goedkoop de auto aan de man brengen en auto's voor de arbeiders... Dat sluit redelijk aan bij de huidige Dacia's, no-nonsense.
Als je alleen van A naar B wilt, en niks geeft om interieurkwaliteit of wat dan ook, dan heb je helemaal gelijk ja. Maar voor het geld van zo'n Lodgy, rij je dus ook in een nieuwe Golf...

[ Voor 4% gewijzigd door ThunderNet op 04-06-2013 11:03 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ThunderNet schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 11:02:
[...]

Als je alleen van A naar B wilt, en niks geeft om interieurkwaliteit of wat dan ook, dan heb je helemaal gelijk ja. Maar voor het geld van zo'n Lodgy, rij je dus ook in een nieuwe Golf...
Heb je daadwerkelijk in zo'n Dacia gereden voor langer dan vijf minuten?

Ik wel, en kan je melden dat hoewel de afwerking zeker spartaans is, het zitcomfort uitstekend is, zowel zithouding als ondersteuning - en veel beter dan in een Golf. Nu schijnt mijn rug een enorme VAG-antipathie te hebben, dus geheel onbevooroordeeld ben ik niet, maar ik kan tenminste voor beide uit ervaring spreken.

Heb in Zuidafrika >2000km in een Logan gereden. Vond de 1.6i motor vrij waardeloos, de 1.4mpi (waar ik in Romania paar honderd km gereden heb) was een stuk pittiger. Maar comfort was prima in orde. Mijn enige probleem met de reguliere Logan is dat het geen hatchback is, dus dat je echt niets kunt vervoeren wat niet in kofferbak of op de achterbank past. Dat probleem hebben de overige Dacia's (incl de Logan MCV) uiteraard niet.

Oslik blyat! Oslik!

• BlakHawk
ThunderNet schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 11:02:
Voor 16k heb je geen Golf hoor, daarnaast, heb je wel eens in een trend gereden van de Golf?
Ik wel... Wat een drama! Opeens laat VW alle standaarden voor degelijkheid en goede afwerking varen.

Middenconsole bij de trend is hard plastic, waar niet eens de moeite is genomen om een schuurpapiertje langs de randen te halen... Naden en kieren tussen dat zelfde dash en middenconsole kloppen onderling niet en zijn groter dan je zou verwachten.

Trend bij een Golf echt links laten liggen!

De Dacia daarentegen heeft standaard het instrumenten display wat ook in de nieuwe Clio terug te vinden is...
Ik ben het wel met je eens dat de Lodgy te duur uitkomt in NL, helaas ligt dat aan onze debiele regels.
dion_b schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 11:24:
Heb je daadwerkelijk in zo'n Dacia gereden voor langer dan vijf minuten?

Ik wel, en kan je melden dat hoewel de afwerking zeker spartaans is, het zitcomfort uitstekend is, zowel zithouding als ondersteuning - en veel beter dan in een Golf. Nu schijnt mijn rug een enorme VAG-antipathie te hebben, dus geheel onbevooroordeeld ben ik niet, maar ik kan tenminste voor beide uit ervaring spreken.

Heb in Zuidafrika >2000km in een Logan gereden. Vond de 1.6i motor vrij waardeloos, de 1.4mpi (waar ik in Romania paar honderd km gereden heb) was een stuk pittiger. Maar comfort was prima in orde. Mijn enige probleem met de reguliere Logan is dat het geen hatchback is, dus dat je echt niets kunt vervoeren wat niet in kofferbak of op de achterbank past. Dat probleem hebben de overige Dacia's (incl de Logan MCV) uiteraard niet.
Het zijn inderdaad prima auto's.
Ik zou er zelf nu niet zo snel voor kiezen, omdat de mogelijkheden aanwezig zijn om iets anders te rijden... Zodra ik niet meer zou mogen leasen, wordt een Dacia een stuk aantrekkelijker.

En autootjes als de Sandero, zijn juist erg waardevast....

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Prima, gaan we ergens anders kijken.. Skoda Roomster, Artic-uitvoering. € 19.110

Kies ik een Dacia Lodgy met ongeveer dezelfde opties: € 19.565,00

Dus zoveel goedkoper is een Dacia gewoonweg niet..

• demichel
TS hier. Het is een Peugeot Tepee geworden, met een aantal opties. Testritje was uitstekend. Wordt binnen 2 weken geleverd.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:28

vhal

ಠ_ಠ

Had er nog nooit van gehoord van een Tepee. Ziet er wel ruimtelijk uit, beetje caddyachtig wel.

Strava

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

de Tepee is dan ook de personenversie van de Berlingo/Partner (of heet dat peugeot bestelhok tegenwoordig Bipper?) :)

Congratz met de aankoop demichel, als het zover is, post je dan nog wat foto's? :)

[ Voor 17% gewijzigd door Destruction op 09-06-2013 01:27 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• BlakHawk
ThunderNet schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 11:46:
Prima, gaan we ergens anders kijken.. Skoda Roomster, Artic-uitvoering. € 19.110

Kies ik een Dacia Lodgy met ongeveer dezelfde opties: € 19.565,00

Dus zoveel goedkoper is een Dacia gewoonweg niet..
Roomster is toch gewoon een 5 zitter!?

Maar goed als je wil vergelijken, pak ik even de uitvoering met 5 zitplaatsen erbij:

Roomster: 480-1585 liter bagageruimte
Lodgy: 827-2617 liter bagageruimte

Dus de Lodgy is nog altijd uniek in zijn klasse en heeft de mogelijkheid tot 7 zitplaatsen...

Daarnaast is de 7 zitter verkrijgbaar vanaf 16.890 euro.

Ik zeg niet dat het weinig geld is, maar voor dit geld krijg je nergens anders 7 zitplaatsen of zo veel ruimte...
demichel schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 20:36:
TS hier. Het is een Peugeot Tepee geworden, met een aantal opties. Testritje was uitstekend. Wordt binnen 2 weken geleverd.
Leuk, net even gegoogled, want kende de naam niet. Veel plezier ermee.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:16

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Is het niet veel handiger om TS eens te vragen naar wat meer parameters, zodat de keuze mogelijkheden kleiner worden?

1. Automaat Ja/Nee
2. Diesel/Benzine/Elektrisch
3. Over welke samenstelling van personen moeten max in de auto komen te zitten (denk even aan eventuele kinderstoelen en dan de breedte van de auto)
4. Welke opties moeten er standaard op zitten?
5. Design belangrijk Ja/Nee
6. Aantal PK's belangrijk? (TS moet er zelf misschien ook wel in rijden en de vrouw kan ook wel voorkeur in hebben)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Falcon schreef op maandag 10 juni 2013 @ 09:07:
Is het niet veel handiger om TS eens te vragen naar wat meer parameters, zodat de keuze mogelijkheden kleiner worden?

1. Automaat Ja/Nee
2. Diesel/Benzine/Elektrisch
3. Over welke samenstelling van personen moeten max in de auto komen te zitten (denk even aan eventuele kinderstoelen en dan de breedte van de auto)
4. Welke opties moeten er standaard op zitten?
5. Design belangrijk Ja/Nee
6. Aantal PK's belangrijk? (TS moet er zelf misschien ook wel in rijden en de vrouw kan ook wel voorkeur in hebben)
Is het niet handiger het topic eens te lezen en erachter te komen dat TS al een keuze heeft gemaakt? }:O

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:16

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

* Falcon neemt nog een bakje koffie .. :P

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-10 12:31
demichel schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 20:36:
misschien leuk te vertellen waarom het de Tepee geworden is en de anderen van je short list.

• demichel
Tepee is gisteren onverwacht iets vroeger geleverd. Zeer fijne wagen, een zee van ruimte, zeer praktisch, zie al uit naar de gezinsvakanties.

Wel zeer onwennig rijden aangezien de zitplaatsen een stuk hoger zijn dan wat ik gewoon ben en de wagen ook een stuk breder is. Het inschatten van mijn positie op de rijweg is "verstoord" en ook parkeren is lastig.

Tips van Tweakers om me zo snel & efficiënt mogelijk de "afmetingen" van de nieuwe wagen eigen te maken?
Da's het plan, ha!

[ Voor 14% gewijzigd door demichel op 14-06-2013 13:29 ]

Verwijderd

Veel rijden.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Rijden

Vaak bu'j te bang!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Inruilen voor een Toyota Avensis Wagon :Y)

Maar serieus: gewoon lekker mee gaan rijden. Hoop wel voor je dat de stoelen ook bij lange ritten goed bevallen. Dat wil nog wel eens niet het geval zijn bij een bestelbakkie dat naar personenwagen omgekat is ;)

Wel typisch dat niemand de Avensis Wagon genoemd heeft. Als er iets 2e hands ruim en goedkoop is is het een Avensis wagon wel. Dingen zijn onverwoestbaar, weinig onderhoudskosten, en aangezien het .BE is valt de wegenbelasting ook alleszins mee :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1