• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:58

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Ik ben vermoedelijk niet de enige die via de menu instellingen probeert de IQ naar eigen tevredenheid te krijgen en regelmatig zoekt naar wat nu eigenlijk de voor en nadelen zijn van een specifieke instelling.

ik ben nu een tijdje aan het spelen met mn nieuwe camera (FZ200) en mbv alle fora's over camera's de maximale IQ uit de camera te halen. De meeste advanced compact hebben een 14 pagina dikke menu structuur en een enigezins wazige manual.
(Waar ik wel bang voor ben is dat na instellen je na een tijdje niet meer weet waarom een bepaalde instelling zo ingesteld is, dus ik maak een soort samenvatting met de ideale instellingen en de werking/waarom.)

Wat ik tot nu toe gevonden heb als ervaring van andere gebruikers en toegepast:
(let wel sommige instellingen werken alleen op de JPEG output heb ik ergens gelezen.... O-) )

Opslag op Jpegmax en RAW (altijd handig als vergelijk en backup voor mislukte foto's)
Probeer de camera zo in te stellen dat ik de RAW zo weinig mogelijk nodig heb.

ISO limiet auto ISO op 400 en indien nodig 800/1000. (1600 is teveel verslechtering)
1/3 EV aan.
Standaard zet ik hem op 100 of 200 fixt.( Als het te donker is hiervoor schakel ik over naar auto iso en zoek de minimale benodigde isowaarde op en stel die in op de autoisolimiet.)
(de EV aanpasbalk in firstmenu is me uitgelegd in een ander topic en moet ik nog een beetje proberen hoe ik dit tot mijn voordeel kan gebruiken.)

NR: -1 (sommige zweren bij -2 maar ik heb gemerkt dat -1 zo is dat als je de RAW maximaal nabewerkt op noisereductie e.d je gelijkwaardig bent met de jpegconversie van die RAW aan die camera jpeg.)
contrast: 0 (niet mee gespeeld maar ik heb nergens gelezen dat iemand dit veranderd.)
Sharpning 0 (bij I-resolution aan) of +1 (bij I-resolution off) (is een soort auto sharpning mode.)

F4 F4.5 is de sweetspot vd camera maximale IQ en "resolving power"

macro AF, schijnt langzamer te focussen maar ik dacht dat je op 30cm dan beter kon focussen maar vreemd genoeg is mf met focus assist dan beter. (als iemand me kan uitleggen hoe je dit moet gebruiken graag)

Waar ik ook nog niet geheel uit ben is:

"Kortesluitertijd" standaard op Auto.
Als je kiest in P-modes voor bijv.1./250 ivm sportbeelden dan is dit de ondergrens qua tijd. maar in welke mate van priority past hij de A S en Iso driehoek aan? (ik zet hem dan op auto iso met bijv. 400 iso limiet)
Lage ISO- Aperture-Tijd?
sweetspot Aperture zo lang mogelijk vasthouden (F4) -lage Iso - tijd?
Tijd- en de rest?

En op welke manier werkt dit in de "automodes"? wat is de volgorde van belangrijkheid bij instellen?
Dat onderdrempel door instellen heb ik door en als de tijd te snel is ondanks f2.8 en max iso past hij het niet aan maar blijft op max tijd en word dus onderbelicht.

Welke ervaringen hebben jullie als ervaren gebruikers?
(overigens hoe meer ik leer hoe meer ik de camera ga waarderen! wat een alrounder is dit zeg! _/-\o_ ) d:)b
(oke het is geen dslr IQ maar na een dag rondwandelen waardeer je ook het gebrek aan gewicht en beperkte formaat!!)

[ Voor 21% gewijzigd door copykat op 05-06-2013 10:23 . Reden: fine tuning...:P ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-01 13:58
Ik gebruik welliswaar een DLSR, maar ik gebruik het menu extreem weinig, letterlijk alleen om de flitser op de normale mode te zetten of als Master. Verder werkelijk niks, ik ken de hele structuur niet, want ik heb er niks te zoeken, zelfs niet voor het formateren van de kaarten. IQ laat ik vrij standaard staan aangezien ik RAW+JPEG schiet.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
ik ken de menu's van de dslr's niet maar daar zullen toch ook instellingen zitten die handig of jpeg verbeterend zijn?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-01 13:58
Daar heb je beslist gelijk in, maar de JPEGs die eruit komen zijn voor mij voldoende. Als ik dan beter wil, dan pak ik het bijbehorende RAW bestand. Maar jij zoekt iets zodat je naderhand niet zoveel werk hebt ;) Wel benieuwd naar andere ervaringen, iedere camera heeft natuurlijk een andere optimale set van instellingen.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Yup, zelfs binnen dezelfde serie kunnen de ideale instellingen verschillen, sterker nog: ze bestaan niet. Het is niet alleen een kwestie van... tsja... voor deze situatie is dit en dat ideaal (deze f-stop, dit iso, deze exposure time, en die, die en die kunstgrepen op de JPG), maar ook een kwestie: artistieke invulling.

Ideaal bestaat niet. Ik hou zelf van een goeie bokeh, als ik bijvoorbeeld in een stad schiet, en echte image quality hangt helemaal van mij af; en dat is een stukje autofocus maar vooral ook erg veel fotograaf zijn.

Deze heb ik vorig jaar buiten werk geschoten:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Knhuyt6aekrbV8xRHUpBf6zd/full.jpg

Ik zou nu beter kunnen (o.a. geinvesteerd in een waterpas-app), maar m'n punt is: instellingen kun je maar zo veel mee, dit WAS een raw, en ik heb hem snel even weer gedownload vanaf Facebook, uiteindelijk bepaalt je computer hoe een raw file een jpeg wordt, en de rest bepaal je zelf; iso/belichting/focus etc...

[ Voor 29% gewijzigd door Umbrah op 03-06-2013 08:46 ]

Verwijderd

Uiteindelijk hangt het eindresultaat toch nog steeds af van je combinatie van sluitertijd / diafragma / iso. Zorg dat je dat in de hand hebt / weet wat je doet, dat is het belangrijkste. Wat je verder nog in de menu's aan kan passen boeit niet zo heel veel over het algemeen, de rest zit hem vooral in je nabewerking.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:36

ajhaverkamp

gewoon Arjan

copykat schreef op zondag 02 juni 2013 @ 19:03:
F4 F4.5 is de sweetspot vd camera maximale IQ en "resolving power"
Ik gebruik het diafragma om de juiste scherptediepte te creeren (dat lukt een stuk beter met een DSLR dan met een compact omdat de sersor daarbij een stuk groter is).
Er bestaat dus geen diafragmastand waarop de camera optimaal functioneert. Je lens kan wel de maximale scherpte hebben op een bepaalde stand.

Wat betreft je foto: wat is er mis met achteraf rechtzetten?

[ Voor 6% gewijzigd door ajhaverkamp op 03-06-2013 09:02 ]

This footer is intentionally left blank

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Niks, behalve dat ik mild lui was en alles onbewerkt op facebook had gezet. Ik had die post geschreven in de tube op weg naar werk, en was juist op het punt om ondergronds te gaan.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
ajhaverkamp schreef op maandag 03 juni 2013 @ 09:02:
[...]

Er bestaat dus geen diafragmastand waarop de camera optimaal functioneert. Je lens kan wel de maximale scherpte hebben op een bepaalde stand.
eh is dat niet het zelfde? maximale scherpte en optimaal functioneren?
Als je maximale scherpte hebt is de lens het minst aan het beeld vervormen. dat zou je toch de "sweetspot" kunnen noemen, althans ik vermoed dat de reviewschrijvers dat bedoelen.
(ik heb ergens gelezen dat elke lens vervorming heeft ook de duurdere, maar dat hoe duurder des te groter het gebied in het bereik qua diafragma en zoom waar dit niet of nauwelijks zichtbaar is.)

Ik vermoed dat de compact en bridge gebruikers meer halen uit fine tunen in de menu's dan de dslr en ILC gebruikers. (daar is de sensor groter en beter en je zit niet vast aan je lens.)

Voor op gesteld dat de basis iso, diafragma en tijd 90% van je foto bepaald is er duidelijk nog wat winst te halen in de noise reductie, dynamiek, resolutie door fine tuning settings.

Waar ik naar toe wil met de menu instellingen is dat ik in de basis de camera zo ingesteld heb dat ik me alleen nog hoef bezig te houden met de belichtings driehoek en compositie.
Af en toe wisselen van AF type 23 point of single point, wel of niet flitsen.

En dat de camera maximaal meewerkt aan een goed resultaat. (pp-en is leuk en leerzaam maar een kant en klare goede jpeg uit de camera die ik zo kan archiveren of printen scheelt een hoop tijd :) )

Dus als het ware de software in de camera zo instellen dat je er maximaal rendement van hebt zonder elke keer in de menu's te moeten duiken om iets te veranderen.
De software in de camera is meestal zo gemaakt dat je in de grensgebieden van de mechanische en electronisch mogelijkheden nog net een beetje verder komt. camufleren van de beperkingen zeg maar.

Die instellingen zitten er tenslotte niet voor niks in toch? :)

ps Umbrah@: mooie nightshot!

• kaesve
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-05-2025
copykat schreef op maandag 03 juni 2013 @ 17:30:
[...]

Die instellingen zitten er tenslotte niet voor niks in toch? :)
Ik zou juist zeggen: als er een optimale set van instellingen was, dan had jouw fabrikant die al lang vast gezet. De enige reden dat die opties nut hebben, is omdat er zat situaties zijn waarin je ze wil veranderen. Soms is een hoge noise reduction wel veel belangrijker dan het scherpteverlies en soms is een andere scherpte diepte (met dus een andere diafragma-waarde) wel veel belangrijker dan de maximale scherpte van je lens gebruiken. Of kun je met een lager diafragmawaarde wel heel veel bewegingsonscherpte voorkomen.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
kaesve schreef op maandag 03 juni 2013 @ 17:41:
[...]
Ik zou juist zeggen: als er een optimale set van instellingen was, dan had jouw fabrikant die al lang vast gezet.
Misschien hebben ze dat ook geprobeerd in de standaard settings en zijn de instellingsvariabelen persoonlijke nuances. (Al lees ik overal dat de fz200 sensor redelijk snel noise genereert en dat de NR in de standaard setting flink in de foto (jpeg) rommelt. Meer dan de meeste reviewschrijvers wenselijk vinden.Dus daar is blijkbaar nog winst te halen.
Misschien dat ze dit in de firmware van de nog te maken fz200-ers aanpassen...

Maar ik begrijp dat er weinig gebruikers zijn die via de menu's en instellingen op zoek gaan naar de ideale (persoonlijke) basis setting? Dus of gewoon jpeg P&S-en of alles in RAW schieten en nabewerken?
Vergeet je dan niet het voordeel van digitale camera's ten opzichte van analoog te gebruiken?
De 4e factor? onboard softwarematige hulpmiddelen?
(1e tm 3e = Diafragma, tijd en Isowaarde)

Edit:

conclusie na dpreview door spitten, nr -1 sh en rest op 0. nr op -2 en sharpning op -1 is ook genoemd maar dan kan je net zo goed RAW schieten en PP-en (Dat is ook het argument voor alles op - te zetten, dat je de jpeg achteraf wel kan bewerken maar niet de onboard bewerking door de NR ongedaan kan maken.)
EV op -1/3 of -2/3 om de highlicht clipping tegen te gaan bij fel zonlicht.
Tot 400 iso I-resolutie aan geeft de jpeg net die extra verbetering daarboven kan je beter achteraf bewerken.
Verder schijnt de silkypix upgrade voor de panasonic erg goed te werken voor automatisch pp vd RW2 files.
Beter dan de LR4.3 (lens correctie en noise/sharping enz. voor panasonic's is in SP opgenomen in de lijst en bij LR niet.)

voor wie tijd en interesse heeft, ;) hier gaan ze helemaal los op de optimum settings: http://www.dpreview.com/forums/post/50633279

[ Voor 28% gewijzigd door copykat op 09-06-2013 20:10 ]

Pagina: 1