Windows 8: Vraagje over werking filesysteem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBierVampier
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-09 21:44
Hallo iedereen,

ik had een vraagje over de werking van het filesysteem van Windows 8 en dan met name over hoe het kopieëren en verwijderen van bestanden werkt.

M'n kennis op dit gebied is uitermate beperkt, dus als hieronderstaande aannames nergens op slaan, please say so :D

Als je windows (W8 in dit geval) voor langere tijd gebruikt raakt je schijf steeds voller wegens normaal computergebruik. Je slaat wel eens wat bijlages uit emails op, je download wel eens wat muziek, films, etc etc.

Na verloop van tijd raakt je harde schijf gefragmenteerd (volgens mij is dit alleen een Windows probleem vanwege hoe het met het wegschrijven van bestanden omgaat). Dit houdt in dat een bestand in de software-wereld in de fysieke wereld verspreid over je harde schijf staat (ipv netjes achter elkaar zodat de laser met 1 go je hele bestand uit kan lezen).

Verder, als je een bestand van je schijf verwijderd, dan wordt deze niet letterlijk verwijderd, maar komt er bij de data een vlaggetje te staan wat zegt dat deze ruimte zonder probleem overschreven kan worden met nieuwe data.

Nu is mijn vraag:
Als ik een gefragmenteerde schijf heb en ik maak daar een backup van door middel van ctrl+c & ctrl+v naar een andere compleet lege, nieuwe schijf, wordt alle data dan ook gefragmenteerd gekopieerd? (een soort kloon dus?) Of worden alle bestanden netjes (niet gefragmenteerd) weggeschreven? Hoe zit 't met alle 'verwijderde' data?

Ik ben overigens niet op zoek naar een superdeluxe bloated backup software pakket, dit is een eenmalige actie en ik vroeg me af of ik na het overzetten van bestanden de nieuwe schijf alsnog moet gaan opruimen met defragmenteren, etc, etc.

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je iets kopieert neem je de fragmentatie niet mee, dat doe je hooguit met een clone van een disk waarbij je bit voor bit een kopie maakt. Als je kopieert naar een zeer gefragmenteerde disk, dan zal de data die er komt te staan ook meer gefragmenteerd zijn, omdat het moeilijk of minder goed mogelijk is om de data in 1 stuk erop te zetten.

CTRL C - CTRL V is dus geen kloon van je data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
DeBierVampier schreef op zondag 02 juni 2013 @ 18:58:
[...]

Nu is mijn vraag:
Als ik een gefragmenteerde schijf heb en ik maak daar een backup van door middel van ctrl+c & ctrl+v naar een andere compleet lege, nieuwe schijf, wordt alle data dan ook gefragmenteerd gekopieerd? (een soort kloon dus?) Of worden alle bestanden netjes (niet gefragmenteerd) weggeschreven? Hoe zit 't met alle 'verwijderde' data?
[...]
Denk eens logisch na. Je kunt toch niet data van een 1TB-schijf "clonen" naar een usb-stick van 4GB? En al helemaal niet van bijvoorbeeld NTFS naar FAT. ;)

Dus nee, je data wordt netjes weggeschreven naar het doelsysteem.

Maar anno 2013 hoef je je daar niet veel zorgen meer over te maken. Sowieso zal Windows zelf al regelmatig defragmenteren, indien het een klassieke HDD betreft. SSD's worden niet gedefragmenteerd, natuurlijk.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 22:07

xAn52

Whatever...

Als ik een gefragmenteerde schijf heb en ik maak daar een backup van door middel van ctrl+c & ctrl+v naar een andere compleet lege, nieuwe schijf, wordt alle data dan ook gefragmenteerd gekopieerd? (een soort kloon dus?) Of worden alle bestanden netjes (niet gefragmenteerd) weggeschreven?
Data wordt gewoon door het OS gelopieerd en het filesysteem bepaalt zelf op de nieuwe harde schijf waar de bestandjes komen. Dat kan gefragmenteerd zijn, alleen niet dezelfde fragmentatie als op de andere disk. Niet iets waar je iets aan kan doen, behalve achteraf nog eens defragmenteren.
Hoe zit 't met alle 'verwijderde' data?
Niks. Dat wordt niet meegenomen tijdens een CTRL-A / CTRL+C / CTRL+V actie.
Tijdens een defragmentatie kan deze oude data wel overschreven worden. Wil je het zelf verwijderen: start een Command prompt (cmd.exe) en typ
code:
1
cipher /w:X
en vervang de X door de stationsletter. Kan een paar uur duren :)