Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:03
Ik help momenteel iemand werken met de computer, diegene heeft laatst een PB-notebook
gekocht met Windows 8. Daarvoor had ze Windows XP, daar kon ze redelijk mee uit de voeten.
Nu ze Windows 8 heeft, is het allemaal veel te onoverzichtelijk geworden. Het is een totaal ander systeem, het startmenu is weg en bureaublad komt niet meer automatisch te voorschijn. Op internet gaan is een grote hindernis geworden, net zoals favorieten toevoegen en snelkoppelingen vinden.

Nu kwam ik op het idee om Windows XP te installen, maar ik vraag me in hoeverre dat correct zou zijn:

-Waarschijnlijk zullen ontwikkelaars WinXP laten vallen. Skype bijv. zal WinXP niet meer ondersteunen, net als waarschijnlijk de antivirusprograms?
-Er komen geen beveiligingspatches meer. En ik wil hen niet met een botnet of trojans opzadelen.
- Sommige (toekomstige) nieuwe functies zullen niet kunnen worden gebruikt.

Ze vinden WinXP beter omdat:

-vertrouwd uitziet
-Eenvoud
-Outlook Express nog werkt

Ik ben bang dat:

-ik voor sommige onderdelen zoals wifi-adapter en webcam geen geschikte driver zal vinden waardoor ik het alleen maar moeilijker maak.

M.a.w. Kan ik beter Win7 intallen of toch WinXP

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:53
Je vergeet even dat er waarschijnlijk ook geen drivers zijn voor windows xp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-06 15:56

ResuCigam

BOFH

Je kunt ook een alternatief startmenu installeren en windows 8 naar desktop laten booten en dan ziet het er praktisch hetzelfde uit als windows 7

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Wat betreft beveiliging kan ik weinig zeggen, maar drivers kunnen zeker een issue zijn. Is windows 7 geen tussenweg?

Anderzijds, als het een enigszins jong persoon is, kunnen ze ook gewoon er aan wennen lijkt mij. Niet-technische mensen roepen al gauw dat het niet voor hun werkt. Maar dat is een losse discussie die je al dan niet zou willen voeren met een bekende.

edit: oh ja alternatief startmenu is ook een optie :P

[ Voor 7% gewijzigd door LiquidT_NL op 02-06-2013 16:43 ]

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:34
Ik zou Windows 8 houden, en die optie gebruiken om het nieuwe startmenu te verwijderen. Outlook Express moet ze overheen kunnen komen lijkt me...

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Windows XP krijgt in 2014 geen beveiligingsupdates meer. Als de betreffende laptop wordt gebruikt voor internetactiviteiten dan is dit een risicofactor. Nu is het wel zo dat XP al behoorlijk volwassen is en de meeste beveiligingsproblemen dus al verholpen zullen zijn, er zal zeker nog het een en ander aan beveiligingsgaten gevonden worden nadat de ondersteuning gestopt is.

Ik raad daarom eerder Windows 7 aan dan Windows XP. Ook zal het makkelijker zijn om drivers te vinden voor Win7 en is Windows 7 meer gericht op toekomstige software.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-06 15:18
Windows 7 zal dan het beste alternatief zijn vrees ik, dat kan er vrij werkbaar uitzien als windows XP.
Hardware ondersteuning voor XP is verre van een prioriteit bij producenten, dus daar ga je zeker problemen mee ondervinden.

Er zijn wel enkele utilities die windows 8 kunnen tweaken (boot to desktop en classic start menu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-06 12:02
Ik installeer regelmatig XP op oude laptops, omdat deze ervoor gemaakt zijn en daarbij komt dat de gebruiker het zo gewend is. Dan is het op zich geen probleem, omdat de installatie vlot verloopt en de drivers ervoor gemaakt zijn (begin maar niet over de drivers op XP, je moet ze allemaal met de hand installeren -.-). Altijd leuk om weer Internet Explorer 6 te zien trouwens xD

Ik heb het een keer geprobeerd op een nieuwe PC in precies dezelfde situatie als waar jij het over hebt en dat heeft me 5 uur gekost. Ik kan het me niet precies herinneren maar ik heb op 4 verschillende punten in de installatie bluescreens moeten oplossen, door de vele incompatibiliteiten. Het is uiteindelijk gelukt maar het is het niet waard. Daarbij komt dat de ondersteuning weg gaat vallen en dat het moeilijk is om aan drivers te komen.

In jouw geval zou ik het dus niet doen. Windows 8 is de nieuwste versie en ik snap dat het lastig is die te gebruiken. Installeer een startmenu, zoals 'Start8' en de gebruiker kan er gelijk 5 keer makkelijker mee om gaan. Zorg dat het bureaublad zo leeg is als mogelijk, dat alles vanzelfsprekend werkt en ik denk dat het wel moet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Vista is het beste alternatief. Dat is nog zo te maken zoals Windows XP of zelfs Windows 2000. Windows 7 zal te ingewikkeld zijn.

Windows XP wordt nog tot 14 april 2014 ondersteund. Ik heb het ook nog wel een aantal keer geinstalleerd voor gebruikers die echt niet kunnen wennen aan iets nieuws. Als je een laptop van een merk als Dell, Lenovo of HP is, dan is het vaak niet zo moeilijk om de juiste drivers te vinden. Vaak vind je de drivers niet bij de betreffende laptop zelf, maar elders.

Ik zou kiezen tussen XP of Vista, maar meld er wel gewoon bij dat Windows XP volgend jaar echt verloopt en dat ze vanaf die datum echt niet meer het internet op mag. Meld ook dat ondersteuning van die datum ook duurder wordt. Ik reken ook dubbel tarief voor OS'en die verlopen zijn en bovendien is het een best effort support.

[ Voor 18% gewijzigd door Trommelrem op 02-06-2013 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Trommelrem schreef op zondag 02 juni 2013 @ 16:51:
Vista is het beste alternatief. Dat is nog zo te maken zoals Windows XP of zelfs Windows 2000.

Windows XP wordt nog tot 14 april 2014 ondersteund. Ik heb het ook nog wel een aantal keer geinstalleerd. Als je een laptop van een merk als Dell, Lenovo of HP is, dan is het vaak niet zo moeilijk om de juiste drivers te vinden. Vaak vind je de drivers niet bij de betreffende laptop zelf, maar elders.

Ik zou kiezen tussen XP of Vista, maar meld er wel gewoon bij dat Windows XP volgend jaar echt verloopt en dat ze vanaf die datum echt niet meer het internet op mag.
Iemand die Vista adviseerd kan je natuurlijk niet serieus nemen...

Ik snap het probleem niet helemaal, er veranderd toch niks aan de internet browser? Je hebt het over favorieten aanmaken? Dat is niet veel anders geworden in 7 of 8. Gewoon 8 houden, je zal toch met de tijd mee moeten gaan, of je het nu leuk vindt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
Trommelrem schreef op zondag 02 juni 2013 @ 16:51:
Vista is het beste alternatief.
Dit is wel het laatste advies wat je iemand moet geven. Installeer dan maar gewoon XP...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Why geen Vista? Het gebruikt dezelfde drivers als Windows 7 en Windows 8 en het lijkt nog het meeste op XP. De user is gewend aan XP en wil niet wennen aan iets nieuws? Prima, maar dan betaal je er wel voor. Vista is nou eenmaal duurder in support van Windows 7 of Windows 8.

[ Voor 45% gewijzigd door Trommelrem op 02-06-2013 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-06 14:10

Felyrion

goodgoan!

Wellicht is het met de update 8.1 die eraan komt op te lossen, en anders zou ik voor een startmenu vervanger gaan (start8 of iets dergelijks). Daarmee kun je het redelijk terug brengen tot dezelfde structuur als xp of 7.

En anders zou ik voor windows 7 gaan. Terug naar XP zou ik echt niemand aanraden. Dit systeem wordt niet volledig meer ondersteund, zeker door derde partijen niet.

Identificeer waar ze moeite mee heeft en probeer dat aan te pakken.

(en vista zou ik ook niet doen, want hoewel het sinds het laatste SP wel beter is, is het ook een weinig gebruikte versie en zal de ondersteuning hiervoor ook eindig zijn.)

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
Trommelrem schreef op zondag 02 juni 2013 @ 16:55:
Why geen Vista? Het gebruikt dezelfde drivers als Windows 7 en Windows 8 en het lijkt nog het meeste op XP. De user is gewend aan XP en wil niet wennen aan iets nieuws? Prima, maar dan betaal je er wel voor.
Je hebt gelijk over de drivers. Maar wat is nou het verschil tussen Windows Vista en Windows 7? Windows 7 is dan uiteindelijk makkelijker te gebruiken, of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Trommelrem schreef op zondag 02 juni 2013 @ 16:55:
Why geen Vista? Het gebruikt dezelfde drivers als Windows 7 en Windows 8 en het lijkt nog het meeste op XP. De user is gewend aan XP en wil niet wennen aan iets nieuws? Prima, maar dan betaal je er wel voor.
Vista is een half af uitgebrachte 7, dan kun je beter meteen naar 7 gaan.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Windows Vista kun je precies zo maken als Windows XP. Windows 7 niet, behalve met derdepartij software waar je geen support op kunt leveren. Kan trouwens ook wel, maar ook dat gaat extra kosten en meer dan best effort support kun je dan niet leveren.

[ Voor 28% gewijzigd door Trommelrem op 02-06-2013 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
Trommelrem schreef op zondag 02 juni 2013 @ 16:57:
Windows Vista kun je precies zo maken als Windows XP. Windows 7 niet, behalve met derdepartij software waar je geen support op kunt leveren. Kan trouwens ook wel, maar ook dat gaat extra kosten en meer dan best effort support kun je dan niet leveren.
Deze functie ken ik niet, hoe precies? Eventueel gooi je 'm op Windows Klassiek, maar dat zit ook in Windows 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Trommelrem schreef op zondag 02 juni 2013 @ 16:57:
Wat is het verschil tussen XP en 7 dan? Want qua UI zit daar niet zoveel verschil in als tussen 7 en 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159710

Windows XP is louter nog handig wanneer het vanuit extern apparaat wordt aangeroepen met Hiren's Boot CD.

[ Voor 208% gewijzigd door Anoniem: 159710 op 21-10-2016 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-06 13:56

basdej

OutSystems Consultant

Ik zou zeggen, installeer windows 7 ;) XP is toch al erg verouderd

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-06 21:08
XP is echt end-of-line. Dan geef je haar nu XP, en dan moet je over 9 maanden weer terugkomen om iets nieuws te installeren. Installeer gewoon Windows 8 met Start8, leg dingen uit die mensen niet snappen en klaar.
Anoniem: 159710 schreef op zondag 02 juni 2013 @ 17:01:
Windows 8.1 wordt gereleased op 26 juni 2013 (deze maand), en de support voor Windows XP verloopt op 8 april 2014.
Volgens mij wordt er een preview gereleased. De final komt pas in oktober ofzo, denk ik.
In 8.1 komt het startmenu terug en wordt daardoor een goed alternatief voor Windows XP.
Het startmenu komt niet terug, er komt een startKNOP terug, die je gewoon naar het startSCREEN brengt.
Als alternatief heb je alleen Windows 7, en Windows Vista is natuurlijk niet aangeraden (dat is de Windows ME van nu, OK, misschien iets minder erg).
Of gewoon 8 met Start8.

[ Voor 62% gewijzigd door Ramon op 02-06-2013 17:04 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firebird_1979
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Waarom zou je iemand met de hel genaamd outlook express op willen zadelen? XP zou nog wel gaan als je maar achter een goede firewall zit. Het is echter wel zwaar gedateerd.

Ik weet niet of misschien Ubuntu iets is voor die mensen? Werkt super eenvoudig en is erg gebruiksvriendelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:03
Bedankt voor alle reacties! Ik ben bang dat Win8 het niet gaat worden.
Het is gewoon teveel voor een 60+r om met het nieuwe systeem om te gaan.
Ook is de huidige Win8 installatie een beetje F***ed-up vanwege de aanpassingen die Packard Bell heeft gedaan. Ze hebben geprobeerd een paar apps te installeren, die apps verdwijnen allemaal ineens en zijn in program files niet eens terug te vinden.

Ik ben zelf van mening dat ik beter Windows 7 kan doen, vooral vanwege de "zelfhulp/zelfreparatie" bij problemen. Ook de automatische installatie van drivers vind ik toch beter. Aan de andere iconen zouden ze denk ik wel kunnen wennen, de ontbrekende tekst in de taakbalk lijkt me hierin wel een flink obstakel.

Sowieso, Linux en dergelijke zie ik niet zitten om die mensen mee lastig te vallen.

Ik denk dus dat ik beter Win7 installeer en deze zoveel mogelijk op WinXP laat lijken. Bijvoorbeeld met Windows Klassiek thema. Of heeft iemand wat betreft uiterlijk een andere tip om het zoveel mogelijk op XP te laten lijken? Een soort Vistamizer maar dan een XPmizer ofzo?

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
timmie1 schreef op zondag 02 juni 2013 @ 17:13:
..., de ontbrekende tekst in de taakbalk lijkt me hierin wel een flink obstakel.
Die kun je aan zetten. Rechtermuistoets op de taakbalk, 'Eigenschappen'. Vervolgens de drop-down naast 'Taakbalkknoppen' op 'Nooit combineren' zetten.

Verder geen thema's installeren, maakt het systeem alleen maar instabiel. De gebruiker kan toch wel wennen aan een moderner uiterlijk met dezelfde functies? Mijn opa's van 75-80 kunnen het ook!

[ Voor 22% gewijzigd door DiedB op 02-06-2013 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-06 21:08
Misschien is het niet helemaal duidelijk, maar als je Start8 installeert heb je gewoon een Windows 7-achtig systeem, maar dan veiliger (SmartScreen, ingebouwde antivirus) en sneller. Er is geen reden om dat niet te doen eigenlijk. Als iemand dat van XP komt moeten ze hetzelfde leren of je nou 7 of 8+Start8 installeert.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
Ramon schreef op zondag 02 juni 2013 @ 17:29:
Misschien is het niet helemaal duidelijk, maar als je Start8 installeert heb je gewoon een Windows 7-achtig systeem, maar dan veiliger (SmartScreen, ingebouwde antivirus) en sneller. Er is geen reden om dat niet te doen eigenlijk. Als iemand dat van XP komt moeten ze hetzelfde leren of je nou 7 of 8+Start8 installeert.
Daar ben ik het mee eens maar OP meldt dat de laptop bloated is. Werkt dit niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-06 12:30
Pagina: 1