Wat te doen met mijn oude SSD

Pagina: 1
Acties:

• Tourniquet123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-06-2021
Goedenmiddag,

Ik ben van plan om een nieuwe SSD aan te schaffen zodat ik mijn games erop kan zetten, nu heb ik al een 64GB SSD waar mijn windows op staat, nu wilde ik eigenlijk dit zo houden en de nieuwe SSD gewoon gebruiken voor games maar ik bedacht me dat de nieuwe SSD natuurlijk veel sneller zou zijn dus misschien is het dan beter om windows daarop te zetten, dan houd ik dus die 64GB SSD over en ik weet niet wat ik daarmee moet doen. Ik wil hem niet verkopen ivm privacy.

Maakt het heel veel verschil als ik die oude 64GB SSD houd voor mijn windows of is het wel aan te raden om windows op die nieuwe te zetten ?

Hierbij de specs van mijn huidige SSD:

1Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB€ 98,71€ 98,71

En hierbij de SSD's waar ik tussen twijfel:

http://tweakers.net/price...-pro-128gb/specificaties/

http://tweakers.net/price...-pro-256gb/specificaties/

Verwijderd

Heb je al een gedacht aan Darik?

En dan een x of 5000 overschrijven met nullen zal al je data verwijderen zonder dat het terug valt te halen!

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2013 16:03 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt 't ding gebruiken als cachingdisk voor eventuele HDDs die je erin hebt zitten. Dan heb je de mogelijkheid om die nog eens flink te versnellen.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 02 juni 2013 @ 16:02:
Heb je al een gedacht aan Darik?

En dan een x of 5000 overschrijven met nullen zal al je data verwijderen zonder dat het terug valt te halen!
5000 keer overschrijven is misschien wel overdreven voor een SSD. Sowieso zal het de levensduur ook niet ten goede komen...

Me dunkt dat bij flashgeheugen een paar keer overschrijven al meer dan voldoende is. Maar er zullen sowieso wel genoeg artikels bestaan over het veilig wissen van een SSD.

• Eloy
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-09-2025
Volgensmij is een SSD kaptot als je hem 1000x overschrijft...

<div>Q: How do you annoy a web developer?</span>

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Een SSD is een stuk anders dan een HDD als het komt op data vasthouden... Dus je hoeft je niet druk te maken om privacy... een enkele secure erase is genoeg.

Als er namelijk geen mappingtables meer zijn kan al niks meer worden recoverd. Gezien de (voor recover doeleindes) chaotische non gestructureerde manier hoe een SSD controller de data verdeeld over het NAND.

Verder zijn de NAND gates heel duidelijk in hun spanningsniveau's. Zodra deze zijn gereset middels een secure erase. dan zijn ze letterlijk inhoudsloos en niet recoverbaar, want er zijn geen "bits" die in de vorm van zwakke voltages blijven rondhangen.

Dus niet zoals met een HDD, dat achterblijvende magnetisme eventuele data recovery mogelijk maakt... Omdat sectoren/data die deeluitmaken van een bestand netjes bij elkaar staan op een schijf.

[ Voor 5% gewijzigd door Swordlord op 02-06-2013 20:08 ]

• Msel
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-08-2025

Msel

...

TERW_DAN schreef op zondag 02 juni 2013 @ 16:12:
Je kunt 't ding gebruiken als cachingdisk voor eventuele HDDs die je erin hebt zitten. Dan heb je de mogelijkheid om die nog eens flink te versnellen.
Hier zou ik wel meer over willen leren. Tijdje geleden nog wat gezocht maar kwam niet verder dan Nvelo Dataplex en dat is alleen voor OEMs.

Ook FancyCache doet ongeveer zoiets maar dat maakt (volgens mij) voornamelijk gebruik van je RAM.

Iemand nog andere alternatieven?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Msel schreef op maandag 03 juni 2013 @ 16:44:
[...]

Hier zou ik wel meer over willen leren. Tijdje geleden nog wat gezocht maar kwam niet verder dan Nvelo Dataplex en dat is alleen voor OEMs.

Ook FancyCache doet ongeveer zoiets maar dat maakt (volgens mij) voornamelijk gebruik van je RAM.

Intel SRT.
Moet je wel een Z68 of 7 series chipset voor hebben maar dan kun je heel eenvoudig 't ding als cachedisk gebruiken.

• Msel
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-08-2025

Msel

...

Helaas, heb een AMD 990FX. Zo te zien zijn daar niet zoveel alternatieven voor.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-01 22:21

Compizfox

Bait for wenchmarks

Msel schreef op maandag 03 juni 2013 @ 16:44:
[...]

Of als SLOG/L2ARC voor ZFS, maar dat is dus puur voor fileservergebruik.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Swordlord schreef op zondag 02 juni 2013 @ 16:22:
Een SSD is een stuk anders dan een HDD als het komt op data vasthouden... Dus je hoeft je niet druk te maken om privacy... een enkele secure erase is genoeg.

Als er namelijk geen mappingtables meer zijn kan al niks meer worden recoverd. Gezien de (voor recover doeleindes) chaotische non gestructureerde manier hoe een SSD controller de data verdeeld over het NAND.

Verder zijn de NAND gates heel duidelijk in hun spanningsniveau's. Zodra deze zijn gereset middels een secure erase. dan zijn ze letterlijk inhoudsloos en niet recoverbaar, want er zijn geen "bits" die in de vorm van zwakke voltages blijven rondhangen.
Interessant onderzoek: http://nvsl.ucsd.edu/index.php?path=projects/sanitize
De onderzoekers hebben alle wismogelijkheden getest en dan de geheugenchips uit de SSD gehaald en rechtstreeks uitgelezen.
De conclusie is dat je nooit 100% zeker kunt zijn dat je gevoelige data weg is.

• Nielson
  • Laatst online: 14:53
Zelf geen ervaring mee maar kwam deze tegen: http://www.elitebytes.com/VeloSSDPersonal.aspx

Niet echt een uitnodigende site maar misschien is alle aandacht naar de ontwikkeling van het product zelf gegaan :)

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-01 17:00
Ik weet de ultieme oplossing: stuur hem op naar mij! :9

• Tourniquet123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-06-2021
Gezien de reacties en toch wel duidelijk is dat de data niet 100% verwijderd kan worden denk ik dat ik de SSD zoiezo gewoon zelf houd en hem in mijn laptop stop als 2e SATA schijf, ik kwam hetvolgende tegen en leek mij erg leuk om te gebruiken:

http://www.ebay.com/itm/2...UJ8B0AW-DVD-/281037043859

Dan heb ik 64GB voor mijn OS en wat programma's, hij is voor school dus dat komt wel ten goede.

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-01 19:39
Let dan wel op dat je de SSD op de plaats zet waar je harde schijf nu zit. Meestal zijn de SATA poorten waar de cd-rom speler op zit wat langzamer dan die van je harde schijf. En vergeet niet om in de BIOS AHCI aan te zetten.

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Pagina: 1